x !
Arkistoitu opetusohjelma 2017–2018
Selaat vanhentunutta opetusohjelmaa. Voimassa olevan opetusohjelman löydät täältä.
Politiikan tutkimuksen kandidaattiohjelma

Periodit

I Periodi (4.9.2017 – 22.10.2017)
II Periodi (23.10.2017 – 15.12.2017)
III Periodi (8.1.2018 – 4.3.2018)
IV Periodi (5.3.2018 – 27.5.2018)
Periodi (4.9.2017 - 22.10.2017)
Tutkinto-ohjelman perusopinnot [I Periodi]
Tuomas Forsberg, Vastaava opettaja
tuomas.forsberg[ät]tuni.fi
Opetus
4.9.2017 – 18.10.2017
Luento-opetus 24 tuntia
Ma 4.9.2017 - 9.10.2017 viikoittain klo 9-12, Pinni A Paavo Koli-sali
Ke 20.9.2017 klo 9-12, Päätalo C8
Ke 27.9.2017 - 18.10.2017 viikoittain klo 9-12, Pinni B1097
Poikkeukset:
11.10.2017 , Ei luentoa
Periodit: I
Opetuskieli: suomi
Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Kurssille ei tarvitse ilmoittautua etukäteen.

Tapio Raunio, Vastaava opettaja
tapio.raunio[ät]tuni.fi
Opetus
5.9.2017 – 3.10.2017
Luento-opetus 24 tuntia
Ti 5.9.2017 - 3.10.2017 viikoittain klo 9-12, Päätalo D10B
Poikkeukset:
12.9.2017 klo 9 –12 , Päätalo A1
To 7.9.2017 - 28.9.2017 viikoittain klo 9-12, Päätalo D10A
Periodit: I
Opetuskieli: suomi
Ilkka Ruostetsaari, Vastaava opettaja
ilkka.ruostetsaari[ät]tuni.fi
Tapio Juntunen, Opettaja
tapio.juntunen[ät]tuni.fi
Mikko Poutanen, Opettaja
mikko.poutanen[ät]tuni.fi
Opetus
13.9.2017 – 11.12.2017
Luento-opetus 12 tuntia
Ilkka Ruostetsaari
Ke 13.9.2017 - 27.9.2017 viikoittain klo 13-15, Pinni A1081
Pe 15.9.2017 - 29.9.2017 viikoittain klo 9-11, Pinni A1081
Seminaari 24 tuntia
Järjestäytyminen
To 5.10.2017 klo 12-16, Pinni B3107
Tapio Juntunen
Ma 6.11.2017 - 11.12.2017 viikoittain klo 9-12, Pinni A3103
Mikko Poutanen
Ma 6.11.2017 - 11.12.2017 viikoittain klo 9-12, Pinni A2089
Periodit: I II
Opetuskieli: suomi
Aineopinnot [I Periodi]
Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Sähköpostitse 15.-31.8.2017 eero.palmujoki@uta.fi

Eero Palmujoki, Vastaava opettaja
eero.palmujoki[ät]tuni.fi
Opetus
6.9.2017 – 18.10.2017
Luento-opetus 21 tuntia
Luennot
Ke 6.9.2017 - 18.10.2017 viikoittain klo 9-12, Linna K108
Periodit: I
Opetuskieli: suomi

Kaikille pakollinen johdantokurssi oheismateriaaleineen, jolla käsitellään energiavarojen jakautuminen, energiajärjestelmän peruskäsitteet ja -rakenne energian tuotannosta verkkoon, jakeluun ja kulutukseen sekä energiajärjestelmän, talouden ja politiikan väliset riippuvuussuhteet samoin kuin toimijakenttä. Johdantokurssi tarkastelee energiaa monitieteisesti ja ongelmakeskeisesti. Sen aikana esitellään myös kaikkien pilottiin kuuluvien opintojaksojen keskeinen sisältö.

Kuuluu Tampere3:n opintokokonaisuuteen UUSIUTUVA ENERGIAJÄRJESTELMÄ MUUTTUVASSA YHTEISKUNNASSA. Kurssin voivat suorittaa TaY:n, TTY:n ja TAMK:in opiskelijat.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Pami Aalto, Vastaava opettaja
pami.aalto[ät]tuni.fi
Opetus
14.9.2017 – 19.10.2017
Luento-opetus 10 tuntia + 6 tuntia Verkossa
To 14.9.2017 - 12.10.2017 viikoittain klo 10-12, Linna K113
Seminaari 4 tuntia
To 19.10.2017 klo 10-14, Linna K113
Periodit: I
Opetuskieli: suomi

Opintojakso koostuu politiikan tutkimuksen yleisiin tieteenfilosofisiin ja metodologisiin perusteisiin johdattavista luennoista (9 tuntia) sekä kvalitatiivisten menetelmien kurssista harjoituksineen (24 tuntia). Luennot suoritettuaan opiskelijalle on muodostunut konkreettisia menetelmällisiä ratkaisuja tukeva yleiskäsitys politiikan tutkimuksen ja muiden yhteiskuntatieteiden tieteenfilosofisista perusteista sekä kvalitatiivisen tutkimuksen metodologisten ratkaisujen teoreettisista lähtökohdista. Kvalitatiivisten menetelmien kurssin suoritettuaan opiskelija omaa monipuoliset taidot laadullisten menetelmien soveltamiseen politiikan tutkimuksessa. Hän ymmärtää laadullisen tutkimuksen teoreettiset perusteet sekä laadullisten menetelmien mahdollisuudet ja rajoitteet. Opiskelija hallitsee tutkimusprosessin eri vaiheet ja kykenee tekemään itsenäisesti tutkimukseen olennaisesti liittyviä menetelmällisiä valintoja erilaisista aineistonhankinnan tavoista (esim. haastattelut, tekstit, kuva-aineistot, sosiaalisen median aineistot) vaihtoehtoisiin aineiston analyysitapoihin (esim. sisällönanalyysi, diskurssianalyysi, fenomenologinen analyysi, merkki- ja kuva-analyysi).

Mikko Lahtinen, Vastaava opettaja
mikko.lahtinen[ät]tuni.fi
Jarmo Rinne, Opettaja
Opetus
25.9.2017 – 8.12.2017
Luento-opetus 9 tuntia
Johdantoluennot Mikko Lahtinen
Ma 25.9.2017 - 9.10.2017 viikoittain klo 9-12, Päätalo C8
Harjoitukset 24 tuntia
Metodiluennot Jarmo Rinne
Ma 23.10.2017 - 4.12.2017 viikoittain klo 13-15, Päätalo C7
Analyysiharjoitukset Jarmo Rinne
Pe 27.10.2017 - 8.12.2017 viikoittain klo 9-11, Pinni A3107
Periodit: I
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Osallistuminen luennoille, analyysiharjoitukset sekä parityönä tehtävänä laadullisen aineiston analyysi (essee).

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Ilmoittautuminen sähköpostitse 3.9.2018 mennessä (sami.borg@uta.fi).

Sami Borg, Vastaava opettaja
sami.borg[ät]tuni.fi
Opetus
6.9.2018 – 18.10.2018
Luento-opetus 22 tuntia
Luennot
Ti 4.9.2018 - 9.10.2018 viikoittain klo 10-12, Päätalo C8
To 6.9.2018 - 11.10.2018 viikoittain klo 10-12, Päätalo C8
Harjoitukset 14 tuntia
Harjoitukset
To 6.9.2018 - 18.10.2018 viikoittain klo 12-14, Pinni ML B1084
Periodit: I
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Luentotentti (60 %) sekä parityönä toteutettava empiirinen harjoitustyö (40 %).   Luennoilla ja harjoituksissa on läsnäolopakko. Luennoilta voi olla pois kerran ilman korvaavuuksia, harjoituksista ei kertaakaan ilman korvaavuuksia.  Etusija on valtio-oppiin suuntautuville/suuntautuneilla.

Kandidaatinseminaari, joka kestää kolme periodia.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Kandidaatinseminaareihin (Lahtinen ja Kestilä-Kekkonen) ilmoittaudutaan NettiOpsussa 24.8.2017 mennessä, jonka jälkeen ryhmät jaetaan. Toiveita ryhmästä voi esittää ilmoittautumisen yhteydessä.

Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Mikko Lahtinen, Vastaava opettaja
mikko.lahtinen[ät]tuni.fi
Opetus
13.9.2017 – 11.4.2018
Seminaari 48 tuntia
Ke 13.9.2017 - 11.4.2018 viikoittain klo 14-18, Pinni A4086
Periodit: I II III
Opetuskieli: suomi
Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Sähköpostitse eero.palmujoki@uta.fi 31.8.2017 mennessä.

Eero Palmujoki, Vastaava opettaja
eero.palmujoki[ät]tuni.fi
Opetus
7.9.2017 – 1.2.2018
Seminaari 48 tuntia
seminaari
To 7.9.2017 - 1.2.2018 viikoittain klo 14-18, Pinni A4060
Periodit: I II III
Opetuskieli: suomi

Vieraalla kielellä annettava opetus [I Periodi]

Study Objective: Human rights are often violated and at the same time international community is attempting to protect them as the international human rights regime is well developed and gives the normative and legal bases for protection.  This course provides an understanding of the meaning of human rights and the problems of human rights protection from the point of view of both politics and law. The questions is how and why human rights violations occur and what can be done to fight against them? After completing the course students understand and can critically analyse how politics and law are related in the practices of human rights. The course is divided in four parts. After the introduction to the course, the second part discusses human rights form the point of view of international relations the third part from the international law perspective and in the fourth part these insights are put together in order to have a comprehensive understanding on the means to provide human rights protection. Human rights and fighting against their violations are studied in two cases which involve two assignments. 

Part I   Introduction to the course  (Heta Heiskanen, Tarja Seppä and Jukka Viljanen)

Part II   Human Rights in international society (Tarja Seppä)

Students understand different interpretations of the human rights concepts and their meaning in international relations. Students are able to analyze different human rights practices and understand human rights both as a conceptual issue of international relations and as a manifestation of human rights policies and practices. Thus, they also understand why human rights are not always respected but also know how to protect them. 

Part III Human rights and international law (Heta Heiskanen and Jukka Viljanen)

Students understand the main legal aspects of international protection of human rights and the role of supervisory mechanisms. Students are able to analyze different human rights related concepts and understand human rights as part of international and national legal order. They understand how human rights law can enhance protection of rights of individuals.  

Part IV    Fighting Against Human Rights Violations

Students have two different case studies involving both political and legal aspects of human rights protection. During these assignments students are able to apply in practice their acquired knowledge from parts II and III and understand interrelated nature of political and legal human rights discourse. The assignments are chosen to provide comprehensive understanding of both regional and universal protection systems. The idea is also to bring together at the same time both intergovernmental and non-governmental systems and the possibility for individuals to make a difference in the fight against human rights violations.

Enrolment for University Studies
Enrolment time has expired
Tarja Seppä, Teacher responsible
tarja.seppa[ät]tuni.fi
Heta Heiskanen, Teacher responsible
heta.heiskanen[ät]tuni.fi
Teaching
2-Oct-2017 – 4-Dec-2017
Lectures 4 hours + 4 hours Web-based
Mon 2-Oct-2017 at 15-17, Pinni ls B1097
Mon 30-Oct-2017 at 15-17, Linna ls K103
Tutorials 28 hours Web-based
Independent work 120 hours Web-based
Periods: I II
Language of instruction: English
Further information:

Compulsory preceding studies: HALJUA42 Human Rights Law 5 op and POLPOP01 Introduction to International Relations 5 ECTS or POLPOP02 Introduction to Political Science 5 ECTS

After completing the course, students will understand the unique characteristics of American political system and the role of Congress in it, as well as understand the limits of presidential power in American foreign policy. Students will have a sound understanding of the evolution of American foreign policy institutions and legislative-executive relationship in forming American foreign policy, including the use of American military power. The course will focus on American post-World War II foreign and security policy, and special attention will be paid to American post-9/11 foreign policy and the effects of partisan polarization and domestic politics to legislative-executive relations.

Enrolment for University Studies
Enrolment time has expired
Teemu Mäkinen, Teacher responsible
Teaching
11-Sep-2017 – 19-Oct-2017
Lectures 24 hours
Mon 11-Sep-2017 - 16-Oct-2017 weekly at 14-16, Main building C8, 18.9. alkaen
Thu 14-Sep-2017 at 14-16, Main building C6
Thu 21-Sep-2017 - 19-Oct-2017 weekly at 14-16, Main building C8
Periods: I
Language of instruction: English

Indicative Lecture Content 

September 26:  1966. If a Woman Says ‘Perhaps’: The Great Political ‘Seduction’ and Rafael Paasio gets the Centre Party into Bed

Virolainen quotes Lenin but Einari Karvetti is unhappy. The Popular Front years; the ‘liberation of middle beer’; farm amalgamation and the exodus to Sweden and the ‘deep south’. The passing of agrarian Finland? Ämmänsaari 1968; Eero Raittisen ‘vanha holvikirkko’; SALT talks: the US and USSR negotiate whether to negotiate in Helsinki (and Vienna!). Podgorny’s visit and the Soviet’s failure to recognise Finnish neutrality.

October 3: 1970: The Finnish ship sails away from the Nordic Common Market

The ‘V’ linja: Väätäinen, Vasala, Viren and Vennamo. Did Veikko Vennamo really sink Nordek? The electoral ‘earthquake’ and the start of populism as a ‘family business’; Irwin Goodman; the Haukivuori relay; and Kekkonen takes to the television to roast the Communists. TUPO.

October 10: 1977: Why did superman fail to get the job?

The multiple aspects of Finlandisation: patronage, censorship and self-censorship. Westerholm forces a presidential election. The ‘midsummer bomb’ and ‘yleiset syyt’. Did the Kremlin really keep the Conservatives in opposition? Veikko and Manu in Jäähalli. Ilkityö in Kotka. Kekkonen rejects a Soviet approach for joint military ‘manoeuvres’

October 24: 1987 What was in the safe?

Manu and the ladybirds in Vaasa. The ‘Aids election’. Koivisto versus Väyrynen and a non-socialist coalition. From red-green to red-blue cabinets; Schism on the radical left: DEVA, Esko-Juhani Tennilä and the road to Vasemmistoliitto. Gorbachev recognises Finnish neutrality. Esko Almgren’s version of events.

October 31: 1992 Finland at 75: the ‘Kannuksen Kennedy’, a Nieminen gold and the ‘pulla index’

Did Nokia save Finland? From the depths of recession to ‘kännykä Suomi’.  The new liturgy: neutrality is replaced by ‘military nonalignment and a credible national defence’. Soft and hard security. Salolainen flops; Sundqvist implodes and so on to Lipponen

November 7: 1994 The EU Referendum, the ‘no butters’ and guess who?

As I said to Jacques Delors! Esko Aho and the airport taxi. Olli Rehn’s parents; the Estonian ferry disaster; Korhonen and Kainuun Sanomat; cocktails on the Royal Yacht Brittania. The Greens and ‘kyllä, mutta’; LFAs.

November 14: 1998 Onpa kiihkeä kosinta: the Centre beats the competition to sign a former ‘Miss Finland’

Tanja Karpela, celebrity candidates and the increasing mediatisation of politics. Finland becomes a founder-member of EMU and VL has a new chair. Why were ‘rainbow coalitions’ necessary? Uosukainen and her ‘water bed’.

November 21: 2000. What’s the most common word in the Finnish language? Answer: Kekkonen

The new Finnish constitution coincides with the centenary of Kekkonen’s birth. The end of semi-presidential government? The Kekkonen legacy. The first female Finnish president. Johannes Virolainen dies at 86. Iraqgate and the end of the social democratic hegemony

November 28: 2012 Finland According to Paavo Väyrynen: A Prophet in the Wilderness?

Neutrality (the Väyrynen version); Euroscepticism and the post-referendum filibuster; the Nordic Community; the minister, MEP and founder of the Citizens’ Party. Why Väyrynen has been good for Finland! Soini and the Social Democrats

December 5: Finland at 100: Independence, For What, So What?

Why, exactly, should we celebrate on December 6? What is the measure of the Finnish achievement? How independent has Finland really been? Punainen viiva. When electoral turnout is below 1907, how ‘well’ is Finnish democracy? How independent is Finland today? Aalto- Saara not Alvar; Tom of Finland; Vesa-Matti Loiri; the ‘Finland brand’. A marsalkka beer?

Enrolment for University Studies

Email registration essential by September 20, 2017.

David Arter, Teacher responsible
david.arter[ät]tuni.fi
Teaching
26-Sep-2017 – 5-Dec-2017
Lectures 24 hours
Tue 26-Sep-2017 - 5-Dec-2017 weekly at 14-16, Main building A3
Periods: I II
Language of instruction: English

This course is centered on finding political scenarios and debates in fictive texts. Politics is an integral part of many fictive texts, and often used to reflect real world issues, debates, and political scenarios. Many seminal works of science fiction, for example, extrapolate political issues like authoritarianism, surveillance, loss of privacy, ecologism, pacifism, militarism, and so on into contexts where they can be addressed in ways less suited for traditional political science. Indeed, these works often comment on the issues of their time through fiction.

During the course the students will receive weekly readings for analysis and reflection. After the course, the students are expected to better understand how politics can be presented in fiction, and how these fictional politics can be used to make sense of actual political events. The students will be more adept at spotting political scenarios and reconstructing them in various contexts. 

The language of the course is English, so students are expected to be reasonably proficient in reading and writing academic texts in this language. English degree programme students can join students of Political Science on the course for a richer mutual understanding of disciplines and the texts.

Enrolment for University Studies

Enrollment via email to teacher responsible. Students admitted in order of registering, but political science students prioritized. Optimal group size is 20 students. Deadline for enrollment is 06.09.2017.

Mikko Poutanen, Teacher responsible
mikko.poutanen[ät]tuni.fi
Teaching
13-Sep-2017 – 13-Dec-2017
Seminar 26 hours
Wed 13-Sep-2017 - 13-Dec-2017 weekly at 16-18, Pinni A3107
Periods: I II
Language of instruction: English
Further information:

Active participation in the seminars, topical presentation in seminar, and essay (9-12 pages) for 5 ECTS.

Tutkinto-ohjelman yhteiset opinnot [I Periodi]
Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Johtamiskorkeakoulun ensimmäisen vuoden opiskelijat ilmoittautuvat opiskeluoikeutensa mukaiseen orientoivien opintojen ryhmään. Orientoivat opinnot ovat ensisijaisesti kandidaattivaiheen ensimmäisen vuoden opiskelijoille (ei siis koske pakollisena suoraan maisterivaiheeseen hyväksyttyjä opiskelijoita).

Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Opetus
28.8.2017 – 8.9.2017
Luento-opetus
Hallintotieteiden tutkinto-ohjelma
Ma 28.8.2017 klo 10.15-11.15, D10 a+b, Kaikille JKK:n uusille opiskelijoille yhteinen tilaisuus
Ma 28.8.2017 klo 12.00-13.00, Väinö Linna
Ti 29.8.2017 klo 10.15-12.00, D10b
Kauppatieteiden tutkinto-ohjelma
Ma 28.8.2017 klo 10.15-11.15, D10 a+b, Kaikille JKK:n uusille opiskelijoille yhteinen tilaisuus
Ma 28.8.2017 klo 12.00-14.00, Pinni B1100
Ti 29.8.2017 klo 10.15-12.00, D10a
Politiikan tutkimuksen tutkinto-ohjelma
Ma 28.8.2017 klo 10.15-11.15, D10 a+b, Kaikille JKK:n uusille opiskelijoille yhteinen tilaisuus
Ma 28.8.2017 klo 12.00-13.00, D11
Ti 29.8.2017 klo 9.30-11.45, Linna K113
Ma 4.9.2017 klo 14-16, PinniB 3107, Maisterivaiheeseen hyväksytyille
Pienryhmäopetus
Harjoitukset
Periodit: I
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Orientoivat opinnot alkavat kaikille johtamiskorkeakoulun uusille opiskelijoille yhteisellä tilaisuudella maanantaina 28.8.2017 klo10.15-11.15 päätalon luentosalissa D10A+B

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Aikataulut ja Moodle-ilmoittautuminen, kts.

Janika Asplund, Vastaava opettaja
janika.asplund[ät]tuni.fi
Opetus
Luento-opetus
Pienryhmäopetus
Harjoitukset
Periodit: I II
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Periodin I toteutus on suunnattu politiikan opiskelijoille, periodin II toteutus hallinto-ja kauppatieteilijöille.

Tieteentekemisen valmiudet [I Periodi]
Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Timo Keski-Petäjä, Vastaava opettaja
timo.keski-petaja[ät]tuni.fi
Opetus
11.9.2017 – 17.10.2017
Luento-opetus 24 tuntia
Luennot
Ma 11.9.2017 - 18.9.2017 viikoittain klo 14-16, Pinni ls B1100
Ti 12.9.2017 - 17.10.2017 viikoittain klo 14-16, Pinni ls B1100
Ma 25.9.2017 klo 14-16, Päätalo Juhlasali
Ma 2.10.2017 - 9.10.2017 viikoittain klo 14-16, Pinni ls B1100
Ma 16.10.2017 klo 14-16, Päätalo Juhlasali
Periodit: I
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Opintojakso on tarkoitettu aikaisintaan 2. vuoden opiskelijoille.

Vähintään tutkinto-ohjelman perusopintojen suorittamisen jälkeen luennoilla käytettäviä esimerkkejä on helpompi seurata.

Opintojakso antaa valmiuksia sekä kandin- että maisterintutkielman tekemiseen ja tukee siihen valmistautumista, joten sen suorittamisesta on hyötyä ennen tutkielmaseminaariin osallistumista tai samaan aikaan seminaariin osallistumisen kanssa.

Luentosarja suoritetaan oppimispäiväkirjalla. Opintojakson suorittamiseksi opiskelijan edellytetään osallistuvan jakson luennoille.

Ohjelma

8.9. Johdatus etiikkaan, etiikan peruskäsitteitä (Päätalo A1)

15.9. Hyve-etiikka (Platon, Aristoteles, MacIntyre)

22.9. Etiikka elämäntaitona (epikurolaiset, stoalaiset), kristillinen etiikka

29.9. Eettiset tunteet ja sisäinen arvotaju (Spinoza),  sentimentalismi (Smith) ja utilitarismi (Bentham, Mill)

6.10. Järkeen perustuva normatiivinen etiikka (Kant, Rawls, Habermas)

13.10. Yksilön arvotajuun perustuva etiikka (Kierkegaard, Nietszche, Heidegger, Sartre)

20.10. Kohtaamisetiikka (Buber, Levinas)

27.10. Etiikan luonne sosiobiologian (Wilson) ja psykologian näkökulmista (Kohlberg, Goleman)  

3.11. Ei luentoa

10.11. Etiikan luonne analyyttisen filosofian (Moore, Ayer, Hare) ja sosiaalisen konstruktivismin (Berger, Luckmann) näkökulmista

17.11. Oikeudenmukaisuus- ja tasa-arvokysymykset koskien sukupuolten tasa-arvoa (Beauvoir), eri kulttuurien kohtaamista (Bauman)

24.11. Ympäristöetiikka ja eläinten oikeudet (Leopold, Naess, Singer)

1.12.  Soveltava etiikka ja kertaus kurssin sisältöön

8.12. Luentotentti, klo 10.00.-12.00.,  Pinni B 1100

15.12. Luentotentti, klo 10.00.-12.00.,  Pinni B 1100

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Marika Enwald, Vastaava opettaja
Opetus
8.9.2017 – 15.12.2017
Luento-opetus 24 tuntia
Pe 8.9.2017 klo 10-12, Päätalo A1
Pe 15.9.2017 - 15.12.2017 viikoittain klo 10-12, Pinni B1100
Poikkeukset:
17.11.2017 klo 10 –12 , Linna K103, LUENNON PAIKKA MUUTTUNUT
Periodit: I II
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Luennot tallennetaan, joten niitä on mahdollista seurata etänä.

Periodi (23.10.2017 - 15.12.2017)
Aineopinnot [II Periodi]
Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Sähköpostitse eero.palmujoki@uta.fi

Eero Palmujoki, Vastaava opettaja
eero.palmujoki[ät]tuni.fi
Opetus
1.11.2017 – 13.12.2017
Luento-opetus 21 tuntia
Luennot
Ke 1.11.2017 - 13.12.2017 viikoittain klo 9-12, Päätalo C5
Periodit: II
Opetuskieli: suomi

Lukupiirissä käsitellään teosta

Pursiainen – Forsberg, Ulkopolitiikkaa norsunluutornista. Chan Puma House 2015.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Ilmoittautuminen sähköpostitse 20.10.2017 mennessä teemu.palosaari@yle.fi.

Teemu Palosaari, Opettaja
teemu.palosaari[ät]yle.fi
Opetus
27.10.2017 – 17.11.2017
Lukupiiri 8 tuntia
Pe 27.10.2017 - 17.11.2017 viikoittain klo 10-12, Pinni A4086
Periodit: II
Opetuskieli: suomi

Luentojen aiheet ovat:

Integraation historia
Integraatioteoriat
EU:n toimivalta
Päätöksentekojärjestelmä
Komissio
Neuvosto ja Eurooppa-neuvosto
Parlamentti
Ulkosuhteet
EU-jäsenyyden vaikutus kansalliseen politiikkaan
Laajentuminen
EU:n tulevaisuuden haasteet

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Kurssille ei tarvitse ilmoittautua etukäteen.

Tapio Raunio, Vastaava opettaja
tapio.raunio[ät]tuni.fi
Opetus
24.10.2017 – 28.11.2017
Luento-opetus 24 tuntia
Ti 24.10.2017 klo 10-12, Päätalo juhlasali
To 26.10.2017 - 23.11.2017 viikoittain klo 10-12, Pinni B1097
Poikkeukset:
16.11.2017 klo 10 –12 , Päätalo, juhlasali
Ti 31.10.2017 - 7.11.2017 viikoittain klo 10-12, Virta 109
Ti 14.11.2017 - 28.11.2017 viikoittain klo 10-12, Pinni B1100
Periodit: II
Opetuskieli: suomi

Kurssilla tutustutaan erilaisiin tapoihin ymmärtää demokratia. Kurssilla käsitellään edustuksellista demokratiaa, suoraa demokratiaa, osallistuvaa demokratiaa ja deliberatiivista demokratiaa. Kurssilla käydään myös läpi demokratiaan liittyviä keskeisiä käsitteitä, kuten edustuksellisuus ja tilivelvollisuus, ja pohditaan mihin demokratian normatiivinen arvo perustuu. Tavoitteena on, että opiskelijat osaavat kurssin käytyään eritellä erilaisia demokratian käsitteitä ja tietävät, millaisia tavoitteita tai piirteitä erilaisiin demokratiakäsityksiin liitetään. Kurssin suoritustavat kuvataan kurssin alussa.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Kaisa Herne, Vastaava opettaja
kaisa.herne[ät]tuni.fi
Opetus
25.10.2017 – 14.12.2017
Luento-opetus 26 tuntia
Ke 25.10.2017 - 13.12.2017 viikoittain klo 12-14, Pinni B4113
To 26.10.2017 - 14.12.2017 viikoittain klo 12-14, Pinni B4113
Periodit: II
Opetuskieli: suomi

Kurssilla seurataan ja analysoidaan vuoden 2018 presidentinvaaleja moniulotteisena poliittisena prosessina. Luennoilla perehdytään muun muassa vaalikampanjointiin, suomalaisten vaalikäyttäytymiseen ja presidentin rooliin suomalaisessa yhteiskunnassa. Kurssilla vierailee sekä tutkijoita, poliitikkoja että vaalikampanjojen tekijöitä.  Kurssin jälkeen on mahdollista osallistua kahteen valinnaiseen tutkimusprojektiin, joissa analysoidaan vaaligallupeja ja asiantuntijuutta mediassa. Nämä tutkimusprojektit edellyttävät luentosarjalle osallistumista, mutta ovat siitä erillisiä - eli osallistua voi vain pelkälle luentosarjalle.

OHJELMA

Luennot klo 12-14

 

ti 24.10.         Tapio Raunio, professori (TaY): Presidentti instituutiona ja presidentin tehtävät

to 26.10.        Heikki Paloheimo, emeritusprofessori (TaY): Ehdokkaan valintaperusteet

ti 31.10.         Sami Borg, dosentti (TaY): Mielipidemittaukset presidentinvaaleissa

to 2.11.          Jussi Pullinen, vierailuprofessori (TaY): Presidentinvaalit mediassa

ti 7.11.           Pekka Haavisto, kansanedustaja: Presidentinvaalikampanja ehdokkaan näkökulmasta

to 9.11.          Taru Tujunen, viestinnän asiantuntija (Ellun Kanat): Kampanjan rakentaminen

ti 14.11          Pekka Isotalus, professori (TaY): Television vaalikeskustelut

to 16.11.        Mari Marttila, tohtorikoulutettava (HY): Presidentinvaalit sosiaalisessa mediassa

 

Otsikot tarkentuvat myöhemmin.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Elina Kestilä-Kekkonen, Vastaava opettaja
elina.kestila-kekkonen[ät]tuni.fi
Pekka Isotalus, Opettaja
pekka.isotalus[ät]tuni.fi
Opetus
24.10.2017 – 16.11.2017
Luento-opetus 20 tuntia
luennot
Ti 24.10.2017 - 14.11.2017 viikoittain klo 12-14, Päätalo D11
Poikkeukset:
7.11.2017 klo 12 –14 , Päätalo A1
To 26.10.2017 - 16.11.2017 viikoittain klo 12-14, Pinni B1100
Postereiden esittely
Ti 12.12.2017 klo 12-16, Päätalo D11
Periodit: II
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Opiskelija voi suorittaa  

1) luentosarjan (sis. oppimispäiväkirja) ja tehdä lisäksi suppeahkon analyysiharjoituksen aiheesta, joka liittyy presidentinvaaleihin (5 op)  

2) luentosarjan (sis. oppimispäiväkirja) ja osallistua valitsemaansa tutkimusprojektiin (10 op) 

Kurssi toteutetaan yhteistyössä puheviestinnän oppiaineen kanssa.

Vieraalla kielellä annettava opetus [II Periodi]

This course offers a way of analysing European integration as a process, and deepens the participants’ knowledge of the most important theories of European integration and of disintegration. Particular emphasis will be put on the consequences of integration and disintegration on the external relations of the EU and international relations more widely.

Enrolment for University Studies
Enrolment time has expired
Hanna Ojanen, Teacher responsible
Teaching
24-Oct-2017 – 17-Nov-2017
Lectures
Tue 24-Oct-2017 - 7-Nov-2017 weekly at 12-14, Main building C8
Thu 26-Oct-2017 - 9-Nov-2017 weekly at 12-14, Main building A2B
Mon 13-Nov-2017 at 12-14, Pinni B3107
Tue 14-Nov-2017 at 12-14, Pinni A Paavo Koli Auditorium
Wed 15-Nov-2017 at 12-14, Pinni A Paavo Koli Auditorium
Thu 16-Nov-2017 at 12-13, Workshop
Exceptions:
16-Nov-2017 at 12 –13 , Pinni A Paavo Koli Auditorium
16-Nov-2017 at 13 –16 , Pinni A2020 & Pinni A2057
Fri 17-Nov-2017 at 10-12, Pinni A Paavo Koli Auditorium, Results & conclusions
Periods: II
Language of instruction: English

The course offers students a possibility to engage in a participatory simulation of the EU decision-making and legislative process beginning with the suggestion proposed by the European Commission to the adoption of the legislative dossier. In the end, students will be able to understand the differences and operational logic of each major European institution, familiarise themselves with the ordinary legislative procedure, as well as learn in-depth about the functioning of the European Union as a whole.

Enrolment for University Studies

Mandatory registration also via e-mail by 15.10.2017.

Enrolment time has expired
Saara Mattero, Teacher responsible
Mattero.Saara.M[ät]student.uta.fi
Teaching
23-Oct-2017 – 13-Dec-2017
Lectures 24 hours
Mon 23-Oct-2017 - 11-Dec-2017 weekly at 10-12, Main building A32
Wed 25-Oct-2017 - 13-Dec-2017 weekly at 10-12, Linna K113
Periods: II
Language of instruction: English
Further information:

Active participation in the lessons is required from the students. In addition, the students are required to write smaller 400 word papers in preparation for some of the lessons as well as a longer final essay of 2000 words.

Tieteentekemisen valmiudet [II Periodi]

Kurssin luennot ja tentti järjestetään maanantaisin klo 14-18 ajanjaksolla 23.10-11.12.2017 seuraavan ohjelman mukaisesti:

23.10. Johdantoluento: yhteiskunnan mittaaminen (Katri-Maria Järvinen)

30.10. Tilastojen yhteiskunta (Jukka Hoffren & Risto Kaikkonen)

6.11. Mitä minusta tiedetään? Viranomaisrekisterit yhteiskuntatutkimuksessa ja –tilastoissa (Heta Moustgaard)

13.11. Mielipidetutkimuksen yhteiskunnassa – miten gallupeja tehdään ja käytetään? (Juho Rahkonen)

20.11. Miten kyselymittari toimii? - esimerkkinä työelämäilmiön mittaaminen (Katri-Maria Järvinen)

27.11. Tilastolliset yhteydet ja kausaalisuus (Matti Hovi)

4.12. Big data ja tiedonlouhinta (Veikko Eranti & Tuukka Ylä-Anttila)

11.12. Tentti

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Katri-Maria Järvinen, Vastaava opettaja
katri-maria.jarvinen[ät]tuni.fi
Opetus
23.10.2017 – 11.12.2017
Luento-opetus 28 tuntia
Ma 23.10.2017 - 11.12.2017 viikoittain klo 14-18, Päätalo luentosali D10a
Periodit: II
Opetuskieli: suomi
Periodi (8.1.2018 - 4.3.2018)
Tutkinto-ohjelman perusopinnot [III Periodi]
Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Milla Vaha, Vastaava opettaja
milla.vaha[ät]tuni.fi
Opetus
9.1.2018 – 27.2.2018
Luento-opetus 24 tuntia
Ti 9.1.2018 - 16.1.2018 viikoittain klo 14-17, Päätalo D10b
Ti 23.1.2018 - 30.1.2018 viikoittain klo 14-17, Päätalo A1
Ti 6.2.2018 - 27.2.2018 viikoittain klo 14-17, Päätalo D10b
Periodit: III
Opetuskieli: suomi

Luennoilla perehdytään poliittisten ideologioiden luonteeseen ja keskeisten poliittisten ideologioiden historiaan ja asemaan yhteiskuntien ja poliittisten järjestelmien kehityksessä.

Mikko Lahtinen, Vastaava opettaja
mikko.lahtinen[ät]tuni.fi
Opetus
10.1.2018 – 14.3.2018
Luento-opetus 30 tuntia
Ke 10.1.2018 - 14.3.2018 viikoittain klo 9-12, Väinö Linna -sali
Periodit: III
Opetuskieli: suomi
Aineopinnot [III Periodi]

Kurssille otetaan 16 opiskelijaa, jotka työskentelevät ryhmissä. Kurssilla toteutetaan tutkivan oppimisen menetelmää. Kyse on pyrkimyksestä hakea ja löytää ratkaisua asetettuun ongelmaan ja kysymykseen. Kyse on tutkimusprosessin jakamisesta, ryhmän sisäisestä ja ryhmien  keskinäisestä vuorovaikutuksesta, mahdollisuudesta kehittää sekä omaa että jaettua asiantuntijuutta. Kurssilla on tarkoitus tutkia YK:n roolia konfliktien ratkaisemisessa.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Tarja Seppä, Vastaava opettaja
tarja.seppa[ät]tuni.fi
Opetus
12.1.2018 – 6.4.2018
Seminaari 36 tuntia
Pe 12.1.2018 - 6.4.2018 viikoittain klo 10-14, Pinni A3103, 30.3. pitkäperjantai, ei opetusta
Periodit: III IV
Opetuskieli: suomi

Kurssin tarkoituksena on luentojen ja seminaaritöiden kautta tutustua populaarimusiikin avulla esteettisen politiikan muotoihin, sekä yleisemmin poliittisen toiminnan tyyliin merkitykseen. Populaarimuusikoiden toimintaa tarkastellaan erityisesti esteettisen politiikan kontekstissa poliittisina toimijoina haastamassa yhteiskunnan aistittavan rajoja. Opiskelija omaa kurssin suoritettuaan laajat tiedot esteettisen politiikan eri muodoista ja keinoista.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Ilmoittautuminen opettajalle sähköpostilla viimeistään 5.1.2018. Kurssille otetaan sen opetusmuodon takia 24 opiskelijaa. Etusijalla ilmoittautumisissa ovat valtio-opin ja politiikan tutkimuksen tutkinto-ohjelmien opiskelijat. Osallistujat valitaan ilmoittautumisjärjestyksessä ja jos paikkoja riittää, mukaan pääsevät myös muiden tutkinto-ohjelmien opiskelijat. Kurssille osallistumiseksi opiskelijoilta edellytetään aikaisempina opintoina POLPOP02 Valtio-opin johdantokurssi.

Aki Luoto, Vastaava opettaja
aki.luoto[ät]tuni.fi
Opetus
15.1.2018 – 22.2.2018
Luento-opetus 12 tuntia
Ma 15.1.2018 - 22.1.2018 viikoittain klo 10-12, Linna K110
Ke 17.1.2018 - 31.1.2018 viikoittain klo 10-12, Linna K110
Ma 29.1.2018 klo 10-12, Päätalo C6
Seminaari 8 tuntia
To 15.2.2018 - 22.2.2018 viikoittain klo 14-18, Pinni B3107
Periodit: III
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Opiskelija osallistuu kurssin luento-osuudelle suorittaen luentojen aikana annettavat itsenäiset tehtävät. Tämän lisäksi opiskelija laatii joko yksin tai parityönä esseen valitsemastaan populaarimuusikosta ja hänen poliittisuudestaan. Esseet käsitellään kurssin lopun seminaarikerroilla.

Ilkka Ruostetsaari, Vastaava opettaja
ilkka.ruostetsaari[ät]tuni.fi
Opetus
16.1.2018 – 20.2.2018
Luento-opetus 24 tuntia
Ti 16.1.2018 - 20.2.2018 viikoittain klo 9-11, Linna K113
Pe 19.1.2018 - 16.2.2018 viikoittain klo 9-11, Pinni A1081
Periodit: III
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Kuuluu Tampere3:n opintokokonaisuuteen UUSIUTUVA ENERGIAJÄRJESTELMÄ MUUTTUVASSA YHTEISKUNNASSA. Kurssin voivat suorittaa TaY:n, TTY:n ja TAMK:in opiskelijat.  Luento 24 t + essee

Työpajamuotoisella kurssilla suunnitellaan ja toteutetaan yhdessä pienryhmässä tutkimus, jonka keskiössä ovat presidentinvaaleja koskevat asiantuntijapuheenvuorot. Opiskelijat seuraavat tiedotusvälineissä vaalien alla käytävää keskustelua, minkä lisäksi he voivat haastatella esimerkiksi politiikan toimittajia siitä, keitä he pyytävät asiantuntijoiksi ja millä perusteella. Vastaavasti opiskelijat voivat haastatella tutkijoita siitä, keille toimittajille/tiedotusvälineille he suostuvat antamaan haastatteluja ja miksi. Tavoitteena on muodostaa kokonaiskuva presidentinvaaleja koskevista asiantuntijapuheenvuoroista maamme keskeisimmissä tiedotusvälineissä. Tutkimuksesta kirjoitetaan lopuksi artikkelimuotoinen raportti.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Ilmoittautuminen 11.12.2017 mennessä sähköpostitse osoitteeseen josefina.sipinen@uta.fi. Kurssille otetaan 8-10 opintojen eri vaiheissa olevaa osallistujaa. Valtio-opin opiskelijat ovat etusijalla. Edellytyksenä kurssille osallistumiselle on Presidentinvaalit 2018 -luentokurssin suorittaminen.

Josefina Sipinen, Vastaava opettaja
josefina.sipinen[ät]tuni.fi
Mikko Poutanen, Vastaava opettaja
mikko.poutanen[ät]tuni.fi
Opetus
11.1.2018 – 1.3.2018
Seminaari 32 tuntia
To 11.1.2018 - 1.3.2018 viikoittain klo 10-14, Pinni A4060
Periodit: III
Opetuskieli: suomi
Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen


Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Sami Borg, Vastaava opettaja
sami.borg[ät]tuni.fi
Opetus
8.1.2018 – 27.5.2018
Seminaari 48 tuntia
Seminaari
Ti 9.1.2018 - 22.5.2018 viikoittain klo 10-12, Pinni A4086
Periodit: III IV
Opetuskieli: suomi
Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Tarja Seppä, Vastaava opettaja
tarja.seppa[ät]tuni.fi
Opetus
9.1.2018 – 29.5.2018
Seminaari 48 tuntia
Ti 9.1.2018 - 29.5.2018 viikoittain klo 14-17, Pinni A4086
Periodit: III IV
Opetuskieli: suomi

Vieraalla kielellä annettava opetus [III Periodi]

After completing the study unit/the course students understand how the international migration system functions today, the push and pull factors of international migration - the questions of emigration, immigration and integration and are able to analyze them critically.

Enrolment for University Studies
Enrolment time has expired
Arno Tanner, Teacher responsible
arno.tanner[ät]eduskunta.fi
Teaching
11-Jan-2018 – 8-Mar-2018
Lectures 24 hours
Thu 11-Jan-2018 - 22-Feb-2018 weekly at 16-19, The course has been cancelled!
Seminar 6 hours
Thu 1-Mar-2018 - 8-Mar-2018 weekly at 16-19, The course has been cancelled!
Periods: III
Language of instruction: English
Enrolment for University Studies

Registering by email to eero.palmujoki(at)uta.fi 1.-31.12.2017.

Eero Palmujoki, Teacher responsible
eero.palmujoki[ät]tuni.fi
Teaching
8-Jan-2018 – 11-May-2018
Lectures 16 hours Web-based
Periods: III IV
Language of instruction: English

This course introduces theories of security and peace, with a special attention to the connection between recent debates about changing patterns of peace and conflict, recent conflicts, and the role of new technologies in both scholarship and conflict. The course is divided into two halves, one which focuses on acquiring the necessary theoretical fluency, and one with deploys this to think about contemporary issues around peace and conflict under rapid technological change. Part of the course is taught in collaboration with the peace MA-programme at Tampere Peace Research Institute.

In theory-focused half of the course, we briefly look at classic understandings of war, peace, conflict and security, and follow how they influence theories and practices in the fields of international relations, security and peace research. The course critically reviews contemporary debates around different understandings of security through the Copenhagen, Paris and Welch ‘schools’ of security thinking, providing students with tools to critically understand developments in the use and understanding of violence within contemporary politics, including for assessing questions such as who is the subject of security, who are the agents of security, how does security relate to peace and to everyday politics?

In the case-focused half of the couse we work with how different theories would understand contemporary developments in peace and war differently, with a new case being in focus at each class. In this half we critically examine cases from recent conflicts such as the Syrian civil war, the war in Ukraine, the protracted conflict in Palestine/Israel, and the European migration crisis.

Students are expected to participate actively and will be graded based on active participation. During the course, each student will have to present a theoretical framework of their own choice, a case analysis of their own choice, and produce a blog post combining theory and case analysis, as well as reply to another analysis on the course blog. These exercises will serve as the basis of evaluation, and part of the evaluation will be peer evaluation where we in class discuss and evaluate the work of each other.

Enrolment for University Studies

Enrollment via email to teacher responsible.

Rune Saugmann, Teacher responsible
rune.saugmann.andersen[ät]tuni.fi
Teaching
18-Jan-2018 – 1-Mar-2018
Seminar 24 hours
Thu 18-Jan-2018 at 14-16, Pinni A3103
Mon 22-Jan-2018 at 10-12, TAPRI
Wed 24-Jan-2018 at 10-12, TAPRI
Thu 25-Jan-2018 at 13-15, Pinni A3103
Mon 29-Jan-2018 at 10-12, TAPRI
Wed 31-Jan-2018 at 10-12, TAPRI
Thu 1-Feb-2018 at 13-15, Pinni A3103
Mon 26-Feb-2018 at 10-12, Pinni A3107
Mon 26-Feb-2018 at 13-15, Pinni A3107
Wed 28-Feb-2018 at 10-12, Pinni A3111
Wed 28-Feb-2018 at 13-15, Pinni A3111
Thu 1-Mar-2018 at 13-15, Pinni A3107
Periods: III
Language of instruction: English

Political and social trust are often seen as important determinants or elements of a functioning democracy and citizens well-being. But what is trust, and how it actually influences citizens and the political system? The purpose of the course is to give students a comprehensive picture of the concept of trust and its relevance in political science. The course starts with a conceptualization of trust, both as a political and social concept. After the conceptualization, measuring trust is analysed, and main results concerning survey evidence on trust discussed. The course goes then on with discussing the relevance and role of trust in international relations, trust in comparative perspective, the relationship of trust to political inequality and its relevance in explaining the rise of right wing populism. The course provides students analytical tools to study trust and an extensive knowledge of the relevant literature.

Enrolment for University Studies
Enrolment time has expired
Kaisa Herne, Teacher responsible
kaisa.herne[ät]tuni.fi
Teaching
10-Jan-2018 – 15-Feb-2018
Lectures 24 hours
Wed 10-Jan-2018 - 14-Feb-2018 weekly at 12-14, Pinni B3107
Thu 11-Jan-2018 - 15-Feb-2018 weekly at 12-14, Pinni B4113
Periods: III
Language of instruction: English

The course aims to present the key elements to understand French politics.

Why has the election of Macron in 2017 been considered as a cataclysm for the French political class? What happened in 1981 that radically changed the country? Why do we consider the French parliament as a weak legislature? What is the relationship between the president and the prime minister?

The objective of this course is to introduce the students to the politics of France from the foundation of the Fifth Republic in 1958 to the new political class in 2017. This course will thus discuss concepts such as semi-presidentialism, weak legislature, two-party system and many others. The first part of the course will discuss the institutions and actors in French politics. The second part will focus on the main events that shaped the country. Every concept will be discussed in a comparative perspective to highlight the similarities of the French political system with other countries such as Romania, Portugal and, to a certain extent, Finland.

Enrolment for University Studies

Email registration to the teacher essential by 3 January, 2018.

Corentin Poyet, Teacher responsible
corentin.poyet[ät]uta.fi
Teaching
16-Jan-2018 – 27-Feb-2018
Lectures 21 hours
Tue 16-Jan-2018 - 27-Feb-2018 weekly at 12-15, Pinni A1081
Periods: III
Language of instruction: English
Further information:

This course will adopt a flipped classroom. The teacher delivers instructional content outside of the classroom. Research is conducted at home and students will engage in concepts and applications in the classroom with the guidance of the instructor. The evaluations of students will be based on multiple-choice question tests that will take place every week (answers will be randomly collected) and on the involvement in teamwork during the working sessions.

Tieteentekemisen valmiudet [III Periodi]
Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Timo Keski-Petäjä, Vastaava opettaja
timo.keski-petaja[ät]tuni.fi
Opetus
15.1.2018 – 20.2.2018
Luento-opetus 24 tuntia
Luennot
Ma 15.1.2018 - 12.2.2018 viikoittain klo 14-16, Pinni ls B1100
Ti 16.1.2018 - 20.2.2018 viikoittain klo 14-16, Pinni ls B1100
Ma 19.2.2018 klo 14-16, Päät ls A1
Periodit: III
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Opintojakso on tarkoitettu aikaisintaan 2. vuoden opiskelijoille.

Vähintään tutkinto-ohjelman perusopintojen suorittamisen jälkeen luennoilla käytettäviä esimerkkejä on helpompi seurata.

Opintojakso antaa valmiuksia sekä kandin- että maisterintutkielman tekemiseen ja tukee siihen valmistautumista, joten sen suorittamisesta on hyötyä ennen tutkielmaseminaariin osallistumista tai samaan aikaan seminaariin osallistumisen kanssa.

Luentosarja suoritetaan oppimispäiväkirjalla. Opintojakson suorittamiseksi opiskelijan edellytetään osallistuvan jakson luennoille.

Opinnot suoritetaan verkko-opintoina ilman lähitapaamisia. Kurssi sisältää videoituja luentoja, oheismateriaalia ja tehtäviä. Kurssin suorittaminen edellyttää materiaaliin tutustumista ja tehtävien tekemistä viikottain rytmin mukaan. Kurssiin sisältyy myös sähköisesti suoritettava kertauskuulustelu.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Katri-Maria Järvinen, Vastaava opettaja
katri-maria.jarvinen[ät]tuni.fi
Opetus
8.1.2018 – 5.3.2018
Periodit: III
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Verkkokurssia koskevat yhteydenotot syksyllä 2017 osoitteeseen katri-maria.jarvinen@uta.fi

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Petri Räsänen, Vastaava opettaja
petri.rasanen[ät]tuni.fi
Opetus
17.1.2018 – 2.2.2018
Luento-opetus 24 tuntia
Ke 17.1.2018 - 31.1.2018 viikoittain klo 10-14, Päätalo D10A
Pe 19.1.2018 - 2.2.2018 viikoittain klo 12-16, Päätalo D10A
Periodit: III
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Luennot tallennetaan ja niitä on mahdollista seurata etänä.

Periodi (5.3.2018 - 27.5.2018)
Tutkinto-ohjelman perusopinnot [IV Periodi]
Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Hannes Peltonen, Vastaava opettaja
hannes.peltonen[ät]tuni.fi
Opetus
4.4.2018 – 23.5.2018
Luento-opetus 24 tuntia
Ke 4.4.2018 - 18.4.2018 viikoittain klo 14-17, Päätalo A1
Ke 25.4.2018 klo 14-17, Päätalo D10b
Ke 2.5.2018 klo 14-17, Päätalo A1
Ti 8.5.2018 klo 14-17, Päätalo juhlasali, HUOM! LUENTO POIKKEUKSELLISESTI TIISTAINA!
Ke 16.5.2018 klo 14-17, Päätalo juhlasali
Ke 23.5.2018 klo 14-17, Päätalo D11
Periodit: IV
Opetuskieli: suomi
Aineopinnot [IV Periodi]

Arktinen alue on muutoksen tilassa. Ilmastonmuutos aiheuttaa alueella keskimäärin kaksi kertaa muuta maapalloa nopeamman lämpenemisen, ja samalla alueen jääpeite jatkaa sulamistaan. Ilmastonmuutoksen eteneminen alueella aiheuttaa monenlaisia ongelmia, mutta myös mahdollistaa lisääntyvän meriliikenteen ja hiilivetyvarantojen hyödyntämisen. Tämä on lisännyt strategista mielenkiintoa aluetta kohtaan ympäri maailman. Yleinen arktisen politiikan toimintaympäristö on kuitenkin muuttunut entistä epävarmemmaksi erityisesti talouden ja turvallisuustilanteen osalta. Myös alueen hallintajärjestelmä ja etenkin Arktinen neuvosto on ollut muutoksen tilassa. Kurssilla perehdytään arktiseen alueeseen ja alueen muutosdynamiikkoihin lisääntyneen epävarmuuden aikakaudella. Miten arktinen alue muuttuu? Miten arktista aluetta pyritään hallinnoimaan? Minkälaisia geopoliittisia ja geotaloudellisia dynamiikkoja alueella on? Onko arktinen rauhan ja yhteistyön alue, vai onko nähtävissä dynamiikkoja, jotka viittaavat konfliktin mahdollisuuteen?                       

Keskeiset teemat:

  • Arktinen alue ja muutos
  • Arktisen alueen hallinta
  • Arktisen alueen geopolitiikka ja -talous
Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Kurssille otetaan 20 opiskelijaa.

Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Juha Käpylä, Vastaava opettaja
juha.kapyla[ät]fiia.fi
Opetus
8.3.2018 – 3.5.2018
Luento-opetus 24 tuntia
To 8.3.2018 - 22.3.2018 viikoittain klo 15-18, Pinni B3107
To 5.4.2018 - 3.5.2018 viikoittain klo 15-18, Pinni B3107
Poikkeukset:
26.4.2018 klo 15 –18 , Linna K108
Seminaari
Periodit: IV
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Edeltäviksi opinnoiksi suositellaan Politiikan tutkimuksen perusopinnot niille opiskelijoille, jotka haluavat korvaavuuden kansainvälisen politiikan aineopintoihin.

Eurooppalaista politiikkaa koskevassa keskustelussa puhutaan toistuvasti EU:n politisoitumisesta ja sen vaikutuksista integraation tulevaisuuteen ja demokratian kehitykseen Euroopassa. Näkyviä esimerkkejä politisoitumisesta ovat Ison-Britannian päätös irtautua EU:sta (Brexit), Euroopan talouskriisiin ja pakolaisuuteen liittyvät kysymykset sekä erilaisten populististen puolueiden nousu eri puolilla Eurooppaa, myös Suomessa.

Kurssilla politisoitumista tarkastellaan monipuolisesti eri näkökulmista. Mitä politisoituminen oikeastaan tarkoittaa? Kuinka laajasta ilmiöstä politisoitumisessa lopulta on kyse? Onko politisoituminen uusi vai vanha, hetkellinen vai pysyvä ilmiö? Mistä politisoituminen johtuu ja mitä siitä seuraa? Onko politisoituminen demokratian ja Euroopan integraation näkökulmasta myönteinen vai kielteinen ilmiö?

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Ilmoittautuminen opettajalle sähköpostilla viimeistään 26.2.2018. Kurssille otetaan sen opetusmuodon takia enintään noin 20-25 opiskelijaa. Etusijalla ovat valtio-opin opintosuunnan ja politiikan tutkimuksen tutkinto-ohjelmien opiskelijat. Kurssille osallistumiseksi opiskelijoilta edellytetään aikaisempina opintoina POLPOP02 Valtio-opin johdantokurssi.

Johannes Lehtinen, Vastaava opettaja
johannes.lehtinen[ät]tuni.fi
Opetus
5.3.2018 – 9.4.2018
Luento-opetus 8 tuntia
Ma 5.3.2018 klo 12-14, Pinni A3107
Ma 12.3.2018 klo 12-14, Pinni A3107
Ma 19.3.2018 klo 12-16, Pinni A3107
Seminaari 4 tuntia
Ma 9.4.2018 klo 12-16, Pinni A3107, HUOM! Maanantaina 2.4. ei opetusta.
Periodit: IV
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Kurssin läpäisyvaatimuksina ovat aktiivinen osallistuminen opetukseen, osallistuminen ryhmätyöhön ja sen esittäminen sekä essee. Jokaisella luennolla käsitellään yksi keskeinen kokonaisuus. Ensimmäisellä tapaamiskerralla jaetaan ryhmätöiden ja esseiden aiheet. Viimeinen luento koostuu ryhmätöiden purkamisesta ja on luonteeltaan keskustelevampi – tarkoituksena on käydä läpi politisoitumisen poliittisia ja eettisiä vaikutuksia.

Luennoilla tarkastellaan politiikan tutkimuksen klassikkoja antiikista nykypäivään demokratian problematiikan ja historiallisen kehityksen näkökulmasta.

Mikko Lahtinen, Vastaava opettaja
mikko.lahtinen[ät]tuni.fi
Opetus
4.4.2018 – 16.5.2018
Luento-opetus 24 tuntia
Ke 4.4.2018 - 16.5.2018 viikoittain klo 9-12, Päätalo C6
Periodit: IV
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Luento-opetukseen osallistuminen ja esseen kirjoittaminen

Lukupiirissä käsitellään yhden 1900-luvun huomattavimman yhteiskuntateoreetikon Jürgen Habermasin valittuja kirjoituksia. Habermasin ajatukset ovat olleet merkittävässä asemassa politiikan tutkimuksessa ja hänen vaikutuksensa näkyy edelleen muun muassa deliberatiivisen demokratian teoriassa. Lukupiirin aikana keskustellaan Habermasin keskeisistä käsitteistä ja teorioista sekä pohditaan näiden merkitystä ajankohtaisten poliittisten ja yhteiskunnallisten kysymysten käsittelyssä. Lukupiirin aikana kukin opiskelijoista laatii suullisen alustuksen yhdestä tekstistä. Alustuksen jälkeen jatketaan keskustelua tekstistä yhdessä. Jokainen opiskelija lukee alustuksen aiheena olevan tekstin ennen lukupiirin kokoontumista. Lisäksi lukupiiriin osallistuvat opiskelijat laativat reflektoivan, kirjallisen työn kurssilla käytyihin teksteihin ja keskusteluihin pohjautuen.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Ennakkoilmoittautuminen opettajalle sähköpostitse 1.3.2018 mennessä. Ilmoittautumisessa etusijalla ovat valtio-opin ja politiikan tutkimuksen opiskelijat. Pakolliset edeltävät opinnot: POLPOP02 Valtio-opin johdantokurssi

Mikko Värttö, Vastaava opettaja
mikko.vartto[ät]uta.fi
Opetus
8.3.2018 – 3.5.2018
Lukupiiri 16 tuntia
To 8.3.2018 - 3.5.2018 viikoittain klo 14-16, Pinni A3103, Pääsiäislomalla 29.3. ei opetusta
Periodit: IV
Opetuskieli: suomi
Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Tarja Seppä, Vastaava opettaja
Tarja.Seppa[ät]uta.fi
Riku Neuvonen, Vastaava opettaja
riku.neuvonen[ät]tuni.fi
Eero Palmujoki, Opettaja
Eero.Palmujoki[ät]uta.fi
Visa Kurki, Opettaja
Visa.Kurki[ät]uta.fi
Opetus
7.3.2018 – 16.5.2018
Luento-opetus 8 tuntia
To 8.3.2018 klo 14-15, Päätalo ls C6, Johdantoluento
To 8.3.2018 klo 15-17, Päätalo ls C6
Ti 13.3.2018 klo 14-16, Päät ls A3
Ke 14.3.2018 klo 14-16, Linna K113
To 15.3.2018 klo 14-16, Päätalo C6
Pienryhmäopetus 16 tuntia
Seminaari
Ti 10.4.2018 klo 12.15-16.00, Päätalo LS C5
To 12.4.2018 klo 12.15-16.00, Päätalo LS A07
Ti 17.4.2018 klo 12.15-16.00, Päätalo LS A08
To 19.4.2018 klo 12.15-16.00, Pinni LS A2088
Periodit: IV
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Seminaarin yhteydessä suoritetaan kirjallisuus ja laaditaan essee. Seminaariin sisältyy pienryhmälle suunnattua opetusta.

Edeltävät opinnot

HALJUA14 Julkisoikeuden perusteet tai

POLPOP01 Kansainvälisen politiikan johdantokurssi   tai

POLPOP02 Valtio-opin johdantokurssi.

Vieraalla kielellä annettava opetus [IV Periodi]

The class will look at the concept of trust in international relations theoretically as well as through examining a number of case studies from diplomatic history. The relevance of trust for contemporary issues in world politics will also be discussed.

Tuomas Forsberg, Teacher responsible
tuomas.forsberg[ät]tuni.fi
Johanna Vuorelma, Teacher responsible
Teaching
5-Mar-2018 – 23-Apr-2018
Lectures 24 hours
Mon 5-Mar-2018 at 14-18, Main building C6
Mon 12-Mar-2018 at 14-18, Main building D10b
Mon 19-Mar-2018 at 14-18, Pinni B1100
Mon 26-Mar-2018 at 14-18, Main building D10b
Mon 9-Apr-2018 at 14-18, Main building D10b
Mon 16-Apr-2018 at 14-18, Main building D10b
Mon 23-Apr-2018 at 14-18, Main building D10b
Periods: IV
Language of instruction: English

POLKVA32 Foreign Policy and Diplomacy Nau - Ollapally (eds.), Worldviews of Aspiring Powers. Oxford University Press 2012 (2 ECTS)
or
POLKVA22 EU External Relations: Security, Economy and Values RenardBiscop (eds.), The European Union and Emerging Powers in the 21st Century. Ashgate 2012 (2 ECTS)

The course aims to discuss the EU-Russia relations using the concept of identity. The first part of a course will address the issues the EU and European identity and the EU politics of belonging, its conceptual framework and contradictions. The second part of a course will be devoted to the issue of Russia belonging to Europe, the flaws in the perception that effect interactions and expectations from a side of the EU and Russia. The third part of a course will have a format of open discussion where each class participant is entitled to present his/her vision of European and EU identity, Russia’s belonging to Europe and identity politics as a diplomatic tool.

Practical exercises for class attendees include the following: filling in a questionnaire on a topic of European identity; writing an essay on a topic of European and national identity including belonging of Russia to Europe; writing and presenting a statement on identity politics of the EU as a tool in defining relations with various countries and participation in an open discussion.

Reading list suggests prior reading for each of a class in order to organize class in an interactive manner. The goal of a class not to expose the ready-made knowledge, but to evaluate existing expertise, to connect personal vision on a topic and to discuss the complexity of the topic and approaches that are available to study it further.

1. EU and European identity: quest for understanding and fulfilling the promises

The first part of a course will discuss the issues the EU and European identity and the EU politics of belonging, its conceptual framework and contradictions. Identity politics is an important part of the EU activity in defining the belonging of a country to Europe and specifically in terms of partnership and enlargement. European identity became a buzzword for defining the EU belonging on a level of the EU institutions, while not all European citizens, politicians and scientists share the vision that the EU is ‘ideal’ or ‘whole Europe’.

Reading:

Turkuler Isiksel (2018) Square peg, round hole: Why the EU can’t fix identity politics / Brexit and Beyond: Rethinking the Futures of Europe. Editors Benjamin Martill, Uta Staiger. UCL Press, 2018.

The Promise of the EU: Qualitative Survey: Aggregate Report (September 2014). URL: http://ec.europa.eu/commfrontoffice/publicopinion/archives/quali/ql_6437_en.pdf

2. Russia is being as a part and being apart of Europe: Russia-EU relations and factors influencing the perception of belonging within and outside

Second part of the course addresses the issue of Russia belonging to Europe and the contradictions the perception might cause on a level of interactions and expectations. Russia is a part of Europe in geographical terms, but for centuries Russians themselves have doubted their own belonging to Europe in political and civilizational terms, not talking about these doubts among Europeans. Since 1991 Russia underwent deep transformation of political, economical and social system. At the beginning of 1990s the majority of Russians had very positive perception of Europe and the EU. The war of 2008 and Ukrainian crisis 2014 dramatically changed the perception of the EU among Russians while the majority of them expressed sense of patriotism and national pride including high level of patriotism expressed by young people.

Reading:

Semenenko, I. (2013), The Quest for Identity: Russian Public Opinion on Europe and the European Union and the National Identity Agenda //Perspectives on European Politics and Society 14, no. 1: 102–122.

Helge Blakkisrud (2016) Blurring the boundary between civic and ethnic: The Kremlin’s new approach to national identity under Putin’s third term /The New Russian Nationalism: Imperialism, Ethnicity and Authoritarianism 2000–2015. Editors Pål Kolstø, Helge Blakkisrud. Edinburgh University Press, 2016

 

3. Politics of European belonging as a practical policy in regard to Russia

The third part of a course will be organised in a format of open discussion. During the discussion each participant will present his/her vision of the importance and the meaning the concept of European belonging in terms of practical policy, priorities, mechanisms and resources that are available to succeed and prioritise.

Reading:

Deriglazova Larisa (2017) How much ‘Europeaness’ remains in Russia? // Anthropological Journal of European Cultures. Special issue. Que reste-t-il de nos amours? The expectations of 1991 revisited. Vol. 26, No. 1 (2017): 75-97.

Marlene Laruelle (2016) Russia as an anti-liberal European civilisation /The New Russian Nationalism: Imperialism, Ethnicity and Authoritarianism 2000–2015. Editors Pål Kolstø, Helge Blakkisrud. Edinburgh University Press. 2016.

 

Additional reading:

Deriglazova «What does it mean to be Russian?“ in essays of Tomsk students studying International Relations, 2006, 2014» / Martin Tamcke (Ed.), Europäische Interaktionsfelder: Erkundungen zu deutsch-russischen Beziehungen /  European Fields of Interaction: Investigations on German-Russian Relations. Studies in Euroculture; 3. Göttingen: Universitätsverlag, 2018. P. 33–49. (eng)

Pitirim A. Sorokin (1967) The Essential Characteristics of the Russian Nation in the Twentieth Century // The Annals of the American Academy of Political and Social Science Vol. 370, National Character in the Perspective of the Social Sciences (Mar., 1967), pp. 99-115

Putin's Russia: How It Rose, How It Is Maintained, and How It Might End. (2015) Edited by Leon Aron. American Enterprise Institute, 2015.

Peter Rutland (2016) The place of economics in Russian national identity debates /The New Russian Nationalism: Imperialism, Ethnicity and Authoritarianism 2000–2015. Editos Pål Kolstø, Helge Blakkisrud. Edinburgh University Press, 2016.

John Besemeres (2016) A Difficult Neighbourhood: Essays on Russia and East-Central Europe since World War II. ANU Press, 2016. 526 p.

Russia 2025: Scenarios for the Russian Future (2013) Editors Maria Lipman, Nikolay Petrov. Palgrave Macmillan, 2013.

Natalia Zubarevich (2012) Four Russias: rethinking the post-Soviet map. URL: https://www.opendemocracy.net/od-russia/natalia-zubarevich/four-russias-rethinking-post-soviet-map

Prof. Larisa Deriglazova, Tomsk State University, Teacher responsible
Teaching
11-Apr-2018 – 13-Apr-2018
Study Group
Wed 11-Apr-2018 at 10-12, Pinni A3103
Thu 12-Apr-2018 at 10-12, Pinni A3103
Fri 13-Apr-2018 at 12-14, Pinni A3103
Periods: IV
Language of instruction: English
Further information:

Further information: dlarisa@inbox.ru

According to the United Nations, climate change is the greatest challenge of our time. In this course we explore some central political, legal and moral questions related to climate change, with an emphasis to global climate ethics. How does climate change affect people, states, and international affairs? How negative climate effects could be regulated and mitigated at regional and international level? Who bears the greatest responsibility for climate change? What rights the most vulnerable people and states have? How the future of just climate governance would look like? By looking at these and related questions this course offers an overview of key debates in climate ethics and politics literature, and introduces students to essential questions of global climate justice.

Enrolment for University Studies

Enrollment via email to responsible teacher by 15.2.2018. Maximum 15 students are admitted.

Milla Vaha, Teacher responsible
milla.vaha[ät]tuni.fi
Teaching
12-Mar-2018 – 7-May-2018
Seminar 24 hours
Mon 12-Mar-2018 - 7-May-2018 weekly at 14-16, Pinni A4060
Exceptions:
, (excl. March 26 - April 9)
Wed 14-Mar-2018 - 2-May-2018 weekly at 14-16, Pinni A4060
Exceptions:
, (excl. March 26 - April 9)
Periods: IV
Language of instruction: English
Further information:

The language of instruction is English.

Multilateralism can be understood as a cooperative form of decision-making on issue areas where supranational authority does not exist but where coordinated action is necessary. It is ideally an institutional arrangement that ensures global governance in a non-discriminatory manner wihtout regard to particularistic interests. Regionalism on the other hand refers to the different forms of regional cooperation among states that are drawn together through geography, politics, culture and transnationalism and most importantly, the benefits of cooperation. European integration process is the most developed form of regionalism and as such has served as a stepping stone for global cooperation. Under US leadership, the transatlantic region has been instrumental in developing the current structures of multilateralism and global governance. However, while population growth and climate change (among other things) necessitate even stronger cooperation, multilateral institutions like United Nations and World Trade Organization are being sidelined by regional organizations. Moreover, under Trump administration the former champion of liberal institutionalism has turned its back on multilateralism at the same time as the EU struggles with internal political and economic crisis.  This course provides tools to analyze current affairs of regional and global governance within the framework of comparative regioanalism and comparative institutional analysis. Studend also learns to set their analytical skills in practice through a policy paper workshop.

Enrolment for University Studies
Enrolment time has expired
Marko Juutinen, Teacher responsible
marko.juutinen[ät]tuni.fi
Teaching
12-Mar-2018 – 26-Apr-2018
Lectures 12 hours
Mon 12-Mar-2018 - 26-Mar-2018 weekly at 10-12, Pinni A3107
Thu 15-Mar-2018 - 22-Mar-2018 weekly at 12-14, Linna K108
Seminar 12 hours
Mon 9-Apr-2018 - 30-Apr-2018 weekly at 10-12, Pinni A3107
Thu 12-Apr-2018 - 26-Apr-2018 weekly at 12-14, Linna K108
Periods: IV
Language of instruction: English
Further information:

- Lectures and instruction, 12 hours  - Seminar work, 12 hours - Individual and group work about 100 hours to be used for the following: a) individual reading of course material about 6 research articles, b) 300 word commentaries of each article, c) group work: preparing and presenting a policy brief, d) 1800-2500 word individual essay or policy paper.

This course is an introduction to the Finnish Political System and Finnish Political History. The main focus of the course is on the development of the Finnish Political System from 1809 until the 21st century. This course provides an overview of the Constitution, political decision making and elections, political participation, tripartite agreements and welfare.  After the course, students are expected to understand the key features of Finnish political history, the political system and society, as well as able to perceive the political position and national identity of Finland in a wider context: Scandinavia, Russia and the EU.

Enrolment for University Studies
Enrolment time has expired
Johanna Peltoniemi, Teacher responsible
Teaching
6-Mar-2018 – 12-Apr-2018
Lectures 16 hours
Tue 6-Mar-2018 - 27-Mar-2018 weekly at 10-12, Linna K113
Thu 8-Mar-2018 - 5-Apr-2018 weekly at 10-12, Linna K113, No lectures on 29 March
Seminar 8 hours
Tue 10-Apr-2018 at 10-15, Linna K113
Thu 12-Apr-2018 at 10-15, Main building A2A
Periods: IV
Language of instruction: English

Instructor: Andrei Semenov, PhD,  Director of the Centre for Comparative history and Politics, Perm state University, Russia

Why do people protest? For social scientists of all kinds this question constitutes a centrepiece for many puzzles: political scientists are interested in causes and consequences of political mobilisation, international relations scholars - in the roots of insurgence and policies for handling violent resistance, sociologists work with social movements and related concepts. Introduction to contentious politics course is aimed at familiarising students of politics with basic conceptual and analytical tools developed within the “political process” theory to collective actions and protests. This theory links together strategic behaviour, contextual features, and frames; it posits that collective public claim-making that involves governments can take different forms - from revolutions and ethnic strife to grassroots movements and NIMBY-protests. However, these shades of contention share some common underlying mechanisms.

The course is primarily based on the works of Charles Tilly, Sidney Tarrow, and Douglas McAdam, however. Prior knowledge of the literature is beneficial but not required, however, the background information on the basics of collective action theories is highly recommended. The course is designed for the students working on social movements, political mobilisation, collective actions and related issues. 

Class 1. Contentious Politics and Theories of Collective Actions

  • Classic theories of collective actions: relative deprivation/grievances, resource mobilisation, rational choice, and political process.
  • Charles Tilly’s status model of contention.
  • Dynamics of contention and beyond. 

Required readings:

Opp, K.D., 2009. Theories of political protest and social movements: A multidisciplinary introduction, critique, and synthesis. Routledge. Chapter II. Protest, Social Movements, and Collective Action

Class 2. Contentious Politics as a Research Tool

  • Building bricks of the theory: contention, mechanisms, processes, episodes.
  • Putting different things together: rationality, context, and frames.
  • Critiques and challenges.

Required readings:

Tarrow, S., Tilly C. (2015) Contentious Politics. 2nd Edition. Oxford University Press. Chapter I: Introduction

Class 3. Case-study: Political contention in Russia

  • Post-Soviet democratisation and contention in Russia.
  • Urban mobilisation and protests.
  • Contention and national politics.

Required readings:

Robertson, G., 2013. Protesting putinism: the election protests of 2011-2012 in broader perspective. Problems of Post-Communism, 60(2), pp.11-23.

Enrolment for University Studies

Enrolment by e-mail to andreysemenov@comparativestudies.ru by 12 March.

Andrei Semenov, Teacher responsible
Teaching
26-Mar-2018 – 28-Mar-2018
Lectures 6 hours
Mon 26-Mar-2018 at 12-14, Pinni A3107
Tue 27-Mar-2018 at 12-14, Main building C5
Wed 28-Mar-2018 at 12-14, Pinni A3107
Periods: IV
Language of instruction: English
Tutkinto-ohjelman yhteiset opinnot [IV Periodi]
Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Kurssin tiedot ja ilmoittautuminen Moodlessa:

Saija Tapio, Vastaava opettaja
saija.tapio[ät]tuni.fi
Janika Asplund, Opettaja
janika.asplund[ät]tuni.fi
Sari Mäkelä, Opettaja
sari.makela[ät]tuni.fi
Opetus
16.4.2018 – 29.4.2018
Periodit: IV
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Kurssi on suoritettavissa Moodlessa 16.4.-29.4.2018 välisenä aikana.