x !
Arkistoitu opetusohjelma 2014–2015
Selaat vanhentunutta opetusohjelmaa. Voimassa olevan opetusohjelman löydät täältä.
Yliopiston yhteiset tohtoriopinnot

Periodit

I Periodi (1.9.2014 – 24.10.2014)
II Periodi (27.10.2014 – 19.12.2014)
III Periodi (7.1.2015 – 13.3.2015)
IV Periodi (16.3.2015 – 31.7.2015)
Periodi (1.9.2014 - 24.10.2014)
Yliopiston yhteiset tohtoriopinnot [I Periodi]

Kohderyhmä: Orientaatiopäivä on kaikille Tampereen yliopiston uusille ja uudehkoille tohtoriopiskelijoille tarkoitettu tilaisuus.

Sisältö: Yleistä tohtoriopiskelusta Tampereen yliopistossa, yhteiset tohtoriopinnot, järjestäjät ja tarjonta, tohtoriopiskelun rahoitusmahdollisuudet, kirjaston palvelut, tohtoriopiskelu vaihdossa/ulkomailla, opintojen suunnittelu ja kokemuksia tohtoriopiskelusta.

Ajankohta: torstaina 11. syyskuuta 2014 klo 13.15 – 16:20

Paikka: Paavo Koli-sali (Pinni A)

Ohjelma:

13:15 - 13:30 Tervehdys uusille tohtoriopiskelijoille
13:30 - 13:50 Yliopiston tohtoriopintotarjonta ja sen organisointi
13:50 - 14:20 Tohtoriopintojen rahoitus (Johanna Hakala)
14:20 - 14:40 Kirjaston palvelut, erityisesti e-aineistot (Esa Hakala)
14:40 - 15:00 Kahvitarjoilu
15:00 - 15:20 Tohtoriopiskelu vaihdossa/ulkomailla (Laura Lalu)
15:20 - 15:40 Tohtoriopiskelusta yleisesti, opintojen suunnittelun merkitys
15:40 – 16:00 Kokemuksia tohtoriopiskelusta (Hannele Mäkelä, Johtamiskorkeakoulu (tutkijakollegium), (kauppatieteiden tohtori 2012))
16:00 - 16:20 Loppukeskustelu, jonka jälkeen halukkaat voivat jäädä kuuntelemaan Tampereen yliopiston tieteentekijät ry:n (Tatte) pitämää infoa nuorten tutkijoiden asemasta

Ennakkoilmoittautuminen e-lomakkeella: https://elomake3.uta.fi/lomakkeet/827/lomake.html

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Ennakkoilmoittautuminen e-lomakkeella

Opetus
11.9.2014 – 11.9.2014
Luento-opetus 4 tuntia
Periodit: I
Opetuskieli: suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija hahmottaa väitöskirjatyön prosessina, jossa tutkimuskysymys, aineisto ja menetelmä vuorovaikuttavat, oivaltaa käsitteiden ja teorian merkityksen tutkimukselle, sekä tunnistaa analyysin ja teorian keskinäisen vuoropuhelun tekemällä pienimuotoisen kvalitatiivisen demonstraation. 

Yleiskuvaus:

Opintojakso motivoi ja tukee aloittelevaa tohtoriopiskelijaa käynnistämään väitöskirjaprosessin ja tarjoaa välineitä työn etenemisen käytännölliseen ja käsitteelliseen hallintaan. Kokeneemmalle tohtoriopiskelijalle kurssi tarjoaa mahdollisuuden jakaa kokemuksia, avata keskeisiä kysymyksiä ja käsitteitä sekä pohtia ja hahmottaa oman työn etenemistä. Työskentelyn pohjana on ryhmäprosessi, jossa kartoitetaan osallistujien kokemia konkreettisia haasteita. Näiden pohjalta kuullaan luentoja ja tehdään ryhmätyötä.

Vastuuopettaja: HTT, yliopistonlehtori Timo Keski-Petäjä, Johtamiskorkeakoulu

Ajankohta: 18.9., 19.9., 25.9., 26.9. klo 10-16

Paikka: Linna K109

Opetusmuodot:
Kurssin aluksi ryhmäprosessoinnissa jaetaan ja tunnistetaan osallistujien kokemuksia ja haasteita, joita tohtoriopinnot tuovat mukanaan. Tämän jälkeen pidettävät reflektiiviset luennot etenevät mahdollisimman pitkälle opiskelijoiden esille tuomien haasteiden pohjalta. Kurssiin kuuluva pienimuotoinen kvalitatiivinen demonstraatio konkretisoi analyysin ja teorian vuoropuhelua.

Sisältö:

- Tohtoriopintojen keskeiset haasteet: ryhmäprosessi työskentelyn etenemisen pohjaksi.
- Tutkimisen prosessi ja kvalitatiivisen demonstraation avaus

-  Teorian ja käsitteiden rooli ja tunnistaminen
- Analyysin ja teorian vuoropuhelu: kvalitatiivisen demonstraation purku

Osallistujamäärä: Kurssille otetaan 24 opiskelijaa ilmoittautumisjärjestyksessä.

Ilmoittautuminen NettiOpsussa. Valintatieto on valinnan jälkeen opiskelijan itse tarkistettava NettiOpsusta (Kurssit > Ilmoittautumiset).

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Keski-Petäjä, Timo, Vastaava opettaja
timo.keski-petaja[ät]uta.fi
Opetus
18.9.2014 – 26.9.2014
Luento-opetus 12 tuntia
Seminaari 6 tuntia
Harjoitukset 6 tuntia
Periodit: I
Opetuskieli: suomi

Osaamistavoitteet

Kurssin luennot (2 op) suoritettuaan opiskelija ymmärtää useamman muuttujan välisten riippuvuuksien tarkastelun periaatteet ja osaa tulkita tavallisimpien monimuuttujamenetelmien tuottamat tulokset. Harjoitukset (3 op) suorittaneet osaavat lisäksi testata kausaalihypoteeseja tavallisimmilla monimuuttujamenetelmillä.

Yleiskuvaus:

Monimuuttujamenetelmillä tarkoitetaan tässä useamman kuin kahden muuttujan välisten tilastollisten riippuvuuksien yhtäaikaista tarkastelua kausaalisesta näkökulmasta. Kurssilla keskitytään muuttujien vakioimisen tarkoitukseen, sopivan menetelmän valintaperusteisiin, vakioinnin käytännön toteutukseen keskeisimmillä monimuuttujamenetelmillä sekä tulosten sisällölliseen tulkintaan. Osallistujilta edellytetään, että he hallitsevat tavanomaiset kahden muuttujan riippuvuuden tarkastelumenetelmät (ristiintaulukoinnin, keskiarvojen vertailun sekä korrelaatiokertoimen). Aineistona käytetään jotakin Yhteiskuntatieteellisen tietoarkiston (FSD) toimittamaa otantapohjaista kyselyaineistoa ja esimerkit analysoidaan SPSS-ohjelmistolla. Vaikka aineisto on yhteiskuntatieteellinen, siihen perustuvien kysymyksenasettelujen ymmärtäminen ei vaadi yhteiskuntatieteellistä koulutusta. Aineistolla tehtävät analyysit soveltuvat minkä tahansa tieteenalan poikkileikkausaineistoihin.

Aika:

- opetuspäivät 8.9., 9.9., 15.9.,16.9.,22.9.,23.9.,29.9. ja 30.9.2014 klo 10-16 (viikottain ma ja ti, neljän viikon ajan)

- klo 10-13 luento, klo 13-16 harjoitukset, poikkeuksena ensimmäinen päivä 8.9.2014, jolloin luento klo 10-16 koko päivän

Paikka:

- Kaikki luennot: Päätalo C8

- Mikroluokkaharjoitukset (klo 13-16): Maanantaisin Ml51 (Linna), tiistaisin Ml 50 (Linna).

- Poikkeukset mikroluokkaharjoituksissa: 22.9. (Ml50 Linna) ja 23.9. (Ml 53 Virta-rakennus)


Luentojen (27 h)aiheet:

1. Monimuuttujamenetelmien idea
2. Faktorianalyysi
3. Varianssianalyysi
4. Lineaarinen regressiomalli
5. Logistinen regressiomalli
6. Log-lineaarinen malli
7. Polkuanalyysi ja rakenneyhtälömallit

Harjoituksissa (21 h) käytetään samaa aineistoa kuin luennoilla. Niitä varten luetaan pari tähän aineistoon perustuvaa (julkaistua) yhteiskuntatieteellistä artikkelia, joiden analyysit koetetaan harjoituksissa toistaa. Lisäksi harjoituksissa suunnitellaan ja aloitetaan 2-3 hengen ryhmissä itsenäisesti toteutettava harjoitustyö.

Kurssista voi suorittaa pelkät luennot (2 op) luentopäiväkirjalla. Koko kurssin (5 op) suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista luennoille ja harjoituksiin sekä aineistoon perustuvan harjoitustyön tekemistä.

Ilmoittautuminen NettiOpsussa joko vain luentoihin tai koko kurssiin (luento+harjoitukset). Kurssilaiset valitaan ilmoittautumisjärjestyksessä. Opiskelijan on itse tarkistettava valintatieto NettiOpsusta (Kurssit > Ilmoittautumiset) ilmoittautumisajan päätyttyä.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Pertti Töttö, Vastaava opettaja
Opetus
8.9.2014 – 30.9.2014
Periodit: I
Opetuskieli: suomi

Tampereen yliopiston tutkijakollegiumin järjestämä yhteiskuntatutkimuksesta kiinnostuneelle yleisölle tarkoitettu virikeluentosarja, jolla keskustellaan ajankohtaisten kysymysten tutkimuksellisesta jäsentämisestä.

Ohjelma / Programme: Tutkijakollegiumin jäsenten luentoja. Luentojen aiheen tarkentuvat ennen luentosarjan alkua. Ohjelma päivitetään myöhemmin

Aika/Time: 16.9.2014 - 9.12.2014 joka toinen tiistai/every second tuesday klo 16.15 - 17.45

Paikka/Place: Ks. ohjelma.

Kyseessä on yhteiskuntatutkimuksesta kiinnostuneelle yleisölle tarkoitettu virikeluentosarja, jolla keskustellaan ajankohtaisten kysymysten tutkimuksellisesta jäsentämisestä. Jatko-opiskelijat voivat lisäksi saada läsnäolosta vähintään 6 luennolla tiedekuntarajat ylittäviin jatko-opintoihin kuuluvia opintosuorituksia 2 opintopistettä, tämän kuitenkin enintään 3 kertaa eli yhteensä 6 opintopistettä. 6 osallistumiskertaa / 2 opintopistettä voi koota kahtena peräkkäisenä lukukautena.

Ei ennakkoilmoittautumista.

IASR Lectures are comprised of the Finnish series of Studia Generalia Lectures in the Study of Society (Kollegiumluennot) and guest lectures given by the IASR's distinguished guests, which the University of Tampere Institute for Advanced Social Research organizes bimonthly. Doctoral students can also get 2 ECTS for attending a mimimum of six ISAR Lectures, altogether 6 ECTS at the maximum. These 2 ECTS for attending 6 lectures can be earned during two successive terms.

No pre-registration.

Heiskala, Risto, Vastaava opettaja
risto.heiskala[ät]uta.fi
Opetus
16.9.2014 – 9.12.2014
Periodit: I II
Opintojakson kotisivu: http://www.uta.fi/iasr/lectures/
Opetuskieli: suomi

Osaamistavoitteet                   

Kurssin tavoitteena on systemaattisen tiedonhallinnan prosessien tunteminen omassa tutkimustyössä Tampereen yliopistossa. Kurssin suoritettuaan opiskelija

- osaa soveltaa tiedonhallinnan taitoja tutkimustyössä ottaen huomioon erityisesti lähdemateriaalin ja valitsemansa julkaisukanavan laadun, ajantasaisuuden, vaikuttavuuden ja kansainvälisyyden.

- tuntee väitöskirjan julkaisemiseen ja tutkimusaineiston säilyttämiseen, jakamiseen ja käyttöön liittyvät keskeiset asiat.

Yleiskuvaus


Jatkotutkinto-opiskelu edellyttää hyviä tieteellisen tiedon hankinta‐ ja hallintataitoja. Akateemisessa tutkimuksessa ja työelämässä hyvät tiedonhankinnan taidot tehostavat ja nopeuttavat työskentelyä, mutta edistävät myös työn tulosten laatua. Julkiset tutkimusrahoittajat edellyttävät nykyisin yhä yleisemmin tutkimustulosten avointa julkaisemista ja myös tutkimusdatan jatkokäytön mahdollistamista.

Kurssi tehostaa jatko-opiskelijan/tutkijan työskentelyä tarjoamalla  ajantasaisia välineitä oman tutkimusprosessin eri vaiheissa tarvittavaan tiedonhallintaan. Mitä on otettava huomioon valittaessa julkaisufoorumia tutkimuksen tuloksille?  Miten tutkimuksen vaikuttavuutta voidaan mitata julkaisujen avulla?  Mitä ovat Impact factor ja H-indeksi? Mikä on ORCID? – muun muassa näihin kysymyksiin saa kurssilla vastauksen.

Kurssilla opitaan hyödyntämään Tampereen yliopiston tietoympäristöä tehokkaasti tutkimustyön tukena. Opitaan hakemaan tietoa systemaattisesti tietokannoista ja siirtämään löydettyjä viitteitä talteen omaan tietokantaan. Perehdytään Tampereen yliopiston hyvään tieteelliseen käytäntöön tieteellisessä kirjoittamisessa.  

Kurssi painottuu jatko‐opiskelun alkuvaiheeseen, mutta sen antamat valmiudet tukevat koko tutkimusprosessia, joten ne ovat myös tutkijan uralle jo edenneiden hyödynnettävissä.


Suoritusvaihtoehdot    

a) Osallistuminen kaikkiin moduuleihin (1-4) sekä oman tutkimustyön tiedonhallintaan liittyvän kehittämistehtävän tekeminen hyväksytysti (1 op)
b) Osallistuminen yksittäisiin moduuleihin (ei opintopisteitä)

Ajankohta     

15.10. - 5.11.2014

opetus:

Moduuli 1. (2 h): 15.10. klo 12.15 - 13.45 (Linna 3021)
Moduuli 2. (2 h, kaikille pakollinen osa): 15.10. klo 14.15 - 15.45 (Linna 3021)
Moduuli 2. (2 h, valinnainen osa, ks. sisältö tarkemmin kuvauksesta):
A1. 28.10. klo 12:15-13.45 (Tertion opetusluokka, Arvo-rak.)
A2. 28.10. klo 14:15-15:45 (Tertion opetusluokka, Arvo-rak.)
B. 22.10. klo 12.15-13.45 (Linna 3021)
C. 22.10. klo 14.15-15.45 (Linna 3021)
D1. 29.10. klo 12.15 - 13.45 (Linna 3021)
D2. 29.10. klo 14.15 - 15.45 (Linna 3021)
Moduuli 3. (2 h): 5.11. klo 12.15-13.45 (Linna 3021)
Moduuli 4. (2 h): 5.11. klo 14.15-15.45 (A4 Päätalo)

Opetusmuodot                          

- Lähiopetus työpajoissa
- Itsenäinen ja ohjattu työskentely verkko-oppimisympäristöissä
- Omaan tutkimussuunnitelmaan liittyvä kehittämistehtävä

Opetusryhmän koko     

- Kurssille otetaan noin 50 jatko-opiskelijaa ja tutkijaa
- Lähiopetuksessa voi olla enintään 15 opiskelijaa työpajaa kohti

Ilmoittautuminen

- Tohtoriopiskelijat ilmoittautuvat kurssille NettiOpsun kautta ilmoittautumisaikana 25.8.-24.9.2014

- Moduuleihin ilmoittaudutaan erikseen Moodlen kautta ilmoittautumisaikana. Linkki: https://learning2.uta.fi/course/view.php?id=4279

- Muut kuin tohtoriopiskelijat ilmoittautuvat opetukseen Moodlen kautta ilmoittautumisaikana

Esitietovaatimukset               

Kurssille osallistuminen edellyttää tietotekniikan perustaitoja

Moduulit

Moduuli 1. Orientaatio (2 h) 15.10. klo 12.15 - 13.45 (Linna 3021)

Kurssin sisältö ja suorittamistavat. Ohjeistus kehittämistehtävään.

Kuinka suuri osa tutkimusjulkaisuista yleensä löytyy käytettävissä olevista tietolähteistä? Miten yliopiston tutkimusjulkaisut näkyvät tutkijalle tärkeissä tietojärjestelmissä, esimerkiksi e-lehtipalveluissa ja Google Scholarissa, ja mihin se perustuu? Julkaisujen vaikuttavuuden arviointi viittausindeksien ja muiden tunnuslukujen avulla ja niiden mahdollisuudet ja rajoitukset (H-index, Impact Factor, Web of Science ja Scopus, Julkaisufoorumi, Publish or Perish). Tutkijan identifiointi tietokannoissa,( esim. ResearcherID, ORCID)

Moduuli 2. Tiedonhaku tietokannoista: tieteenalan keskeiset tietokannat mielekkäinä kokonaisuuksina (4 h)

15.10. klo 14.15 - 15.45 (Linna 3021): Mitä tietolähteitä on tutkijoiden käytettävissä ja miten niitä voi käyttää osana omaa tutkimusta? Keskeiset verkkoympäristöt ja tukipalvelut, niiden sisältö ja käytettävyys tutkimuksen kannalta (julkaisuviitetietokannat, hakupalvelut ja portaalit). Opetuskerralla syvennytään kaikille tutkijoille keskeisten tietolähteiden tuntemukseen, täsmennetään omaan tutkimusaiheeseen liittyvät tiedontarpeet ja opitaan niiden käsitteellinen analysointi apuvälineitä hyödyntäen: hakutavat, suunnitelmallinen tiedonhakuprosessi ja hakustrategiat. (2 h)

Keskeiset tietokannat seuraavilta aloilta (valittava vähintään yksi):

A. terveystieteet:
A1. Medline, Psycinfo, Cinahl (2 h) 28.10. klo 12:15-13.45 (Tertion opetusluokka Arvo-rakennuksessa, Lääkärinkatu 1)
A2. Web of Science, Scopus, Cochrane (2 h) 28.10. klo 14:15-15:45 (Tertion opetusluokka Arvo-rakennuksessa, Lääkärinkatu 1)

B. yhteiskunta‐ ja informaatiotieteet:
esim. Ebsco, ScienceDirect,ProQuest (2 h) 22.10. klo 12.15-13.45 (Linna 3021)

C. kasvatustieteet:
esim. Eric, Psycinfo, Ebsco (2 h) 22.10. klo 14.15-15.45 (Linna 3021)

D. humaniset tieteet:
D1. esim. Linguistics & Language Behavior Abstracts (LLBA), Literature Resource Center (LRC) (2 h) 29.10. klo 12.15 - 13.45 (Linna 3021)
D2. esim. International Medieval Bibliography (IMB), Integrum Profi (venäjänkielinen) (2 h) 29.10. klo 14.15 - 15.45 (Linna 3021)

Moduuli 3. Tieteellisen kirjoittamisen tukeminen (2 h) 5.11. klo 12.15-13.45 (Linna 3021)

Mitä on hyvä tieteellinen käytäntö (HTK)? Mitä apuvälineitä kannattaa hyödyntää tieteellisen tekstin kirjoittamisessa? Miten tallennan tietokannoista löytämiäni viitteitä omaan RefWorks-tietokantaan ja tulostan automaattisesti lähdeluettelon tietyn viittausstandardin mukaisesti? Miten RefWorksia voi hyödyntää tutkimusryhmän viitteidenhallinnassa? Mitä viittauskäytäntöjä ja -standardeja on käytössä? Miten viitteet voi siirtää toiseen vastaavaan ohjelmaan esim. Zoteroon tai Mendeleyhyn? (2 h)

Moduuli 4. Julkaisemisen tukeminen, Open Access -julkaiseminen ja data-aineistot (2 h) 5.11. klo 14.15-15.45 (A4 Päätalo)

Väitöskirjan julkaiseminen. Mitä vaihtoehtoja on väitöskirjan julkaisemiseksi? Missä vaiheessa ja miten otan yhteyttä hakeakseni ACTA-sarjaan tai muissa väitöskirjan julkaisuasioissa? Mitä apuvälineitä on tarjolla väitöskirjan julkaisemisessa ja miten löydän ne (esim. word-mallipohjat)? Mitä väitöskirjan painatus maksaa? Kuka hoitaa väitöstiedotuksen?

Open Access -julkaiseminen ja rinnakkaistallentaminen (mm. TamPub, SHERPARoMEO, SoleCRIS) (1h)

Miten löydän tutkimukselleni relevantit data-aineistot?
Suomen tietoarkiston ja kansainvälisten verkkopalvelujen esittely (haut ja aineistojen lataaminen/tilaaminen) /FSD (1h)

Kehittämistehtävä

Osallistujat tekevät kehittämistehtävänä suunnitelman siitä, miten he aikovat käytännössä hyödyntää kurssilla oppimaansa. Kehittämistehtävässä käsitellään kaikkien kurssin moduulien sisältöjä.

Käytännössä osallistujat mm. etsivät julkaisemiseen liittyen kolme oman alansa potentiaalista julkaisufoorumia (esim. tieteellinen lehti), johon voisivat tarjota artikkeliaan/julkaisuaan.  Valinta perustellaan. Julkaisufoorumin valinnassa kiinnitetään huomiota mm. julkaisun vaikuttavuuteen (esim. Impact factor, JUFO-taso) ja julkaisun rinnakkaistallennuspolitiikkaan (SHERPARoMEO).

Kehittämistehtävässä arvioidaan, miten tiedonhallinta kytkeytyy opiskelijan omaan tutkimustyöhön ja millä tavalla tiedonhallinta näkyy omassa tutkimussuunnitelmassa: miten tietoa hankitaan, mitä tietolähteitä käytetään, mitä menetelmiä tiedon järjestämiseen hyödynnetään ja miten tutkimustulokset julkaistaan ja miten julkaisut säilytetään.  Kehittämistehtävässä opiskelija kuvaa, miten hän on perehtynyt oman alansa saatavilla oleviin empiirisiin tutkimusaineistoihin (data-aineistoihin),  aikooko mahdollisesti hyödyntää niitä tutkimuksessaan sekä sitä, onko jatko-opiskelijalla suunnitelmaa tallentaa omaa empiiristä aineistoaan johonkin keskitettyyn palveluun muun tiedeyhteisön jatkokäytettäväksi.  Kehittämistehtävän laajuus on noin 2-3 liuskaa tekstiä.

Kehittämistehtävän arviointi: hyväksytty/täydennettävä.
 

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Esa Hakala, Vastaava opettaja
Anne Lehto, Vastaava opettaja
Opetus
15.10.2014 – 5.11.2014
Periodit: I II
Opetuskieli: suomi

Vieraalla kielellä annettava opetus [I Periodi]

Target group: New and newish non-Finnish doctoral students of the University of Tampere

Content: Organization of doctoral studies at the University of Tampere, Joint doctoral studies, Funding opportunities, Library services, Supervision and planning of studies

Time and place: Friday 12 September 2014 at 13.15-16.00

Place: Lecture Room Pinni A3111

Programme:

13.15-13.40 Welcome to the University of Tampere, Organization of doctoral studies at the University of Tampere, Joint doctoral studies (UTA doctoral school)

13.40-14.20 Funding opportunities (Head of Research Development Johanna Hakala, HR Specialist Nuppu Suvanto)

14.20-14.40 Coffee break

14.40-15.00 Library services (Information specialist Saija Tapio, University of Tampere Library)

15.00-15.45 Supervision and tips on Planning and Managing your Doctoral Process (UTA doctoral school)

15.45 -16.00 About University of Tampere Association of Researchers and Teachers.

Pre-registration with e-form (https://elomake3.uta.fi/lomakkeet/827/lomake.html?rinnakkaislomake=registration).

Enrolment for University Studies

Pre-registration with e-form.

Teaching
12-Sep-2014 – 12-Sep-2014
Lectures 3 hours
Periods: I
Language of instruction: English

Learning outcomes:

This course will give you practical tips and strategies for writing scientific articles in English. Designed as a two-day workshop, the main objective of this course is to learn to identify and produce the most important elements in English academic writing. The first day offers a series of exercises and points to ponder, whereas the second day offers the students an opportunity to apply these tips and strategies in an "Editing Clinic". During the second day, the students will be taught a ten-step editing process that they will apply to texts in class.

Place: Pinni A3111

Contents:

Thu 18 September, 2014 (group 1)

Thu 25 September, 2014 (group 2)

9:00-9:45  Online sources: Scientific, clear, transparent
9:45-11:00 Drafting, Differences between Finnish and Anglo-American traditions
11:00-11:30  Components of a Scientific Article, The Sequence of Writing
11:30 Lunch
12:15 Problems, Transitions, Tenses
14:00 Coffee break
14:15 Old Information and New Information, Nouns and Verbs for Academic Writing
15:30 Self-editing
16:00 End of the day

Scientific Writing: The "Editing Clinic": Revising English Texts

Thu 2 October, 2014 (both groups)

The students select a scientific text from their field and also bring in two to three pages of their own writing (5 copies of these pages). These texts will be evaluated in class.

9:00-10:30 Introduction to editing. Practice of editing on the "ideal" article in your field
10:30-10:40 Short break
10:40-11:30 Editing
11:30-12:10 Lunch  (40 min.)
12:10-14:00 Editing groups
14:00-14:20 Coffee break (20 min.)
14:20-15:25  Editing Groups
15:25-16:00  Course Discussions (Questions and Answers)
16:00   End of the course

Enrolment in NettiOpsu. The maximum number of students is 18 in both groups. Students are selected on first come-first-served principle. The student has to check the selection from NettiOpsu (Courses > Enrolments) after the enrolment period.

Enrolment for University Studies
Enrolment time has expired
Moore, Kate, Teacher responsible
kathleen.moore[ät]uta.fi
Teaching
18-Sep-2014 – 2-Oct-2014
Lectures 14 hours
Periods: I
Language of instruction: English

Please NOTE that all essays should be sent to the following address: heikki.j.koskinen@uta.fi

For those who were able to attend on both days, the essay’s length is 3 pages, and the deadline Friday 14 November.

For those who could not attend the second day of the course, the essay’s length is 8 pages, and the deadline Friday 28 November.

The essays should be sent as word or pdf attachements to the address given above.

2ND LECTURE DAY POSTPONED TO 21.10.2014 9-16 at Atalpa140

LECTURE SLIDES FROM THIS LINK

Learning outcomes:

The aim of this course is to strengthen the general researcher skills of the participant by training her to grasp her own particular field of research in a wider and more general context through some central issues in philosophy of science.

Teaching schedule:

7.10. at 9-16

21.10. at 9-16 (NB! Changed time!)

Place 21.10.: Atalpa 140

General description:

The course consists of alternating sessions of lectures and discussions. The lectures will cover some central themes in philosophy of science, and these will then be further discussed in smaller groups whose members (to the extent that this is possible) come from related scientific fields.

Course contents:

  1. Objects of Study and the Classification of Sciences
  2. Concepts, Propositions, and Arguments
  3. Hypotheses, Explanations, and Justification
  4. Scientific Realism and Antirealism

Completion: Passing the course requires a tight following of the lectures and an active participation in the group discussions. There will be no final exam as such, but the participants are required to produce a three-page written presentation where one of the central themes of the course is connected with the participant’s own scientific field and research topic.


Enrolment in NettiOpsu. The maximum number of students is 50. Students are selected on first come-first-served principle. The student has to check the selection from NettiOpsu (Courses > Enrolments) after the enrolment period.

Enrolment for University Studies
Enrolment time has expired
Koskinen, Heikki, Teacher responsible
heikki.j.koskinen[ät]kolumbus.fi
Teaching
7-Oct-2014 – 14-Oct-2014
Lectures 12 hours
Periods: I
Language of instruction: English
Periodi (27.10.2014 - 19.12.2014)
Yliopiston yhteiset tohtoriopinnot [II Periodi]

Osaamistavoitteet:

Kurssin tavoitteena on vahvistaa yleisiä tutkijataitoja ja erityisesti syventää opiskelijan eettistä tietoisuutta tutkimuksen tekoon liittyvistä eettisistä ulottuvuuksista sekä tieteeseen liittyvistä arvovalinnoista. Samalla kurssin tavoitteena on selventää tutkijan ammatti-identiteettiä ja tutkijan vastuullista roolia yliopistossa sekä yhteiskunnassa

Aikataulu: tiistaisin 11.11., 18.11., 25.11., 9.12.2014 klo 10-16

Paikka: Linna K109, paitsi 25.11. klo 13-16 mikroluokkaharjoitukset Linna Ml 50

Kohderyhmä: Kurssi on suunnattu Tampereen yliopiston tieteenalayksiköiden eri alojen tohtoriopiskelijoille. Osallistuminen ei edellytä erityisiä taustaopintoja.

Yleiskuvaus: Kurssilla tutustutaan tutkimuksenteon eettisiin haasteisiin ja eettisiin periaatteisiin. Kurssilla pohditaan tutkimuksen tekemiseen, tieteen etiikkaan ja tutkijan arvovalintoihin liittyviä eettisiä kysymyksiä käytännön esimerkkien avulla. Kurssi tarjoaa tilaisuuden keskustella tutkimuseettisistä kysymyksistä, joita opiskelija on jo mahdollisesti kohdannut tutkimusta tehdessään.

Sisältö:

1.     Tutkimusetiikka taitona ja eettinen normisto
2.    
Tutkimuksen aihevalintaan, rahoitukseen ja tutkimuksen tekoon liittyvät eettiset näkökannat
3.     Ohjaussuhteeseen ja tutkimusyhteisöön liittyvät eettiset kysymykset
4.     Ihmistutkimukseen liittyvät eettiset kysymykset
5.     Lähdekirjallisuuteen ja tulkintaan liittyvät eettiset haasteet
6.     Tutkimuksen raportointiin ja julkaisemiseen liittyvät eettiset haasteet
7.     Tiedeyhteisössä asiantuntijana toimimiseen liittyvät eettiset haasteet
8.     Turnitin-ohjelman perustoiminnot

Kurssin suorittaminen edellyttää luennoille osallistumista ja 4-7-sivuisen esseen kirjoittamisen omaan tutkimukseen liittyvästä tutkimuseettisestä kysymyksestä sekä alustuksen kirjoittamisen tästä aiheesta.

Ennakkotehtävä: ½-1 sivun mittainen kirjoitus, aiheesta mikä sinua kiinnostaa tutkimusetiikassa? Ja minkälaisia tutkimuseettisiä haasteita olet kohdannut tutkimusta tehdessä? Mitä toivomuksia sinulla on kurssin suhteen? Ennakkotehtävä palautetaan kurssin Moodle-alueelle

Ilmoittautuminen NettiOpsussa. Osallistujat valitaan ilmoittautumisjärjestyksessä, enintään 25 opiskelijaa. Osallistumistieto on opiskelijan itse tarkistettava Nettiopsusta (Kurssit > Ilmoittautumiset) ilmoittautumisajan päätyttyä.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Enwald, Marika, Vastaava opettaja
marika.enwald[ät]uta.fi
Opetus
11.11.2014 – 9.12.2014
Luento-opetus 12 tuntia
Harjoitukset 12 tuntia
Periodit: II
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

 

Osaamistavoitteet

Kurssin tavoitteena on antaa osallistujille yleiskäsitys tieteellisten artikkeleiden tehokkaasta kirjoittamisprosessista ja tarjota valmiuksia prosessin hyödyntämiseen omassa julkaisutoiminnassaan.

Kohderyhmä

Kurssi on tarkoitettu oman julkaisemisuransa eri vaiheissa oleville, kaikkien tieteenalayksikköjen tohtoriopiskelijoille.

Sisältö

Kurssi koostuu avoimesta, artikkelin julkaisun perusasiat läpikäyvästä, luennosta (4 h Pekka Belt), ennakkotehtävästä sekä seminaarityöskentelystä, jonka aikana käydään läpi julkaisemiseen liittyviä käytäntöjä, karikkoja ja kehittymisen keinoja (7 h).

Ohjelma

Kaikki kurssilaiset osallistuvat sekä luentoon että seminaariin. Luento on avoin myös muille kiinnostuneille. Pelkästä luennosta ei myönnetä opintopisteitä.

Luento 2.12. klo 12.15-16.00, Linna K103

Luennon aikana käydään läpi seuraavia teemoja:

   - Käytännön vinkkejä tieteellisten artikkeleiden kirjoittamiseen
   - Hyväksyntätodennäköisyyden lisääminen
   - Artikkelin logiikka
   - Artikkelin aloitus ja lopetus
   - Päätoimittajan näkökulma
   - Ryhmädynamiikan hyödyntäminen kirjoittamisessa
   - Kysymyksiä ja vastauksia

Seminaari (2 ryhmää) 3.12., 4.12. klo 9.15-16.00, Linna K108

Seminaarissa opiskelijat syventävät luennolla opittuja asioita. Ryhmässä opitaan samalla myös muiden tieteenalojen erilaisista käytännöistä.

Kurssille (luennolle ja seminaariin) valituille annetaan ennakkotehtävä.

Kurssisuoritus 2 op sisältää hyväksytyn ennakkotehtävän ja aktiivisen osallistumisen luentoon ja seminaariin.

Ennakkotehtävä:

Lue opas ”Tips for writing scientific journal articles" (http://herkules.oulu.fi/isbn9789514293801/isbn9789514293801.pdf). Valitse omalta alaltasi kohdelehti, jossa voisit julkaista lähitulevaisuudessa. Analysoi alaltasi 2-3 artikkelia, jotka on julkaistu viimeisen parin vuoden aikana. Analysoi artikkelien rakennetta (ei substanssia) vertaamalla sitä artikkelinkirjoittamisoppaassa esitettyyn rakenteeseen. Pohdi, esitetäänkö vastaavat asiat ja esitetäänkö ne samoissa vai eri paikoissa. Kirjaa nämä tiedot ennakkotehtävään. Ennakkotehtävään kirjataan myös osallistujan nimi, oppiala ja tutkimusaihe, julkaisemiseen liittyviä ongelmakohtia sekä teemat, joiden käsittelyä erityisesti toivotaan kurssisisältöön. Ennakkotehtävät lähetetään kurssin Moodle-alueelle viimeistään viikkoa ennen kurssin alkamista.

Osallistujat valmistelevat seminaariryhmässä esitettäväksi lyhyen (3-4 diaa) PowerPoint-esityksen ennakkotehtävän rakenneanalyysissä esiin tulleista havainnoistaan. PP-esitystä ei lähetetä Moodleen.

Maksimi osallistujamäärä: luennolle ja seminaariin 18 (2 ryhmää), pelkkä luento on avoin kaikille kiinnostuneille.

Ilmoittautuminen NettiOpsussa. Kurssilaiset valitaan ilmoittautumisjärjestyksessä. Valintatieto on ilmoittautumisajan päätyttyä opiskelijan itse tarkistettava NettiOpsusta (Kurssit > Ilmoittautumiset).

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Pekka Belt, Vastaava opettaja
pekka.belt[ät]oulu.fi
Opetus
2.12.2014 – 4.12.2014
Periodit: II
Opetuskieli: suomi

Kurssin kuvaus: Tutkimussuunnitelman kirjoittaminen eri vaiheissa ja eri tarkoituksiin on yksi keskeinen tutkijataito. Tämä kahden päivän intensiivikurssi koostuu luennoista, ryhmäkeskustelusta sekä osallistujien tutkimussuunnitelmaan liittyvien tehtävien kommentoinnista.

Opettajat: prof. Anneli Anttonen ja akatemiatutkija Oili-Helena Ylijoki

Ajankohta: tiistaina 25.11. ja keskiviikkona 26.11.2014 klo 9-16.

Paikka: Linna ls K108

Opiskelijamäärä: 15

Ohjelma:

Tiistai 25.11.2014
9.15 -10     Johdatus teemaan ja kurssilaisten esittäytyminen
10-12         Hyvä tutkimussuunnitelma (Anttonen & Ylijoki)
12-13        Lounas
13-16    Ensimmäinen ryhmätehtävä: Mitä minä tutkin? Tehtävän laatiminen, keskustelu ryhmässä ja tehtävän purku yhteisesti

Keskiviikko 26.11.2014
9.15-10.30     Tutkimusrahoituksen hakeminen
10.30-12    Miten suunnitelmia arvioidaan? (Anttonen & Ylijoki)
12-13        Lounas    
13-15    Toinen ryhmätehtävä: Miksi juuri tämä tutkimus? Tehtävän laatiminen, keskustelu ryhmässä ja tehtävän purku yhteisesti
(Kahvitauot rytmitetään ohjelmaan)

Arviointiperusteet: Etukäteistehtävä, osallistuminen luennoille ja ryhmätöiden tekeminen. 2 op laajuus edellyttää osallistumista luennoille, kirjoitustehtävien tekemistä sekä tehtävien käsittelyä ryhmässä.

Ilmoittautuminen NettiOpsussa. Osallistujat valitaan ilmoittautumisjärjestyksessä.  Kurssivalinta on osallistujan itse tarkistettava NettiOpsusta.

Ennakkotehtävä toimitetaan kurssin Moodle-alueelle viimeistään 17.11.2014.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Anttonen, Anneli, Opettaja
anneli.anttonen[ät]uta.fi
Oili-Helena Ylijoki, Opettaja
Opetus
25.11.2014 – 26.11.2014
Periodit: II
Opetuskieli: suomi

Tutkija mediassa: tiedeviestintä, popularisointi ja yliopiston kolmas tehtävä

Tieteen popularisointi tarkoittaa tutkimuksen tulosten esittelyä myös ei-asiantuntijan ymmärtämässä muodossa. Johtopäätökset ovat yleistajuisen esityksen olennaisin osa ja suurta yleisöä saattaa kiinnostaa esimerkiksi se, mihin ja miten saatuja tuloksia voidaan käyttää ja miten tulokset vaikuttavat jokapäiväiseen elämään. Mutta kuinka kertoa tieteestä ja tutkimustuloksista ymmärrettävästi? Miten tiedotan tutkimuksestani sen edetessä tai valmistuessa, ja miten valmistaudun median edustajan yhteydenottoon, odotuksiin ja motiiveihin? Kuinka voin parantaa viestintä- ja mediataitojani ja lisätä tutkimukseni yhteiskunnallista ja käytännön vaikuttavuutta?

Kurssi koostuu (kaikille avoimesta) puolipäiväseminaarista sekä tekstityöpajasta. Kurssin aikana keskustellaan tiedeviestinnän eri teemoista sekä opetellaan kertomaan omasta tutkimusaiheesta ymmärrettävästi ja sujuvalla suomella. Keskustelemme median toimintatavoista ja pohdimme tieteen yleistajuistamisen haasteita.

Ohjelma


Avoin seminaari keskiviikkona 19.11.2014 klo 12.15–16.00, Päätalon luentosalissa D10B  (järjestäjinä Tampereen yliopiston tutkijakoulu ja viestintäpalvelut).


12.15 – 12.30 Avaus: tutkijakoulun yliopistonlehtori/TaY:n viestintäpäällikkö
12.30 – 13.15 Tutkija ja yliopiston kolmas tehtävä (FT, tiedekirjailija Tiina Raevaara)
13.15 – 14.00 Median ja tutkijoiden kohtaaminen - mitä media tutkijoilta toivoo? uutispäällikkö Katja Laine - YLE Tampere
14.00 - 14.30 kahvitauko (omakustanteinen)
14.30 – 15.15 Populaarin tiedelehden näkökulma, TIEDE-lehden päätoimittaja Jukka Ruukki
15.15 – 16.00 Tutkija yhteiskunnallisena ja poliittisena vaikuttajana, emeritusprofessori Jorma Sipilä

Seminaaria seuraava tekstityöpaja torstaina 20.11.2014 klo 10.15 – 16, Päätalon sali C7

Työskentelymuoto: Aktiivinen osallistuminen puolipäiväseminaariin ja tekstityöpajaan sekä ennakkotehtävän laatiminen.

Opiskelijamäärä: maks. 20 (valitaan ilmoittautumisjärjestyksessä). Opiskelijan on itse tarkistettava valintatieto NettiOpsusta (Kurssit > Ilmoittautumiset) ilmoittautumisajan päätyttyä.

Ennakkotehtävä: Ennakkotehtävänä kurssilaiset tutustuvat alla mainittuun Aku Heinosen ja Tiina Raevaaran artikkeliin ”Yliopistojen kolmas tehtävä jää vaille toteutusta ja tukea” (Tieteessä tapahtuu 5/2012). Lisäksi he tutustuvat Tampereen yliopiston Intrasta ja kirjaston sivuilta löytyviin tiedeviestintää koskeviin ohjeisiin ja resursseihin:


-    Ohjeita yliopistolaisten tiedottamiseen (Intra)
-    Väitöskirjan julkaisuohjeet (TUP) (ks. myös sivun linkit)
-    Väitöstiedotelomake (TaY)


ja kirjoittavat omaa työn alla olevaa väitöskirjatutkimustaan koskevan lehdistötiedotteen. Lehdistötiedote kirjoitetaan väitöskirjan tämän hetkisen vaiheen mukaisesti ja se voi olla muodoltaan käynnissä olevaa tutkimushanketta esittelevä tai lopullinen väitöstiedote. Ennakkotehtävä lähetetään Moodleen. Tekstityöpajassa Moodleen lähetettyjä tiedotetekstejä muokataan edelleen sekä keskustellaan tiedeviestinnän tavoitteista, muodoista ja tarvittavista taidoista.

Kurssille osallistuville tutustuttavaksi: Aku Heinonen, Tiina Raevaara (2012) Yliopistojen kolmas tehtävä jää vaille toteutusta ja tukea. Tieteessä tapahtuu Vol 30, Nro 5 (2012), ss. 3-8.

Karvonen Erkki (2011). Viestintätaidot ja tiedeviestintä 2.0. Tieteessä tapahtuu 2/2011, 1-2.

Tiedeviestinnän verkkosivusto: http://blogs.helsinki.fi/tiedeviestinta/

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Tiina Raevaara, Vastaava opettaja
Opetus
19.11.2014 – 20.11.2014
Periodit: II
Opetuskieli: suomi

Osaamistavoitteet

Kurssin suorittamisen jälkeen osallistuja
- tuntee ja osaa hyödyntää keskeisiä pedagogisia käsitteitä sekä yliopisto-opettamisen ja -oppimisen teoreettisia perusteita
- hahmottaa opetuksen, ohjauksen ja oppimisen prosesseja tuntee ja osaa hyödyntää erilaisia opetusmenetelmiä oppimisen edistämiseksi
– ymmärtää osaamistavoitteiden asettamisen merkityksen sekä arvioinnin tehtävät ja roolin yliopistollisen koulutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa
– ymmärtää linjakkaan opetuksen idean ja osaa soveltaa sitä käytäntöön
– osaa ohjata eri menetelmin oppimistoimintaa yliopisto-opetuksessa
- tunnistaa henkilökohtaisia ja yhteisöllisiä pedagogisen osaamisen kehittämisen haasteita

Yleiskuvaus

Opintojakso johdattelee osallistujat tarkastelemaan akateemista työtä pedagogisen asiantuntijuuden näkökulmasta. Opintojakso antaa valmiuksia siihen, miten opettajana edistää yliopisto-opiskelijoiden oppimista ja asiantuntijuuden kehittymistä. Osallistujat perehtyvät opetuksen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin linjakkaana kokonaisuutena, mitä myös harjoitellaan käytännössä. Pedagogisista ydinilmiöistä osallistujat saavuttavat vertailevan, keskeisiä eroja hahmottavan ymmärryksen, jonka avulla he voivat rakentaa omaa opettajan käyttöteoriaansa ja seurata yliopistopedagogista tutkimusta. Tavoitteena on, että osallistujat kehittävät omaa työtään sekä omassa opetuksessaan että yhteisössään, vaihdellen näkökulmaa työn mikro- ja makrotasojen välillä.
 
Kohderyhmä

Kurssi on tarkoitettu Tampereen yliopiston tieteenalayksiköiden henkilöstölle sekä yliopistouralle suuntaaville tohtoriopiskelijoille.

Sisältö

• Yliopisto-opettaja oman työnsä tutkijana ja kehittäjänä
• Opiskelijana yliopistossa
• Oppimisen teorioita ja käytäntöjä
• Asiantuntijaksi kehittyminen prosessina ja ohjauksen kohteena
• Tutkimusperustainen opetus
 
Toteutus

Kurssi toteutetaan strukturoituna ja ohjattuna opiskeluprosessina kahden periodin aikana, jolloin keskimääräinen osallistujan työmäärä viikoittain on noin 14 tuntia (10 op = 267 tuntia). Kurssiin sisältyy lähiopetuspäiviä, lukupiirityöskentelyä, kirjallisuuteen perehtymistä, harjoittelua, omaa opetusta koskeva kehittämistehtävä ja opetusportfolion osan rakentaminen. Opiskelutehtävät on sidottu viikkoihin, mutta ajankohdan ja paikan osallistuja voi pääsääntöisesti määritellä itse, lukuun ottamatta viittä lähipäivää ja yhteisiä Funet Tiimi -verkkoseminaareja. Funet Tiimin lisäksi kurssilla käytetään Moodlea. Osallistujilta ei edellytetä aiempaa kokemusta verkko-opiskelusta.
 
Kurssin lähipäivät ovat:
ma-ti 27.-28.10.2014 klo 9-15 (paikka: 27.10. Virta ls. 120 ja 28.10. Virta ls. 114)
ma 12.1.2015 klo 9-15 ja
to-pe 5.-6.3.2015 klo 9-15.

Koko ryhmän yhteiset Funet Tiimi -verkkoseminaarit ovat
ma 24.11. klo 12-16
ma 8.12. klo 12-16

Lisäksi pienryhmittäin sovitaan kokoontumisaikoja kasvokkain tai verkossa. Kurssin aikana työskennellään monitieteisessä ryhmässä luoden vertaisverkostoa yli yksikkörajojen. Kurssilla edellytetään aktiivista osallistumista vuorovaikutukseen lähiopetuksessa, verkossa ja pienryhmissä. Ennen ensimmäistä lähiopetuspäivää osallistujat tekevät ennakkotehtävän (ohje lähetetään koulutukseen valituille).

Haku ja valinta

Koulutukseen valitaan 50 osallistujaa hakemusten perusteella, noin 30 henkilökunnasta ja noin 20 tutkijakoulusta.  Valittavalla tulee olla työsuhde tai jatko-opiskeluoikeus Tampereen yliopistoon. Etusijalla koulutukseen ovat sellaiset hakijat,  jotka toimivat opetus- tai ohjaustehtävissä, tai joilla on sovittuna opetustehtäviä yliopistossa lukuvuodelle 2014-2015,  jotka ovat esimiehensä tai väitöskirjan ohjaajan kanssa sopineet koulutukseen osallistumisesta ja joilla ei ole aiempaa pedagogista koulutusta. Valinnassa huomioidaan eri yksiköistä tulevien tasapuolinen jakautuminen sekä hakijan motivaatio ja sitoutuminen opiskeluprosessiin. Hakuaika kurssille on 2.-18.5.2014.

Johanna Annala, Vastaava opettaja
Opetus
27.10.2014 – 6.3.2015
Periodit: II III
Opetuskieli: suomi

Vieraalla kielellä annettava opetus [II Periodi]

Goals:
1. To begin, proceed, digress, summarize and end a presentation, and to respond to questions in an effective manner
2. To convert written into spoken English: stylistic differences
3. To practice correct pronunciation and intonation
4. To deliver a talk in a relaxed manner using effective visual aids, but without reading
5. To analyze one's own presentation and (in groups) others' presentations in a supportive, affirmative manner, including attention to body language and visual aids.

Place: Main building D13

Contents:

Thu 30 October, 2014 (common to both groups) 

9:00-10:30 Structure of English presentations; Introduction and Conclusions-tips
10:30-10:45 Break
10:45-11:30 Language performance issues
11:30-12:10   Lunch
12:10-14:00   Preparing and Using Visuals: Tips and Concerns
14:00-14:20   Coffee
14:20-16:00   Training for the Question-and-Answer period at conferences

Thu 6 November 2014 (group 1)

Thu 13 November, 2014 (group 2)

9:00-10:30  Individual Presentations + Judges feedback and evaluation
10:30-10:45  Break
10:45-11:30  Individual Presentations + Judges feedback and evaluation
11:30-12:10  Lunch
12:10-14:00  Individual Presentations + Judges feedback and evaluation
14:00-14:20 Coffee
14:20-16:00  Individual Presentations + Judges feedback and evaluation

Enrolment in NettiOpsu. The maximum number of students is 11 in both groups. Students are selected on first come-first-served principle. The student has to check the selection from NettiOpsu (Courses > Enrolments) after the enrolment period.

Enrolment for University Studies
Enrolment time has expired
Moore, Kate, Teacher responsible
kathleen.moore[ät]uta.fi
Teaching
30-Oct-2014 – 13-Nov-2014
Periods: II
Language of instruction: English

Learning outcomes

On completion of the course, the participants
•    are more aware of discipline-specific academic conventions, i.e. the academic conventions of their field
•    are able to read and assess the relevancy of articles in a faster and more efficient manner
•    are aware of their responsibilities and role as peer reviewers
•    are able to understand the expectations of their target audience,  in order to tailor their  own research articles for specific contexts
•    are aware of the different functions of language in academic writing in English: i.e.
o    how to interpret writer’s attitude, level of commitment
o     the  use of tense, voice, register
o    how to create cohesion

Contents

In order to attain the intended learning outcomes, the participants will take an active role. They will be given guidance and information in the form of mini-lectures. However, students will be asked to  deconstruct articles in their own field, analyze journals in order to gain a better understanding of their expectations and profile,  and act as peer reviewers.

Special attention will be given to address the multidisciplinary concerns of the groups and focus will also be given to gaining a better understanding of the language and structural functions of writing for research. Although academic disciplines are different, many of the same key strategies and components can be used.

Target group

The course is intended for post-graduate students who feel  that they need support in writing and reading research in English.

Proficiency level

B2=>C1 (European framework)

Teaching methods

Contact classes and independent assignments.

Timetable

The course will be given from 9-16 o'clock on
- 17.11. (Room Arvo A207)
- 24.11. (Room Arvo A207)
- 1.12. (Room Arvo A308)

Arvo building is at Kauppi campus.

Student selection

At the maximum 20 students group. Students are selected on first come-first-served principle. The student has to check the selection from NettiOpsu after the enrolment period.


Evaluation and evaluation criteria

Continuous self-assessment, peer assessment and assessment by the instructor. Pass/fail.

Enrolment for University Studies
Enrolment time has expired
Benmergui, Raquel, Teacher responsible
Teaching
17-Nov-2014 – 1-Dec-2014
Periods: II
Language of instruction: English
Periodi (7.1.2015 - 13.3.2015)
Yliopiston yhteiset tohtoriopinnot [III Periodi]

Järjestäjä: Tampereen yliopiston tutkijakoulu

Kohderyhmä: Orientaatiopäivä on kaikille Tampereen yliopiston uusille ja uudehkoille tohtoriopiskelijoille tarkoitettu tilaisuus.

Sisältö: Yleistä tohtoriopiskelusta Tampereen yliopistossa, yhteiset tohtoriopinnot, järjestäjät ja tarjonta, tohtoriopiskelun rahoitusmahdollisuudet, kirjaston palvelut, tohtoriopiskelu vaihdossa/ulkomailla ja opintojen suunnittelu.

Ajankohta ja paikka: Perjantaina 23.1.2015 kello 13-16, Päätalon sali A2B.

Ohjelma:

13:15 - 13:30 Tervehdys uusille tohtoriopiskelijoille
13:30 - 13:50 Yliopiston tohtoriopintotarjonta ja sen organisointi
13:50 - 14:20 Tohtoriopintojen rahoitus (tutkimuksen kehittämispäällikkö Johanna Hakala)
14:20 - 14:40 Kirjaston palvelut, erityisesti e-aineistot (informaatikko Esa Hakala)
14:40 - 15:00 Kahvitarjoilu
15:00 - 15:20 Tohtoriopiskelu vaihdossa/ulkomailla (kv. asioiden koordinaattori Laura Lalu)
15:20 - 15:40 Tohtoriopiskelusta yleisesti, opintojen suunnittelun merkitys

Ennakkoilmoittautuminen e-lomakkeella (https://elomake3.uta.fi/lomakkeet/827/lomake.html)

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Ennakkoilmoittautuminen e-lomakkeella

Opetus
23.1.2015 – 23.1.2015
Periodit: III
Opetuskieli: suomi

Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa johtaa ideasta tutkimuskysymyksen ja alustavasti arvioida mahdollisten vastausten tieteellistä merkittävyyttä. Hän pystyy ennakoimaan, millaisia tutkimustyön tehtäviä tutkimuskysymyksestä voi seurata, ja arvioimaan resurssiensa riittävyyttä. Hän osaa valita tutkimuskysymykseensä sopivan lähestymistavan (metodin).

Yleiskuvaus
Opintojakso on tarkoitettu alkuvaiheen jatko-opiskelijalle. Kurssin aikana parannetaan osallistujan alustavaa tutkimussuunnitelmaa, ja edistymistä arvioidaan lopussa. Alussa kuvataan tutkimustulosten merkittävyyttä ja sen selvittämistä kirjallisuuskatsauksella etukäteen. Lisäksi esitetään tutkimustehtävien luokitus, joka auttaa lähestymistavan valinnassa. Kurssin aikana keskustellaan osanottajien ideoista, tutkimusongelmista ja tutkimussuunnitelmista sekä ideoidaan niitä eteenpäin. Opettaja voi jakaa sähköisesti alkuperäisiä metodiartikkeleita ja niistä laadittuja tiivistelmiä tarpeen mukaan n. 700 artikkelin tietokannastaan.

Vastuuopettaja: FT, prof. emeritus Pertti Järvinen

Ajankohta: 6.2., 13.2., 20.2. ja 27.2. klo 10-16

Paikka: Ls A2A (Päätalo)

Opetusmuodot
Kurssi aloitetaan tutkimustyön perusteiden opetuksella keskustelevaa luontoa käyttäen. Kurssille hyväksytyt toimittavat oman tutkimussuunnitelmansa opettajalle. Muut päivät viedään läpi osanottajien päivitettyjä tutkimussuunnitelmia seminaarimaisesti käsitellen ja lopuksi yhteen vetäen. Kunkin osanottajan tulee lukea mahdollisimman monta muiden osanottajien tutkimussuunnitelmaa ja antaa niistä rakentavaa palautetta seminaaripäivinä.

Sisältö
- Viisi teoriatyyppiä
- Tutkimustehtävien luokitus/taksonomia
- Tutkimuslähestymistavan ja tietojen keruutekniikan valinnat
- Tutkimusraportin Johdanto- ja Keskustelu-lukujen jäsennykset

Osallistujamäärä: Kurssille otetaan 24 opiskelijaa. Ilmoittautuminen NettiOpsussa. Valintatieto on valinnan jälkeen opiskelijan itse tarkistettava NettiOpsusta (Kurssit > Ilmoittautumiset).

Suoritustapa: Kukin osanottaja esittää tutkimussuunnitelmansa alussa ja päivitetyn suunnitelman lopussa. Joko oman suunnitelman parantaminen tai toisten suunnitelmien rakentava kommentointi taikka molemmat vaaditaan kurssin suorittamiseksi (3 op [vain toinen] tai 4 op [molemmat])

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Järvinen, Pertti, Vastaava opettaja
Opetus
6.2.2015 – 27.2.2015
Periodit: III
Opetuskieli: suomi

Osaamistavoitteet:

Kurssin tavoitteena on vahvistaa yleisiä tutkijataitoja ja erityisesti syventää opiskelijan eettistä tietoisuutta tutkimuksen tekoon liittyvistä eettisistä ulottuvuuksista sekä tieteeseen liittyvistä arvovalinnoista. Samalla kurssin tavoitteena on selventää tutkijan ammatti-identiteettiä ja tutkijan vastuullista roolia yliopistossa sekä yhteiskunnassa

Aikataulu: tiistaisin 17.2., 24.2., 3.3., 10.3.2015 klo 10-16

Paikka: Kh 3 (Päätalo), paitsi 3.3. klo 13-16 Linna Ml 50 (mikroluokkaharjoitukset)

Kohderyhmä: Kurssi on suunnattu Tampereen yliopiston tieteenalayksiköiden eri alojen tohtoriopiskelijoille. Osallistuminen ei edellytä erityisiä taustaopintoja.

Yleiskuvaus: Kurssilla tutustutaan tutkimuksenteon eettisiin haasteisiin ja eettisiin periaatteisiin. Kurssilla pohditaan tutkimuksen tekemiseen, tieteen etiikkaan ja tutkijan arvovalintoihin liittyviä eettisiä kysymyksiä käytännön esimerkkien avulla. Kurssi tarjoaa tilaisuuden keskustella tutkimuseettisistä kysymyksistä, joita opiskelija on jo mahdollisesti kohdannut tutkimusta tehdessään.

Sisältö:

1.     Tutkimusetiikka taitona ja eettinen normisto
2.    
Tutkimuksen aihevalintaan, rahoitukseen ja tutkimuksen tekoon liittyvät eettiset näkökannat
3.     Ohjaussuhteeseen ja tutkimusyhteisöön liittyvät eettiset kysymykset
4.     Ihmistutkimukseen liittyvät eettiset kysymykset
5.     Lähdekirjallisuuteen ja tulkintaan liittyvät eettiset haasteet
6.     Tutkimuksen raportointiin ja julkaisemiseen liittyvät eettiset haasteet
7.     Tiedeyhteisössä asiantuntijana toimimiseen liittyvät eettiset haasteet
8.     Turnitin-ohjelman perustoiminnot

Kurssin suorittaminen edellyttää luennoille osallistumista ja 4-7-sivuisen esseen kirjoittamisen omaan tutkimukseen liittyvästä tutkimuseettisestä kysymyksestä sekä alustuksen kirjoittamisen tästä aiheesta.

Ennakkotehtävä: ½-1 sivun mittainen kirjoitus, aiheesta mikä sinua kiinnostaa tutkimusetiikassa? Ja minkälaisia tutkimuseettisiä haasteita olet kohdannut tutkimusta tehdessä? Mitä toivomuksia sinulla on kurssin suhteen? Ennakkotehtävä palautetaan kurssin Moodle-alueelle

Ilmoittautuminen NettiOpsussa. Osallistujat valitaan NettiOpsun kautta, enintään 25 opiskelijaa. Valintatapana on arvonta. Osallistumistieto on opiskelijan itse tarkistettava Nettiopsusta (Kurssit > Ilmoittautumiset) ilmoittautumisajan päätyttyä.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Marika Enwald, Vastaava opettaja
Opetus
17.2.2015 – 10.3.3015
Periodit: III
Opetuskieli: suomi

Tampereen yliopiston tutkijakollegiumin järjestämä yhteiskuntatutkimuksesta kiinnostuneelle yleisölle tarkoitettu virikeluentosarja, jolla keskustellaan ajankohtaisten kysymysten tutkimuksellisesta jäsentämisestä. Useimmat luennoista pidetään suomeksi, osa englanniksi.

Ohjelma / Programme: Tutkijakollegiumin jäsenten luentoja. Luentojen aiheen tarkentuvat ennen luentosarjan alkua. Ohjelma päivitetään myöhemmin

Aika/Time: kevät 2015

Paikka/Place: Ks. ohjelma.

Kyseessä on yhteiskuntatutkimuksesta kiinnostuneelle yleisölle tarkoitettu virikeluentosarja, jolla keskustellaan ajankohtaisten kysymysten tutkimuksellisesta jäsentämisestä. Jatko-opiskelijat voivat lisäksi saada läsnäolosta vähintään 6 luennolla tiedekuntarajat ylittäviin jatko-opintoihin kuuluvia opintosuorituksia 2 opintopistettä, tämän kuitenkin enintään 3 kertaa eli yhteensä 6 opintopistettä. 6 osallistumiskertaa / 2 opintopistettä voi koota kahtena peräkkäisenä lukukautena.

Ei ennakkoilmoittautumista.

IASR Lectures are comprised of the Finnish series of Studia Generalia Lectures in the Study of Society (Kollegiumluennot) and guest lectures given by the IASR's distinguished guests, which the University of Tampere Institute for Advanced Social Research organizes bimonthly. Doctoral students can also get 2 ECTS for attending a mimimum of six ISAR Lectures, altogether 6 ECTS at the maximum. These 2 ECTS for attending 6 lectures can be earned during two successive terms.

No pre-registration.

Risto Heiskala, Vastaava opettaja
Periodit: III IV
Opintojakson kotisivu: http://www.uta.fi/iasr/lectures/
Opetuskieli: suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija saa kokonaiskäsityksen kyselytutkimusprosessista. Kurssi painottuu itse kerättävien kyselyjen lomakesuunnitteluun. Opiskelija oppii suunnittelemaan kyselytutkimusaineistoja ja arvioimaan kriittisesti niitä hyödyntäviä tutkimuksia.

Sisältö

Opiskelija saa kokonaiskäsityksen kyselytutkimusprosessista: aikaisempiin tutkimusjulkaisuihin ja -aineistoihin perehtyminen; tutkimuskysymysten operationalisointi; aineistonkeruumenetelmät sekä näytteen ja otoksen muodostaminen; kyselylomakkeen suunnittelu ja tiedonkeruun toteuttaminen; tutkimusaineiston koodaus, tallennus ja tarkistaminen; tutkimusaineiston hallinta ja elinkaari; kyselytutkimuksen raportointi.

Kohderyhmä

Kurssi on suunnattu ensisijaisesti tohtoriopiskelijoille, jotka tekevät tai aikovat tehdä kyselytutkimusta.

Opetusajat ja paikat

18.2., klo 10-16, ls. B3107 (Pinni B)

19.2., klo 10-16, ls. D13 (Päätalo)

4.3.2015, klo 10-16, ls. B4113 (Pinni B)

Opiskelijavalinta

Kurssille valitaan 25 opiskelijaa. Valintatapa on arvonta. Valintatieto on ilmoittautumisajan päätyttyä opiskelijan itse tarkistettava NettiOpsusta.

Arviointiperusteet

Ennakkotehtävä, luennot, aktiivinen osallistuminen keskusteluihin, lopputehtävä.

Kurssin lopputehtävänä laaditaan noin 1500-2000 sanan analyysi, jossa opiskelija arvioi kurssin tietosisältöjen pohjalta itse suunnittelemaansa kyselyä tai jonkin oman alansa tutkimuksen kyselylomaketta.


Ennakkotehtävä

Korkeintaan kolmen liuskan mittainen kirjallinen ennakkotehtävä koostuu opiskelijan kurssitoivomusten selostuksesta ja oman tutkimusteeman ja -asetelman esittelystä. Älä kopioi tutkimusasetelmaasi suoraan tutkimussuunnitelmastasi, vaan muokkaa esittely kurssin tavoitteisiin sopivaksi. Lisäksi opiskelija laatii ennakkotehtävän liitteeksi itse kolmesta viiteen lomakekysymystä tai kysymysosiota, joilla hänen tutkimuskysymyksiinsä voitaisiin vastata kyselytutkimuksen menetelmin.



Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Sami Borg, Vastaava opettaja
Opetus
18.2.2015 – 4.3.2015
Periodit: III
Opetuskieli: suomi

Osaamistavoitteet:     

Kurssin aikana opiskelija
- saa perustiedot ja sovellusnäkemyksiä ja kokemusta grounded theory -tutkimusotteesta
- saa perusvalmiudet grounded-theory-otteen mukaisen tutkimustehtävän määritykseen ja rajaukseen
- oppii hahmottamaan grounded theory -lähestymistapaan liittyviä aineistonkeruu- ja analyysimenetelmiä
- jäsentää ja alustavasti suunnittelee omien tulostensa raportointia.

Yleiskuvaus:    

Tämän kaksipäiväisen kurssin tavoitteena on perehdyttää tohtoriopiskelija grounded theory -tutkimuksen peruskäsitteisiin, lähestymistapoihin ja sille luonteviin ongelmanasetteluihin.  Kurssilla luodaan katsaus menetelmän historiaan, menetelmään sisältyviin vastakkainasetteluihin sekä menetelmän käytännön toteutuksen variaatioihin.

Kurssi toteutetaan kahden päivän kokonaisuutena, jossa ensimmäinen päivä (noin 6 x45min) alkaa luento-osuudella ja päättyy ryhmissä toteutettavaan valmiin aineiston analyysiharjoitukseen.  Toisen päivän aikana (noin 6x45min) perehdytään menetelmän käytännön soveltamisen variaatioihin, puretaan analyysiharjoitusten tulokset sekä pohditaan ryhmissä analyysiharjoitusten antia. Analyysiharjoitus tehdään valmiilla pienellä aineistolla, joka sekä puretaan osiin, että kerätään pääkategorioihin, joihin etsitään teoreettisen rikastamisen polkuja. Välitehtävänä on jatkaa hieman eri suuntiin ryhmässä tehtyä analyysiharjoitusta.

Aika: ma 16.2. ja 23.2. klo 10-16

Paikka: A4 (Päätalo)

Ilmoittauminen: Kurssille valitaan 25 opiskelijaa. Valintatapa on arvonta. Valintatieto on ilmoittautumisajan päätyttyä  opiskelijan itse tarkistettava NettiOpsusta.

Arviointiperusteet:     

Kurssi suoritetaan osallistumalla aktiivisesti luennoille sekä laatimalla kurssista raportti. Raportti muodostuu ryhmissä tehtävän analyysiharjoituksen, itsenäisesti toteutettavan välitehtävän sekä kurssin jälkeen toteutettavan pohdinnan tuloksena. Raportti ohjeistetaan kurssin aikana.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Jenni Airaksinen, Vastaava opettaja
Opetus
16.2.2015 – 23.2.2015
Periodit: III
Opetuskieli: suomi

Vieraalla kielellä annettava opetus [III Periodi]

Goals:

1. To begin, proceed, digress, summarize and end a presentation, and to respond to questions in an effective manner
2. To convert written into spoken English: stylistic differences
3. To practice correct pronunciation and intonation
4. To deliver a talk in a relaxed manner using effective visual aids, but without reading
5. To analyze one's own presentation and (in groups) others' presentations in a supportive, affirmative manner, including attention to body language and visual aids.

Schedule: Thu 29.1., 5.2., 12.2.2015. Two days per group, at 9-16 o’clock.

Place:

- Thu 29.1. at 9-12 o'clock in A32 (Main building), at 12-16 o'clock in A2A (Main building)

- 5.2. and 12.2. in Atalpa 143 (Atalpa building)

Contents:

29.1.2015 (common to both groups)

9:00-10:30 Structure of English presentations; Introduction and Conclusions-tips
10:30-10:45 Break
10:45-11:30 Language performance issues
11:30-12:10 Lunch
12:10-14:00 Preparing and Using Visuals: Tips and Concerns
14:00-14:20 Coffee
14:20-16:00 Training for the Question-and-Answer period at conferences

5.2.2015 (group 1)

12.2.2015 (group 2)

9:00-10:30 Individual Presentations + Judges feedback and evaluation
10:30-10:45 Break
10:45-11:30 Individual Presentations + Judges feedback and evaluation
11:30-12:10 Lunch
12:10-14:00 Individual Presentations + Judges feedback and evaluation
14:00-14:20 Coffee
14:20-16:00 Individual Presentations + Judges feedback and evaluation

The maximum number of students is 11 in both groups. The selection method is draw. The student has to check the selection from NettiOpsu after the enrolment period.

Evaluation: Pass/fail.

Enrolment for University Studies
Enrolment time has expired
Moore, Kate, Teacher responsible
kathleen.moore[ät]uta.fi
Teaching
29-Jan-2015 – 12-Feb-2015
Periods: III
Language of instruction: English

Learning outcomes: To familiarise students with various aspects of scientific communication.

Form of education: Lectures 16 h (different lecturers).

Timetable:

At 15-17 o'clock

Tuesdays 10.3., 17.3., 31.3. 14.4., 21.4, 28.4., 5.5.

All lectures in Kauppi Campus,
B building small lecture room, except 17.3. (Arvo, lecture hall A210-211)

Programme:


10.3. / B building small lecture room
15.15- 15.20 Opening the course, Seppo Parkkila
15.20- 16.15 Statistical reporting, Heini Huhtala
16.15- 17.15 Writing a scientific article from biomedical research, Seppo Parkkila

17.3. / Arvo-building, lecture hall A210-211
15.15-16.30 Science communications, Laura Tohka

24.3. no lecture!

31.3. / B building small lecture room
15.15-16.45 Tables and statistical graphics, Raili Salmelin

14.4. / B building small lecture room
15.15-16.45 The role of the editor in scientific publishing, Timo Partonen

21.4. / B building small lecture room
15.15- 16.00 Research article publishing: open access, Raija Aaltonen
16.15- 18.00 Producing better English text, Robert Hollingsworth

28.4. / B building small lecture room
15.15- 16.00 Scientific lectures, congress abstracts and posters, Seppo Parkkila

5.5 / B building small lecture room
15.15- 16.00 Publishing a doctoral dissertation, Petri Juuti
16.15- 17.00 Doctoral dissertation- practical aspects, Markku Kulomaa

Participants: Open to all. Especially recommended for doctoral students and students enrolled on the Tampere Research Training Program for Medical Students.

Evaluation: Pass/fail.

Enrolment by e-form (will be open 2.2.-15.2.2015): https://elomake3.uta.fi/lomakkeet/6964/lomake.html

Parkkila, Seppo, Teacher responsible
seppo.parkkila[ät]uta.fi
Teaching
10-Mar-2015 – 5-May-2015
Periods: III IV
Language of instruction: English

Course information

Learning outcomes: This course provides doctoral students with understanding over writing scientific journal articles. The lecture will motivate students to start writing sooner. After the lecture the student will understand what is required from a scientific article and what the related publishing processes entail. The student will know how to approach and write a scientific journal article effectively.

The lecture aims at providing tips to researchers in all fields. Especially starting researchers have experienced the lecture as very beneficial. Also researchers that have written multiple articles have given positive feedback.

Contents: The course consists of

  • lecture on Tue 10 February at 12-16 (4 hours)
  • pre-assignment
  • seminar work (11 Feb (group 1) or 12 Feb (group 2)) at 9-16 o'clock

Lecture, 10 February at 12-16 o'clock (Room A4, Main building)

Contents:
 - Practical tips for writing scientific articles
 - Improving chances for acceptance
 - Article logic, beginning and end
 - Editor's viewpoints
 - Group dynamics for writing articles
 - Discussion

Seminar

- 11 Feb (group 1 at Room D14 (Main building)) at 9-16 o'clock

OR

- 12 Feb (group 2 at Room KH 3 (Main building)) at 9-16 o'clock

Seminar will deepen issues discussed on the lecture.

Reference material: Tips for writing scientific journal articles

Pre-meeting assignment:

•             Read the guidebook "Tips for writing scientific journal articles" (http://herkules.oulu.fi/isbn9789514293801/isbn9789514293801.pdf). Choose a potential target journal where you wish to publish in the future. Analyse the structure, not substance, of 2-3 articles recently published in this journal by comparing them against the structure presented in the guidebook. Write a report in text format (e.g. MSWord) of your observations, pay attention to any deviations in structure. 

•             Prepare a short presentation of your observations, for instance, using 3-4 PowerPoint slides. This presentation will be publicly shown.
•             In the report, include your reflections about the issues you consider as bottlenecks in your scientific writing. These will be discussed in the workshop anonymously.
•             In the report, include the topics you wish to be discussed during the workshop
•             Please, remember to include your name, academic field, and your research topic

Pre-meeting assignment to be sent to course Moodle-area by 5.2.2015.

Lecturer: Dr Pekka Belt, University of Oulu

More information about the lecturer: www.tinyurl.com/efficient-doctoral-studies

Enrolment: Enrolment in NettiOpsu either to group 1 or 2. The student has to check the selection from NettiOpsu after the enrolment period. Maximum 18 students per seminar group can be accepted.

Evaluation: Pass/fail.

Enrolment for University Studies
Enrolment time has expired
Pekka Belt, Teacher responsible
Teaching
10-Feb-2015 – 12-Feb-2015
Periods: III
Language of instruction: English
Periodi (16.3.2015 - 31.7.2015)
Yliopiston yhteiset tohtoriopinnot [IV Periodi]

Osaamistavoitteet:

Kurssin jälkeen opiskelija tuntee empiirisen aineiston käsittelyyn, kuvailuun, tietosuojaan, tietoturvaan ja arkistointiin liittyvät keskeiset aineistonhallinnan käytänteet kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen aineiston osalta. Kurssin jälkeen opiskelija osaa laatia aineistonhallintasuunnitelman.

Yleiskuvaus: Suomen Akatemia ja useat säätiöt edellyttävät aineistonhallintasuunnitelmaa rahoitushakemuksen tutkimussuunnitelman osaksi. Aineistonhallintasuunnitelmassa kuvataan, miten tutkimusaineistot hankitaan, miten niitä käytetään, säilytetään ja suojataan ja miten niiden myöhempi käyttö mahdollistetaan.

Intensiivikurssi valmentaa osallistujat hyviin aineistonhallinnan käytänteisiin. Kurssilla perehdytään empiirisen aineiston käsittelyyn, kuvailuun, tietosuojaan, tietoturvaan ja arkistointiin. Kurssin aikana käsitellään perusasiat kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen aineiston hallinnasta. Perusasioiden käsittelyn jälkeen laaditaan  aineistonhallintasuunnitelmat.

Kohderyhmä: Tampereen yliopiston tieteenalayksiköiden eri alojen tohtoriopiskelijat, jotka keräävät ja/tai käyttävät tutkimuksessaan empiiristä aineistoa.

Suoritustapa: Ennakkotehtävä, luennot, ryhmätyöhön osallistuminen, aineistonhallintasuunnitelma.

Aikataulu: 7.5. ja 8.5.2015 klo 9-16

Paikka: Ls A32 Päätalo

Sisältö:
•    Tutkimusrahoittajien ja tiedejulkaisujen aineistopolitiikat
•    Tekijänoikeus, tietosuoja ja etiikka tutkimusaineistoissa
•    Tutkittavien informointi
•    Kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen aineiston käsittely, anonymisointi ja kuvailu
•    Audiovisuaalisen datan käsittely, kuvailu ja tallentaminen
•    Tallenneformaatit ja tietoturva
•    Aineistonhallintasuunnitelman laatiminen
•    Tietoarkiston ja Kielipankin aineistojen hyödyntäminen omassa tutkimuksessa

Kurssi sisältää ennakkotehtävän

Ilmoittautuminen: Kurssille otetaan 30 opiskelijaa. Ilmoittautuminen NettiOpsussa.  Valintatapana on arvonta. Opiskelijan on tarkistettava valintatieto ilmoittautumisajan päätyttyä NettiOpsusta.

Opettajat: Mari Kleemola ja Arja Kuula (Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto)

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Mari Kleemola, Opettaja
Arja Kuula, Opettaja
Opetus
7.5.2015 – 8.5.2015
Periodit: IV
Opetuskieli: suomi

Osaamistavoitteet:

Kurssin suoritettuaan opiskelija suhtautuu luottavaisemmin omiin kykyihinsä ja pystyy suoriutumaan tutkimuksensa tilastollisen analyysin perusoperaatioista ilman ulkopuolista apua. Kurssin tuottamat valmiudet luovat perustan vaativampien tilastollisten menetelmien menestykselliselle opiskelulle.

Yleiskuvaus:

Tohtoriopiskelijoiden joukossa on myös niitä, joilta tilastotieteen perusteet ovat päässeet unohtumaan tai joilla ei ole ollut tilaisuutta opetella tilastollisten menetelmien käyttöä tutkimuksessa. Ja vaikka perusteet olisivatkin selvät, analyysien tekeminen SPSS:llä saattaa tuottaa ylimääräistä vaivaa. Kurssi on tarkoitettu tällaisille henkilöille.

Kurssilla kerrataan tilastollisen kuvauksen ja tilastollisen päättelyn perusteet sekä keskeisimmät kahden muuttujan välisen riippuvuuden analyysimenetelmät. Lisäksi harjoitellaan erilaisten muuttujamuunnosten tekemistä sekä muita havaintoaineiston hallintaan liittyviä operaatioita SPSS-ohjelmistolla.

Aineistona harjoituksissa käytetään jotakin yhteiskuntatieteellistä kyselyaineistoa.

Ajat ja paikat: luentoja 12h, harjoituksia 12 h.

  • to-pe klo 12-16 (12-14 luento/14-16 harjoitukset mikroluokassa)
  • 12.3. klo 12-14: A08 (Päätalo), klo 14-16: Ml51 (Linna)
  • 13.3. klo 12-14: A08 (Päätalo), klo 14-16: Ml51 (Linna)
  • 19.3. klo 12-14: A31 (Päätalo), klo 14-16: Ml51 (Linna)
  • 20.3. klo 12-14: A31 (Päätalo), klo 14-16: Ml51 (Linna)
  • 26.3. klo 12-14: A31 (Päätalo), klo 14-16: Ml51 (Linna)
  • 27.3. klo 12-14: A31 (Päätalo), klo 14-16: Ml50 (Linna)

Ilmoittautuminen NettiOpsussa. Kurssille valitaan 24 opiskelijaa /ryhmä. Valintatapana on arvonta. Valintatieto on ilmoittautumisajan päätyttyä  opiskelijan itse tarkistettava NettiOpsusta.

Suoritusmuoto: Aktiivinen osallistuminen sekä itsenäinen harjoitustyö.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Töttö, Pertti, Vastaava opettaja
pertti.totto[ät]uef.fi
Opetus
12.3.2015 – 27.3.2015
Luento-opetus 12 tuntia
Harjoitukset 12 tuntia
Periodit: IV
Opetuskieli: suomi

Yleiskuvaus

Kurssilla esitellään erilaisia tapoja tehdä diskurssianalyyttistä tutkimusta. Kurssi sopii niin vuorovaikutuksellisen aineiston, tekstiaineiston kuin haastatteluaineistonkin analysoinnin tueksi. Ryhmässä kuullaan asiantuntija-alustuksia ja jatko-opiskelijoiden esittelyjä omasta analyysityöstään.

Kohderyhmä

Kurssi soveltuu erityisesti diskurssianalyyttistä ja laadullista metodologiaa käyttäville tutkijoille.

Työskentelymuodot

Suoritukseen kuuluu kaikille pakollisena kahden ennalta valittavan suppeahkon tekstin lukeminen ja niiden diskurssianalyyttisen annin pohtiminen ja kuvaaminen yhden liuskan mittaisena reflektiivisenä kommentaarina, ennakkotehtävän kirjoittaminen oman aineiston pohjalta, asiantuntijaluennolle osallistuminen ja oppimispäiväkirjan kirjoittaminen. Lisäksi on mahdollista pitää opiskelija-alustus omasta tutkimustyöstään.

Aikataulu

21.5. ja 22.5. klo 9-16. Luentoja on kunakin päivänä 4 tuntia ja seminaarityöskentelyä 3 tuntia.

Paikka: Ls C5 (Päätalo)

Ilmoittautuminen

Kurssille mahtuu 20 jatko-opiskelijaa, joista enintään 8 voi pitää opiskelija-alustuksen. Ilmoittautuminen tapahtuu NettiOpsussa. Valintatapana on arvonta.

Ennakkotehtävä

Kurssisuoritukseen kuuluu ennakkotehtävä, joka lähetetään Moodleen viimeistään viikkoa ennen kurssia eli 14. toukokuuta.


Ennakkotehtävä on kaksiosainen.  Ensimmäisessä osassa kirjoitetaan sivun mittainen kuvaus omasta tutkimusideasta ja käytettävästä aineistosta sekä nostetaan jokin omaan tutkimukseen liittyvä ajankohtainen ajatus/haaste suhteessa diskurssianalyyttiseen metodologiaan.

Ennakkotehtävän toisena osana kirjoitetaan sivun mittainen tiivistys kahdesta tekstistä (artikkelista tai kirjan luvusta), jotka ovat oman työsi kannalta hyödyllisiä. Valitse tekstit alla olevasta listasta.  Jos sinulla on työsi kannalta jokin muu tärkeä diskurssianalyyttistä metodologiaa käsittelevä teksti, voit käyttää sitä toisena tekstinä.



-   Jokinen, Arja & Juhila, Kirsi & Suoninen, Eero (1993) Diskurssianalyysin aakkoset. Vastapaino, Tampere.

-   Jokinen, Arja & Juhila, Kirsi & Suoninen, Eero (1999)  Diskurssianalyysi liikkeessä. Vastapaino, Tampere.

-   Pietikäinen, Sari & Mäntynen, Anne (2009) Kurssi kohti diskurssia. Vastapaino, Tampere.

-   Foucault, Michel (2005) Tiedon arkeologia. Vastapaino: Tampere.

-   Gee, James Paul (2011) An Introduction to Discourse Analysis: Theory and Method. Routledge, New York.

-   McKinlay, Andy & McVittie, Chris (2009) Social Psychology and Discourse. Wiley-Blackwell, Oxford.

Kirjoista Gee ja Mckinlay&McVittie ovat saatavina e-kirjoina yliopiston kirjaston (tamcat) kautta

Oppimispäiväkirja

Oppimispäiväkirjan pituus on 1–2 sivua. Siinä suhteutetaan kurssin antia, ennakkotehtävien antia suhteessa omaan tutkimukseen. Oman tutkimuksen ja kurssin herättämien ajatusten pohtiminen on erityisen keskeistä oppimispäiväkirjassa. Oppimispäiväkirja toimitetaan opettajille viikon sisällä kurssin päättymisestä.

Alustus

Vapaaehtoinen opiskelija-alustus tarkoittaa 15 minuutin mittaista etukäteen valmisteltua esitystä omasta analyysityöstä diskurssianalyyttisen metodiikan näkökulmasta. Toivottavaa on, että alustus sisältää aineisto-otteella havainnollistettua pohdintaa. Opiskelija-alustuksen pitäminen on vapaaehtoista ja alustuksia mahtuu kurssille rajallisesti (korkeintaan 8 alustusta).

Sekä vapaaehtoisen että pakolliset osat suorittanut opiskelija saa kurssista neljä opintopistettä. Pelkkien pakollisten osien suorittamisesta saa kolmen opintopisteen suorituksen.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Eero Suoninen, Vastaava opettaja
Marko Salonen, Opettaja
Pekka Rantanen, Opettaja
Opetus
21.5.2015 – 22.5.2015
Periodit: IV
Opetuskieli: suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakson jälkeen opiskelija
-    tuntee ATLAS.ti-ohjelman työkalut sekä mahdollisuudet ja rajoitukset laadullisen aineiston analysoinnissa
-    osaa viedä ohjelmaan teksti-, kuva-, ääni- ja videoaineistoa, käyttää ohjelman eri perustoimintoja ja hyödyntää ohjelmaa oman aineistonsa analysoinnissa
-    on motivoitunut käyttämään ohjelmaa ja aloittamaan aineistonsa analyysiprosessin.

Yleiskuvaus

Laadullisten aineistojen analyysin tueksi on kehitetty erilaisia analyysiohjelmia, joiden avulla on mahdollista hallita, koodata, jäsentää ja ryhmitellä erilaajuisia teksti-, kuva-, ääni- ja videoaineistoja. Tampereen yliopisto on hankkinut kampuslisenssillä ATLAS.ti ohjelman käyttönsä. Kurssin tarkoitus on opastaa laadullista analyysia tekeviä tutkijoita ATLAS.ti-analyysiohjelman käyttöönotossa ja peruskäytössä.

Kurssi koostuu ennakkotehtävästä, luennoista, demoista ja käytännön harjoituksista.

Aika ja paikka

- to 23.4. klo 10-12: Ml 7 (Tietopinni), klo 12-17: Ml51 (Linna)
- pe 24.4. klo 10-12: Ml53 (Virta), klo 12-17: Ml51 (Linna)

Sisältö

Kurssin aikana käydään läpi muun muassa seuraavia teemoja:
-    ATLAS.ti:n lisenssit, eri versiot ja yhteiskäyttö muiden ohjelmien kanssa
-    Analyysiohjelman peruskäsitteet ja taustaideologia
-    Aineiston esikäsittely ja vienti ATLAS.ti:hin
-    Erilaiset tutkimusaineistot ATLAS.ti:ssa
-    Ohjelman peruskäyttö ja toiminnot
-    Se ei siis teekään valmista analyysiä? Eli aineiston järjestäminen, koodaus, havaintojen teko ja tulkinta
-    Analyysiohjelman hyödyt ja haasteet

Osallistujat voivat halutessaan tuoda omaa aineistoaan mukanaan ja kokeilla sen työstämistä ATLAS.ti:n avulla tai harjoitella ohjelman käyttöä valmiilla aineistolla. Kurssi on avoin tohtoriopiskelijoille ja tutkijoille (jos jää tilaa).

ENNAKKOTEHTÄVÄ

Lyhyt kuvaus, josta käyvät ilmi seuraavat asiat:

-          Nimesi, yliopistosi ja pääaineesi

-          Väitöskirjatutkimuksesi tai muun tutkimuksesi aihe, tavoitteet ja tutkimusmenetelmät

-          Minkä tyyppistä laadullista aineistoa olet analysoimassa tai suunnittelet työstäväsi ATLAS.ti-ohjelmalla?

-          Miten aiot analysoida aineistoasi (ryhmittelyt, tyypittelyt, diskurssit...)?

-          Oletko aiemmin käyttänyt laadullisten aineistojen analysointiin tarkoitettuja ohjelmia? Jos olet, mitä osaat jo?

-          Mitä toivot kurssilta?

Vastaukset auttavat kurssin opettajia räätälöimään sisältöä osallistujien mukaan ja varautumaan mahdollisiin kysymyksiin. Ennakkotehtävä toimitetaan viikkoa ennen kurssia opettajille (anne.laajalahti@jyu.fi ja sanna.herkama@utu.fi)

Ilmoittautuminen NettiOpsussa. Enintään 24 osallistujaa. Valintatapana on arvonta. Osallistumistieto on opiskelijan itse tarkistettava Nettiopsusta ilmoittautumisajan päätyttyä.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Anne Laajalahti, Opettaja
Sanna Herkama, Opettaja
Opetus
23.4.2015 – 24.4.2015
Luento-opetus 14 tuntia
Periodit: IV
Opetuskieli: suomi

Kurssin powerpoint-kalvot

http://www.uta.fi/tutkijakoulu/ohjeistus/index/Tieteenfilosofia 1(4).ppt
http://www.uta.fi/tutkijakoulu/ohjeistus/index/Tieteenfilosofia 2(4).ppt

http://www.uta.fi/tutkijakoulu/ohjeistus/index/Tieteenfilosofia 3(4).ppt

http://www.uta.fi/tutkijakoulu/ohjeistus/index/Tieteenfilosofia 4(4).ppt

Osaamistavoitteet:

Tämän kaksipäiväisen kurssin tavoitteena on vahvistaa yleisiä tutkijataitoja siten, että osallistuja oppii monipuolisemmin ja laajemmin hahmottamaan omaa tutkimusalaansa tieteenfilosofisesti keskeisten kysymysten kautta.

Kohderyhmä: Kurssi on suunnattu Tampereen yliopiston tieteenalayksiköiden eri alojen jatko-opiskelijoille. Osallistuminen ei edellytä erityisiä taustaopintoja.

Yleiskuvaus: Kurssi koostuu vuorottelevista luento- ja keskusteluosuuksista. Luennoilla nostetaan esiin tieteenfilosofisesti keskeisiä kysymyksiä ja teemoja, joiden käsittelyä jatketaan mahdollisuuksien mukaan tieteenalakohtaisiksi jaetuissa keskusteluryhmissä.

Opetusajat:

14.4. ja 21.4.2015, klo 9-16.

Paikka: 14.4. Pinni B1100 ja 21.4. Paavo Koli-sali (Pinni A)

HUOM! AIKATAULU AIKAISTUNUT VIIKOLLA ALKUPERÄISESTÄ!

Sisältö:

    - Tutkimuksen kohteet ja tieteiden luokittelu

    - Käsitteet, väitteet ja päätelmät

    - Hypoteesit, selitykset ja oikeuttaminen

    - Tieteellinen realismi ja antirealismi


Kurssin suoritus: Kurssin suorittaminen edellyttää luentojen tiivistä seuraamista ja aktiivista osallistumista keskusteluun. Varsinaista loppukuulustelua ei järjestetä, mutta osallistujat kirjoittavat lopuksi kolmen sivun kirjallisen esityksen, jossa jokin kurssin keskeisistä teemoista kytketään omaan tieteenalaan ja tutkimusaiheeseen.

Kurssille otetaan enintään 50 opiskelijaa. Valintatapa on arvonta. Opiskelijan on itse tarkistettava valintatieto NettiOpsusta ilmoittautumisajan päätyttyä.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Heikki J. Koskinen, Vastaava opettaja
heikki.j.koskinen[ät]uta.fi
Opetus
14.4.2015 – 21.4.2015
Periodit: IV
Opetuskieli: suomi

Vieraalla kielellä annettava opetus [IV Periodi]

Learning outcomes

On completion of the course, the participants
•    are more aware of discipline-specific academic conventions, i.e. the academic conventions of their field
•    are able to read and assess the relevancy of articles in a faster and more efficient manner
•    are aware of their responsibilities and role as peer reviewers
•    are able to understand the expectations of their target audience,  in order to tailor their  own research articles for specific contexts
•    are aware of the different functions of language in academic writing in English: i.e.
o    how to interpret writer’s attitude, level of commitment
o     the  use of tense, voice, register
o    how to create cohesion

Contents

In order to attain the intended learning outcomes, the participants will take an active role. They will be given guidance and information in the form of mini-lectures. However, students will be asked to  deconstruct articles in their own field, analyze journals in order to gain a better understanding of their expectations and profile,  and act as peer reviewers.

Special attention will be given to address the multidisciplinary concerns of the groups and focus will also be given to gaining a better understanding of the language and structural functions of writing for research. Although academic disciplines are different, many of the same key strategies and components can be used.

Target group

The course is intended for post-graduate students who feel  that they need support in writing and reading research in English.

Proficiency level

B2=>C1 (European framework)

Teaching methods

Contact classes and independent assignments.

Timetable

The course will be given on three days: 4.5., 11.5. and 18.5.2015 at the Kauppi Campus from 9-16 o'clock.

Room: Arvo A308 (Arvo building, Kauppi campus)

Student selection

At the maximum 20 students group. The selection method is draw. The student has to check the selection from NettiOpsu after the enrolment period.


Evaluation and evaluation criteria

Continuous self-assessment, peer assessment and assessment by the instructor. Pass/fail.

Enrolment for University Studies
Enrolment time has expired
Teaching
4-May-2015 – 18-May-2015
Periods: IV
Language of instruction: English

This course invites students in various stages of their doctoral thesis to think through, write and process the ethical questions and themes in their own ongoing research projects. It provides a compact knowledge package on ethical issues concerning the research design, data collection/field work and writing-up phases. The course consists of lectures, discussion & student presentations in class and assignments.

Learning outcomes: After the course, students will

- be better equipped to think about and deal with ethical issues at different phases of their research projects
- have skills to discuss and identify issues concerning the ethics both in relation to research participant and the academic community (treatment of participants, informed consent, data lifespan, publication and ethical reporting)
- have knowledge on the key guidelines concerning ethical conduct and know where to go for further information
- have practical tools and means for the writing-up of ethical question in the doctoral thesis.
- have access to an information package on ethics
- know the basic functions of Turnitin plagiarism checker programme

Course Schedule: Tuesdays 17.3., 24.3., 31.3. and 14.4.2015 at 10-16

Place: KH 3 (Main building), except 31.3. at 14-16 Ml 40 (Pinni B, computer classroom)

17.3.2015

10.00. -11.30. Introduction to research ethics  

11.30. -12.15. Lunch

12.15.-14.00 Research ethical guidelines, principles and codes

14.00-14.15. Coffee break

14.15.- 15.30.  Examples of research ethical problems

 

24.3.2015

10.00. -11.30. Ethical questions concerning the research topic, funding and selection of method 

11.30. -12.15. Lunch

12.15.-14.00 Ethical questions concerning studying humans (data-collection, information consent, ethical encounter with participants, analysis and interpretation)

14.00.-14.15. Coffee break

14.15.-15.30. Doctoral student’s presentations

 

31.3.2015

10.00.-11.30.  Ethical questions concerning the sources of the research, writing a thesis and plagiarism

11.30.-12.15. Lunch break

12.15. -14.00. Doctoral student’s presentations

14.00.-14.15. Coffee break

14.15.-15.30.  Introduction of the plagiarism program: Turnitin. Place: Computer classroom

 

14.4.2015

10.00.-11.30.  Doctoral student’s presentations

11.30.-12.15. Lunch break

12.15. -14.00. Ethical questions concerning the feedback, supervision

14.00.-14.15. Coffee break

14.15.-15.30. Securing the data lifespan, data archiving and ethical questions concerning research community and responsibilities of researcher as an expert in scientific committees or in media

Enrolment in NettiOpsu. At the maximum 25 students. Selection method is draw. Please check the selection result from NettiOpsu after the enrolment period.


Further information

Please Note: Those accepted to the course are required to send in a pre-assignment (max one page A 4) through Moodle.


THE PRE-ASSIGNMENT: Please include the following in short:
1)    Your name & discipline
2)    Your Research topic
3)    Potential ethical issues you have encountered or anticipated to encounter as part of your doctoral research and solutions you may already have in mind
4)    Any issues relating to research ethics you wish to be discussed during the course
5)    Please indicate if you are not willing to present some key ethical themes concerning your own doctoral work, otherwise it is presumed that you could present briefly during the course the ethical questions that you are facing during your research. There is a short (max. 3 page) writing task for those who don’t deliver a brief oral presentation during the course.

Enrolment for University Studies
Enrolment time has expired
Marika Enwald, Teacher responsible
Teaching
17-Mar-2015 – 14-Apr-2015
Periods: IV
Language of instruction: English

General description: This course will give you practical tips and strategies for writing scientific articles in English. Designed as a two-day workshop, the main objective of this course is to learn to identify and produce the most important elements in English academic writing.

The first day offers a series of exercises and points to ponder, whereas the second day offers the students an opportunity to apply these tips and strategies in an "Editing Clinic". During the second day, the students will be taught a ten-step editing process that they will apply to texts in class.

Schedule: 2.4., 9.4., 16.4.2015. Two days per group, at 9-16 o'clock

Room: LS A31 (Main building)

Contents:

2.4.2015 (group 1)
9.4.2015 (group 2)

9:00-9:45 Online sources: Scientific, clear, transparent
9:45-11:00 Drafting, Differences between Finnish and Anglo-American traditions
11:00-11:30  Components of a Scientific Article, The Sequence of Writing
11:30 Lunch
12:15 Problems, Transitions, Tenses
14:00 Coffee break
14:15 Old Information and New Information, Nouns and Verbs for Academic Writing
15:30 Self-editing
16:00 End of the day

Scientific Writing: The "Editing Clinic": Revising English Texts

16.4.2015 (both groups)

The students select a scientific text from their field and also bring in two to three pages of their own writing (5 copies of these pages). These texts will be evaluated in class.

9:00-10:30 Introduction to editing. Practice of editing on the "ideal" article in your field
10:30-10:40 Short break
10:40-11:30 Editing
11:30-12:10 Lunch  (40 min.)
12:10-14:00 Editing groups
14:00-14:20 Coffee break (20 min.)
14:20-15:25  Editing Groups
15:25-16:00  Course Discussions (Questions and Answers)
16:00   End of the course

The maximum number of students is 18 in both groups. Selection method is draw. The student has to check the selection from NettiOpsu after the enrolment period.

Evaluation: Pass/fail.

Study materials: Booklet handed out by the instructor.

Enrolment for University Studies
Enrolment time has expired
Moore, Kate, Teacher responsible
kathleen.moore[ät]uta.fi
Teaching
2-Apr-2015 – 16-Apr-2015
Periods: IV
Language of instruction: English