x !
Arkistoitu opetusohjelma 2013–2014
Selaat vanhentunutta opetusohjelmaa. Voimassa olevan opetusohjelman löydät täältä.
Filosofian maisteriopinnot

Periodit

I Periodi (2.9.2013 – 18.10.2013)
II Periodi (21.10.2013 – 13.12.2013)
III Periodi (7.1.2014 – 7.3.2014)
IV Periodi (10.3.2014 – 16.5.2014)

Vastuuopettajat

FILS1 Syventävät erikoistumisopinnot: sovittava jomman kumman professorin kanssa
FILS2 Seminaarit: Leila Haaparanta
FILS3 Pro gradu -tutkielma: sovitaan jomman kumman professorin kanssa
Kokonaismerkintä: Leila Haaparanta

Periodi (2.9.2013 - 18.10.2013)
Syventävät opinnot [I Periodi]

Hengen fenomenologia on G. W. F. Hegelin varhainen pääteos, jonka merkitys 1900-luvun filosofialle on erittäin suuri: siitä ovat saaneet vaikutteita niin marxismi, fenomenologia, hermeneutiikka kuin poststrukturalismikin, ja 1900-luvun lopulla myös teoksesta on esitetty tulkintoja myös "analyyttisen filosofian" näkökulmasta. Luentosarjalla teos sijoitetaan kontekstiinsa Hegelin ajattelussa ja käydään läpi sen päälinjat. Samalla esitellään keskeisimmät kirjan myöhemmin innoittamat debatit.

Opintosuoritukseen (5op) kuuluu luentosarja, jonka aikana opiskelijat myös lukevat kirjan.

Suoritus: luentokuulustelu. Halukkaat voivat myös kirjoittaa esseen.

Luentorunko:

3.9. Johdanto: Hengen fenomenologian asema Hegelin tuotannossa
10.9.  Esipuhe: mitä Hegel tarkoittaa "hengen fenomenologialla" ja "dialektiikalla"?
17.9.  Vierailuluento: Arto Laitinen, Aistivarmuus
24.9.  Herran ja rengin dialektiikka
1.10  Järki
8.10    Siveellisyys
22.10.   Sivistys
29.10.  Moraali
5.11.  Taide
12.11.   Uskonto
19.11.   Ei luentoa
26.11.   Absoluuttinen tieto
3.12.   Tentti

Kurssin RÄSTITENTTI on to 16.1.2014 klo 13-15 Päätalon luentosalissa LS A3. Tenttiin ei tarvitse erikseen ilmoittautua.

prof. Susanna Lindberg, Vastaava opettaja
susanna.e.lindberg[ät]uta.fi
Opetus
3.9.2013 – 3.12.2013
Luento-opetus 24 tuntia
Ti 3.9.2013 - 3.12.2013 viikoittain klo 10-12, Pinni B4113
Periodit: I II
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Kurssin voi suorittaa myös kirjoittamalla luentopäiväkirjan.

Mikä on luentopäiväkirja?

Luentopäiväkirja on teksti, jota kirjoitetaan luentosarjan ohessa ja joka palautetaan viimeistään tenttipäivänä sähköpostin liitetiedostona luentosarjan opettajalle: Susanna.E.Lindberg@uta.fi

Luentopäiväkirjassa muotoillaan itse ja pohditaan jokaisen luennon sisältöä: se ei siis ole pelkkä nippu luentomuistiinpanoja, vaan niiden pohjalta kirjoitettu oma teksti. Tavoitteena on, että luennolla esitellyt ajatukset lähtevät elämään omaa elämäänsä, eivätkä jää vain informaatioksi kaiken muun informaation joukkoon. Parhaassa tapauksessa päiväkirjamerkinnästä käy ilmi luennon johtoajatus tai sen pääkohdat, joku luennon mittaan esiin noussut erityisen kiinnostava kysymys, ja omaa pohdintaa näistä aiheista. Luennosta riippuen eri elementit korostuvat eri päiväkirjamerkinnöissä. Ennen päiväkirjan palauttamista sille kirjoitetaan vielä lyhyet johdanto- ja johtopäätösluvut, joissa pohditaan koko luentosarjan antia yleisellä tasolla.

Luentopäiväkirjaan kirjoitetaan jotakin joka luennosta. Jotta tämä onnistuisi, päiväkirjamerkintöjä kannattaa tehdä joka luennon jälkeen: muuten parhaat ajatukset unohtuvat varmasti. Ennen päiväkirjan palauttamista se muotoillaan luettavaksi kokonaisuudeksi. Jos käy niin, että jollekin luennolle ei pääse eikä saa lainaksi kenenkään muistinpanoja saadakseen selville mistä luennolla puhuttiin, suoritusta ei hylätä, mutta näin lyhyeltä luentosarjalta saisi kuitenkin puuttua korkeintaan kahden luennon päiväkirjamerkinnät sa

Kurssin tavoitteena on tutustuttaa opiskelija moderniin logiikkaan liittyviin keskeisiin filosofisiin kysymyksiin.  Kurssin lähtökohtana on 1800-luvulla kehittyneet kaksi formaalin logiikan perinnettä,  logiikan algebra ja Fregestä lähtöisin oleva lähestymistapa, sekä näihin liittyvät erilaiset käsitykset logiikan roolista rationaalisuudessa. Käsitysten kehittymistä tarkastellaan mm. Hilbertin, Heytingin, Turingin ja Gödelin näkemysten kautta. Kurssilla käsitellään myös modaalilogiikan perusteita ja Quinen niihin kohdistamaa kritiikkiä sekä predikaattilogiikan perusteisiin liittyviä filosofisia kysymyksiä. 

Kurssi käsittää 30h luentoja sekä 14 h pienryhmätyöskentelyä. Kurssi suoritetaan luentotentissä. Aktiivinen osallistuminen lasketaan eduksi lopullista arvosanaa annettaessa.

30h luentoja, 14h harjoitusryhmiä, harjoitusryhmät alkavat  5. 9.

 3.  9. 2013           Kaksi traditiota: logiikka mahdollisten muotojen rakentamisena vs. päättelyn tutkimisena.
10. 9. 2013           Logiikan algebra: Boole, Schröder, Peirce.
17. 9. 2013           Kategorisuus ja sen rooli logiikassa Hilbert, Husserl.
24. 9. 2013           Frege, luvun käsite, kontekstiperiaate
 1. 10. 2013          Russellin paradoksi, väistämisyrityksiä: Russell, Zermelo
 8. 10. 2013          Hilbertin ohjelma
15. 10. 2013         Intuitionistit: Brouwer ja Heyting
22. 10. 2013         Laskettavuus: Turing
29. 10. 2013         Gödel
 5.  11. 2013         Ei luentoa
12. 11. 2013         Carnap ja looginen toleranssi
19. 11. 2013         Modaalilogiikkaa 1
26. 11. 2013         Modaalilogiikkaa 2 + Quinen kritiikki
 3.  12. 2013         Predikaattilogiikan metafyysisiä oletuksia
10. 12. 2013         Logiikan rooli rationaalisuudessa.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Mirja Hartimo, Vastaava opettaja
Opetus
3.9.2013 – 10.12.2013
Luento-opetus 30 tuntia
Ti 3.9.2013 - 10.12.2013 viikoittain klo 14-16, Pinni B4113
Harjoitukset 14 tuntia
Ryhmä 1
To 5.9.2013 - 5.12.2013 viikoittain klo 11-12, Linna K108
Ryhmä 2
To 5.9.2013 - 5.12.2013 viikoittain klo 12-13, Pinni B4141
Periodit: I II
Opetuskieli: suomi
Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Mirja Hartimo, Opettaja
mirja.hartimo[ät]uta.fi
Opetus
4.9.2013 – 16.10.2013
Seminaari 12 tuntia
FILS2
Ke 4.9.2013 klo 15.15-16, Pinni B4141
Ke 11.9.2013 - 18.9.2013 viikoittain klo 14.14-15.45, Päätalo A32
Ke 25.9.2013 klo 14-16, Päätalo A2B
Ke 2.10.2013 - 16.10.2013 viikoittain klo 14-16, Päätalo A32
Periodit: I
Opetuskieli: suomi

Kahden esitelmän kirjoittaminen ja seikkaperäinen tarkastaminen sekä aktiivinen osallistuminen keskusteluun seminaari-istunnoissa kahden lukukauden ajan.
Ennen seminaarin toisen lukukauden alkua tarkastetaan opiskelijan kirjallinen tutkimussuunnitelma pro gradu -tutkielmaa varten.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Kaikkia seminaarille osallistujia pyydetään ilmoittautumaan. Mikäli ryhmä ei ole liian iso, kaikki kuuluvat samaan ryhmään, joka kokoontuu torstaisin ja tarvittaessa perjantaisin. Erillinen perjantairyhmä tehdään vain mikäli osallistujia riittää kahteen seminaariryhmään.

Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Professori Arto Laitinen, Vastaava opettaja
Opetus
12.9.2013 – 13.12.2013
Seminaari
To 12.9.2013 - 12.12.2013 viikoittain klo 10-12, Pinni B4141
Ryhmä 2 (tarvittaessa)
Pe 13.9.2013 - 13.12.2013 viikoittain klo 13-15, Pinni B4141
Periodit: I II
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Seminaarin ohjelma:

Jatko-opinnot [I Periodi]

See the programme of the congress.

prof. Arto Laitinen, Vastaava opettaja
arto.laitinen[ät]uta.fi
Opetus
7.10.2013 – 9.10.2013
Seminaari
Ma 7.10.2013 klo 10.15-18.30, Paavo Koli
Ti 8.10.2013 klo 10.00-18.15, Paavo Koli
Ke 9.10.2013 klo 10.00-18.15, Paavo Koli
Periodit: I
Opetuskieli: suomi
Periodi (21.10.2013 - 13.12.2013)
Syventävät opinnot [II Periodi]

Vieraalla kielellä annettava opetus [II Periodi]

Graduate school -course

Although a philosophy of action has been central to numerous philosophical systems from Plato to Kant, it is only in recent years that it has come to be seen as a subject in its own right. Topics in the philosophy of action range from questions about ontology and individuation to issues of agency and responsibility. Are actions events or processes? Are they caused by our reasons for performing them and if so where is agency to be located? If we always do what we think is best in what sense can we be held responsible for our mistakes? The course will consist of lectures and seminars (12 hours in total) addressing some of the central contemporary debates in the field via close readings of certain texts. The first day is dedicated to the nature of action and its relation to agents. The second day explores questions about motivation and explanation. The third day focuses on the age-old assumption that we always act in the light of some perceived good.

The participants are encouraged to read the following six papers in advance, the course will partly be in seminar format. There’s a separate list of background & further readings.

Enrolment for University Studies
Enrolment time has expired
Constantine Sandis, Teacher responsible
csandis[ät]brookes.ac.uk
Arto Laitinen, Teacher responsible
arto.laitinen[ät]uta.fi
Teaching
11-Dec-2013 – 13-Dec-2013
Lectures 12 hours
Wed 11-Dec-2013 at 10-12, Pinni A3111
Wed 11-Dec-2013 at 13-15, Pinni A3111
Thu 12-Dec-2013 at 10-12, Pinni B4117
Thu 12-Dec-2013 at 13-15, Pinni B4117
Fri 13-Dec-2013 at 10-12, Pinni B3110
Fri 13-Dec-2013 at 13-15, Pinni B3110
Periods: II
Language of instruction: English
Further information:

Jatko-opinnot [II Periodi]

Vieraalla kielellä annettava opetus [II Periodi]

Graduate school - course 21.-22.10. 2013

(open for advanced students).

Groups, organizations, conventions, social roles, conflicts and cooperation are no less real than physical particles and mental attitudes. Social ontology examines what kind of objects, relations, properties and events they are, and how they relate to mind and matter. It also covers issues of collective action, intentionality, emotions, and reasoning, as well as the fundamental nature of sociality. Social ontology is a relatively new, but rapidly evolving field of research devoted to the analysis of the basic structures of the social world. The phenomena it covers range from small-scale everyday interactions to encompassing societal institutions, from unintended consequences to institutional design. The unifying element is its focus on the basic constitution of these phenomena. The field of social ontology blends a well-defined approach to social phenomena with a wide scope that extends well beyond the boundaries of philosophy into the other humanities and the various social sciences.

The course will consist of lectures (12 hours in total) addressing the central contemporary debates in the field.

DAY ONE 21.10.2013 10 - 18 PINNI A LS A3111

1. Introduction: social ontology as a subfield of philosophy

2. Collective intentionality - approach Incl. John Searle's approach to social ontology - critical assessments

3. Game theory: institutions as equilibria

DAY TWO 22.10.2013 10 - 18 PÄÄTALO LS A2A

4. Phenomenological approach to social ontology

5. The approach from contemporary metaphysics: the notion of 'constitution'

6. Issues in practical philosophy: e.g. social freedom, political obligation, collective evil, terrorism

Heikki J. Koskinen, Teacher responsible
Arto Laitinen, Teacher responsible
arto.laitinen[ät]uta.fi
Frank Hindriks, Alessandro Salice, Hans Bernhard Schmid, David Schweikard, Teacher
Teaching
Lectures 12 hours
Mon 21-Oct-2013 at 10-18, Pinni A 3111
Tue 22-Oct-2013 at 10-18, Päätalo A2A
Periods: II
Language of instruction: English
Further information:

[Preceding the conference European Network for Social Ontology, ENSO III, Helsinki 23.-25.10.2013]

further info: arto.laitinen@uta.fi

Periodi (7.1.2014 - 7.3.2014)
Syventävät opinnot [III Periodi]

Periodikurssi 3-periodilla, ti ja to klo 10-12. Ohjelma:

14.1. (ti) Johdanto. Kysymys tiedosta ja tiedostamattomasta.

16.1. (to) Husserl ja fenomenologian alku

21.1. (ti) Heidegger

23.1. (to) Kojèven vaikutus

28.1.  (ti) Merleau-Ponty

30.1. (to) Foucault

4.2. (ti) Derrida Huom: klo 10.30 - 12.00!

6.2. (to) Deleuze  

11.2 (ti) Quentin Meillassoux'n uusmaterialistinen hypoteesi

13.2. (to) John Sallisin elementaarinen ajattelu

 

25.2. (ti) tentti (huom. poikkeuksellinen paikka, Pinni B3116)

Susanna Lindberg, Vastaava opettaja
Opetus
14.1.2014 – 25.2.2014
Luento-opetus 24 tuntia
Ti 14.1.2014 - 11.2.2014 viikoittain klo 10-12, Pinni B3107, lisäksi tentti ti 25.2.2014
To 16.1.2014 - 13.2.2014 viikoittain klo 10-12, Pinni B3107
Poikkeukset:
25.2.2014 klo 10 –12 , Pinni B3116, Tentti
Periodit: III
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Koko kohdan FILA2 5 op suorittamiseksi opiskelijat voivat lisäksi suorittaa joko Timo Vuorion periodilla 4 pitämän luentosarjan tai kirjatentin.

Tentin jälkeen on palautustilaisuus, jonne voi tulla keskustelemaan tentistä ja kurssista muutenkin. Tilaisuus on 4. 3. klo 10-12 Filosofian seminaarishuoneessa PiniB4141

EI LUENTOA 4.2!

Kurssilla tarkastellaan yhteiskuntafilosofian nykykeskusteluja kolmesta näkökulmasta: ensinnäkin normatiivisten teorioiden tai "poliittisen etiikan" näkökulmasta. Nämä teoriat pyrkivät artikuloimaan yhteiskunnallisia ideaaleja ja yhteiskunnan perusrakenteiden toivottavia ominaisuuksia (kuten vapaus, oikeudenmukaisuus, hyvinvointi, solidaarisuus jne), joihin nojaten nykyisiä yhteiskuntia voi kritisoida. Nämä teoriat pyrkivät vastaamaan kysymykseen "miten asioiden tulisi olla?". Toiseksi, sosiaalisen ontologian näkökulmasta, jotka tarkastelevat yleisellä tasolla institutionaalisen todellisuuden ja rakenteiden olemassaolon tapaa, eli kysymystä "miten asiat (aina) ovat" yhteiskunnassa. Kolmanneksi, aikalaisanalyyttisen tai kriittisen teorian näkökulmasta, joka pikemminkin pyrkii vastaamaan siihen "miten asiat nykyisin ovat", usein kiinnittäen huomiota erilaisiin epäkohtiin mutta pääpaino ei ole esim. oikeudenmukaisuuden ideaalien artikulaatiolla vaan vallitsevien epäoikeudenmukaisuuksien huomaamisella.

Kullakin luennolla käsitellään yhtä keskeistä käsitettä (oikeudenmukaisuus, vapaus, solidaarisuus, demokratia, oikeudet, jne.), ja kullakin luennolla tarkastellaan lisäksi hieman mitä ns. tunnustusteoreettinen lähestymistapa sanoisi kyseisestä ilmiöstä tai käsitteestä.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
prof. Arto Laitinen, Vastaava opettaja
Opetus
14.1.2014 – 13.5.2014
Luento-opetus
EI LUENTOA 4.2.
Ti 14.1.2014 - 29.4.2014 viikoittain klo 12-14, Pinni B 1097, Tentti 15.4, uusintatentti 29.4. kaikkiaan 12-13 luentoa
Periodit: III IV
Opetuskieli: suomi

Kahden esitelmän kirjoittaminen ja seikkaperäinen tarkastaminen sekä aktiivinen osallistuminen keskusteluun seminaari-istunnoissa kahden lukukauden ajan.
Ennen seminaarin toisen lukukauden alkua tarkastetaan opiskelijan kirjallinen tutkimussuunnitelma pro gradu -tutkielmaa varten.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
prof. Arto Laitinen, Vastaava opettaja
Opetus
16.1.2014 – 15.5.2014
Seminaari
To 16.1.2014 - 8.5.2014 viikoittain klo 10-13, Pinni B 4141, 3 tuntia kun 2 esitelmää (10-13), muulloin 10-12; joillain viikoilla ei tapaamista ks. ohjelma ohessa
Periodit: III IV
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

FILS2 MAISTERISEMINAARI AIKATAULU KEVÄT 2014

16.1. Järjestäytymistapaaminen

23.1. EI KOKOONNUTA

30.1.Järjestäytyminen, seminaarityön aiheet & ohjeet & opponoinnit

6.2. EI KOKOONNUTA

13.2. Antero Karimo: itseys, autenttisuus. Opponentti: Rauno Mäkelä

Jukka Sipiläinen: Hume ja sielun kuolemattomuus. Opponentti: Timo Parviainen

20.2. EI KOKOONNUTA

27.2. EI KOKOONNUTA

6.3. EI KOKOONNUTA

13.3. Erno Ilari Järvinen "poliittisen vapauden käsite". Opponentti: Antero Karimo
Jaana Virta. mielenfilosofinen katsaus sukupuolen performoimiseen, Gendler ja Butler. Opponentti: Jukka Sipiläinen.

20.3 YKSI ESITELMÄ:

Jan Ropeter: Jacques Rancièren aito demokratia vs arkki-, para-, ja metapolitiikka.  Opponentti: Ilari Järvinen.
27.3 Rauno Mäkelä: Platon & aikalaiset & alkoholi: viiniä ikämiehille. Opponentti: Niko Suominen

Noora Tienaho: Adorno & musiikkikritiikki. Opponentti: Minna Hagman.

3.4. Tuuli Tapaninen: moraaliton fiktio. Opponentti: Viljami Hukka

Paula Unkila: Edith Steinin empatiakäsitys. Opponentti: Tiina Oikarinen

10.4 VARALLA

17.4, EI KOKOONNUTA (pääsiäinen)

24.4. Minna Hagman: Äänen kuuntelemisen etiikka, Nancy, Cavarero. Opponentti: Noora Tienaho.

Tiina Oikarinen: Locke ja lasten oikeudet. Opponentti: Aleksi Honkasalo

1.5. EI KOKOONNUTA ( vappu)

8.5. Aleksi Honkasalo: Merkitysten normatiivisuus, Davidson, Humpty Dumpty. Opponentti: Paula Unkila

Timo Parviainen: Embodied consciousness, Thompson, Hanna. Opponentti: Jaana Virta

15.5. Niko Suominen: Renessanssifilosofia. Opponentti: Tuuli Tapaninen.

Viljami Hukka: Bataille & eläin. Opponentti: Jan Ropeter

Kurssilla tarkastellaan saksalaisen kulttuurikriitikon Theodor W. Adornon kirjoituksia ja hänen ajatteluaan erityisesti suhteessa musiikkiin. Adornon musiikkifilosofiaa pohditaan yhtäältä suhteessa omaan aikaansa ja toisaalta sen merkitystä nykypäivän musiikkikulttuurin kontekstissa. Erityisesti paneudutaan Adornon "kulttuuriteollisuus"-käsitteen merkityskenttään ja sen tehtävään musiikin medioitumisessa.

Työskentely:

Kurssilla työskennellään pitkälti oheislukemiston ja luentojen pohjalta. Luettavat tekstit toimitetaan osallistujille sähköisesti. Kurssin suorittaminen edellyttää aktiivista läsnäoloa, materiaalin huolellista lukemista ja loppuesseen kirjoittamista. 

Korvaavuus:

Kohta Musiikintutkimuksen klassikot tai sop. muk. 

Laajuus 26 tuntia, 13 opetuskertaa
Aika perjantaisin 13-15
Paikka Päätalo, luentosali D 13

Vastuuopettaja FT Markus Mantere, Vastaava opettaja
FT Susanna Lindberg, Vastaava opettaja
FM Simo Pieniniemi, Vastaava opettaja
Opetus
10.1.2014 – 16.5.2014
Luento-opetus 26 tuntia
Pe 10.1.2014 - 16.5.2014 viikoittain klo 13-15, Päätalo, luentosali D 13
Periodit: III IV
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Kurssi korvaa myös filosofian opinnoissa kohdassa: FILS1f Kulttuuri- ja taiteenfilosofia

Kurssin sisältö:

 

  1. Neurotieteiden tieteenfilosofiaa

-selittäminen neurotieteissä, mekanistiset mallit ja tasojen ongelma

-reduktio ja tutkimusheuristiikat neurotieteissä

-representaatiot ja laskennalliset mallit neurotieteissä

-kuvantamismenetelmien luotettavuus

-esimerkkitapauksina mm. hermosolujen toiminnan mekanismit, oppiminen ja muisti solujen ja molekyylien tasolla, kielen prosessointi aivoissa, vuorokausirytmin mallit

 

2. Mielenfilosofian teoriat, tietoisuus ja neurotiede

-funktionalismi ja ei-reduktiivinen fysikalismi nykyisen neurotieteen valossa

-tyyppi-identiteetti -teorian uusi tuleminen ja monitoteutuvuuden (multiple realizability) ongelma

-tietoisuuden tutkimisen filosofiaa ja neurotiedettä

 

3. Katsauksia neurofilosofisiin sovellusalueisiin, mahdollisia aiheita esim. seuraavat:

-mielen teoria ja peilineuronit

-ajan kokeminen

-neurotaloustiede, päätöksenteon neurotiede ja addiktiivisen käyttäytymisen selittäminen

-etiikka ja neurotiede

 

Kurssin suoritus: 24 t luentoja sekä mahdollinen kirjallinen lisämateriaali ja tentti. Pelkistä luennoista saa kolme opintopistettä, mutta on mahdollista täydentää kurssi viiden opintopisteen suoritukseksi tenttimällä myös myöhemmin määritettävä kirjallinen lisämateriaali. Kurssilla voi korvata filosofian aine- tai syventävien opintojen tieteen- ja mielenfilosofian jaksoja joko osittain tai sopivan lisälukemiston kera kokonaankin. Taustatietoina ovat suositeltavia perustiedot tieteen -ja mielen/kognition/ psykologian filosofiasta, myöskään neurotieteiden perusjuttujen tunteminen ei ole pahitteeksi. Nämä tiedot eivät kuitenkaan ole välttämättömiä, vaan kurssilla pyritään selittämään tarvittavat käsitteet ja lähestymistavat. 

Mika Kiikeri, Vastaava opettaja
Opetus
3.2.2014 – 27.2.2014
Luento-opetus 24 tuntia
Ma 3.2.2014 - 24.2.2014 viikoittain klo 16-19, Pinni A1081
To 6.2.2014 - 27.2.2014 viikoittain klo 16-19, Pinni B3116
Ma 10.3.2014 klo 16-18, Päätalo A32, Tentti
Periodit: III
Opetuskieli: suomi

Taloustieteellinen rationaalisuuskäsitys tarkastelee toimijoiden valintoja yksilöllisestä näkökulmasta, kiinnittäen huomiota erityisesti heidän preferenssiensä tyydyttämiseen. Tähän näkemykseen nojaa myös taloustieteellinen käsitys inhimillisestä hyvinvoinnista ja vapaan kaupankäynnin merkityksestä sen edistäjänä Vapaakaupan perustelut puolestaan nojaavat vahvasti hyvinvointitaloustieteen (welfare economics) ns. ensimmäisen teoreeman sisältämään käsitykseen taloudellisesta tehokkuudesta, mikä onkin saanut poliittisesti vaikutusvaltaisen sijan erityisesti WTO:n kautta.

 

Kurssilla tarkastellaan tämän taloustieteellisen lähestymistavan normatiivisia ja poliittisia sitoumuksia. Huomion kohteeksi nousevat kysymykset esimerkiksi itsekkäiden ja epäitsekkäiden tai itseisarvoisten preferenssien (tai muiden toimintaa määräävien perustojen) suhteesta sekä erilaiset tulkinnat oikeudenmukaisuudesta ja vapaudesta. Samoin nousee esiin kysymys yhteisöllisen rationaalisuuden merkityksestä politiikan ja talouden leikkauspisteessä. Millainen painoarvo tulisi antaa toisaalta (yksilörationaalisuuteen nojaaville) taloudellisille hyvinvointipyrkimyksille ja toisaalta yhteisölliselle (esim. deliberatiivisen demokratiakäsityksen mukaiselle) rationaalisuudelle? Yhteisöllisen rationaalisuuden merkitystä korostaa mahdollisuus päätyä julkisen järjenkäytön pohjalta sellaisiin tulkintoihin vapaudesta, oikeudenmukaisuudesta ja hyvästä elämästä, jotka eivät palaudu liberalistis- taloustieteellisiin näkemyksiin.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Ilmoittautumiset sähköpostilla: E.Petri.Rasanen@uta.fi

Petri Räsänen, Vastaava opettaja
e.petri.rasanen[ät]uta.fi
Opetus
13.1.2014 – 31.3.2014
Luento-opetus 20 tuntia
Ma 13.1.2014 - 7.4.2014 viikoittain klo 12-14, Päätalo C8
Poikkeukset:
24.2.2014 , Ei opetusta
Periodit: III IV
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Sopimuksen mukaan voidaan käyttää muihinkin soveltuviin filosofian aine- ja syventäviin opintoihin. Muiden tutkinto-ohjelmien opiskelijat voivat  käyttää myössopimuksen mukaan oman tutkinto-ohjelmansa opintoihin.

Vieraalla kielellä annettava opetus [III Periodi]

 New venue: Päätalo A34, behind/above the dining hall.

This seminar is open for interested PhD students in any discipline, as well as master’s students. (and will be ok for the social philosophy FILA9 as well). The seminar will meet weekly, and read Axel Honneth’s articles, e.g. from the collection The I in We. (Articles by the classics that he comments on, and by his critics, will form the background and further reading.) The first meeting will be on 22nd January, when we will discuss the practicalities.

Axel Honneth is the director of Frankfurt Institute for Social Research and a professor at Columbia University. His work focuses on social-political and moral philosophy, especially relations of power, recognition, and respect. One of his core arguments is for the priority of intersubjective relationships of recognition in understanding social relations. This includes non- and mis-recognition as a basis of social and interpersonal conflict. For instance, grievances regarding the
distribution of goods in society are ultimately struggles for recognition.

Axel Honneth will visit Finland (Helsinki) at 23rd May 2014.
For more info, contact arto.laitinen@uta.fi

Enrolment for University Studies
Enrolment time has expired
Arto Laitinen, Teacher responsible
arto.laitinen[ät]uta.fi
Lauri Lahikainen, Teacher responsible
lauri.lahikainen[ät]uta.fi
Teaching
22-Jan-2014 – 9-Apr-2014
Seminar 30 hours
Wed 22-Jan-2014 - 29-Jan-2014 weekly at 10-12, Päätalo A2a
Exceptions:
5-Feb-2014 at 10 –12 , Pinni B3116
Wed 12-Feb-2014 - 9-Apr-2014 weekly at 10-12, Päätalo A34, Above/behind the dining hall
Periods: III IV
Language of instruction: English
Periodi (10.3.2014 - 16.5.2014)
Syventävät opinnot [IV Periodi]

Kurssi koostuu luennoista ja seminaari-istunnoista.

Kurssi on erikoiskurssi, joka vaatii huomattavia esitietoja filosofian alalta. Kurssin esitietoina vaaditaan logiikan jatkokurssi tai vastaavat tiedot sekä viime vuonna pitämäni kielifilosofian johdatuskurssi tai vastaavat tiedot. Tukiopetuksen järjestäminen ei ole mahdollista.  Aukkoja esitiedoissa voi paikkailla lukemalla kaikki seuraavista: Garson, J.: Modal Logic for Philosophers (CUP 2006); Miller, A.: Philosophy of Language (second edition, Routledge 2007); Lycan, W.: Philosophy of Language: a contemporary introduction (Routledge 2000 tai uudempi).

Antti Keskinen, Vastaava opettaja
antti.keskinen[ät]uta.fi
Opetus
11.3.2014 – 25.4.2014
Luento-opetus
Ti 11.3.2014 - 15.4.2014 viikoittain klo 10-12, Päätalo A4
Pe 14.3.2014 - 25.4.2014 viikoittain klo 10-12, Päätalo A4
Seminaari
Periodit: IV
Opetuskieli: suomi

Maailman viitatuin tieteellinen aikakauslehti Nature arvotti hiljattain Karl Marxin maailman vaikutusvaltaisimmaksi ajattelijaksi. Pitkän hiljaisemman jakson jälkeen marxilainen tutkimus ja yhteiskuntakritiikki onkin noussut yhä useammin esiin erilaisissa keskusteluissa. Miksi Marx sitten on niin vaikutusvaltainen? Entä mitkä kysymykset ovat juuri nyt pinnalla kansainvälisessä marxilaisessa keskustelussa ja Marx-tutkimuksessa?

 

-        Mikä merkitys Marxin ajattelulla on nykyisen talousortodoksian haastavalle heterodoksiselle taloustieteelle?  

-        Mitä sanottavaa marxismilla on ei-eurooppalaisten yhteiskuntien kehitykseen?

-        Miten Marx auttaa ajattelemaan ilmastonmuutosta?

Kurssilla käydään läpi Marxin (ja Engelsin) ajattelun eri vaiheita aina vuoden 1844 käsikirjoituksista viimeisten vuosien antropologisiin tutkimuksiin saakka.

 


Harri Melin, Vastaava opettaja
harri.melin[ät]uta.fi
Opetus
12.3.2014 – 14.5.2014
Periodit: IV
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Kurssi on sosiaalitieteiden maisteriopintojen opetusta. Se korvaa filosofian aineopintojen yhteiskuntafilosofian tai syventävien opintojen yhteiskuntafilosofia ja etiikka -osion

Vieraalla kielellä annettava opetus [IV Periodi]

Epistemology seeks to describe the structure of true propositions and arguments and to define criteria that allow us to distinguish knowledge from what is not knowledge. While epistemological categorization thus provides a useful tool for scientific, philosophical and political discourse and seems to be indispensible for rational thinking, it always at the same time threatens to limit and restrict the creative advance of our philosophical
understanding. Following and building upon Cornel West’s reading of classical American philosophy, the series of lectures offers a perspective on representative authors of Transcendentalism, Pragmatism and Neopragmatism
as ways of ‘doing philosophy’ that challenge the idea of the need for an epistemological foundation of rational thought. Ralph Waldo Emerson, Henry David Thoreau, William James, Alfred North Whitehead and Richard Rorty offer attempts at structuring experiential reality without settling or fixing it, thereby opening up the path for the modern tradition of process philosophy. The course consists of five successive lectures, each comprising 60 minutes of presentation and 30 minutes of discussion.

Dennis Sölch, Teacher responsible
Teaching
17-Mar-2014 – 21-Mar-2014
Lectures
Tue 18-Mar-2014 at 12-14, Päätalo A2B
Wed 19-Mar-2014 at 12-14, Päätalo A2B
Thu 20-Mar-2014 at 12-14, Pinni A3107
Periods: IV
Language of instruction: English