x !
Arkistoitu opetusohjelma 2013–2014
Selaat vanhentunutta opetusohjelmaa. Voimassa olevan opetusohjelman löydät täältä.
Filosofian kandidaattiohjelma

Periodit

I Periodi (2.9.2013 – 18.10.2013)
II Periodi (21.10.2013 – 13.12.2013)
III Periodi (7.1.2014 – 7.3.2014)
IV Periodi (10.3.2014 – 16.5.2014)
Periodi (2.9.2013 - 18.10.2013)
Perusopinnot [I Periodi]

Uusille filosofian tutkinto-ohjelman opiskelijoille tarkoitettu orientaatio- ja tutustumispaketti filosofian opintoihin Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikössä.

Ohjelma:

ma 2.9.
9-12: Orientoivat opinnot 1 (Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö järjestää). 

14-18: YKYY1 kurssi alkaa

ti 3.9.
10-12, Pinni B4141: Orientoituminen filosofian opiskeluun (Tommi Vehkavaara ja Jani Hakkarainen)

12-18 Yliopiston avajaiset - Päätalon juhlasalissa ja muualla

to 5.9.
13-15, Pinni B4141: Tutustumiskahvit opettajien ja tutkijoiden kanssa

ti 10.9.
10-12 Pinni B4141: Johdatus filosofian opiskeluun alkaa (Alma Korko ja Jenni Tyynelä)

14-16: Orientoivat opinnot 2 - Hyvinvointi (YKY/opiskelun tukipalvelut)

...

ma 21.10.
8-10 Orientoivat opinnot 3 (HOPS)

marras-joulukuussa:
HOPSien laatiminen ja keskustelut tutor-opettajan (Jani Hakkarainen) kanssa.

Alma Korko, Opettaja
Jenni Tyynelä, Opettaja
Opetus
2.9.2013 –
Luento-opetus 4 tuntia
YKY:n oriontoivat opinnot I
Ma 2.9.2013 klo 9-12
Filosofian orientoivat opinnot
Ti 3.9.2013 klo 10-12, Pinni B4141
YKY:n oriontoivat opinnot II
Ti 10.9.2013 klo 14-16
YKY:n oriontoivat opinnot III: HOPS
Ma 21.10.2013 klo 8-10
Pienryhmäopetus 10 tuntia
Johdatus filosofian opiskeluun
Ti 10.9.2013 - 15.10.2013 viikoittain klo 10-12, Pinni B4141
Periodit: I
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Vain aloittaville filosofian tutkinto-ohjelman opiskelijoille.

Tutustutaan filosofian peruskäsitteisiin ja keskeisiin ongelmiin sekä filosofisen ajattelun ominaispiirteisiin.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Marika Enwald, Vastaava opettaja
marika.enwald[ät]uta.fi
Opetus
3.9.2013 – 1.10.2013
Luento-opetus 16 tuntia
Ti 3.9.2013 - 17.9.2013 viikoittain klo 16-19.30, Päätalo D11
Ti 24.9.2013 - 1.10.2013 viikoittain klo 16-18, Päätalo D11
Periodit: I
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Kurssi on tarkoitettu johdatuskurssiksi filosofiaan muille kuin filosofian tutkinto-ohjelman opiskelijoille.

Tutustutaan länsimaisen filosofian kehitykseen antiikista 1800-luvulle sekä sen keskeisiin ajattelijoihin.

Luennot 22 t

Klassikkoteksteihin tutustumista pienryhmissä 8 t

FT Petri Räsänen, Vastaava opettaja
e.petri.rasanen[ät]uta.fi
Opetus
5.9.2013 – 20.11.2013
Luento-opetus 22 tuntia
To 5.9.2013 - 10.10.2013 viikoittain klo 10-12, Pinni B3116
Poikkeukset:
, Ei opetusta 26.9., 17.10.
Ke 11.9.2013 - 9.10.2013 viikoittain klo 10-12, Pinni B3116
Poikkeukset:
, Ei opetusta 25.9., 16.10.
Ke 23.10.2013 klo 10-12, Pinni B3107
Ke 13.11.2013 klo 10-12, Pinni B 3116, Tentti
Pienryhmäopetus 8 tuntia
Ryhmä 1
Ke 23.10.2013 - 13.11.2013 viikoittain
Ryhmä 2
Periodit: I II
Opetuskieli: suomi

Opintojaksolla käsitellään argumentaation ja tieteellisen päättelyn teoriaa, empiristisen tieto-opin vaikutusta tieteenfilosofiassa, syy – vaikutus-suhteita, tieteellistä selittämistä ja mallintamisen roolia tieteessä. Sillä esitellään sekä positivismin että jälkipositivistisen tieteenfilosofian klassikoita. Muita teemoja ovat yhteiskunnallisten arvojen merkitys tieteessä sekä tieteellisen tutkimuksen yhteiskunnallinen vaikuttavuus.

Joose Järvenkylä, Vastaava opettaja
joose.jarvenkyla[ät]uta.fi
Opetus
11.9.2013 – 11.12.2013
Luento-opetus 24 tuntia
Ke 11.9.2013 - 11.12.2013 viikoittain klo 16-18, Pinni B1097
Periodit: I II
Opetuskieli: suomi

Opintojakson tieto-oppiin keskittyvässä osassa tarkastellaan tiedon lajeja, skeptisismin ongelmaa, perinteistä tiedon määritelmää ja siitä käytyä keskustelua, uskomusten oikeuttamista koskevia näkemyksiä sekä erilaisia naturalistisia ja ei-naturalistia tietokäsityksiä. Opintojakson ontologiaosuus perehdyttää opiskelijan erilaisiin olemassaolon ja olemisen ymmärtämisen tapoihin ja olevan yleisimpiä kategorioita koskevaan nykykeskusteluun.

Jani Hakkarainen, Vastaava opettaja
jani.hakkarainen[ät]uta.fi
Opetus
10.9.2013 – 10.12.2013
Luento-opetus 24 tuntia
Ti 10.9.2013 - 10.12.2013 viikoittain klo 12-14, Pinni B4113
Periodit: I II
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Kurssi keskittyy opintojakson (FILP4) ontologian osaan (FILP4b, 2op), jonka kurssilla voi suorittaa. Kurssin lopuksi opiskelijoille annetaan valmiudet täydentää opintojakso kokonaiseksi (3op) kirjatentillä tieto-opista (FILP4a).

Luennon ohjelma:

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

HUOM! Porin yksikön opiskelijoille on oma ilmoittautumisryhmänsä. Jos olet epähuomiossa ilmoittautunut Porin ryhmään, voit perua ilmoittautumisesi ja ilmoittautua uudelleen Tampereella opintojaksoa suorittavien ryhmään 4.9.2013 mennessä Opintojakson vastuuopettaja Porin yksikössä on Suvi Krok.

Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
prof. Arto Laitinen, Vastaava opettaja
Suvi Krok (Porin yksikkö), Opettaja
suvi.krok[ät]uta.fi
Opetus
6.9.2013 – 13.12.2013
Luento-opetus 20 tuntia
Pe 6.9.2013 - 13.12.2013 viikoittain klo 10-12, Porin yliopistokeskuksen luokka 107
Pe 6.9.2013 - 13.12.2013 viikoittain klo 10-12, Väinö Linna -sali (Linna), luennoidaan Tampereella
Poikkeukset:
18.10.2013 klo 10 –12 , Ei luentoa
25.10.2013 klo 10 –12 , Ei luentoa
Pe 29.11.2013 klo 10-12, Porin yliopistokeskuksen luokka 107, prof. Arto Laitisen pitämän Johdatus etiikkaan -luennon luentotentti
Periodit: I II
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Porin yksikön opiskelijat voivat katsoa luennot Moodlen välityksellä. Moodleavaimen antaa opintojakson Porin vastuuopettaja Suvi Krok.

Vaihtoehtoinen suoritustapa: luennolle osallistumisen asemesta opintojakso on mahdollista suorittaa sähköisenä kirjatenttinä, jota varten luetaan: 

Tännsjö, Thorbjörn 2008. Understanding ethics: an introduction to moral theory. Edinburgh: Edinburgh University Press.

Aine- ja syventävät opinnot [I Periodi]

Huom. Susanna Lindberg ottaa esseitä vastaan 16.6.2014 asti.

Opintojakson voi keväällä 2014 suorittaa itsenäisenä työskentelynä kirjoittamalla essee jostakin klassikosta alla olevan ohjeen mukaan. Esseestä sovitaan aina etukäteen prof. Susanna Lindbergin kanssa sähköposteitse tai vastaanotolla.

Esseesuoritus tapahtuu seuraavasti:

Opiskelija valitsee oheisesta listasta yhden kohdan, ja perehtyy siinä mainittuihin klassikkoteksteihin omatoimisesti, tarvittaessa kommentaarien avulla. Hän kirjoittaa tämän pohjalta esseen tai muun tentaattorin kanssa sovittavan suorituksen. Sopimuksen mukaan klassikkoja voi myös tenttiä oppiaineen yleisinä tenttipäivinä.

Susanna Lindberg, Vastaava opettaja
susanna.e.lindberg[ät]uta.fi
Opetus
1.9.2012 – 15.5.2013
Kirjatentti
Itsenäinen työskentely
Periodit: I II III IV
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Klassikkoesseen ihannepituus on 15 sivua (min 10, max 20), fonttikoko 12, riviväli 1,5. Essee palautetaan tekstidokumenttina sähköpostin liitetiedostona vastuuopettajalle: Susanna.E.Lindberg@uta.fi

Esseen alkuun merkitään opiskelijan nimi, opiskelijanumero, pääaine, opintosuorituksen nimi ja kohta johon siitä halutaan merkintä.

Esseen johdanto-osuudessa kerrotaan esseen aihe: mitä klassikkoa käsitellään, käytetäänkö lisäksi sekundaarilähteitä, mistä näkökulmasta tekstiä tulkitaan, mikä kysymys tekstille esitetään.

Esseen kehittelyosuus on muodoltaan vapaa. Voit esim. rekonstruoida ja arvioida lähteesi pääväitteen tai keskeisen argumentin. Tai voit analysoida tarkemmin jonkin yksittäisen kohdan ja ehkä verrata sitä jonkun toisen klassikon näkemykseen samasta ongelmasta. Tai voit etsiä lähteestä vastausta johonkin nykyongelmaan (nykykommentaarien kautta).  Muitakin mahdollisia näkökulmia on: olennaista on, että kirjoittaja osoittaa tuntevansa aineistonsa hyvin ja tuottaa sen pohjalta ehjän, kiinnostavan ajatuskulun.

Esseen loppuun tehdään lyhyt johtopäätösosa, jossa voidaan alkuperäisestä tehtävänasettelusta riippuen esimerkiksi tiivistää esseen keskeinen sisältö, arvioida tulkittavana olevan kirjan merkitystä tai näyttää millaisia uusia kysymyksiä kirjasta käsin avautuu.

Aivan viimeiseksi esseeseen laitetaan lähdeluettelo, paitsi jos esseessä nojaudutaan vain yhteen kirjaan. Vain käytetyt lähteet merkitään lähdeluetteloon: runsas lähteiden käyttö ei ole tässä työssä yhtä tärkeää kuin päälähteiden huolellinen lukeminen

Hengen fenomenologia on G. W. F. Hegelin varhainen pääteos, jonka merkitys 1900-luvun filosofialle on erittäin suuri: siitä ovat saaneet vaikutteita niin marxismi, fenomenologia, hermeneutiikka kuin poststrukturalismikin, ja 1900-luvun lopulla myös teoksesta on esitetty tulkintoja myös "analyyttisen filosofian" näkökulmasta. Luentosarjalla teos sijoitetaan kontekstiinsa Hegelin ajattelussa ja käydään läpi sen päälinjat. Samalla esitellään keskeisimmät kirjan myöhemmin innoittamat debatit.

Opintosuoritukseen (5op) kuuluu luentosarja, jonka aikana opiskelijat myös lukevat kirjan.

Suoritus: luentokuulustelu. Halukkaat voivat myös kirjoittaa esseen.

Luentorunko:

3.9. Johdanto: Hengen fenomenologian asema Hegelin tuotannossa
10.9.  Esipuhe: mitä Hegel tarkoittaa "hengen fenomenologialla" ja "dialektiikalla"?
17.9.  Vierailuluento: Arto Laitinen, Aistivarmuus
24.9.  Herran ja rengin dialektiikka
1.10  Järki
8.10    Siveellisyys
22.10.   Sivistys
29.10.  Moraali
5.11.  Taide
12.11.   Uskonto
19.11.   Ei luentoa
26.11.   Absoluuttinen tieto
3.12.   Tentti

Kurssin RÄSTITENTTI on to 16.1.2014 klo 13-15 Päätalon luentosalissa LS A3. Tenttiin ei tarvitse erikseen ilmoittautua.

prof. Susanna Lindberg, Vastaava opettaja
susanna.e.lindberg[ät]uta.fi
Opetus
3.9.2013 – 3.12.2013
Luento-opetus 24 tuntia
Ti 3.9.2013 - 3.12.2013 viikoittain klo 10-12, Pinni B4113
Periodit: I II
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Kurssin voi suorittaa myös kirjoittamalla luentopäiväkirjan.

Mikä on luentopäiväkirja?

Luentopäiväkirja on teksti, jota kirjoitetaan luentosarjan ohessa ja joka palautetaan viimeistään tenttipäivänä sähköpostin liitetiedostona luentosarjan opettajalle: Susanna.E.Lindberg@uta.fi

Luentopäiväkirjassa muotoillaan itse ja pohditaan jokaisen luennon sisältöä: se ei siis ole pelkkä nippu luentomuistiinpanoja, vaan niiden pohjalta kirjoitettu oma teksti. Tavoitteena on, että luennolla esitellyt ajatukset lähtevät elämään omaa elämäänsä, eivätkä jää vain informaatioksi kaiken muun informaation joukkoon. Parhaassa tapauksessa päiväkirjamerkinnästä käy ilmi luennon johtoajatus tai sen pääkohdat, joku luennon mittaan esiin noussut erityisen kiinnostava kysymys, ja omaa pohdintaa näistä aiheista. Luennosta riippuen eri elementit korostuvat eri päiväkirjamerkinnöissä. Ennen päiväkirjan palauttamista sille kirjoitetaan vielä lyhyet johdanto- ja johtopäätösluvut, joissa pohditaan koko luentosarjan antia yleisellä tasolla.

Luentopäiväkirjaan kirjoitetaan jotakin joka luennosta. Jotta tämä onnistuisi, päiväkirjamerkintöjä kannattaa tehdä joka luennon jälkeen: muuten parhaat ajatukset unohtuvat varmasti. Ennen päiväkirjan palauttamista se muotoillaan luettavaksi kokonaisuudeksi. Jos käy niin, että jollekin luennolle ei pääse eikä saa lainaksi kenenkään muistinpanoja saadakseen selville mistä luennolla puhuttiin, suoritusta ei hylätä, mutta näin lyhyeltä luentosarjalta saisi kuitenkin puuttua korkeintaan kahden luennon päiväkirjamerkinnät sa

Kurssin tavoitteena on tutustuttaa opiskelija moderniin logiikkaan liittyviin keskeisiin filosofisiin kysymyksiin.  Kurssin lähtökohtana on 1800-luvulla kehittyneet kaksi formaalin logiikan perinnettä,  logiikan algebra ja Fregestä lähtöisin oleva lähestymistapa, sekä näihin liittyvät erilaiset käsitykset logiikan roolista rationaalisuudessa. Käsitysten kehittymistä tarkastellaan mm. Hilbertin, Heytingin, Turingin ja Gödelin näkemysten kautta. Kurssilla käsitellään myös modaalilogiikan perusteita ja Quinen niihin kohdistamaa kritiikkiä sekä predikaattilogiikan perusteisiin liittyviä filosofisia kysymyksiä. 

Kurssi käsittää 30h luentoja sekä 14 h pienryhmätyöskentelyä. Kurssi suoritetaan luentotentissä. Aktiivinen osallistuminen lasketaan eduksi lopullista arvosanaa annettaessa.

30h luentoja, 14h harjoitusryhmiä, harjoitusryhmät alkavat  5. 9.

 3.  9. 2013           Kaksi traditiota: logiikka mahdollisten muotojen rakentamisena vs. päättelyn tutkimisena.
10. 9. 2013           Logiikan algebra: Boole, Schröder, Peirce.
17. 9. 2013           Kategorisuus ja sen rooli logiikassa Hilbert, Husserl.
24. 9. 2013           Frege, luvun käsite, kontekstiperiaate
 1. 10. 2013          Russellin paradoksi, väistämisyrityksiä: Russell, Zermelo
 8. 10. 2013          Hilbertin ohjelma
15. 10. 2013         Intuitionistit: Brouwer ja Heyting
22. 10. 2013         Laskettavuus: Turing
29. 10. 2013         Gödel
 5.  11. 2013         Ei luentoa
12. 11. 2013         Carnap ja looginen toleranssi
19. 11. 2013         Modaalilogiikkaa 1
26. 11. 2013         Modaalilogiikkaa 2 + Quinen kritiikki
 3.  12. 2013         Predikaattilogiikan metafyysisiä oletuksia
10. 12. 2013         Logiikan rooli rationaalisuudessa.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Mirja Hartimo, Vastaava opettaja
Opetus
3.9.2013 – 10.12.2013
Luento-opetus 30 tuntia
Ti 3.9.2013 - 10.12.2013 viikoittain klo 14-16, Pinni B4113
Harjoitukset 14 tuntia
Ryhmä 1
To 5.9.2013 - 5.12.2013 viikoittain klo 11-12, Linna K108
Ryhmä 2
To 5.9.2013 - 5.12.2013 viikoittain klo 12-13, Pinni B4141
Periodit: I II
Opetuskieli: suomi

Proseminaariin kestää yhden lukukauden (pääsäntöisesti syyslukukausi). Siihen sisältyy 1-periodilla järjestettävä 10 tuntia kestävä valmistava opetus, jossa käsitellään tutkielman kirjoittamista, hyvää tieteellistä käytäntöä, filosofisen argumentoinnin menetelmiä sekä tiedonhankintaa. Varsinaiset seminaari-istunnot järjestetään 2-periodilla, tai mahdollisesti kevätlukukaudella. Proseminaarissa laaditaan yksi esitelmä, opponoidaan toisen seminaariin osallistuvan työtä ja osallistutaan seminaari-istunnoissa käytävään keskusteluun.

Proseminaarin pakollinen valmistava opetus järjestetään vain syyslukukaudella. Myös niiden, jotka haluavat tehdä proseminaarin kevätlukukaudella on tultava valmistavaan opetukseen jo 1-periodilla. Valmistava opetus alkaa proseminaarin järjestäytymistilaisuudesta 4.9. klo 10-12 Pinni B4141, ilmoittautuminen viimeistään 3.9. sähköpostitse: Susanna.E.Lindberg@uta.fi. 

Proseminaari järjestetään todennäköisesti sekä syys- että kevätlukukaudella. Syyslukukauden ryhmä järjestetään joka tapauksessa, järjestäytyminen 4.9. klo 10-12 PinniB 4141. Kevätlukukauden ryhmä järjestetään jos ilmoittautuneita on enemmän kuin 8, mutta pakolliseen valmistavaan opetukseen voi osallistua vain syyslukukaudella.

Proseminaarin valmistava opetus:

- 4. 9. Proseminaarin järjestäytyminen. Tutkielman muodollisista vaatimuksista.

- 11. 9. Tulkinnasta

-  18. 9. Käsitteistä

-  25.9. Argumenteista

-  2. 10. Tyylistä

-  9. 10. Tiedonhankinnasta (kirjaston järjestämä kurssi. Linna, pääkirjasto, opetusluokka 3022, opettaja Mirja Mäkinen )

Proseminaarin ohjelma:

Proseminaarit syksy 2013

Aamuryhmä (ke klo 10-12), vetäjä Susanna Lindberg

 

Päivä Esitelmä Opponentti

23.10. Mikko Leinonen, opp. Anssi Lindblad
30.10. Marika Nieminen, opp. Mikko Leinonen
6.11. Mihku Hytönen, opp. Leena Törnkvist
13.11. Leena Törnkvist, opp. Marika Nieminen
20.11. Ei istuntoa
27.11. Anssi Lindblad, opp. Miikka Palokangas       Jaakko Reinikainen, opp. Mihku Hytönen
4.12 Miikka Palokangas, opp. Mikko Nisula
11.12. Mikko Nisula, opp. Jaakko Reinikainen

 

Iltapäiväryhmä (ke klo 14-16), vetäjä Jani Hakkarainen 

Päivä Esitelmä Opponentti

23.10. Joni Säilä, opp. Janne Kaseva
(Opettajana Lauri Lahikainen)
30.10. Juha Helminen, opp. Joonas Mälkönen
6.11. Juuso Järvenpää, opp. Hannu Paulamäki
(Opettajana Susanna Lindberg)
13.11. Eetu Sivula, opp. Juha Helminen
20.11. Joonas Mälkönen, opp. Joni Säilä
27.11.
4.12 Janne Kaseva, opp. Eetu Sivula
11.12. Hannu Paulamäki, opp. Juuso Järvenpää

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Ilmoittautuminen viimeistään 3.9. sähköpostitse Susanna Lindbergille: susanna.e.lindberg@uta.fi.

Susanna Lindberg, Vastaava opettaja
Jani Hakkarainen, Vastaava opettaja
Opetus
4.9.2013 – 14.5.2014
Seminaari 24 tuntia
Valmistava opetus
Ke 4.9.2013 - 16.10.2013 viikoittain klo 10-12, Pinni B4141
Syksy - ryhmä 1 (Lindberg)
Ke 23.10.2013 - 11.12.2013 viikoittain klo 10-12, Pinni B4141
Syksy - ryhmä 2 (Hakkarainen)
Ke 23.10.2013 - 11.12.2013 viikoittain klo 14-16, Pinni B4141
Kevät
Ke 15.1.2014 - 14.5.2014 viikoittain, Pinni B4141
Kevät 2
Ke 12.3.2014 - 14.5.2014 viikoittain klo 10-12, Pinni A3103
Poikkeukset:
12.3.2014 klo 10 –12 , Pinni B3110
Periodit: I II III IV
Opetuskieli: suomi
Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Mirja Hartimo, Opettaja
mirja.hartimo[ät]uta.fi
Opetus
4.9.2013 – 16.10.2013
Seminaari 12 tuntia
FILS2
Ke 4.9.2013 klo 15.15-16, Pinni B4141
Ke 11.9.2013 - 18.9.2013 viikoittain klo 14.14-15.45, Päätalo A32
Ke 25.9.2013 klo 14-16, Päätalo A2B
Ke 2.10.2013 - 16.10.2013 viikoittain klo 14-16, Päätalo A32
Periodit: I
Opetuskieli: suomi

Kahden esitelmän kirjoittaminen ja seikkaperäinen tarkastaminen sekä aktiivinen osallistuminen keskusteluun seminaari-istunnoissa kahden lukukauden ajan.
Ennen seminaarin toisen lukukauden alkua tarkastetaan opiskelijan kirjallinen tutkimussuunnitelma pro gradu -tutkielmaa varten.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Kaikkia seminaarille osallistujia pyydetään ilmoittautumaan. Mikäli ryhmä ei ole liian iso, kaikki kuuluvat samaan ryhmään, joka kokoontuu torstaisin ja tarvittaessa perjantaisin. Erillinen perjantairyhmä tehdään vain mikäli osallistujia riittää kahteen seminaariryhmään.

Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Professori Arto Laitinen, Vastaava opettaja
Opetus
12.9.2013 – 13.12.2013
Seminaari
To 12.9.2013 - 12.12.2013 viikoittain klo 10-12, Pinni B4141
Ryhmä 2 (tarvittaessa)
Pe 13.9.2013 - 13.12.2013 viikoittain klo 13-15, Pinni B4141
Periodit: I II
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Seminaarin ohjelma:

See the programme of the congress.

prof. Arto Laitinen, Vastaava opettaja
arto.laitinen[ät]uta.fi
Opetus
7.10.2013 – 9.10.2013
Seminaari
Ma 7.10.2013 klo 10.15-18.30, Paavo Koli
Ti 8.10.2013 klo 10.00-18.15, Paavo Koli
Ke 9.10.2013 klo 10.00-18.15, Paavo Koli
Periodit: I
Opetuskieli: suomi
Syventävät opinnot [I Periodi]

Työseminaari teoksesta John Broome: Rationality Through Reasoning (2013).
Kuvaus: Rationality Through Reasoning develops an
original account of normativity, rationality and reasoning significantly different from the majority of existing philosophical thought. Gives an account of what reasons are and argues that the connection between
rationality and reasons is much less close than many philosophers have thought. Contains rigorous new accounts of oughts including owned oughts, agent-relative reasons, the logic of requirements, instrumental
rationality, the role of normativity in reasoning, following a rule, the correctness of reasoning, the connections between intentions and beliefs, and much else. Offers a new answer to the ‘motivation question’ of how a normative belief motivates an action. Includes an account of theoretical and practical reasoning that explains how reasoning is something we ourselves do, rather than something that happens in us.

Suoritustapa:
tekstin lukeminen, aktiivinen osallistuminen ja yhden lyhyen alustuksen
pitäminen.

Korvaavuus:
aineopinnot, syventävät ja jatko-opinnot. Korvaa 2-3 op (yhden kirjan) 5
op:n kokonaisuudesta.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Arto Laitinen, Vastaava opettaja
arto.laitinen[ät]uta.fi
Opetus
11.9.2013 – 11.12.2013
Luento-opetus 26 tuntia
Ke 11.9.2013 - 11.12.2013 viikoittain klo 10-12, Päätalo D13
Periodit: I II
Opetuskieli: suomi
Periodi (21.10.2013 - 13.12.2013)
Aine- ja syventävät opinnot [II Periodi]

Luonnonresurssien niukkuus on yhä ajankohtaisempi julkisen keskustelun ja politiikan teema.
Etenkin halvan öljyn riittävyydestä esitetään jatkuvasti ristiriitaisia ennusteita, kun yritetään paikantaa niin sanottua öljyn tuotantohuippua (peak oil). Mutta myös monet muut luonnonresurssit kuten makea vesi ja hedelmällinen viljelysmaa hupenevat monilla alueilla. Luentokurssilla tarjotaan välineitä suunnistaa tässä jatkuvasti muuttuvan tietämyksen viidakossa. Mikä on resurssi? Miten jostain asiasta tulee resurssi? Millaisia resursseja koskevia oletuksia kuuluu vallitsevaan taloudelliseen ajatteluun? Kurssilla käsitellään myös resurssien niukkuuden ja runsauden moninaisia suhteita yhteiskuntaan, ihmisten elämänntapoihin, teknologiaan ja ympäristöön. Mitä muuta niukkuus on kuin asioiden hupenemista?

Entä miten nukkuudesta voisi tulla merkityksellinen politiikan teema? Tällä hetkellä se asettuu osaksi perinteistä valtiollista tai alueellista turvallisuuspolitiikkaa, tai sitten se nähdään osana yleisempää ympäristökysymystä. Mutta mitä eroa ja yhteistä niukkuudella on muiden ympäristökysymysten kanssa? "Ympäristöongelma" yleiskäsitteenä on merkittävä poliittinen luomus, mutta sisällöllisesti se on hyvin ongelmallinen. Kurssilla tarkastellaan tapoja, joilla monipuolisemmin ymmärretty niukkuus voisi ulottua ympäristökysymyksen tuolle puolen ja haastaa perinteisiä näkemyksiä turvallisuudesta, vakaudesta ja hyvinvoinnin perusteista.

FT Ville Lähde, Vastaava opettaja
ville.v.lahde[ät]gmail.com
Opetus
21.10.2013 – 2.12.2013
Luento-opetus 24 tuntia
Ma 21.10.2013 - 2.12.2013 viikoittain klo 12-14, Pinni A1081
Pe 1.11.2013 - 29.11.2013 viikoittain klo 12-14, Pinni B1096
Poikkeukset:
22.11.2013 klo 12 –14 , Pinni B 1100
Periodit: II
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Kurssin voi täydentää 5 op suorituksesksi kohtaan FILA9 joko tenttimällä luentotentin yhteydessä kirjan Luonnon politiikka (toim. Yrjö Haila ja Ville Lähde, Vastapaino) tai sähköisessä tentissä jonkin ko. kohdan tenttikirjan 16.5.2014 mennessä. Sähköisen tentin vastaukseen on tällöin merkittävä, että Ville Lähteen kurssi on kokonaisuuden osasuorituksena.

Kurssi hyväksytään lukuvuonna 2013-14 osasuorituksena myös kohtaan FILA11. Koko 5 op suorituksen tekemiseksi on käytävä sähköisessä tentissä suorittamassa Will Kymlickan Multicultural Citizenship (1986) tai jokin muu tämän kohdan kirjoista 16.5.2014 mennessä. Sähköisen tentin vastaukseen on tällöin merkittävä, että Ville Lähteen kurssi on kokonaisuuden osasuorituksena.

Täydentävät 2 op voi suorittaa myös esim. "Elämämme perusteista" -kurssilla tai sopimuksen mukaan jollain yhteiskuntafilosofian kurssilla.

RÄSTITENTTI , jossa voi tenttiä oheiskirjan Luonnon politiikat on to 16.1.2014 klo 13-15 Päätalon luentosalissa LS A3. Tenttiin ei tarvitse erikseen ilmoittautua.

Seminaarissa käsitellään ainakin seuraavia kysymyksiä: Mitä syväekologia tarkoittaa?; Miksi jotkut kannattavat syväekologiaa?; Miten yhteiskunnan rakenteet vaikuttavat syväekologisiin kysymyksiin?; Millä tavalla syväekologia on kokemuksellista?

Seminaari koostuu sekä luennoista että oheislukemistosta, mutta mahdollisuuksia käytännön projekteille pohditaan myös. Vaikka seminaariin kuuluu luentoja, on työskentelytapa vuorovaikutuksellinen. Se perustuu myös kaikkien opiskelemaan oheislukemistoon ja sen hallintaan.

Seminaarin korvaavuudet esitellään ensimmäisellä kokoontumiskerralla.

Lisätietoa: https://dl.dropboxusercontent.com/u/2109396/EP_kurssi.pdf

Tere Vadén, Vastaava opettaja
Olli Herranen, Vastaava opettaja
Opetus
25.10.2013 – 13.12.2013
Seminaari 12 tuntia
Pe 25.10.2013 klo 15-17, Linna 5028
Pe 8.11.2013 klo 15-17, Linna 5014
Pe 22.11.2013 klo 15-17, Linna 5014
Pe 29.11.2013 klo 15-18, Linna 5028
Pe 13.12.2013 klo 15-18, Linna 5028
Periodit: II
Opetuskieli: suomi
Periodi (7.1.2014 - 7.3.2014)
Perusopinnot [III Periodi]

Opintojaksolla opitaan logiikan peruskäsitteet (mm. lause, propositio, luonnollinen ja keinotekoinen kieli, looginen pääteltävyys ja todistuvuus, looginen seuraus ja looginen totuus, ekstensio ja intensio), klassisen lause- ja predikaattilogiikan symbolit ja syntaksi sekä lauselogiikan luonnollisen päättelyn systeemi ja totuustaulukkomenetelmä, ja tutustutaan predikaattilogiikan semantiikkaan. Erityisesti kiinnitetään huomiota sellaisiin logiikan käsitteisiin, joiden tunteminen on tarpeen kaikkien filosofian opintojen ja yleisemmin tieteellisen päättelyn ja argumentaation kannalta.

Kurssiin sisältyy luennot (n. 4 t/vk) ja harjoitukset (2 t/vk, kaksi vaihtoehtoista ryhmää). Harjoitustehtävien omakohtainen tekeminen ja harjoituksiin osallistuminen on oleellinen asioiden omaksumisen kannalta.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Kurssille ilmottaudutaan sähköisesti valitsemalla itselle sopiva harjoitusryhmä. (Luennoille ei ilmoittauduta erikseen.)
Ilmottautua voi myös suoraan luennoitsijalle sähköpostitse (tommi.vehkavaara@uta.fi).

Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Tommi Vehkavaara, Vastaava opettaja
tommi.vehkavaara[ät]uta.fi
Renne Pesonen, Opettaja
Opetus
6.2.2014 – 15.4.2014
Luento-opetus 30 tuntia
To 6.2.2014 - 27.3.2014 viikoittain klo 10-12, Päätalo A32
Poikkeukset:
27.2.2014 , Ei luentoa
6.3.2014 klo 10 –12 , Pinni B3107
Ti 11.2.2014 - 1.4.2014 viikoittain klo 10-12, Pinni B1097
Poikkeukset:
25.2.2014 , Ei luentoa
1.4.2014 , Ei luentoa!
To 3.4.2014 klo 10-12, Päätalo C8
Luentotentti
Ti 15.4.2014 klo 10.00-12, Pinni B1097
Kertauskuulustelu
Ma 5.5.2014 klo 16.00-19, Pinni B3107, Ilmottauduttava NettiOpsussa!
2. uusintakuulustelu
Pe 30.5.2014 klo 10.00-12.00, Pinni B3109, ilmottauduttava sähköpostitse luennoitsijalle
Harjoitukset 16 tuntia
Ryhmä 1
Ti 18.2.2014 - 8.4.2014 viikoittain klo 12-14, Pinni A 3107
Ryhmä 2
Ti 18.2.2014 - 8.4.2014 viikoittain klo 14-16, Pinni B 0039
Periodit: III IV
Opetuskieli: suomi

Yhteiskuntafilosofian osakokonaisuudessa tutustutaan yhteiskuntafilosofiassa klassikko-aseman saavuttaneisiin historiallisiin yhteiskuntafilosofian muotoiluihin sekä kartoitetaan modernin yhteiskuntafilosofian kenttää. Kurssilla tarkastellaan sitä, miten nykyiset yhteiskuntafilosofian peruskäsitykset ja käsitteet ovat muotoutuneet historiallisesti.  Keskeisiä kysymyksiä ovat mm. seuraavat: Minkälainen on oikeudenmukainen yhteiskunta? Mitä tasa-arvo tarkoittaa yhteiskunnallisena ihanteena? Miten demokratian idea on muotoutunut historiallisesti? Mitä yhteiskunnallisia haasteita liittyy nykyiseen länsimaiseen liberaaliin ja jälkimoderniin yhteiskuntaan?

KURSSIN OHJELMA

31.1. Johdatus yhteiskuntafilosofiaan, minkälainen on oikeudenmukainen yhteiskunta?

(Platon, Aristoteles)

7.2. Minkälainen on tasa-arvoinen yhteiskunta? (Stoalaiset, kristillinen etiikka)

Mitä ovat yhteiskunnan jäsenten erilaiset oikeudet ja velvollisuudet?  

(Yhteiskuntasopimuksen idea, Hobbes, Locke)

14.2. Mitä ovat yksilön vapaudet ja oikeudet yhteiskunnassa? 

(Englantilainen ja ranskalainen liberalismi, Mill, Smith, Rousseau)

21.2. Maailmankansalaisuus vai kansallinen identiteetti? (Kant, kansallisuusaate, Humbolt))

Mikä on valtion ja yksilön suhde?  (Kommunitarismi,  Hegel)

28.2. Mikä on talouden ja tuotannon merkitys yhteiskunnan tasa-arvon toteutumiselle? (Sosialismi, Marx, Engels)

7.3. Perioditauko

14.3. Miksi länsimaisissa yhteiskunnissa on esiintynyt sukupuolten välistä epätasa-arvoa ja miten sukupuolten välistä tasa-arvoa voidaan edistää? (Feminismi, de Beauvoir)

21.3. Väkivallaton taistelu rasismia ja uskonnollista suvaitsemattomuutta kohtaan (King, Gandhi)

Hyvän ja oikeudenmukaisen yhteiskunnan periaatteet (Berlin, Rawls)

28.3. Frankfurtin koulukunnan näkemys monopolikapitalismista ja jälkimoderni yhteiskuntateoria (Horkheimer, Fromm, Bauman)

4.4. Postmodernin yhteiskuntafilosofian haasteet (riskiyhteiskunta, uuden kapitalismin kulttuuri, Beck, Sennett, Foucault)

11.4. Ympäristöetiikan, luonnonsuojelu- ja eläintenoikeuskeskustelun näkökulma yhteiskuntafilosofiaan  (Naess, Singer)

18.4. Pitkäperjantai, ei luentoa

25.4. Talouden vaikutus nyky-yhteiskuntien kehitykselle, globalisaatio, uusliberalismi ja sen vastustajat (Hayek, Korten)  Yhteenveto luentosarjasta

9.5. Luentotentti

Marika Enwald, Vastaava opettaja
marika.enwald[ät]uta.fi
Opetus
31.1.2014 – 9.5.2014
Kirjatentti
Luento-opetus 24 tuntia
Pe 31.1.2014 - 9.5.2014 viikoittain klo 9-11, Linna, Väinö Linna -sali
Poikkeukset:
28.3.2014 klo 9 –11 , Päätalo D10b
Periodit: III IV
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Huom. myös Porin yksikön opiskelijoiden sähkötentin ottaa vastaan tutkija Petri Räsänen (E.Petri.Rasanen@uta.fi).  Sähköiseen tenttiin ilmoittautuessa on tärkeää valita tentin oikea suorituspaikkakunta.

Zuckertin Political Philosophy in the Twentieth Century -kirjan sijaan voi tenttiä  suomenkielisen vaihtoehdon: osan kirjasta Pulkkinen, Tuija  (s. 9 - 84): Postmoderni politiikan filosofia  ja  kokonaan teoksen Saastamoinen: Eurooppalainen liberalismi.

Opintojaksosta järjestetään kirjatenttiä korvaava Marika Enwaldin pitämä 24 tunnin luento Tampereella ajankohtana 10.1. - 16.5.2014. Em. luento nauhoitetaan ja on sitten katsottavissa sekä reaaliaikaisesti että jälkikäteen tietokoneelta Tampereen yliopiston käyttäjätunnuksella ja salasanalla.

Oppimateriaali (ks. opinto-opas):

Zuckert, Catherine 2011. Political Philosophy in the Twentieth Century: Authors and Arguments. Cambridge: Cambridge University Press.

Jani Hakkarainen, Vastaava opettaja
jani.hakkarainen[ät]uta.fi
Opetus
14.1.2014 – 15.4.2014
Luento-opetus
Ti 14.1.2014 - 25.3.2014 viikoittain klo 16-18, Pinni B3107
Poikkeukset:
4.2.2014 klo 16 –18 , Pinni B3116
11.2.2014 klo 16 –18 , Pinni B3116
6.3.2014 klo 12 –14 , Pinni B3107
13.3.2014 klo 12 –14 , Pinni B3107
Periodit: III IV
Opetuskieli: suomi

Opintojaksolla käsitellään argumentaation ja tieteellisen päättelyn teoriaa, tieteellistä selittämistä ja mallintamisen roolia tieteessä.

Joose Järvenkylä, Vastaava opettaja
Opetus
7.1.2014 – 30.1.2014
Luento-opetus 20 tuntia
Ti 7.1.2014 - 28.1.2014 viikoittain klo 10-13, Päätalo A4
To 9.1.2014 - 30.1.2014 viikoittain klo 10-12, Atalpa 140
Poikkeukset:
23.1.2014 klo 10 –12 , Päätalo A32
Periodit: III
Opetuskieli: suomi
Aine- ja syventävät opinnot [III Periodi]

Periodikurssi 3-periodilla, ti ja to klo 10-12. Ohjelma:

14.1. (ti) Johdanto. Kysymys tiedosta ja tiedostamattomasta.

16.1. (to) Husserl ja fenomenologian alku

21.1. (ti) Heidegger

23.1. (to) Kojèven vaikutus

28.1.  (ti) Merleau-Ponty

30.1. (to) Foucault

4.2. (ti) Derrida Huom: klo 10.30 - 12.00!

6.2. (to) Deleuze  

11.2 (ti) Quentin Meillassoux'n uusmaterialistinen hypoteesi

13.2. (to) John Sallisin elementaarinen ajattelu

 

25.2. (ti) tentti (huom. poikkeuksellinen paikka, Pinni B3116)

Susanna Lindberg, Vastaava opettaja
Opetus
14.1.2014 – 25.2.2014
Luento-opetus 24 tuntia
Ti 14.1.2014 - 11.2.2014 viikoittain klo 10-12, Pinni B3107, lisäksi tentti ti 25.2.2014
To 16.1.2014 - 13.2.2014 viikoittain klo 10-12, Pinni B3107
Poikkeukset:
25.2.2014 klo 10 –12 , Pinni B3116, Tentti
Periodit: III
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Koko kohdan FILA2 5 op suorittamiseksi opiskelijat voivat lisäksi suorittaa joko Timo Vuorion periodilla 4 pitämän luentosarjan tai kirjatentin.

Tentin jälkeen on palautustilaisuus, jonne voi tulla keskustelemaan tentistä ja kurssista muutenkin. Tilaisuus on 4. 3. klo 10-12 Filosofian seminaarishuoneessa PiniB4141

EI LUENTOA 4.2!

Kurssilla tarkastellaan yhteiskuntafilosofian nykykeskusteluja kolmesta näkökulmasta: ensinnäkin normatiivisten teorioiden tai "poliittisen etiikan" näkökulmasta. Nämä teoriat pyrkivät artikuloimaan yhteiskunnallisia ideaaleja ja yhteiskunnan perusrakenteiden toivottavia ominaisuuksia (kuten vapaus, oikeudenmukaisuus, hyvinvointi, solidaarisuus jne), joihin nojaten nykyisiä yhteiskuntia voi kritisoida. Nämä teoriat pyrkivät vastaamaan kysymykseen "miten asioiden tulisi olla?". Toiseksi, sosiaalisen ontologian näkökulmasta, jotka tarkastelevat yleisellä tasolla institutionaalisen todellisuuden ja rakenteiden olemassaolon tapaa, eli kysymystä "miten asiat (aina) ovat" yhteiskunnassa. Kolmanneksi, aikalaisanalyyttisen tai kriittisen teorian näkökulmasta, joka pikemminkin pyrkii vastaamaan siihen "miten asiat nykyisin ovat", usein kiinnittäen huomiota erilaisiin epäkohtiin mutta pääpaino ei ole esim. oikeudenmukaisuuden ideaalien artikulaatiolla vaan vallitsevien epäoikeudenmukaisuuksien huomaamisella.

Kullakin luennolla käsitellään yhtä keskeistä käsitettä (oikeudenmukaisuus, vapaus, solidaarisuus, demokratia, oikeudet, jne.), ja kullakin luennolla tarkastellaan lisäksi hieman mitä ns. tunnustusteoreettinen lähestymistapa sanoisi kyseisestä ilmiöstä tai käsitteestä.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
prof. Arto Laitinen, Vastaava opettaja
Opetus
14.1.2014 – 13.5.2014
Luento-opetus
EI LUENTOA 4.2.
Ti 14.1.2014 - 29.4.2014 viikoittain klo 12-14, Pinni B 1097, Tentti 15.4, uusintatentti 29.4. kaikkiaan 12-13 luentoa
Periodit: III IV
Opetuskieli: suomi

Kandidaattiseminaariin sisältyy johdantoluento, luento jolloin käsitellään tutkimussuunnitelmia, sekä ainakin 1 henkilökohtainen ohjauskerta / opiskelija. Varsinaiset seminaari-istunnot pidetään 3-4 periodeilla. Samalla valmistetaan kandidaatintutkielma, joka on kandidaattiseminaarin ja siitä saadun palautteen pohjalta valmistettu n. 30 sivua pitkä tutkielma. Kandidaatintutkinnon suorittamiseksi kevätlukukaudella kandidaatintutkielman viimeinen jättöpäivä on 30.4.3014. Tutkielma jätetään sähköpostitse: Susanna.E.Lindberg@uta.fi (ellei toisin sovita). Tutkielmasta tehdään myös kypsyyskoe, joka tarkastetaan myös kielikeskuksessa.

8. 1. Seminaarin järjestäytyminen

22. 1. tutkimussuunnitelmien läpikäyminen ryhmässä

Tammikuussa tutkimussuunnitelman läpikäymistä opettajan kanssa (30min/hlö)                                                                      

Päivä        Esitelmä                   Opponentti

12.2.         Joni Säilä                    Miikka Palokangas

19.2.         Mihku Hytönen            Janne Kaseva

26.2.         Peruttu                     

(5.2. ei istuntoa, taukoviikko)

12.3.          Miikka Palokangas        Anssi Lindblad

19.3.          Joonas Mälkönen          Danika Harju

(26.3. ei istuntoa, opettajan työmatka)

2.4.             Janne Kaseva               Jenni Niinimäki

                   Anssi Lindblad              Joni Säilä

9.4.             Hanna-Kaisa Alanen      Mihku Hytönen

16.4.           Juha Helminen              Joonas Mälkönen

(23.4. ei istuntoa, pääsiäisloma)

30.4.            Kalle Virtanen               Hanna-Kaisa Alanen

7.5.             Jenni Niinimäki              Juha Helminen

14.5.           Danika Harju                 Kalle Virtanen

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Ennen ensimmäistä istuntoa sähköpostitse Susanna Lindbergille: susanna.e.lindberg@uta.fi.

Susanna Lindberg, Vastaava opettaja
susanna.e.lindberg[ät]uta.fi
Opetus
8.1.2014 – 30.4.2014
Seminaari 16 tuntia
Ke 8.1.2014 - 30.4.2014 viikoittain klo 10-12
Periodit: III IV
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Tietoa proseminaarin tekijöille:
kevätlukukaudella ei järjestetä proseminaarin valmistavaa opetusta, joka on välttämätön osa kokonaista proseminaarisuoritusta. Ne, jotka ovat suorittaneet valmistavan opetuksen aikaisemmin, voivat silti tehdä proseminaarin kevätlukukaudella kandidaattiseminaariin yhteydessä.

Pro- ja kandidaatinseminaarien imoittatuminen opettajalle sähköposteitse viimeistään 7.1.2014: Susanna.E.Lindberg@uta.fi


Ne, jotka olivat poissa 22.1. sopivat 30min ohjauskertansa opettajan kanssa oma-aloitteisesti sähköposteitse

Lisätietoa pro- ja kandidaattiseminaarien järjestelyistä.

Kahden esitelmän kirjoittaminen ja seikkaperäinen tarkastaminen sekä aktiivinen osallistuminen keskusteluun seminaari-istunnoissa kahden lukukauden ajan.
Ennen seminaarin toisen lukukauden alkua tarkastetaan opiskelijan kirjallinen tutkimussuunnitelma pro gradu -tutkielmaa varten.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
prof. Arto Laitinen, Vastaava opettaja
Opetus
16.1.2014 – 15.5.2014
Seminaari
To 16.1.2014 - 8.5.2014 viikoittain klo 10-13, Pinni B 4141, 3 tuntia kun 2 esitelmää (10-13), muulloin 10-12; joillain viikoilla ei tapaamista ks. ohjelma ohessa
Periodit: III IV
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

FILS2 MAISTERISEMINAARI AIKATAULU KEVÄT 2014

16.1. Järjestäytymistapaaminen

23.1. EI KOKOONNUTA

30.1.Järjestäytyminen, seminaarityön aiheet & ohjeet & opponoinnit

6.2. EI KOKOONNUTA

13.2. Antero Karimo: itseys, autenttisuus. Opponentti: Rauno Mäkelä

Jukka Sipiläinen: Hume ja sielun kuolemattomuus. Opponentti: Timo Parviainen

20.2. EI KOKOONNUTA

27.2. EI KOKOONNUTA

6.3. EI KOKOONNUTA

13.3. Erno Ilari Järvinen "poliittisen vapauden käsite". Opponentti: Antero Karimo
Jaana Virta. mielenfilosofinen katsaus sukupuolen performoimiseen, Gendler ja Butler. Opponentti: Jukka Sipiläinen.

20.3 YKSI ESITELMÄ:

Jan Ropeter: Jacques Rancièren aito demokratia vs arkki-, para-, ja metapolitiikka.  Opponentti: Ilari Järvinen.
27.3 Rauno Mäkelä: Platon & aikalaiset & alkoholi: viiniä ikämiehille. Opponentti: Niko Suominen

Noora Tienaho: Adorno & musiikkikritiikki. Opponentti: Minna Hagman.

3.4. Tuuli Tapaninen: moraaliton fiktio. Opponentti: Viljami Hukka

Paula Unkila: Edith Steinin empatiakäsitys. Opponentti: Tiina Oikarinen

10.4 VARALLA

17.4, EI KOKOONNUTA (pääsiäinen)

24.4. Minna Hagman: Äänen kuuntelemisen etiikka, Nancy, Cavarero. Opponentti: Noora Tienaho.

Tiina Oikarinen: Locke ja lasten oikeudet. Opponentti: Aleksi Honkasalo

1.5. EI KOKOONNUTA ( vappu)

8.5. Aleksi Honkasalo: Merkitysten normatiivisuus, Davidson, Humpty Dumpty. Opponentti: Paula Unkila

Timo Parviainen: Embodied consciousness, Thompson, Hanna. Opponentti: Jaana Virta

15.5. Niko Suominen: Renessanssifilosofia. Opponentti: Tuuli Tapaninen.

Viljami Hukka: Bataille & eläin. Opponentti: Jan Ropeter

Opintosuoritukseen (5op) kuuluu luentosarja sekä antiikin ja keskiajan filosofiaa käsittelevät osiot kirjasta Korkman & Yrjönsuuri (toim.): Filosofian historian kehityslinjoja, s. 27-180.

Suoritus: luentokuulustelu, jossa suoritetaan sekä luento että kirja.
TAI luentopäiväkirja, max 20 sivua, joka palautetaan viimeistään tenttipäivänä, SEKÄ tentissä suoritettava kirja.

Luentorunko:

1. Johdanto (Arto Laitinen & Jani Hakkarainen) 14.1.

2. Descartes ja hänen keskiaikainen taustansa (Jan Forsman) 21.1.

3. Hobbes ja Spinoza nykyfysikalismin edeltäjinä (Valtteri Viljanen) 28.1.

4. Locke ja kysymys voiko aine ajatella (Vili Lähteenmäki) 4.2.

5. Hume ja Berkeley (Jani Hakkarainen) 11.2.

6. Kant (Petri Räsänen) 18.2.

7. Romantiikka/Herder/varhainen hermeneutiikka (Erna Oesch) 25.2.

8. Fichte ja Schelling (Susanna Lindberg) 4.3.

9. Hegel ja Marx (Arto Laitinen) 11.3.

10. Schopenhauer (Petri Räsänen) 18.3.

11. Freud ja Nietzsche (Susanna Lindberg) 1.4. (HUOM! muuttunut päivä)

12. Tentti 8.4. (HUOM! muuttunut päivä)

Jani Hakkarainen, Vastaava opettaja
jani.hakkarainen[ät]uta.fi
Arto Laitinen, Vastaava opettaja
arto.laitinen[ät]uta.fi
Opetus
14.1.2014 – 1.4.2014
Luento-opetus 22 tuntia
Ti 14.1.2014 - 1.4.2014 viikoittain klo 14-16, Päätalo A3
Poikkeukset:
25.3.2014 klo 14 –16 , Ei luentoa!
8.4.2014 klo 14 –16 , Pinni B1096, Tentti
Periodit: III IV
Opetuskieli: suomi

Taloustieteellinen rationaalisuuskäsitys tarkastelee toimijoiden valintoja yksilöllisestä näkökulmasta, kiinnittäen huomiota erityisesti heidän preferenssiensä tyydyttämiseen. Tähän näkemykseen nojaa myös taloustieteellinen käsitys inhimillisestä hyvinvoinnista ja vapaan kaupankäynnin merkityksestä sen edistäjänä Vapaakaupan perustelut puolestaan nojaavat vahvasti hyvinvointitaloustieteen (welfare economics) ns. ensimmäisen teoreeman sisältämään käsitykseen taloudellisesta tehokkuudesta, mikä onkin saanut poliittisesti vaikutusvaltaisen sijan erityisesti WTO:n kautta.

 

Kurssilla tarkastellaan tämän taloustieteellisen lähestymistavan normatiivisia ja poliittisia sitoumuksia. Huomion kohteeksi nousevat kysymykset esimerkiksi itsekkäiden ja epäitsekkäiden tai itseisarvoisten preferenssien (tai muiden toimintaa määräävien perustojen) suhteesta sekä erilaiset tulkinnat oikeudenmukaisuudesta ja vapaudesta. Samoin nousee esiin kysymys yhteisöllisen rationaalisuuden merkityksestä politiikan ja talouden leikkauspisteessä. Millainen painoarvo tulisi antaa toisaalta (yksilörationaalisuuteen nojaaville) taloudellisille hyvinvointipyrkimyksille ja toisaalta yhteisölliselle (esim. deliberatiivisen demokratiakäsityksen mukaiselle) rationaalisuudelle? Yhteisöllisen rationaalisuuden merkitystä korostaa mahdollisuus päätyä julkisen järjenkäytön pohjalta sellaisiin tulkintoihin vapaudesta, oikeudenmukaisuudesta ja hyvästä elämästä, jotka eivät palaudu liberalistis- taloustieteellisiin näkemyksiin.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Ilmoittautumiset sähköpostilla: E.Petri.Rasanen@uta.fi

Petri Räsänen, Vastaava opettaja
e.petri.rasanen[ät]uta.fi
Opetus
13.1.2014 – 31.3.2014
Luento-opetus 20 tuntia
Ma 13.1.2014 - 7.4.2014 viikoittain klo 12-14, Päätalo C8
Poikkeukset:
24.2.2014 , Ei opetusta
Periodit: III IV
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Sopimuksen mukaan voidaan käyttää muihinkin soveltuviin filosofian aine- ja syventäviin opintoihin. Muiden tutkinto-ohjelmien opiskelijat voivat  käyttää myössopimuksen mukaan oman tutkinto-ohjelmansa opintoihin.

Kurssin sisältö:

 

  1. Neurotieteiden tieteenfilosofiaa

-selittäminen neurotieteissä, mekanistiset mallit ja tasojen ongelma

-reduktio ja tutkimusheuristiikat neurotieteissä

-representaatiot ja laskennalliset mallit neurotieteissä

-kuvantamismenetelmien luotettavuus

-esimerkkitapauksina mm. hermosolujen toiminnan mekanismit, oppiminen ja muisti solujen ja molekyylien tasolla, kielen prosessointi aivoissa, vuorokausirytmin mallit

 

2. Mielenfilosofian teoriat, tietoisuus ja neurotiede

-funktionalismi ja ei-reduktiivinen fysikalismi nykyisen neurotieteen valossa

-tyyppi-identiteetti -teorian uusi tuleminen ja monitoteutuvuuden (multiple realizability) ongelma

-tietoisuuden tutkimisen filosofiaa ja neurotiedettä

 

3. Katsauksia neurofilosofisiin sovellusalueisiin, mahdollisia aiheita esim. seuraavat:

-mielen teoria ja peilineuronit

-ajan kokeminen

-neurotaloustiede, päätöksenteon neurotiede ja addiktiivisen käyttäytymisen selittäminen

-etiikka ja neurotiede

 

Kurssin suoritus: 24 t luentoja sekä mahdollinen kirjallinen lisämateriaali ja tentti. Pelkistä luennoista saa kolme opintopistettä, mutta on mahdollista täydentää kurssi viiden opintopisteen suoritukseksi tenttimällä myös myöhemmin määritettävä kirjallinen lisämateriaali. Kurssilla voi korvata filosofian aine- tai syventävien opintojen tieteen- ja mielenfilosofian jaksoja joko osittain tai sopivan lisälukemiston kera kokonaankin. Taustatietoina ovat suositeltavia perustiedot tieteen -ja mielen/kognition/ psykologian filosofiasta, myöskään neurotieteiden perusjuttujen tunteminen ei ole pahitteeksi. Nämä tiedot eivät kuitenkaan ole välttämättömiä, vaan kurssilla pyritään selittämään tarvittavat käsitteet ja lähestymistavat. 

Mika Kiikeri, Vastaava opettaja
Opetus
3.2.2014 – 27.2.2014
Luento-opetus 24 tuntia
Ma 3.2.2014 - 24.2.2014 viikoittain klo 16-19, Pinni A1081
To 6.2.2014 - 27.2.2014 viikoittain klo 16-19, Pinni B3116
Ma 10.3.2014 klo 16-18, Päätalo A32, Tentti
Periodit: III
Opetuskieli: suomi

Kurssin tavoitteena antaa opiskelijoille käsitys siitä, mitä oikeudenmukaisuus on; antaa käsitys keskeisistä oikeudenmukaisuusteorioista; sekä antaa apuvälineitä käytännön oikeudenmukaisuuskysymysten pohtimiseen. Esimerkiksi, miten paljon valtion tulisi verottaa kansalaisia ja parantaa tulonsiirroilla huono-osaisten asemaa? Miten erilaisia vähemmistöjä kohdellaan oikeudenmukaisesti? Missä suhteessa eri valtioiden tulisi vastata kasvihuonekaasujen vähentämisestä? Onko vaurailla valtioilla velvollisuus ottaa vastaan maahanmuuttajia? Tulisiko nyt elävien luopua hyvinvoinnistaan tulevien sukupolvien hyväksi? Koskeeko oikeudenmukaisuus muitakin kuin nyt eläviä ihmisiä?

Kaisa Herne, Vastaava opettaja
Opetus
8.1.2014 – 3.4.2014
Periodit: III IV
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Kurssi on Politiikan tutkimuksen opetusta. Katso tarkemmat tiedot Politiikan tutkimuksen kandidaattiohjelman opetusohjelmasta:

https://www10.uta.fi/opas/opetusohjelma/marjapuuro.htm?id=24657

Vieraalla kielellä annettava opetus [III Periodi]

 New venue: Päätalo A34, behind/above the dining hall.

This seminar is open for interested PhD students in any discipline, as well as master’s students. (and will be ok for the social philosophy FILA9 as well). The seminar will meet weekly, and read Axel Honneth’s articles, e.g. from the collection The I in We. (Articles by the classics that he comments on, and by his critics, will form the background and further reading.) The first meeting will be on 22nd January, when we will discuss the practicalities.

Axel Honneth is the director of Frankfurt Institute for Social Research and a professor at Columbia University. His work focuses on social-political and moral philosophy, especially relations of power, recognition, and respect. One of his core arguments is for the priority of intersubjective relationships of recognition in understanding social relations. This includes non- and mis-recognition as a basis of social and interpersonal conflict. For instance, grievances regarding the
distribution of goods in society are ultimately struggles for recognition.

Axel Honneth will visit Finland (Helsinki) at 23rd May 2014.
For more info, contact arto.laitinen@uta.fi

Enrolment for University Studies
Enrolment time has expired
Arto Laitinen, Teacher responsible
arto.laitinen[ät]uta.fi
Lauri Lahikainen, Teacher responsible
lauri.lahikainen[ät]uta.fi
Teaching
22-Jan-2014 – 9-Apr-2014
Seminar 30 hours
Wed 22-Jan-2014 - 29-Jan-2014 weekly at 10-12, Päätalo A2a
Exceptions:
5-Feb-2014 at 10 –12 , Pinni B3116
Wed 12-Feb-2014 - 9-Apr-2014 weekly at 10-12, Päätalo A34, Above/behind the dining hall
Periods: III IV
Language of instruction: English
Syventävät opinnot [III Periodi]

Kurssilla tarkastellaan saksalaisen kulttuurikriitikon Theodor W. Adornon kirjoituksia ja hänen ajatteluaan erityisesti suhteessa musiikkiin. Adornon musiikkifilosofiaa pohditaan yhtäältä suhteessa omaan aikaansa ja toisaalta sen merkitystä nykypäivän musiikkikulttuurin kontekstissa. Erityisesti paneudutaan Adornon "kulttuuriteollisuus"-käsitteen merkityskenttään ja sen tehtävään musiikin medioitumisessa.

Työskentely:

Kurssilla työskennellään pitkälti oheislukemiston ja luentojen pohjalta. Luettavat tekstit toimitetaan osallistujille sähköisesti. Kurssin suorittaminen edellyttää aktiivista läsnäoloa, materiaalin huolellista lukemista ja loppuesseen kirjoittamista. 

Korvaavuus:

Kohta Musiikintutkimuksen klassikot tai sop. muk. 

Laajuus 26 tuntia, 13 opetuskertaa
Aika perjantaisin 13-15
Paikka Päätalo, luentosali D 13

Vastuuopettaja FT Markus Mantere, Vastaava opettaja
FT Susanna Lindberg, Vastaava opettaja
FM Simo Pieniniemi, Vastaava opettaja
Opetus
10.1.2014 – 16.5.2014
Luento-opetus 26 tuntia
Pe 10.1.2014 - 16.5.2014 viikoittain klo 13-15, Päätalo, luentosali D 13
Periodit: III IV
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Kurssi korvaa myös filosofian opinnoissa kohdassa: FILS1f Kulttuuri- ja taiteenfilosofia

Vieraalla kielellä annettava opetus [III Periodi]

1-    Introduction: Why and how Marx and Heidegger?

Subject: The question about the relation between theory and practice, philosophy and transformation/revolution, Precedents, a short overview.

 

Readings (not obligatory)

Address: Heidegger on Marx, http://www.youtube.com/watch?v=OxmzGT1w_kk

Martin Heidegger. Letter on Humanism, transl. Frank A. Capuzzi. https://ia600703.us.archive.org/30/items/HeideggerLetterOnhumanism1949/Heidegger-LetterOnhumanism1949.pdf

Martin Heidegger, “The Age of World Picture,” The Question Concerning Technology and Other Essays, translated by William Lovitt, New York; Harper and Row, 1977:115-54.

Karl Marx. Thesis on Feuerbach, http://www.marxists.org/archive/marx/works/1845/theses/theses.htm

______ The German Ideology, https://www.marxists.org/archive/marx/works/1845/german-ideology/abstract.htm

Herbert Marcuse. “On Concrete Philosophy” in Heideggerian Marxism, (Lincoln and London: University of Nebraska Press, 2005.

 

 

2 – Alienation and reification of Being

Subject: Marx’s and Heidegger’s theory of alienation, with some footnotes by Luckas.  And Marcuse.

Readings:

Karl Marx. Karl Marx. “Estranged Labour” in Economic and Philosophic Manuscripts of 1844, trans. And ed. Martin Milligan (Mnieola, New York. Dover Publications, 2007), p. 67-83. https://www.marxists.org/archive/marx/works/1844/manuscripts/preface.htm

Martin Heidegger. Being and Time, § 25-27 and 35-38

György Luckas. “The phenomenon of reification”, in History and Class Consciousness, Merlin Press, 1967,  https://www.marxists.org/archive/lukacs/works/history/hcc05.htm

 

Optional: Lucien Goldmann. Lukacs and Heidegger: Towards a New Philosophy. Trans. William Q. Boelhower. London: Routledge, 2009.

Optional: Gérard Granel. Réinscriptions contemporaneis du Marxisme (derive, abandon, reprise). http://www.gerardgranel.com/txt_pdf/3-cours_marxisme_74_1-prepu.pdf

 3 -  Capital,  technology and the abandon of Being

Subject: The philosophical question(s) from which “we” need to confront (auseinandersetzen) “today” Heidegger and Marx. The philosophical question about the “we”, the “today”, and the “we today” or “today we”. The specter of neither of Marx nor of Heidegger, but of being.

Karl Marx. The Capital, Chapter I, section 4, http://www.marxists.org/archive/marx/works/1867-c1/ch01.htm#S4

Karl Marx and Friedrich Engels. The Communist Manifesto  (Penguin Books, 2002)

On Comodities, http://www.marxists.org/archive/marx/works/1867-c1/ch01.htm#S1

Martin Heidegger. “The question of technology” in The Question Concerning Technology and Other Essays, translated by William Lovitt, New York; Harper and Row, 1977.

Jacques Derrida. “Apparition of the inapparent” in Specters of Marx. The state of the debt, the work of mourning, and the new international, (New York and London: Routledge, 1994), p. 125- 176

Optional: Jean-Luc Nancy. L'Equivalence des catastrophes : (Après Fukushima) (Paris: Galilée, 2012)

Optional: Michael Eldred. Capital and Technology, Marx and Heidegger, http://www.arte-fact.org/capiteen.html#0.

Subaltern 3( 2009), svensk tidskrift

 

 

 

 

 

 

 

Enrolment for University Studies

To Susanna Lindberg susanna.e.lindberg[at]uta.fi

Marcia Sá Cavalcante Schuback, Teacher responsible
Teaching
28-Jan-2014 – 30-Jan-2014
Lectures 6 hours
Tue 28-Jan-2014 at 12-14, Päätalo A2a
Tue 28-Jan-2014 at 14-16, PinniB4141
Wed 29-Jan-2014 at 12-14, Päätalo A2b
Wed 29-Jan-2014 at 14-16, PinniB4141
Thu 30-Jan-2014 at 12-14, Pinni A3111
Periods: III
Language of instruction: English
Further information:

Reading the texts of the abovementioned reading list is not obligatory but it makes the understanding of the course much easier and deeper.

Each day, the first session is a lecture course and the second one (in the seminar room of philosophy) is a discussion of the day's themes)

Further information is provided by Susanna.E.Lindberg@uta.fi

Periodi (10.3.2014 - 16.5.2014)
Aine- ja syventävät opinnot [IV Periodi]

Reflektion rajat, estetiikka ja teleologia

Kantin Arvostelukyvyn kritiikki -seminaari

 

Immanuel Kantin myöhäisteos Arvostelukyvyn kritiikki on Kantin tuotannossa erityisessä asemassa. Kant itse kirjoittaa teoksen esipuheissa, että sen, mitä hän kutsuu arvostelukyvyksi, pitäisi koota kriittisen filosofian elementit yhteen. Arvostelukyvyn nimissä tulee mahdolliseksi tarkastella sitä maaperää, joka jää kahden erillisen ”alueen väliin”, kuten Kant muotoilee jo aiemmassa tuotannossaan tarkastelemansa ristiriidan ymmärryksen ja järjen välillä.

 

Kantin kolmannen kritiikin vastaanoton historia on erityinen. Voisi myös hyvin sanoa, että Arvostelukyvyn kritiikin osaksi asetettu tehtävä, sen onnistuminen ja merkitys ovat yhäkin ajateltava asia. Yhtäältä arvostelukykyä on ajateltu nimenomaan silloittajana, ja tätä kautta poliittisen ja eettisen ajattelun lähtökohtana (mm. Hannah Arendt, Jean-Francois Lyotard). Jotkut fenomenologisesti suuntautuneet tulkitsijat (kuten Maurice Merleau-Ponty tai aivan viime aikoina Laszlo Tengelyi) ovat löytäneet kolmannesta kritiikistä aineksia Kantin transsendentaalifilosofian laajentamiseksi. Näin Kantin myöhäisteoksen on nähty ylittävän aiemman kriittisen projektin. Toisaalta Kantin filosofiaa on tulkittu yksinkertaisesti kriittisenä projektina niin että kolmannen kritiikin projektissa ei nähdä mitään aiemmasta tuotannosta poikkeavaa. Voisi myös väittää, että se minkä me yleisesti nimeämme kantilaisuudeksi, tarkoittaen esimerkiksi aistimellisuuden ja käsitteellisyyden välistä selvää eroa, ei pidä sisällään kolmannen kritiikin ajatusta rajankäynnistä ja välityksestä. Ikään kuin Arvostelukyvyn kritiikin termit eivät täysin sopisi kuvaan siitä Kantista, jonka tunnemme.

 

Tämä asetelma herättää kysymyksiä. Yhtäältä kolmas kritiikki todella vaikuttaa täydentävän kriittisen projektin. Tällöin kolmannen kritiikin kohde, reflektiivinen arvostelma, on kriittisen projektin avain. Siinä missä Kantin erittelemistä arvostelman muodoista ensimmäinen, määrittävä arvostelma, alistaa yksittäisen kohteen yleisen käsitteen alle, arvostelman toinen muoto, reflektiivinen arvostelma, toimii ilman ennalta annettua yleisyyttä. Näin reflektiivinen arvostelma viittaa sellaiseen yksittäisen ja yleisen suhteeseen, jossa yksittäinen tapaus ei määrity yleisen lain kautta, mutta jossa silti on kyse lain löytämisestä yksittäistapaukselle. Toisaalta kolmas kritiikki vaikuttaa jo viittaavan kriittisen projektin tuolle puolen. Esimerkiksi Hegel tunnistaa varhaisissa kirjoituksissaan Kantin ongelmaksi nimenomaan ajattelun reflektiivisyyden, mutta pitää samalla Kantin kolmatta kritiikkiä jo jonain muuna kuin reflektiivisenä ja kriittisenä ajatteluna. Hegelin mukaan se on ”spekulatiivista ajattelua idullaan”. Spekulatiivisen ajattelun suunnasta katsoen kolmas kritiikki puhuu kohteista aivan eri mielessä kuin kriittisen projektin Kant: kyse on taideteoksista, luonnon olioista ja organismeista kaikessa yksittäisyydessään ja materiaalisuudessaan.

 

Kantin kolmatta kritiikkiä voisi siis ryhtyä lukemaan puhtaasti systemaattisesta lähtökohdasta ja kysyä yksinkertaisesti: miten Kantin teos pitäisi ymmärtää suhteessa Kantin ajattelun kokonaisuuteen? Nimenomaan kysymys reflektiivisestä arvostelmasta ja yleisemmin ajattelun reflektiivisyydestä tekee kolmannesta kritiikistä myös ajankohtaisen. Onko filosofian reflektiivisyys jotain, joka avaa Kantin ajattelun kriittisen määrityksensä ulkopuolelle, vai onko se juuri sitä kantilaisuutta, jota on aina vastustettu ja jota ehkä yhäkin on vastustettava? Tätä kautta nousee esiin myös yleisempi kysymys: mihin asti Kant ja kriittinen filosofia ylipäätään meidät johdattaa? Missä on reflektion raja?

Ohjelma:

10.15-10.30 Tervetuloa

10.30-12.00 1. Sessio
   Erna Oesch: Arvostelukyvyn kritiikki aikalaiskeskustelussa
   Hemmo Laiho: Mikä olikaan Arvostelukyvyn kritiikin aihe?
   Kommentti: Olli Koistinen

Lounas 12.00-12.45

12.45-14.15 2. Sessio
   Markku Lehtinen: Kantin maailmakäsitteen radikalisoituminen Arvostelukyvyn
   kritiikin ylevän analytiikassa
   Sami Santanen: ---
   Kommentti: Susanna/Hermanni

Tauko 14.15-14.30

14.30-16.00 3. Sessio
   Hanne Appelqvist: ---
   Petri Räsänen: Kant ja filosofian esteettisyys
   Kommentti: Susanna/Hermanni

Tauko 16.00-16.15

16.15-17.45 4. Sessio
   Ari Korhonen: Kansa, tunneyhteisö ja roskajoukko
   Lauri Mehtonen: Kauneus ja intressi Kantilla
   Kommentti: Janne Porttikivi
-----

Susanna Lindberg, Vastaava opettaja
susanna.lindberg[ät]uta.fi
Opetus
4.4.2014 – 4.4.2014
Luento-opetus
Pe 4.4.2014 klo 10-18, Pinni B3116
Periodit: IV
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Kirjaa ja seminaaria käsittelevän esseen voi käyttää suoritukseksi myös kohdassa FILA3 Klassikot; 5 op suoritusta varten esseen tulee olla 10-15 sivua pitkä.

Kurssi perehdyttää 1900-luvun anglo-amerikkalaisen filosofian pääsuuntiin ja merkittävimpiin ajattelijoihin.

Timo Vuorio, Vastaava opettaja
timo.vuorio[ät]uta.fi
Opetus
10.3.2014 – 15.5.2014
Luento-opetus
Ma 10.3.2014 - 12.5.2014 viikoittain klo 10-12, Päätalo A4
To 13.3.2014 - 15.5.2014 viikoittain klo 10-12, Pinni A1081
Poikkeukset:
10.4.2014 klo 10 –12 , Pinni B3107
Periodit: IV
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Suositellaan suoritettavaksi kurssin "FILA2 1900-luvun filosofia, osa 1, fenomenologia ja poststrukturalismi" kanssa. Yhdessä nämä muodostavat kokonaisuuden FILA2, 5 op.

Kurssi koostuu luennoista ja seminaari-istunnoista.

Kurssi on erikoiskurssi, joka vaatii huomattavia esitietoja filosofian alalta. Kurssin esitietoina vaaditaan logiikan jatkokurssi tai vastaavat tiedot sekä viime vuonna pitämäni kielifilosofian johdatuskurssi tai vastaavat tiedot. Tukiopetuksen järjestäminen ei ole mahdollista.  Aukkoja esitiedoissa voi paikkailla lukemalla kaikki seuraavista: Garson, J.: Modal Logic for Philosophers (CUP 2006); Miller, A.: Philosophy of Language (second edition, Routledge 2007); Lycan, W.: Philosophy of Language: a contemporary introduction (Routledge 2000 tai uudempi).

Antti Keskinen, Vastaava opettaja
antti.keskinen[ät]uta.fi
Opetus
11.3.2014 – 25.4.2014
Luento-opetus
Ti 11.3.2014 - 15.4.2014 viikoittain klo 10-12, Päätalo A4
Pe 14.3.2014 - 25.4.2014 viikoittain klo 10-12, Päätalo A4
Seminaari
Periodit: IV
Opetuskieli: suomi

Maailman viitatuin tieteellinen aikakauslehti Nature arvotti hiljattain Karl Marxin maailman vaikutusvaltaisimmaksi ajattelijaksi. Pitkän hiljaisemman jakson jälkeen marxilainen tutkimus ja yhteiskuntakritiikki onkin noussut yhä useammin esiin erilaisissa keskusteluissa. Miksi Marx sitten on niin vaikutusvaltainen? Entä mitkä kysymykset ovat juuri nyt pinnalla kansainvälisessä marxilaisessa keskustelussa ja Marx-tutkimuksessa?

 

-        Mikä merkitys Marxin ajattelulla on nykyisen talousortodoksian haastavalle heterodoksiselle taloustieteelle?  

-        Mitä sanottavaa marxismilla on ei-eurooppalaisten yhteiskuntien kehitykseen?

-        Miten Marx auttaa ajattelemaan ilmastonmuutosta?

Kurssilla käydään läpi Marxin (ja Engelsin) ajattelun eri vaiheita aina vuoden 1844 käsikirjoituksista viimeisten vuosien antropologisiin tutkimuksiin saakka.

 


Harri Melin, Vastaava opettaja
harri.melin[ät]uta.fi
Opetus
12.3.2014 – 14.5.2014
Periodit: IV
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Kurssi on sosiaalitieteiden maisteriopintojen opetusta. Se korvaa filosofian aineopintojen yhteiskuntafilosofian tai syventävien opintojen yhteiskuntafilosofia ja etiikka -osion

Syventävät opinnot [IV Periodi]

Vieraalla kielellä annettava opetus [IV Periodi]

Epistemology seeks to describe the structure of true propositions and arguments and to define criteria that allow us to distinguish knowledge from what is not knowledge. While epistemological categorization thus provides a useful tool for scientific, philosophical and political discourse and seems to be indispensible for rational thinking, it always at the same time threatens to limit and restrict the creative advance of our philosophical
understanding. Following and building upon Cornel West’s reading of classical American philosophy, the series of lectures offers a perspective on representative authors of Transcendentalism, Pragmatism and Neopragmatism
as ways of ‘doing philosophy’ that challenge the idea of the need for an epistemological foundation of rational thought. Ralph Waldo Emerson, Henry David Thoreau, William James, Alfred North Whitehead and Richard Rorty offer attempts at structuring experiential reality without settling or fixing it, thereby opening up the path for the modern tradition of process philosophy. The course consists of five successive lectures, each comprising 60 minutes of presentation and 30 minutes of discussion.

Dennis Sölch, Teacher responsible
Teaching
17-Mar-2014 – 21-Mar-2014
Lectures
Tue 18-Mar-2014 at 12-14, Päätalo A2B
Wed 19-Mar-2014 at 12-14, Päätalo A2B
Thu 20-Mar-2014 at 12-14, Pinni A3107
Periods: IV
Language of instruction: English