IV-VI vuosikurssin opiskelijoille
Luennot 16 x 1-2 t (20 t), itse opiskelu-materiaali (10 + 10 t) sekä lopputentti (2 t)
Jaksolle otetaan CIV-CVI opiskelijoita ilmoittautumisjärjestyksessä. Kurssikoko 100.
8 kokoontumiskertaa keskiviikkoisin klo 15-18 alkaen tammikuussa 2016 Arvon tiloissa. Kussakin tilaisuudessa on kaksi puheenvuoroa á 20-30 min, keskustelua ja ryhmätöitä ennalta jaetun materiaalin perusteella.
Kurssi toteutetaan, jolla sille osallistuu vähintään 20 opiskelijaa.
Lääketieteen I-V kurssien opiskelijat ilmoittatuvat NettiOpsussa
Lääketieteen I-V kurssien opiskelijat
Opetuspäivät ja opetustila:
20.1. B241
27.1. B241
3.2. B241
10.2. B342
17.2. B241
24.2. B241
2.3. B241
9.3. B241
Käsittelemme kuutta lyhyttä angloamerikkalaista novellia. Kurssin alussa opettaja luennoi kirjallisuustieteen menetelmistä, jotta opiskelijat saavat novelleista enemmän irti. Sitten novelleista ja niistä nousevista kysymyksistä keskustellaan yhdessä. Viimeistä kokoontumiskertaa varten opiskelijat perehtyvät kolmeen lyhyeen kirjallisuuden ja lääketieteen yhteyksiä käsittelevään artikkeliin/lukuun. Lukemansa perusteella opiskelijat keskustelevat kriittisesti siitä, mitä hyötyä kirjallisuuden lukemisesta ja analysoimisesta voisi olla lääkärille.
Kurssi rakentuu paljolti keskustelujen varaan ongelmaperustaisen opetuksen ihanteen mukaisesti. Tämänkaltaisia opintojaksoja järjestetään amerikkalaisissa yliopistoissa otsikoilla Literature and Medicine, Medical Humanities ja Bioethics.
Kurssi on tarkoitettu vain lääketieteenopiskelijoille.
Tapaamiset Arvossa (B241) maanantaisin 15.30-17 (läsnäolovelvollisuus 6/7 kertaa):
11.1, 18.1, 8.2, 15.2, 22.2. (B342), 29.2, 21.3.
Kurssia tarjotaan vähintään kolme vuosikurssia suorittaneille lääketieteen opiskelijoille. Kurssille voidaan ottaa enimmillään n. 50 oppilasta (vierailu Satakunnan Lennostossa asettaa rajoituksen). Vierailuun voivat osallistua kurssilaiset, jotka ovat Suomen kansalaisia. Kurssi järjestetään, jos ilmoittautuneita on vähintään 25 opiskelijaa.
Opiskelu tapahtuu kahdessa vaiheessa: maaliskuun 2016 puolivälistä huhtikuun loppuun ja syyskuun 2016 alusta marraskuun 2016 loppuun. Syyslukukauden 2016 aikana opiskelijat ohjaavat ensimmäisen tai toisen vuosikurssin opiskelijoita ja osoittavat käytännön toiminnalla oppimaansa. Opiskelijat suunnittelevat oman opetus-/ohjaustilanteensa sisällön ja toteutuksen. Kokemusta pohditaan keskusteluissa ja paneutumalla palautteeseen.
Opiskelu tapahtuu pääasiassa Eliademy-verkkoympäristössä. Jakson alussa, syyslukukauden alussa ja jakson lopussa järjestetään tapaaminen. Verkossa opiskelijat keskustelevat eri aiheista, suunnittelevat toteutettavaa alempikurssilaisten opetustapahtumaa ja lisäksi palauttavat eri aihepiireistä annettuja tehtäviä.
Opiskelijat saavat opettamiensa opiskelijoiden palautteen sekä palautteen osallistumisestaan jakson tapahtumiin. He myös arvioivat itse oppimistaan ja miten hyvin heidän suunnittelemansa opetustapahtuma toteutui.
Nina Pietilä
Essentials of global health problems, ways of assessing health on population level and knowledge of health-related organizations and strategies.
The students of the University of Tampere may apply to the course as others (see link below) but no admission fee applies to them
Min-max number of students: 16-32
The course is part of University of Tampere Summer School 2015.
Please see the teaching timetable and lecture rooms (PDF) at: http://www.uta.fi/admissions/summer_school/courses.html.
Kurssi on osa Lääketieteen Yksikön tutkijalinjan järjestämiä opintojaksoja. Kurssilla perehdytään syventävien opintojen opinnäytetyön ja väitöskirjan tavoitteisiin, vaatimuksiin, rakenteeseen, kieliasuun, tekstinkäsittelyyn ja viitteidenhallintaohjelmaan.
31.8-13.9.2015
I Orientation:
-Watching at least 2 video lectures of 2015 course recordings
- Watching a distinctive collection of videos on poverty
-Reading a book or 2-3 articles from the list given
-Participation in a web-debate at the Moodle site
II Process writing (see learning methods below: essay)
III Blog writing (see learning methods below: blog)
LEARNING METHODS
MOODLE:
Orientation part ends with Moodle discussion.
1) Student should form one sound question/argument and support it with 100 words argumentation
2) Student should give two different 50 word comments on the questions/arguments of the fellow students. One of those should be addressed on such question/argument that has not been commented or is an object of little discussion so far
Moodle will also be used for distributing papers and comments.
Moodle provides links to the video materials used at the course.
There will be a brief ‘multiple choice’ tests in each section making sure you have gained the key message from the video based material.
SEMINARS:
Each student must participate in two seminar sessions.
ESSAY:
Each student prepares a 2000-word paper including 5-15 references on freely chosen topic on global poverty. The seminar session are held to produce ideas and comments that help everyone's writing process. Instructions will be given later.
BLOG:
In addition to commenting papers, within the mid-paper seminars about 5-6 best blog ideas (indicating instantly higher section-grades for these students) are chosen and 4-5 commentators for each of these are selected (good comments are valued). Blog posts go to the blog site of the program for Global Health and Development Writing at https://www.uta.fi/globalhealth.