Ryhmäkoko max. 20 henkilöä
Kurssille on ennakko-ilmoittautuminen (lisätiedot: >> http://www.uta.fi/kirjasto/koulutukset/koulutus_paakirjastossa/tiedonhankinnnan_perusteet/jkk.html)
Syyslukukauden johdantokurssi ainoastaan tutkinto-ohjelman omille opiskelijoille.
Luento-opetuksen lisäksi kurssilla on runsaasti pienryhmätöitä, jotka liittyvät tieteellisiin artikkeleihin tutustumiseen ja pienoistutkielmaan.
Ennakkoilmoittautuminen sähköpostilla eero.palmujoki@uta.fi, minkä yhteydessä ilmoitetaan politiikan tutkimuksessa suoritetut opintopisteet. Ennakkoilmoittautuminen syksyn kurssille päättyy 2.9.2013. Kurssille otetaan 20 opiskelijaa, edellytetään politiikan tutkimuksen perusopinnot suoritetuiksi.
Parityönä tehtävänä laadullisen aineiston analyysi
Luennoilla tutustutaan analyyttisen politiikan teorian tieteenfilosofisiin ja metodologisiin perusteisiin. Tieteellisen toiminnan tavoitteiden kautta esitetään yleiskatsaus ei-kokeellisen kausaalipäättelyn tutkimusasetelmiin ja -tekniikkoihin. Kurssilla perehdytään myös päätös- ja peliteorian peruskäsitteisiin sekä arvioidaan perusteiden kestävyyttä ns. behavioraalisen taloustieteen klassisten tulosten valossa. Luennoilla käsitellään myös sosiaalisen valinnan teoriaa luonnetta aksiomaattisena teoriana sekä sovelluksia politiikan tutkimukseen. Kurssin avainkäsitteitä ovat syy ja vaikutus, tavoitteellinen toiminta, valta, ratkaisukäsitteet ja normiristiriidat.
Luento-opetus (16t) + kirjallinen työ
Kurssilla tarkastellaan poliittisen osallistumisen murrosta Suomessa ja Länsi-Euroopassa vaaliosallistumisen, politiikan henkilöitymisen ja poliittisen kiinnittymisen näkökulmista. Lisäksi pohditaan sosiaalisen pääoman vaikutusta poliittisen osallistumisen aktiivisuuteen, kansalaisten poliittisen tietämyksen tasoa ja sen implikaatioita, sekä median ja poliittisen osallistumisen suhdetta. Kurssilla luennoi omista erikoisaloistaan seitsemän tutkijaa Åbo Akademista, Helsingin yliopistosta ja Tampereen yliopistosta.
Tarkempi ohjelma:
ti 17.9. Poliittisen osallistumisen murros - johdanto luentosarjan teemaan (Elina Kestilä-Kekkonen, TaY)
to 19.9. Sosiaalinen pääoma ja poliittinen osallistuminen Suomessa ja Euroopassa (Maria Bäck, ÅA)
ti 24.9. Vaaliosallistuminen (Hanna Wass, HY)
to 26.9. Poliittinen tietämys (Lauri Rapeli, ÅA)
ti 1.10. Poliittiset vedenjakajamuutokset Suomessa ja Länsi-Euroopassa (Jussi Westinen, ÅA)
to 3.10. Politiikan henkilöityminen ja media (Ville Pitkänen, TY)
ti 8.10. Poliittisen kiinnittymisen trendit ja haasteet (Sami Borg, Tay)
Kurssille otetaan 50 opiskelijaa, etusija on tutkinto-ohjelman omilla opiskelijoilla. Ennakkoilmoittautuminen NettiOpsuun 9.9.2013 mennessä.
Luennoilla perehdytään politiikan teorian uudempiin klassikoihin. Kurssi korvaa opintojakson POLVOA51 tenttikirjallisuuden (5 op) tai erikseen sovittaessa kohdan POLVOA52 kirjallisuuden (5 op).
Kandidaatin seminaari, joka jatkuu lukuvuoden.
Ennakkoilmoittautuminen 31.5.2013 mennessä Mikko Lahtiselle (mikko.i.lahtinen@uta.fi)
Tutkimussuunnitelman laadinta, kandidaatin tutkielman kirjoittaminen ja esittäminen (1. ja 2. versio), opponenttina toimiminen sekä aktiivinen osallistuminen seminaarityöskentelyyn.
Kandidaatin seminaari, joka jatkuu lukuvuoden.
Ilmoittautuminen 31.5.2013 mennessä sähköpostitse osoitteeseen elina.kestila-kekkonen@uta.fi.
Ennakkoilmoittautuminen sähköpostitse Tarja Sepälle, tarja.seppa@uta.fi, 30.8.2013 mennessä.
Opetuksessa käytetään moodle-alustaa.
Lectures are open for all, but students need to register in NettiOpsu. The seminar group has places for 12 students, preference is given to RES programme students. Those interested in joining the seminar (8h) are asked to discuss this with the Jean Monnet professor Hanna Ojanen during the course.
Credits: lectures + learning diary 3 ECTS; seminar 2 ECTS
Course programme
10.9. Introduction (Hanna Ojanen)
12.9. EU enlargement, history (Hanna Ojanen)
17.9. Widening and deepening, or differentiation? (Hanna Ojanen)
19.9. Economic integration in the West and in the East during the Cold War (Dr.Soc.Sc. Suvi Kansikas, researcher, Aleksanteri Institute, University of Helsinki)
24.9. EU and its neighbourhood (Hanna Ojanen)
26.9. The EU’s energy policy in the wider Europe and Turkey as a case study (Dicle Korkmaz) (including introduction to the seminar sessions)
1.10. EU-Turkey (Hanna Ojanen)
3.10. EU-Russia (Hiski Haukkala)
8.10. The shared neighbourhood of EU and Russia (Hiski Haukkala)
10.10. Russia’s integration into global economy (Anni Kangas)
This course is an introduction to the Finnish Political System and Finnish Political History. The main focus of the course is on the development of the Finnish Political System from 1809 until the 21st century. This course provides an overview of the Constitution, political decision making, political participation and tripartite agreements. After the course, students are expected to understand the key features of Finnish political history, the political system and society, as well as able to perceive the political position and national identity of Finland in a wider context: Scandinavia, Russia and the EU.
Ensimmäisen periodin johdantokurssi on ainoastaan tutkinto-ohjelman omille opiskelijoille; toisen periodin kurssi avoin myös muille opiskelijoille.
Harjoitukset ovat jatkoa Tieteellisen kirjoittamisen -kurssin luennoille.
Kurssi pidetään Ulkopoliittisen instituutin tiloissa Helsingissä. Kurssin tavoitteena on antaa opiskelijoille ajantasainen ja monipuolinen kuva Venäjän taloudesta, yhteiskunnasta ja politiikasta sekä EU:n ja Suomen Venäjä-suhteista. Luentojen ja mahdollisen syventävän esseen lisäksi kurssin suorittamiseen liittyy vierailut tasavallan presidentin kansliassa sekä Aleksanteri-instituutissa.
Opiskelijat valitaan ennakkoilmoittautumisten perusteella. Ilmoittautuminen tapahtuu lähettämällä lyhyt motivaatiokirje asianomaisen yliopiston kurssin vastuuhenkilölle. Deadline hakemuksille on torstai 19.9. klo 16.15 mennessä ja valinnoista ilmoitetaan viimeistään 1.10.
Kurssilla tutustutaan turvallisuustutkimuksen taustoihin ja perinteisiin. Tässä yhteydessä kurssilla tarkastellaan turvallisuutta kiisteltynä käsitteenä, realismin ja liberalismin perinteiden turvallisuuskäsityksiä, strategian tutkimusta sekä rauhantutkimuksen perinnettä. Kurssilla perehdytään myös turvallisuuskäsityksen laajenemiseen ja syvenemiseen 1980-luvulta lähtien tutustumalla seuraaviin kansainvälisen turvallisuustutkimuksen lähestymistapoihin ja näkökulmiin: konstruktivismi ja Kööpenhaminan koulukunta, rauhantutkimuksen suhde turvallisuustutkimukseen, kriittinen turvallisuustutkimus, inhimillinen turvallisuus teoriassa ja käytännössä, feministiset näkökulmat kansainväliseen turvallisuuteen. Turvallisuustutkimuksen lähestymistapoihin tutustutaan myös käytännön turvallisuusongelmien sekä turvallisuuspolitiikan esimerkkien kautta. Näitä ovat esimerkiksi: epävarmuus kansainvälisissä suhteissa, turvallisuusdilemmat, terrorismi ja vastaterrorismi, kansanmurhat ja etniset konfliktit, ydinasevarustelu ja pakotteet strategiana, kyberturvallisuus, energiaturvallisuus ja luonnonvarat. Kurssi korvaa teoksen: Buzan Hansen, The Evolution of International Security Studies. Cambridge University Press 2009. (2 op)
Jokaisella luennolla käsitellään yhtä turvallisuustutkimuksen teoriaa, lähestymistapaa tai perinnettä käytännön ongelmien tai esimerkkien valossa. Opiskelijat valmistautuvat luentoja seuraaviin keskusteluihin perehtymällä etukäteen luennon teemaa käsittelevään artikkeliin tai muuhun materiaaliin. Artikkelit ja kurssimateriaali kootaan kurssin moodle-alustalle. Jokainen opiskelija osallistuu yhden ryhmätyönä laadittavan alustuksen tekemiseen, joka perustuu luennolla käsiteltävään artikkeliin tai muuhun materiaaliin.
Kurssille tulee ilmoittautua etukäteen ja sinne otetaan enintään 21 opiskelijaa. Etusijalla ovat kansainvälisen politiikan sekä politiikan tutkimuksen tutkinto-ohjelman opiskelijat. Kurssille pääsevät valitaan ilmoittautumisjärjestyksessä ja jos paikkoja jää, pääsevät kurssille myös muiden pääaineiden ja tutkinto-ohjelmien opiskelijat.
HUOM! Kurssille osallistumiseksi opiskelijoilta edellytetään aikaisempina opintoina jaksoa POLPOP01 Kansainvälisen politiikan johdantokurssi.
Kurssi jakautuu kolmeen osaan. Ensimmäisessä osassa tarkastellaan luentojen ja ryhmätöiden kautta ihmisoikeuksiin liittyvää problematiikkaa erityisesti millaisen paikan ihmisoikeudet saavat kansainvälisten suhteiden eri teoreettisissa lähestymistavoissa. Ihmisoikeuksia ei voi eikä pidä ymmärtää ainoastaan abstraktina poliittisena ideana. Ihmisoikeuksien erilaiset käytännöt ja niiden loukkaukset ilmentävät sitä, miten niitä voidaan kulloinkin toteuttaa. Kurssin toisessa osassa opiskelijat tutustuvat ihmisoikeustyön kannalta keskeisiin toimijoihin Suomessa ja soveltavat ensimmäisessä osassa oppimaansa. 1) Miten eri toimijat ovat omassa toiminnassaan, omissa käytännöissään toteuttaneet ihmisoikeuksia; 2) Miten eri toimijat toimivat edistääkseen ihmisoikeustilanteen parantumista ja miten siihen voi myötävaikuttaa. Opiskelijat käyvät tutustumassa näihin myöhemmin sovittaviin toimijoihin (informaatio kurssin alussa) ja laativat raportin, jota mahdollisesti voitaisiin myös hyödyntää myöhemmin. Kurssin kolmannessa osassa, seminaarissa, raportit esitellään ja niistä keskustellaan ja vedetään johtopäätökset.
I osa alk. 24.10. -28.11.
II osa 29.11.- 31.1.
III osa periodina viikoilla 6 ja 7: 6.2. (3 h), 7.2. (3 h), 12.2. (3 h), 13.2 (3 h), 14.2. (3) , klo 13-17
Sähköpostitse Tarja Sepälle, tarja.seppa@uta.fi, 20.9.2013 mennessä. Kurssille voidaan ottaa enintään 30 opiskelijaa.
Kurssilla perehdytään demokratian tematiikkaan oppimateriaaleissa mainittujen kirjojen kautta. Kurssin olennainen sisältö rakentuu pohdinnalle siitä, millä tavoin demokratia voidaan ymmärtää ja mikä siinä on olennaista. Kurssin osallistujat lukevat kullekin kokoontumiskerralle ennalta sovitun pätkän ja jokaiselle kerralle sovitaan alustaja.
Kurssille ilmoittaudutaan lomakkeella 17.10. mennessä.
Kurssilla perehdytään John Rawlsin poliittisen liberalismin ajatukseen. Kurssilla pohdittavia teemoja ovat esimerkiksi oikeudenmukaisuus, yksilönvapaus, monikulttuurisuus ja yhteinen hyvä. Kukin osallistuja valmistelee esityksen ja kirjallisen työn yhdestä kirjan osasta. Esityksiä seuraa yleinen keskustelu kyseisestä kirjan osasta, jonka myös muut ovat lukeneet.
Ennakkoilmoittautuminen sähköpostilla 18.10.2013 mennessä kaisa.herne@uta.fi.
The course discusses India's position and foreign and security policy in the changing international order from India's independence to the present. The focus in the course is in India's rise into one of the actors which will shape the future international order and the challenges the rise of India will present for the international community.
Recent evidence points in the direction of EU becoming increasingly politicized and salient in domestic politics, with Europe as an issue also affecting the performance of parties in national and European parliamentary elections. Europe may thus not be in the minds of the citizens most of the time, but public opinion constrains elites and parties more than before. The objective of the course is to analyse why and how citizens and political parties oppose European integration. The course consists of lectures, seminars and an essay. In the seminars the students are expected to produce an essay and an oral presentation on a topic related to Euroscepticism.
http://www.uta.fi/jkk/pol/index/The Politics of Euroscepticism.pdf
Email registration to tapio.raunio@uta.fi by October 15 essential
Course overview: This course is an introduction to the structure and functioning of American political institutions, with special emphasis on the theory and practice of American democracy, the political meanings of the U. S. Constitution, the structure and organization of Congress, the executive and judicial branches, the evolution of civil rights policy, campaigns and elections, and the political influence of interest groups. Over the past two centuries, the government of the United States has grown enormously in size, scope and power. Nevertheless, many features of the modern American regime would still be recognizable to its founders. The most important of these are federalism and civil liberties. However, the principle of majority rule through elections has remained an essential anchor of American democracy. When the people vote, they are participating in the determination of who rules, but they are also giving their consent to be governed. Elections are as important today as ever, but are they important for the same reasons? Elections are important, but to whom, and for what? These are some of the salient issues we would be addressing in this course. Students are also acquainted with the substantive areas of economic, social, foreign, and defense policies.
Instructional outcomes/learning objectives: A student who successfully completes this class, should be able to: acquire an integrated understanding of the nature and responsibilities of the American government as an institution; understand the role of congress and bureaucrats as lawmakers and administrators, respectively; understand the role of the Supreme Court in adjudicating and reinforcing the fundamental rights and liberties as granted in the constitution; understand the role of individuals, interest groups, and other publics as participants in the democratic process; develop an analytical frame of mind and a critical assessment of current/contemporary political issues; and acquire adequate foundation to take other higher-level courses in American government and politics.
Basic course outline:
Evaluating governments:
(1) Introduction – the People, Community, and the concept of the State; political socialization and political culture; the Frameworks of Government
(2) The U. S Constitution
(3) Federalism, Powers, and State Sovereignty
(4) The Courts I: Civil Liberties
(5) The Courts II: Civil and Political Rights
The Institutions of Government:
(6) The U. S. Congress
(7) The Presidency
(8) The Judiciary
(9) The Bureaucracy
Political Actors and Pressure Groups:
(10) The News Media
(11) Public Opinion
(12) Political Parties
(13) Interest Groups
(14) The Campaign Process, Voting Behavior and Elections
Approaches to policy making:
(15) Stages of the Policy Making Process I / Social Welfare Policy II
(16) U. S. Economic Policy I: Theories and Models
Classical, Supply-side, Keynesian, and monetarist models. Theoretical models.
(17) U. S. Economic Policy II: Micro and Macro Applications
Micro and macro approaches; market regulation, fiscal and monetary policies, national budgetary issues.
(18).Foreign and Defense Policy:
From Cold war to Détente, bipolarity to multilateralism, national security, asymmetrical warfare (terrorism), and nuclear proliferation.
Aims: 1) To describe, analyse, compare and contrast the nature of politics and policy-making in the five Nordic states of Denmark, Finland, Iceland, Norway and Sweden 2) To adopt a thematic approach to understanding politics in the region Objectives/outcomes: 1) At the end of the course students should be able critically to review the main features of the political systems of the Nordic countries and to place Finnish practice in a wider comparative perspective. The course will start with an introduction to contemporary Scandinavian politics. It will proceed from the 'gold standard' of a set of strong, consensus-based democracies with comprehensive welfare systems. 'Paradise', so to speak, involved dominant social democrat-driven states, providing 'womb-to-tomb' protection underpinned by organised political societies displaying high levels of associationalism (social capital). Following the 'set-up' the question of 'paradise lost' will be considered by reference three macro-change processes and their ramifications. 1) Social structural change and changing patterns of political participation: from class-based to issue-based mobilisation; issue-based voting and inter-party competition; distinguishing interest in, and involvement in politics. 'Spectator Democracy' (Goul Andersen). 2) Party system change: from social democracy to 'disintegrating democracy' in Norway (Østerud), 'party-based democracy on trial' in Finland (Karvonen and Paloheimo). 3) Macro-economic change: the impact of globalisation and Europeanisation; the crisis in the euro-zone (albeit Finland is the only member); the rise of nationalist/chauvinist sentiment, reflected and reinforced in extreme/populist radical right parties, inter alia, the parliamentary breakthrough in 2010 of the [formerly neo-Nazi] Sweden Democrats. Evidence of anti-immigrant, anti-Islam sentiment. Anders Breivik; the Nokia 'bubble' bursts. Are the Nordic states making international news for all the wrong reasons? Following a critical examination of Scandinavian politics today, the course will revert in time to the completion of mass democracy and the introduction of proportional electoral systems. It will essay a longitudinal, socio-historical perspective with the focus on party-building and parties as a link between state and society. Lipset and Rokkans's four formative revolutions and an application of the Lipset and Rokkan model to the Nordic context. Sweden as the prototype of the five-party 'Scandinavian party system model' (Berglund and Lindström) and deviations from the Swedish protype. What about the parenthetical 's'? The first part of the course will conclude by examining the relative strengths of the historic party types. It will describe and analyse the electoral supremacy of social democracy in Denmark, Norway and most notably Sweden; the strength and resilience of agrarianism in Finland; the strength of the radical left in Norden; the merger of liberalism and conservatism in Iceland; the historic party system(s) from a voter perspective.
Course Schedule
October 22 Introduction. Seeing yourself as others see you
October 24 Sartori: “It is impossible to compare stones and rabbits” [How] can we compare the Nordic states?
October 29 What are the main features of the Nordic model? The ‘Admiration Society’ perspective
October 31 ‘Trouble in Paradise: On the hijab and Danish meatballs
November 5 Is the Nordic model too old for the catwalk?
November 7 The ‘Hell on Earth’ Scenario: American, British and Swedish ‘Hawks’
November 12 ‘Is there anything distinctive about Scandinavian Politics Today? [seminar]
November 14 Less, less, less and less: Whatever happened to the Nordic model?
November 19 Gender equality and the representation of minorities in Scandinavia
November 21 The advent of mass democracy and female tram drivers
November 26 The making of the Scandinavian party system model: Testing your ‘mental arithmetic’
November 28 How far was class the basis of Nordic party politics until the late 1960s?
December 3 New parties break the mould: The Earthquake elections of 1970-73
December 5 That ‘Thin Red Line’: Explaining the Strength of Scandinavian Social Democracy
December 10 From Class to Catchall Parties?: the Agrarian-Centre Parties
December 12 Conclusions
Email registration to david.arter@uta.fi by October 8 essential
Luennoilla perehdytään poliittisten ideologioiden luonteeseen ja keskeisten poliittisten ideologioiden historiaan ja asemaan yhteiskuntien ja poliittisten järjestelmien kehityksessä. Korvaa teokset Heywood, Political Ideologies; Freeden, Ideology: A Very Short Introduction.
Ei ennakkoilmoittautumista
Luento-opetuksen lisäksi kurssilla on runsaasti pienryhmätöitä, jotka liittyvät tieteellisiin artikkeleihin tutustumiseen ja pienoistutkielmaan.
Ennakkoilmoittautuminen sähköpostilla eero.palmujoki@uta.fi, minkä yhteydessä ilmoitetaan politiikan tutkimuksessa suoritetut opintopisteet. Ennakkoilmoittautuminen kevään kurssille päättyy 2.1.2013. Kurssille otetaan 20 opiskelijaa, edellytetään politiikan tutkimuksen perusopinnot suoritetuiksi.
Artikkelityöpaja 10 h, 1 op
Artikkelityöpajassa luetaan alla mainitut, maailmanpolitiikan aineopintoihin (POLKVA32 Ulkopolitiikka ja diplomatia) kuuluvat artikkelit. Kielenä joko suomi tai englanti osallistujista riippuen.
Article workshop 10 h, 1 ECTS
The workshop will cover five articles as part of POLKVA32 Foreign Policy and Diplomacy. Language: either Finnish or English depending on participants.
Kaikki artikkelit ovat saatavilla Tampereen yliopiston e-kokoelmissa (Nelli).
Ilmoittautumiset sähköpostitse (tytti.erasto(at)uta.fi) 15.1.2014 mennessä.
Please sign up by email (tytti.erasto(at)uta.fi) by Wed 15.1.2014.
Ohjelma:
10.15-10.45 Johdanto suoritustapoihin
10.45-12.15 Tarja Seppä: Johdanto tematiikkaan:
rauhanvälityksen käsite ja toimijat;
rauhanvälityksen käytännöistä
12.15-13.00 Lounastauko
13.00-13.45 Tapio Rantanen (Ulkoasiainministeriö),
Rauhanvälitys YK:n kontekstissa –
Suomen näkökulma
13.45-14.30 Pertti Joenniemi (Itä-Suomen yliopisto),
Rauhanvälitys politiikkana –
Suomen lähestymistavan arviointia
14.45-15.30 Tarja Väyrynen (Tampereen yliopisto),
Sukupuoli ja rauhanvälitystoiminta
15.30-16.15 Antti Pentikäinen (Kirkon Ulkomaanapu),
Sovittelu ja rauhanprosessit
16.30-17.45 Paneeli – keskustelemassa
Tapio Rantanen, Pertti Joenniemi,
Tarja Väyrynen ja Antti Pentikäinen
puheenjohtajana Petter Nissinen
Sähköpostilla 15.1.-15.2. Tarja Sepälle, tarja.seppa@uta.fi
Kvantitatiivisen tutkimuksen menetelmät ja niiden soveltaminen politiikan tutkimuksessa.
Ilmoittautuminen sähköpostitse 20.12.2013 mennessä (elina.kestila-kekkonen@uta.fi).
Kurssilla luetaan Pitkinin The Concept of Representation, joka on edustustutkimuksen kiistämätön klassikko, ja jonka lukeminen on tarpeen myöhemmän edustuskeskustelun ymmärtämiseksi. Edustuksen problematiikka liittyy monin eri tavoin politiikkaan, demokratiaan ja valtaan, ja perehtyminen edustuksen käsitteeseen antaakin työkaluja erilaisten nykymaailman ilmiöiden ymmärtämiseen. Tässä mielessä kurssilla ollaan politiikan tutkimuksen peruskysymysten äärellä. Kurssin osallistujat lukevat kullekin kokoontumiskerralle ennalta sovitun pätkän ja jokaiselle kerralle sovitaan alustaja. Lisäksi kurssin suorittaakseen opiskelija kirjoittaa kirjaan pohjautuvan esseen.
II maailmansodan jälkeisenä aikana politiikan ja oikeuden suhteessa on tapahtunut merkittävä muutos. Muutos liittyy perus- ja ihmisoikeuksien kasvaneeseen merkitykseen kaikessa julkisessa käytössä. Muutos ilmaistaan toteamalla, että kaikessa julkisessa vallankäytössä on huomioitava ihmis- ja perusoikeudet. Vallankäyttö, jossa näin ei menetellä ei ole enää legitiimiä. Vallankäyttö on ihmis- ja perusoikeuksien rajaamaa. Vallankäyttö on oikeudellistunut. Tämä pätee kansallisvaltioissa, EU:ssa ja yksilöiden välisissä suhteissa. Politiikan ja oikeuden suhdetta tarkastellaan luentokurssilla muutoksen näkökulmasta. Luentokurssilla hahmotetaan, miten politiikan ja oikeuden suhde on ymmärretty modernissa valtiossa ja miten tuon suhteen muutos nykyiseen muotoonsa on toteutettu omassa ajassamme. Lisäksi tarkastellaan, millaisina kysymyksinä politiikan ja oikeuden muuttunut suhde ilmenee politiikan tutkimuksessa.
Ilmoittautuminen sähköpostitse osoitteeseen tapani.turkka@uta.fi.
Luennolla tarkastellaan eliittitutkimuksen näkökulmasta Suomen poliittisessa järjestelmässä 1990-luvun alun jälkeen tapahtuneita valtarakenteiden muutoksia, joihin ovat vaikuttaneet sekä valtiosääntöä koskeneet muutokset että yhteiskunnallisessa toimintaympäristössä tapahtuneet suuret muutokset, kuten 1990-luvun suuri lama, EU-jäsenyys, euroalueeseen liittyminen, kansainvälinen velkakriisi ja euroalueen velkakriisi. Luennon suoritettuaan opiskelija kykenee jäsentämään politiikan, hallinnon, elinkeinoelämän, kolmannen sektorin ja median vuorovaikutus- ja valtasuhteissa tapahtuneita muutoksia.
Luentoa seuraavassa seminaarissa neljännellä periodilla opitaan soveltamaan valtaa koskevia lähestymistapoja joko käsitteelliseen analyysin tai empiiriseen tapaustutkimukseen.
Esseellä, joka käsitellään seminaarissa, voi täydentää POLVOSA32:n 5 op:n kokonaisuudeksi ja POLVOS23:n 10 op:n kokonaisuudeksi.
Kurssin tavoitteena antaa opiskelijoille käsitys siitä, mitä oikeudenmukaisuus on; antaa käsitys keskeisistä oikeudenmukaisuusteorioista; sekä antaa apuvälineitä käytännön oikeudenmukaisuuskysymysten pohtimiseen. Esimerkiksi, miten paljon valtion tulisi verottaa kansalaisia ja parantaa tulonsiirroilla huono-osaisten asemaa? Miten erilaisia vähemmistöjä kohdellaan oikeudenmukaisesti? Missä suhteessa eri valtioiden tulisi vastata kasvihuonekaasujen vähentämisestä? Onko vaurailla valtioilla velvollisuus ottaa vastaan maahanmuuttajia? Tulisiko nyt elävien luopua hyvinvoinnistaan tulevien sukupolvien hyväksi? Koskeeko oikeudenmukaisuus muitakin kuin nyt eläviä ihmisiä?
Kurssilla voi korvata 5/6/10 op. 5op on luennot ja luentotentti; 6op luennot + luentotentti + yhden kirjan tenttiminen; ja 10 op luennot + luentotentti + essee.
sähköpostitse Eero Palmujoelle, eero.palmujoki@uta.fi, 15.12.2013 mennessä
A web-based course
Registration in January 2014 in the following address:
Week 1 (30 Jan) COURSE INTRODUCTION
INTRODUCTION TO SECURITY STUDIES
Week 2 (13 Feb) SECURITIZATION THEORY 101
Read: Wæver, Ole. (1995): Securitization and Desecuritization. In Ronnie D. Lipschutz (ed.), On Security. New York: Columbia University Press.
Paper question: What does securitization theory do as a theory?
INITIAL CRITICISMS
Read: Eriksson, Johan (1999): Observers or advocates? On the Political Role of Security Analysts. Cooperation and Conflict 34(3): 311-30.
Paper question: What kind of research is the theory of securitization intended for?
Week 3 (27 Feb) SECURITIZATION THEORY AND THE POLITICAL
Read: Gad, Ulrik Pram and Petersen, Karen Lund (2011) Concepts of Politics in Securitization Studies. Security Dialogue 42(4-5): 315-328.
Paper question: What kind of an understanding of the political and of politics does the theory of securitization entail?
WORDS, IMAGES, AND BODIES: SECURITIZATION BEYOND WORDS
Read: Vuori, Juha A. (2010) A Timely Prophet? The Doomsday Clock as a Visualization of Securitization Moves with a Global Referent Object. Security Dialogue 41(3): 255-277.
N.B. The Wilkinson chapter in the course book is also relevant here.
Paper question: Is the theory of securitization limited to the study of speech because it is based on speech act theory?
Week 4 (20 Mar) SECURITY, EVENT, CONTEXT: WHAT KIND OF A THEORY IS SECURITIZATION THEORY
Read: Vuori, Juha A. (2008): Illocutionary Logic and Strands of Securitisation – Applying the Theory of Securitisation to the Study of Non-Democratic Political Orders. European Journal of International Relations 14(1): 65-99.
N.B.: Balzacq, Thierry (2011): A theory of securitization: origins, core assumptions, and variants. In Thierry Balzacq (ed.) Securitization theory: How security problems emerge and dissolve. London: Routledge. should also be read by this point.
Paper question: What is the relation of the theory of securitization to the (assumed) phenomenon of securitization? What does this entail for the study of securitization?
ISSUES OF METHOD
Read: Balzacq, Thierry (2011): Enquiries into methods: a new framework for securitization analysis. In Thierry Balzacq (ed.) Securitization theory: How security problems emerge and dissolve. London: Routledge. AND Salter, Mark (2013): Research Design. In Mark B. Salter and Can E. Mutlu (eds.) Research Methods in Critical Security Studies, an Introduction. London: Routledge. AND an article or book chapter that applies the method you have selected.
Paper question: What method are you going to use in your essay? What kinds of opportunities and limits does this method set for studying securitization?
Week 5 (3 Apr) SEMINAR DAY WITH ESSAY PRESENTATIONS
Read: ESSAYS
Week 6 (10 Apr) EXAM
The course is in English (a web-based course).
Registration in December 2013, starting 1st of December. See
Aims: 1) To describe, analyse, compare and contrast the nature of politics and policy-making in the five Nordic states of Denmark, Finland, Iceland, Norway and Sweden 2) To adopt a thematic approach to understanding politics in the region
Objectives/outcomes: 1) At the end of the course students should be able critically to review the main features of the political systems of the Nordic countries and to place Finnish practice in a wider comparative perspective. This teaching period the focus will be on the incidence of high-volatility elections since 1970; the advent and significance of new parliamentary parties (many short-lived); types of new parties on the basis of the process of their origination (Arter 2012); entrepreneurial parties; 'rooted new parties' backed by a 'promoter organisation' (Bolleyer and Bytzek 2013); 'persistent new parties'. The travails of the 'old' 'pole parties' (Rokkan/Sundberg): for example, the Swedish Centre (formerly Agrarian Party) is in danger of not making the 4 per cent national qualifying threshold in 2014 whilst three years earlier its Finnish counterpart plummeted to an historic nadir. In similar fashion, the Social Democrats reached new depths in Sweden (2010) and Finland (2011) and the Danish party has not been the largest party since the turn of the new millennium. The rise of protest parties on the radical right. Turning from parties to the electoral rules and the procedures, the lectures will cover candidate selection (recruitment) procedures (centralised/decentralised); preferential voting systems (Finland, Sweden, Denmark); closed-list PR (Norway); electoral systems as incentive structures; intra-party candidate competition and personal-vote-seeking; candidate types; parties' electoral strategies (pre-electoral alliances, joint lists etc); election campaigns, the main issues; changing campaign styles (canvassing etc); the digitalisation of election campaigns; voters and the Internet (Karlsen 2010); voting machines (Finland); candidate use of websites, blogs, Facebook etc. The 'electoral connection': who do MPS represent, how do they represent them and what do voters expect their representatives to do?
Course Schedule
January 14 Introduction: Why hold elections?
January 16 The Scandinavian electoral systems
January 21 Proto-parties and the Road to Mass Democracy
January 23 PR, Red/Green Parties and the Completion of the Scandinavian Party System Model
January 28 Berglund and Lindström’s ‘Parenthetical ‘S’ question
January 30 The Thaw, the Earthquake and the Rise of Populist Protest
February 4 New ‘Party Families’ – Greens, Christian Democrats and Eco-Socialists
February 6 Individualised Voting and Individualised Campaigning
February 11 Is Party-Based Democracy in Scandinavia in Trouble?
February 13 SEMINAR: “What are the principal determinants of voting behaviour in Scandinavia today?”
February 18 SEMINAR: “How far would you agree that preferential voting systems are more democratic?”
February 20 Conclusions
Email registration to david.arter@uta.fi by December 13 essential
Luentosarja (24h). Luennoilla on vierailevia asiantuntijoita puhumassa ajankohtaisista aiheista.
Kurssille ei tarvitse ilmoittautua.
Kurssille ei tarvitse ilmoittautua.
Kurssin tarkoituksena on antaa opiskelijalle monipuolinen ja realistinen kuva EU-päätöksenteosta sekä Suomen hallituksen käytössä olevista keinoista vaikuttaa Brysselissä tehtävien päätösten, eritoten uuden EU-lainsäädännön eli direktiivien ja asetusten, sisältöön. Suomen lähes 20-vuotisen EU-jäsenyyden aikana unioni on muuttunut ratkaisevalla tavalla. Taustalla ovat mm. jäsenmaiden määrän merkittävä kasvu sekä Euroopan parlamentin ja Eurooppa-neuvoston aseman vahvistuminen. Nykyisin EU-lainsäädäntö syntyy aloitteet valmistelevan komission sekä unionin lainsäätäjinä toimivien Euroopan parlamentin ja neuvoston yhteistyönä, mutta myös institutionaalisen kolmion ulkopuoliset toimijat voivat vaikuttaa päätösten sisältöön eri epävirallisia kanavia hyödyntäen. Kurssilla kiinnitetään erityistä huomiota viimeaikaisiin trendeihin, joita ovat mm. tosiasiallisen päätöksenteon aikaistuminen ja siirtyminen virallisilta foorumeilta epävirallisiin rakenteisiin, kuten toimielinten välisiin ei-julkisiin trilogineuvotteluihin. Opiskelija pääsee pohtimaan, miten edellä mainitut kehityskulut vaikuttavat Suomen kaltaisen pienen jäsenvaltioin mahdollisuuksiin saada äänensä kuuluville EU:ssa. Kurssin jälkipuoliskolla käydään läpi EU-asioiden kansallista valmistelua Suomessa käyttäen vertailukohtana muutamien muiden jäsenmaiden omaksumia järjestelmiä. Vaikka eurooppalainen integraatiokehitys pakottaa kunkin jäsenvaltion luomaan hallinnolliset rakenteet kansallisten neuvottelukantojen valmistelulle, käytännössä EU-maat ovat omaksuneet hyvin erilaisia rakenteita ja käytäntöjä. Suomen hajautetun järjestelmän keskiössä ovat sektoriministeriöt, joiden välinen yhteensovittaminen tapahtuu virkamiestasolla politiikkasektoreittain jaetuissa jaostoissa ja poliittisella tasolla EU-ministerivaliokunnassa. Viime kädessä Suomen kannan määrittelee eduskunta, jolle valtioneuvosto on perustuslain nojalla velvollinen tiedottamaan unionin toimielimissä käsittelyssä olevista hankkeista. Kurssilla opiskelija joutuu pohtimaan, miksi Suomen kansallinen EU-valmistelujärjestelmä on pysynyt lähes samanlaisena koko jäsenyyden ajan, vaikka päätöksenteko Brysselissä on muuttunut ja aikaistunut niin merkittävästi. Mahdollisia kansallisen järjestelmän muutostarpeita kartoitetaan ja arvioidaan yhdessä.
Ilmoittautuminen sähköpostilla Anna Hyväriselle, anhyva@utu.fi, viimeistään 18.3.2014 mennessä. Kurssille otetaan enintään 30 osallistujaa. Mainitse ilmoittautuessasi pääaineesi/tutkinto-ohjelmasi.
Luentosarjan tavoitteena on perehdyttää opiskelija siihen mitä terrorismi on, mitä erilaisia muotoja terrorismi on historian aikana saanut, sekä miten terrorismi toimintakeinona on osana laajempaa poliittista kontekstia. Kurssin aikana käsitellään terroristien, terrorismin ja terroristiorganisaatioiden historiaa, sekä erilaisia yhteiskunnallisia tapoja reagoida terroritekoihin. Konkreettisena esimerkkinä käytetään muutamia tunnetuimpia terroristiorganisaatioita, kuten ETA, Al-Qaida, Loistava Polku, jne. Terrorismin vastaiseen toimintaan liittyen luennolla käsitellään erityisesti Euroopan unionin reaktiivista suhtautumista terrorismiin, sen lainsäädäntöä ja toimintatapoja terrorismin suhteen, mutta myös jäsenmaiden omaa toimintaa käsitellään kurssin aikana, eikä muitakaan kansainvälisesti merkittäviä toimijoita, kuten Yhdysvaltoja tai YK:ta ole unohdettu. Lisäksi tarkastellaan mm. median ja terrorismin välistä ongelmallista suhdetta, kansalaistason asenteita ja toimintaa aina äänestyskäyttäytymisestä kansalaisliikkeisiin asti, poliitikkojen reaktioita ja muita keskeisiä kokonaisuuden osia, jotka vaikuttavat siihen, mitä terrorismi tänä päivänä on. Tavoitteena on saada opiskelija ymmärtämään laajemmin terrorismin dynamiikkaa, mikä muuttaa politiikkaa ja sen eri muotoja, sekä miten politiikka vuorostaan vaikuttaa terrorismiin. Koska aihe on leikkaa eri tieteenaloja, kurssilla käydään jonkin verran lävitse aineistoja, tilastoja ja teorioita jotka liittyvät perinteisen politiikan tutkimuksen lisäksi mm. sosiologiaan, psykologiaan, tiedotusoppiin ja oikeustieteeseen. Siksi kurssi sopii hyvin myös sivuaineopiskelijoille.
Kurssi korvaa 5 opintopistettä opintojaksosta POLVOA42 tai 6 opintopistettä opintojaksosta POLVOS23.
Edeltävät opinnot: 20 op oikeus- ja politiikka -moduulien muita opintoja siten, että ne sisältävät sekä politiikan tutkimuksen että julkisoikeuden opintojaksoja.
Ilmoittautuminen: NettiOpsun kautta 3.3.2014 mennessä.
Seminaarin yhteydessä laaditaan essee. Seminaariin sisältyy pienryhmälle suunnattua opetusta.
Introduction to theoretical thinking and EU external relations (common foreign, security and defence policy of the EU: chronology and landscape, cases); federalism now and then; functionalism and neofunctionalism; realism and intergovernmentalism; theorising the theories: the impact of scientific disciplines and values on theories; institutionalism and supranationalism; enlargement and Europeanisation; normative power and international relations; inter-organisational relations.
Keywords
Theories of European integration, EU external relations, foreign, security and defence policy of the EU, EU enlargement, the EU’s relations with international organisations
Aims: 1) To describe, analyse, compare and contrast the nature of politics and policy-making in the five Nordic states of Denmark, Finland, Iceland, Norway and Sweden 2) To adopt a thematic approach to understanding politics in the region
Objectives/outcomes: 1) At the end of the course students should be able critically to review the main features of the political systems of the Nordic countries and to place Finnish practice in a wider comparative perspective. The broad focus in this final teaching period will be on legislative-executive relations and i) whether there is a distinctive Nordic parliamentarism, and ii) whether there is a Nordic model of government and iii) whether there has been a 'presidentialisation' of the executive. Topics covered will include 'How democratic are the Nordic parliaments?' The corollary of this question will be determining the evaluative criteria and reflecting on the influence of the premises of participatory democracy and deliberative democracy in the region. Referenda and citizens' initiatives. A discussion of semi-presidential government will take due note of the new constitution in Iceland and changes to the presidential office in Finland. the size, structure and partisan composition of governments; the frequency of minority governments (Denmark, Sweden and earlier Norway); 'surplus majority' governments (Finland); the shift towards 'bloc coalitions and potential alternation in government (Norway and Sweden); the persistence of across-the-blocs, 'anything goes' governments in Finland; The government at work (including informal sessions); the demise of semi-president government in Finland; what sort of president do Finns want? Towards a 'presidential' prime minister in the Scandinavian countries?
COURSE PROGRAMME
The course will be structured around four overarching themes:
Seminar questions will include:
a) What do Nordic MPs do?
b) Can we speak of prime ministerial government in Scandinavia?
c) ‘Minority governments work best where they are most common’ How far is this true in Scandinavia?
d) ‘The institution of the presidency is simply outdated’
e) How useful is the notion of ‘policy style’?
f) Does Scandinavian government deserve its reputation for transparency?
Email registration to david.arter@uta.fi by March 1 essential
The course introduces students to the phenomenon of political leadership from a variety of perspectives. Students are encouraged to analyse political leadership as a process taking place in a particular historical and societal context and being always defined by the political system in which it appears. After completing the course, students will have tools to both understand and scrutinise the process phases including pursuing, achieving, using and losing political power. In addition to lectures, students share their ideas and experiences with their fellow students in workshops. To provide a wide scale of examples and viewpoints for the discussions, the course warmly welcomes students from different cultural and academic backgrounds including (but not limited to) political science, history, gender studies, journalism and media studies.
Email registration to mari.k.niemi@uta.fi by March 3 essential