OPINTOJAKSOA EI TOTEUTETA LUKUVUONNA 2016-2017.
Vaadittavat opintosuoritukset: Osallistuminen opetukseen, opetusharjoitukset, osaamisportfolio ja tentti/essee.
Opiskelija voi lukea hyväkseen kandidaatin- ja/tai maisterintukintoonsa 0-3 opintopistettä kustakin seuraavasta luottamustehtävästä:
a) vähintään lukuvuosi yliopistolain tai yliopiston johtosäännön mukaisessa yliopiston monijäsenisessä toimielimessä (yliopistokollegio, hallitus, muutoksenhakulautakunta ja tieteenalayksikön johtokunta)
b) vähintään lukuvuosi erillisyksikön neuvottelukunnassa, yliopiston opintotukilautakunnassa tai tieteenalayksikön tai tutkinto-ohjelman opetussuunnitelmatyöryhmässä tai opiskelijavalintatyöryhmässä
c) vähintään lukuvuosi ainejärjestön hallituksessa
d) vähintään lukuvuosi ylioppilaskunnan luottamustehtävässä (edustajiston tai hallituksen jäsenenä tai valiokunnan tai jaoston puheenjohtajana)
e) vähintään lukuvuosi Suomen opettajaksi opiskelevien liiton/Specian hallituksessa
f) osallistuminen sellaisten tieteellisten tai yhteiskunnallista palvelutehtävää toteuttavien tapahtumien (konferenssien, seminaarien jne.) järjestämiseen, joissa Tampereen yliopisto on mukana. Opintosuorituksesta pitää sopia ennakkoon opintopäällikön kanssa.
Opiskelijalle voidaan lukea hyväksi enintään 10 op siten, että samassa luottamustehtävässä toimiminen voidaan lukea hyväksi vain kerran (0- 3 op), ei siis saman toiminnan useita vuosia erikseen vuosi kerrallaan (jos siis esim. toimit hallituksessa useamman vuoden ajan, hae hyväksilukua vasta viimeisen toimintavuotesi jälkeen). Annettava opintopistemäärä riippuu raportista ilmenevästä toiminnan laajuudesta ja sisällöstä.
Hyväksilukeminen tapahtuu opiskelijan hakemuksesta viimeistään vuoden kuluttua luottamustoimen päättymisestä. Opintopisteillä voi joko esittää korvaavuutta osaksi soveltuvia opintoja tai ne voidaan hyväksilukea tutkinnon valinnaisiin opintoihin.
Raportti palautetaan opintopäällikkö Marjo Korhoselle marjo.korhonen@uta.fi
Opintojakso järjestetään seuraavan kerran lukuvuonna 2017-2018.
Vaadittavat opintosuoritukset: osallistuminen opetukseen, tutoriaaliryhmätyöskentely, lopputyö ja päätösseminaari.
Opintojakso on tarkoitettu ainejärjestössä tuutorina toimivalle Tampereen yliopiston opiskelijalle.
Opiskelijatuutori toimii uusien opiskelijoiden vertaisohjaajana ja auttaa uutta opiskelijaa kiinnittymään opintoihin ja opiskelijayhteisöön.
Tuutori osallistuu tuutorikoulutuksiin, joissa käsitellään mm. tuutorin roolia ja opiskelijan tueksi järjestettyä ohjausta. Lisäksi tuutori tutustuu itsenäisesti
- oman tutkinto-ohjelman opetussuunnitelmaan, opetusohjelmaan ja opiskelusivuihin
- yliopiston muuhun opetustarjontaan (mm. kieliopinnot)
Tuutori osallistuu aktiivisesti suunnitelmalliseen tuutoritoimintaan vähintään yhden lukukauden ajan.
Vaadittavat opintosuoritukset:
- Osallistuminen tuutorikoulutukseen ja tuutorivastaavan tapaamisiin
- Itsereflektio (noin kahden sivun essee ja/tai oppimispäiväkirja)
- Vastaaminen tuutoroinnin palautekyselyyn
Opintosuorituksen voi sisällyttää joko kandidaatin tai maisterin tutkinnon vapaasti valittaviin opintoihin.
Opintojakso on tarkoitettu Tampereen yliopiston opiskelijaliikuntayhdistys UtaSportin liikuntatuutorina toimivalle Tampereen yliopiston opiskelijalle.
Opintojakson suoritukseksi soveltuvaa vapaaehtoistyötä on omaan alaan liittyvä työskentely, joka tukee osaamisen karttumista tutkinto-ohjelman opinnoissa. Työ voi olla osallistumista kuntien, järjestöjen tms. organisaatioiden ylläpitämään toimintaan, esim. osallistumista maahanmuuttajataustaisille ja monikielisille lapsille järjestettävään organisoituun läksykerhotoimintaan tai turvapaikanhakijoiden kotouttamiseen liittyvään toimintaan.
Opiskelija ottaa itsenäisesti selvää vapaaehtoistyömahdollisuuksista. Työstä tulee sopia ennakkoon tiedekunnan opintopäällikön kanssa ja sen jälkeen vapaaehtoistyön tarjoajan kanssa.
Jos vapaaehtoistyötä tehdään monikulttuurisessa ympäristössä, suoritus voidaan sitoa kansainvälistymiskokonaisuuteen merkittäväksi http://www.uta.fi/opiskelu/opiskelu_ulkomailla/kansainvalistymiskokonaisuus/index.html
Vaadittavat opintosuoritukset:
•Osallistuminen tuutoreille ja tuutorivastaaville järjestettävään koulutukseen
•Tuutoritapaamisten järjestäminen
•Itsereflektio (noin kahden sivun essee ja/tai oppimispäiväkirja)
•Vastaaminen tuutoroinnin palautekyselyyn
Tuutorivastaava toimii tehtävässään aktiivisesti vähintään yhden kalenterivuoden ajan.
Vaadittavat opintosuoritukset:
- Osallistuminen opetukseen: Osallistuminen kv-tuutorikoulutukseen ja vastaaminen palautekyselyyn (englanniksi)
- Essee: Itsereflektio (noin kahden sivun essee ja/tai oppimispäiväkirja) (suomeksi tai englanniksi)
Opintojakson suoritusmerkinnän voi saada vain kerran. Opintosuorituksen voi sisällyttää joko kandidaatin tai maisterin tutkintoon. Kv-tuutoroinnin voi lukea osaksi kansainvälistymiskokonaisuutta.
Hyväksytysti opintojakson suorittanut voi saada yliopistolta myös todistuksen kv-tuutorina toimimisesta.
If the voluntary work course unit is undertaken in a multicultural context, it can be incorporated in the internationalisation module of the degree programme
http://www.uta.fi/studies/study_abroad/internationalization_module.html
Vaadittavat opintosuoritukset: aktiivinen osallistuminen, käytännön harjoitetyön suunnittelu, toteutus ja raportointi.
Vaadittavat opintosuoritukset: aktiivinen osallistuminen harjoituksiin sekä luentojen ja kirjallisuuden tenttiminen.
Opintojakso siihen erikseen hyväksytyille opiskelijoille. Opetusajat löytyvät kasvatustieteiden yksikön nettisivuilta: http://www.uta.fi/edu/opiskelu/opetusohjelma.html
Opintojakso siihen erikseen hyväksytyille opiskelijoille. Opetusajat löytyvät kasvatustieteiden yksikön nettisivuilta: http://www.uta.fi/edu/opiskelu/opetusohjelma.html
Opintojakso siihen erikseen hyväksytyille opiskelijoille. Opetusajat löytyvät kasvatustieteiden yksikön nettisivuilta: http://www.uta.fi/edu/opiskelu/opetusohjelma.html
Opintojakso siihen erikseen hyväksytyille opiskelijoille. Opetusajat löytyvät kasvatustieteiden yksikön nettisivuilta: http://www.uta.fi/edu/opiskelu/opetusohjelma.html
Opintokokonaisuuteen erillisen haun kautta valituille opiskelijoille. Opetusajat löytyvät kasvatustieteiden yksikön nettisivuilta: http://www.uta.fi/edu/opiskelu/opetusohjelma.html
Opintojakso siihen erikseen hyväksytyille opiskelijoille. Opetusajat löytyvät kasvatustieteiden yksikön nettisivuilta: http://www.uta.fi/edu/opiskelu/opetusohjelma.html
Opintojakso siihen erikseen hyväksytyille opiskelijoille. Opetusajat löytyvät kasvatustieteiden yksikön nettisivuilta: http://www.uta.fi/edu/opiskelu/opetusohjelma.html
Opintojakso siihen erikseen hyväksytyille opiskelijoille. Opetusajat löytyvät kasvatustieteiden yksikön nettisivuilta: http://www.uta.fi/edu/opiskelu/opetusohjelma.html
Opintojakso siihen erikseen hyväksytyille opiskelijoille. Opetusajat löytyvät kasvatustieteiden yksikön nettisivuilta: http://www.uta.fi/edu/opiskelu/opetusohjelma.html
Opintojakso siihen erikseen hyväksytyille opiskelijoille. Opetusajat löytyvät kasvatustieteiden yksikön nettisivuilta: http://www.uta.fi/edu/opiskelu/opetusohjelma.html
Opintojaksoon kuuluvat liikuntamuodot ovat tanssi, suunnistus, mailapelit, taaksesyöttöpelit ja käsipallo.
Opintojakso siihen erikseen hyväksytyille opiskelijoille. Opetusajat löytyvät kasvatustieteiden yksikön nettisivuilta: http://www.uta.fi/edu/opiskelu/opetusohjelma.html
Opintojakso vain siihen erikseen hyväksytyille opiskelijoille.
Opintojakso vain siihen erikseen hyväksytyille opiskelijoille.
Vaadittavat opintosuoritukset: osallistuminen opetukseen ja tentti/essee.
Vaadittavat opintosuoritukset:
Osallistuminen opetukseen, harjoitukset ja ohjattu teoriaperustainen kokoava harjoitustyö opintojakson analyyseista.
Opintojakso suoritettavissa kirjatenttinä lukuvuonna 2016-2017. Suorituksesta sovitaan sähköpostilla jakson vastuuopettaja Anne-Maria Laukkasen kanssa.
Sisältää ohjattua itsenäistä laboratoriotyöskentelyä.
Book exam in english for international students as a part of studies in Multicultural Study Programme in Education:
Independent study of reading the required literature and taking an examination on set study materials on general examination days of the School of Education. Please, note that you must sign up for the examination at least seven days before the exam by leaving a filled in and signed examination envelope in the white examination box at the School of Education (Virta building, 2rd floor, entrance hall)
General Examination dates on Fridays at 14-18
Autumn term 2016: Friday 18th of November
Spring term 2017: Friday, 5th of May
Books:
Bray, M. & Adamson, B. & Mason. M. (eds.), Comparative Education Research. Springer. 2014. (Chapters 1, 4, 5, 7, 9 ja 15), available as ebook in Tamcat
Phillips, D. & Schweisfurth, M. 2008 and 2006 ,Comparative and International Education: an Introduction to Theory, Method and Practise. London: Continuum.
Novoa, A. & Yariv-Marshal, T. Comparative Research in Education: A Mode of Governance or a Historical Journey? World Yearbook of Education 2014, Taylor & Francis (can be found via the Nelli-portal).
Jones, P.W., Education and the World Order. Comparative Education 43 (3), 325-337. 2007. (can be found via the Nelli-portal, e-journals).
For international students a book exam in english during the following period: 3.10.2016-15.6.2017.
You can sign up for the exam in the Electronic exam service:
https://tenttis.uta.fi/login/index.php?lang=en_utf8
Literature: Critical multiculturalism: theory and praxis / edited by Stephen May, Christine E. Sleeter. New York: Routledge, 2010. Available in e-book.
As a part of Multicultural Study Programme in Education (in English):
Book exam for international students as a part of studies in Multicultural Study Programme in Education. Independent study of reading the required literature and taking an examination on set study materials.
The students can take an electronic exam based on the literature (see below).
Electronic exam: 1 August 2016 - 28 February 2017.
You can sign up for the exam in the Electronic exam service:
https://tenttis.uta.fi/login/index.php?lang=en_utf8
The students should read two books for the exam.
This book is obligatory for all:
Pitkänen, P. & Kalekin-Fishman, D. & Verma, G. (eds.) 2002. Education and Immigration: Settlement Policies and Current Challenges. RoutledgeFalmer.
In addition, the students should read for the exam either:
Räsänen, R. & San, J. (eds.) 2005. Conditions for Intercultural Learning and Co-operation. FERA.
or:
Jokikokko, K. 2010. Teachers' intercultural learning and competence. Acta Universitatis Ouluensis (114). http://herkules.oulu.fi/isbn9789514263705/isbn9789514263705.pdf
Examiner: Pauliina Alenius
The course is available for students from EDU, other faculties, TTY and TAMK.
The course contains an introduction lecture after which students will study the topic independently in reading groups. Instructions for reading groups will be given at the lecture.
Type or level of studies: Intermediate/Advanced studies
Content: The course focuses on educational studies with transnational perspectives exploring interconnections between education, international migration, and transnational ties of migrants. During the course, the students will examine previous studies concerning transnational learning, internationalization of education, student mobilities, and cross-border learning environments.
Modes of Study: Lectures, an individual or pair presentation of an article, and a learning diary (for students at intermediate level) or an essay (for students at advanced level).
Enrolment in NettiOpsu for the course by Monday, 12th of September, 2016.
Max. 20 students.
The course is available for students from EDU, other faculties, TTY and TAMK.
Type or level of studies: Intermediate/Advanced studies
Content: The course draws attention to policies and practices related to the provision of education in developing countries by examining the relationship between education and social and economic development. The students will explore intricacies regarding policy formation and their subsequent implementation at local and regional level particularly in the developing world. The discussions will focus on impediments related to the realization of educational targets from basic literacy through language of instruction to employability of educational products.
Modes of Study: Lectures, an individual or pair presentation of an article, and a learning diary (for students at intermediate level) or an essay (for students at advanced level).
Max. 20 students.
The course is available for students from EDU, other faculties, TTY and TAMK.
Type or level of studies: Intermediate/Advanced studies
Content: The course focuses on multicultural education and its theoretical aspects. The students will study the nature and scope of multicultural education from its inception to the present examining emerging policies concerning it in ways that advance social, political, economic and educational equity through advocacy. While understanding the theoretical aspects, the students will critique the existing policies related to multicultural education from a comparative perspective.
Modes of Study: Lectures, small group presentations of selected material, and a learning diary (for students at intermediate level) or an essay (for students at advanced level).
Enrolment in NettiOpsu
Max. 20 students.
The course is available for students from EDU, other faculties, TTY and TAMK.
Type or level of studies: Intermediate/Advanced studies
Content:
This course introduces the discipline and practice of qualitative research to course participants. Through the course, the students will acquire a broader awareness of varieties of qualitative inquiry. It also aims to provide students with adequate knowledge to critically explain the differences between qualitative inquiry and quantitative research. Students will understand that qualitative designs are naturalistic. The students will learn central features of Qualitative Research in order to consider the possibility of adopting qualitative strategies for educational research
Modes of Study: Lectures, group presentations of assigned material, and a learning diary (for students at intermediate level) or an essay (for students at advanced level).
Max. 20 students.
The course is available for students from EDU, other faculties, TTY and TAMK.
Notice that this course does not substitute KASSM2 and KASSM3 courses meant to Finnish students.
Five courses in basic studies in education can be taken as book exams. In the beginning of autumn period and spring period the School of Education is organizing preparation groups for international students. As a teacher in these groups will be our university teacher Pauliina Alenius. In these groups students can get support and instructions for reading the material.
The book exams are organized as electronic exams. Read more about the electronic exam system at http://www.uta.fi/studies/webtools/electronic_exam/index.html
Enrolment for these modules is not required. Please reserve the time for the exam at Electronic Exam Service.
Accomplishment of Basics Studies 1-5 will be explained in detail in the introductory meeting 19-Sep-2016 (participation without enrollment).
Electronic exam:
3 October 2016- 28 April 2017
Please sign in the Electronic Exam Service https://tenttis.uta.fi/:
Vaadittavat opintosuoritukset: aktiivinen osallistuminen, tentti luennoista ja sovitusta kirjallisuudesta ja opintotehtävä.
Opintojaksolla tutustutaan laajasti elokuvan mahdollisuuksiin kuvataiteen ja mediakasvatuksen välineenä elokuvan ymmärtämisen, pedagogisen käytön ja tekemällä oppimisen kautta.
Opintojaksolla tutustutaan elokuvan historiaan, elokuvailmaisuun, kamerakynän pedagogiikkaan, Koulukinon Laudatur -elokuvakasvatusmateriaaliin ja muihin elokuvakasvatuksen menetelmiin, tutkitaan, analysoidaan ja tehdään elokuvaa mediakasvatuksen näkökulmasta.
Vaadittavat opintosuoritukset: aktiivinen osallistuminen ja kirjallinen työ.
Kurssille otetaan 20 opiskelijaa/ryhmä.
Opintojakso siihen erikseen hyväksytyille opiskelijoille. Opetusajat löytyvät kasvatustieteiden yksikön nettisivuilta: http://www.uta.fi/edu/opiskelu/opetusohjelma.html
Opintojakso siihen erikseen hyväksytyille opiskelijoille. Opetusajat löytyvät kasvatustieteiden yksikön nettisivuilta: http://www.uta.fi/edu/opiskelu/opetusohjelma.html
Opintokokonaisuuteen erillisen haun kautta valituille opiskelijoille. Opetusajat löytyvät kasvatustieteiden yksikön nettisivuilta: http://www.uta.fi/edu/opiskelu/opetusohjelma.html
Opintokokonaisuuteen erillisen haun kautta valituille opiskelijoille. Opetusajat löytyvät kasvatustieteiden yksikön nettisivuilta: http://www.uta.fi/edu/opiskelu/opetusohjelma.html
Opintokokonaisuuteen erillisen haun kautta valituille opiskelijoille. Opetusajat löytyvät kasvatustieteiden yksikön nettisivuilta: http://www.uta.fi/edu/opiskelu/opetusohjelma.html
Opintokokonaisuuteen erillisen haun kautta valituille opiskelijoille. Opetusajat löytyvät kasvatustieteiden yksikön nettisivuilta: http://www.uta.fi/edu/opiskelu/opetusohjelma.html
Opintokokonaisuuteen erillisen haun kautta valituille opiskelijoille. Opetusajat löytyvät kasvatustieteiden yksikön nettisivuilta: http://www.uta.fi/edu/opiskelu/opetusohjelma.html
Opintojaksoon kuuluvat liikuntamuodot ovat hiihto, koripallo, pesäpallo, kunto- ja välinevoimistelu ja vesiliikunta
Opintojakso siihen erikseen hyväksytyille opiskelijoille. Opetusajat löytyvät kasvatustieteiden yksikön nettisivuilta: http://www.uta.fi/edu/opiskelu/opetusohjelma.html
Opintokokonaisuuteen erillisen haun kautta valituille opiskelijoille. Opetusajat löytyvät kasvatustieteiden yksikön nettisivuilta: http://www.uta.fi/edu/opiskelu/opetusohjelma.html
Vaadittavat opintosuoritukset: aktiivinen osallistuminen ohjattuun opetukseen ja leikin ohjauksen projektin hyväksytty suorittaminen, joka sisältää projektin esittelyn, opiskelijan itsearvioinnin ja ryhmäarvioinnin. Tentitään luennot ja kirjallisuus.
Kurssille hyväksytään ilmoittautumisten perusteella vain varhaiskasvatuksen 1. opintovuoden opiskelijat.
Vaadittavat opintosuoritukset: Osallistuminen opetukseen (harjoitukset), AV-materiaaliin pohjautuva kirjallinen työ ja ryhmätyönä tehtävä äänite.
Vaadittavat opintosuoritukset: Osallistuminen opetukseen, ennakkotehtävät, harjoitukset ja ohjattu itsenäinen työskentely. Tentti/essee/opintopiiri. Teoriakirjallisuuteen perustuva ja äänitteitä sisältävä oppimispäiväkirja/ yhteenvetoraportti.
Kurssille otetaan 15 opiskelijaa.
Muutos kurssin järjestämistietoihin (18.11.2016): kontaktiopetusta ei järjestetä keväällä 2017 vaan kurssin voi suorittaa itsenäisenä työskentelynä.Ohjeet saa vastuuopettaja Anne-Maria Laukkaselta.
Enrol for the course in NettiOpsu by 15 January 2017
Please notice that the course is intended only for the exchange students of the School of Education.
Enrol for the course in NettiOpsu by 15 January 2017
Please note that this course is intended only for the exchange students of the School of Education.
The course contains an introduction lecture after which students will study the topic independently in reading groups. Instructions for reading groups will be given at the lecture.
The size of the group is unlimited.
Content: The course focuses on different dimensions and themes of global education related to global citizenship, social justice, cultural diversity, human rights and sustainable development. During the course, these themes will be presented and discussed in lectures and workshops. In addition, the students will plan lessons related to global education.
Modes of Study: Lectures, group presentations and written assignments.
Enrolment for this course by 24.2.2017 (KASA15 Global Education).
Max 25 students.
The course is available for students from EDU, other faculties, TTY and TAMK. The priority is given to the degree and exchange students of the School of Education.
Five courses in basic studies in education can be taken as book exams. In the beginning of autumn period and spring period the School of Education is organizing introductory meeting for international students. As a teacher in these courses will be our university teacher Pauliina Alenius. In introductory meeting students can get support and instructions for reading the material.
The book exams are organized as electronic exams. Read more about the electronic exam system at http://www.uta.fi/studies/webtools/electronic_exam/index.html
Enrolment for these modules is not required. Please reserve the time for the exam at Electronic Exam Service.
Accomplishment of Basics Studies 1-5 will be explained in detail in the introductory meeting 16-JAN-2017 (participation without enrollment).
Electronic exam:
3 October 2016- 28 April 2017
Please sign in the Electronic Exam Service https://tenttis.uta.fi/:
Kurssi on suunnattu lastentarhanopettajaksi ja luokanopettajaksi opiskeleville. Se on avoin myös muille EDUn opiskelijoille. Kurssin suunnittelee ja toteuttaa Taideyliopiston opiskelijat, joille se on osa opettajan pedagogisia opintoja.
Kurssi sisältää äänenkäytön ja soitinvalmennuksen työpajoja, improvisointia ja säveltämistä lapsilähtöisesti. Ennakkokyselyn pohjalta kurssin painopisteiksi valikoituivat rakennuspalikkasävellys, lasten ääniharjoitukset ja improvisaatio.
Kurssille otetaan 20 opiskelijaa.
Vaadittavat opintosuoritukset: aktiivinen osallistuminen, opintotehtävä ja kirjallisuustentti.
Kurssille otetaan 20 opiskelijaa/ryhmä.
Opintojakso siihen erikseen hyväksytyille opiskelijoille. Opetusajat löytyvät kasvatustieteiden yksikön nettisivuilta: http://www.uta.fi/edu/opiskelu/opetusohjelma.html
Opintokokonaisuuteen erillisen haun kautta valituille opiskelijoille. Opetusajat löytyvät kasvatustieteiden yksikön nettisivuilta: http://www.uta.fi/edu/opiskelu/opetusohjelma.html
Opintokokonaisuuteen erillisen haun kautta valituille opiskelijoille. Opetusajat löytyvät kasvatustieteiden yksikön nettisivuilta: http://www.uta.fi/edu/opiskelu/opetusohjelma.html
The size of the group is unlimited.
Ilmoittautuminen tälle jaksolle NettiOpsussa viimeistään 19.2.2017
Kurssille mahtuu 8-12 opiskelijaa/ryhmä.
Yksittäisiä ohjauspäiviä on mahdollista vaihtaa Yrityskylän kanssa sopien.
Vaadittavat opintosuoritukset: