HUOM!!!
Tenttiminen sosiaalitutkimuksen laitoksella 2010-2011
Kirjatentit voi suorittaa vain SÄHKÖISEN TENTTIMISJÄRJESTELMÄN kautta lkv. 2010-2011 !
**********************************************************
OPINTOKOKONAISUUKSIEN VASTUUHENKILÖT
I Sosiaalipsykologian perusopinnot Eero Suoninen
II Sosiaalipsykologian aineopinnot Tarja Aaltonen
III Sosiaalipsykologian syventävät opinnot Irmeli Järventie
************************************************
KIRJALLISUUSKUULUSTELUJEN VASTAANOTTAJAT JA MERKINTÖJEN ANTAJAT 2010 - 2011
HUOM! Kirjallisuuskuulustelut järjestetään sähköistä tenttipalvelua käyttäen.
I Sosiaalipsykologian perusopinnot
SPSYP2 Sosiaalipsykologian perusteet Sanna Raudaskoski
SOSYP1 Tiede, tutkimus, kirjoittaminen (sivuaineopiskelijat)
Sanna Raudaskoski
SPSYP6 Sosiaalipsykologinen tutkimus
Tiina Mälkiä
II Sosiaalipsykologian aineopinnot
SPSYA1 Yleiskatsaus sosiaalipsykologian sisältöön
Tarja Aaltonen
SPSYA2.1 Vuorovaikutusprosessi (sivuaineopiskelijat)
Tiina Mälkiä
SPSYA2.2 Minuus, elämänkulku ja sosiaalinen konteksti (sivuaineopiskelijat)
Irmeli Järventie
SPSYA2.3 Diskursiiviset käytännöt ja kulttuuri (sivuaineopiskelijat)
Eero Suoninen
SPSYA2.4 Instituutiot, organisaatiot ja ryhmät (sivuaineopiskelijat)
Tarja Aaltonen
SPSYA2.5 Soveltava sosiaalipsykologia (sivuaineopiskelijat)
Tiina Mälkiä
SPSYA3.1 Sosiaalipsykologinen teoria
Eero Suoninen
III Sosiaalipsykologian syventävät opinnot
SPSYS1.1 Sosiaalipsykologian klassinen tutkimus
Irmeli Järventie
SPSYS1.2 Sosiaalipsykologian kehitys
Anja Riitta Lahikainen
SPSYS2.1. Sosiaalipsykologian suuntaukset
Anja Riitta Lahikainen
SPSYS3 Harjoittelu tai kirjallisuus
Irmeli Järventie
TIEDEKUNNAN YHTEISTEN OPINTOJEN VASTUUOPETTAJAT Sosiaalitutkimuksen laitoksella
YTYH1 Yhteiskuntatieteiden ajankohtaisia kysymyksiä
(opiskelijoiden suoritusten vastaanotto):Irmeli Järventie
YTYH2 Yliopiston historia, ideat ja merkitys tieteiden historiassa (suoritusten vastaanotto):Ritva Nätkin
YTYH3 Yhteiskuntatieteiden teoriat
(laitoksen luento ja opiskelijoiden suoritusten vastaanotto): Jaana Vuori
YTYH4 Empiirisen tutkimuksen perusteet
(opiskelijoiden suoritusten vastaanotto): Marja Alastalo
Opintojakson tarkoituksena on antaa opiskelijoille perustiedot korkeakouluopiskelusta yleensä ja erityisesti opiskelusta Tampereen yliopistossa, johdattaa oman pääaineen koulutustavoitteisiin ja opintojen suunnitteluun.
Opiskelija laatii ensimmäisen opiskeluvuotensa aikana henkilökohtaisen opintosuunnitelman, jonka yhteydessä varmistetaan muun muassa tutkinnon rakenne ja aineyhdistelmä. Henkilökohtainen opintosuunnitelma on ennen kaikkea opiskelijan oma opintojen suunnittelun apuväline, jonka laatimiseen hän saa ohjausta omalta pääainelaitokseltaan sekä tiedekunnan opintoneuvonnasta
Kurssi korvaa yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan yhteisten opintojen kurssin "Yhteiskuntatieteiden ajankohtaisia kysymyksiä". Kurssi on avoin kaikille yliopiston opiskelijoille.
Opintojakson tarkoituksena on esitellä Tampereen yliopistossa tehtävän tutkimuksen näkökulmasta niitä kysymyksiä ja vastauksia, joita eri tieteenaloilla viriää. Kurssin tavoitteena on virittää tiedekunnan uudet opiskelijat tarkastelemaan yhteiskunnallisia ongelmia ja yhteiskuntatieteiden näkökulmia niihin. Kurssi tarjoaa yhteiskuntatieteellisen yleissivistyksen alkeet: se johdattaa opiskelijat tiiviissä muodossa yhteiskuntatieteen tapaan jäsentää nykymaailmaa ja esittelee käsitteitä, joilla eri tieteenalat osallistuvat ajankohtaiseen keskusteluun. Kurssin käytyään opiskelijalla on tuntuma siihen, miten yhteiskuntatieteissä tarkastellaan ja käsitteellistetään ajankohtaisia kysymyksiä.
Luentojen tavoitteena on siis kuvata ja valaista sitä, millä tavalla yhteiskuntatiede käsitteellistää ilmastonmuutosta juuri omilla ajatusvälineillään, asettaa sitä koskevia kysymyksiä ja tuottaa näihin vastauksena jonkinlaista tietoa yhteiskunnan tilasta, toiminnasta ja muutoksesta. Samalla mietitään sitä, millainen panos yhteiskuntatieteellä ilmiötä koskevassa ajankohtaisessa keskustelussa on tai voisi olla.
Luentosarjan ohjelma:
6.9. Johdanto ja orientaatioita
Professori Risto Kunelius (klo 14.15-15.30)
6.9. Ilmastopolitiikka ja biosfääripolitiikka
Professori Yrjö Haila, ympäristöpolitiikka (klo 15.45-17.00)
13.9. Kohti pirstoutuvaa vai yhtenäistä globaalia ilmastonmuutoksen hallintaa?
Yliassistentti Eero Palmujoki, kansainvälinen politiikka (klo 14.15-15.30)
13.9. Ilmastonmuutoksen vaikutukset kansainväliseen politiikkaan arktisella alueella
Tutkija Teemu Palosaari, rauhan- ja konfliktintutkimuskeskus (klo 15.45-17.00)
20.9. Ilmastonmuutos ja hyvinvointi: Länsimaisen arkielämän politiikka
Tutkija Liisa Häikiö, sosiaalipolitiikka (klo 14.15-15.30)
20.9. Ilmastomyönteisen toiminnan sosiaalipsykologiset esteet ja mahdollisuudet
Tutkija Jaana-Piia Mäkiniemi, sosiaalipsykologia (klo 15.45-17.00)
27.9. Aasian talous
Lehtori Jukka Lahtinen, johtamistieteet (klo 14.15-15.30)
27.9. Hyvää ja kaunista? Ilmastopuhe yritysten yhteiskuntavastuuraportoinnissa.
Tutkijatohtori Matias Laine, Yrityksen laskentatoimi (Taloustieteiden laitos) (klo 15.45-17.00)
4.10. Ilmastonmuutos ja journalismi
Professori Risto Kunelius, tiedotusoppi (klo 14.15-15.30)
4.10. Ilmastonmuutos, energiapolitiikka ja kuluttajakansalaisen vaikutusmahdollisuudet
Professori Ilkka Ruostetsaari, valtio-oppi (klo 15.45-17.00)
11.10. Tampereen kaupungin ilmasto- ja energiapolitiikka
Ympäristöpäällikkö, FT Kaisu Anttonen, Tampereen kaupunki (klo 14.15-15.30)
Loppukeskustelu
Suoritustapa: Opiskelijat suorittavat kurssin omilla ainelaitoksillaan eri tavoin, esimerkiksi laitoksen opettajalle palautettavalla oppimispäiväkirjalla. Ks. kunkin oppiaineen opintosuunnitelma kohdasta YTYH1.
Suoritusohje politiikan tutkimuksen laitoksella:
Kurssi suoritettaan kirjoittamalla luennoista oppimispäiväkirja, jonka ohjeellinen pituus on noin 10 sivua (kansilehti ja mahdollinen lähdeluettelo poislukien). Oppimispäiväkirjassa on käsiteltävä asioita vähintään 8 eri luennosta, kun luentoja on yhteensä johdantoluento + 10 temaattista luentoa. Luennoitsijoita on pyydetty kunkin luennon lopussa esittämään jokin kysymys ohjaamaan oppimispäiväkirjan pohdintaa. Kansainvälisen politiikan opiskelijat voivat tämän sijasta tai lisäksi tarkastella oppimispäiväkirjassaan ilmastonmuutosta globaalina ilmiönä luentojen pohjalta.
Kirjallisen esityksen laadinnasta ja oppimispäiväkirjan kirjoittamisesta tarkat ohjeet löytyvät laitoksen internet-sivuilla olevasta oppaasta, osoitteesta: http://www.uta.fi/laitokset/politiikka/opiskelu/Kirjallisten_esitysten_laadintaopas_2010.pdf . Perehdy erityisesti lukuihin 2-4, joista lukuun 2 oppimispäiväkirjan osalta ja kokonaisuudessaan lukuihin 3 Kirjallisten esitysten muoto ja rakenne ja 4 Esityksen ulkoasu. Jos käytät oppimispäiväkirjassasi myös muita lähteitä kuin luentoja, perehdy myös viittaus- ja lähdeluettelotekniikkaan luvussa 5.
Oppimispäiväkirjan tarkoituksena ei ole referoida luentoja, vaan kiteyttää ja jäsentää kurssin sisältöjä annetun teeman sekä itse valittujen kysymysten ja näkökulmien kautta. Tärkeää on miettiä, mikä on oleellista ja merkittävää käsiteltävissä asioissa, rakentaa siitä omaa käsitystään ja samalla arvioida omaa ajatteluaan ja oppimistaan. Tavoitteena on muodostaa oman näkemys käsiteltävistä asioista. Oleellista oppimispäiväkirjassa on pohdiskeleva ja arvioiva ote: tavoite on analysoida ja pohtia käsiteltäviä asioita eri näkökulmista. Oleellisen tärkeää on myös perustella näkemyksensä.
Oppimispäiväkirjassa tulee esittää viittaukset luennolla käsiteltyyn, esim. ?Luennossaan 13.9.2010 Palmujoki toteaa?? TAI ?Kuneliuksen mielestä? (luento 4.10.2010)?. Eli viittauksessa on näyttävä KUKA näin sanoi ja MILLOIN (millä luennolla) näkemys esitettiin.
Oppimispäiväkirjassa lisämateriaalin käyttö luentojen ohella on sallittua, mutta sitä ei vaadita. Mikäli käytät muita lähteitä kuin luentoja, tutustu myös viittaus- ja lähdeluettelotekniikkaan laitoksen ohjeessa kirjallisten esitysten laadinnasta (ks. yllä). Muu kuin luentomateriaali on merkittävä lähdeluetteloksi oppimispäiväkirjan loppuun ja tekstin sisällä on käytettävä viittauksia.
ARVIOINTI:
Oppimispäiväkirja arvioidaan asteikolla hylätty-5. Hyväksyttyyn tulokseen vaaditaan pohdintaa vähintään 8 luentokerralta sekä laitoksen ohjeiden noudattamista esityksen rakenteen ja ulkoasun osalta (ks. yllä). Lisämateriaalin käyttö ei suoraan vaikuta arviointiin.
Oppimispäiväkirjat lähetetään viimeistään perjantaina 29.10. sähköpostilla osoitteisiin:
Kansainvälinen politiikka: johanna.kentala@uta.fi.
Valtio-oppi: rauli.mickelsson@uta.fi
Suoritusohje psykologian laitoksella:
http://www.uta.fi/laitokset/psyk/opiskelu/ohjeita/yhtopi.htm
Suoritusohje sosiaalitutkimuksen laitoksella:
Kurssi suoritetaan laatimalla luennoista oppimispäiväkirja. Sen laadinnassa noudatetaan sosiaalitutkimuksen laitoksen ohjeita, jotka löytyvät sosiaalitutkimuksen laitoksen sivuilta: http://www.uta.fi/laitokset/sostut/opiskelu/ohjeita/luentopk.php. Luentopäiväkirja palautetaan 28.10.2010 mennessä paperiversiona Irmeli Järventien työhuoneen oven viereiseen lokeroon (Linna 5. krs huone 5067) tai postitse: Sosiaalitutkimuksen laitos, 33014 Tampereen yliopisto. Arviointi: hyväksytty/hylätty. Puuttuvia luento-osuuksia hyväksytään 10% eli yksi luento.
Suoritusohje sosiaalityön tutkimuksen laitoksella:
Kurssin luentopäiväkirjan laatimisessa hyödynnetään laitoksen yleisiä ohjeita: http://www.uta.fi/laitokset/sostyo/opiskelu/ohjeita/luentopk.php
Luentopäiväkirjan palautus 26.10.2010 mennessä paperiversiona Tarja Vierulan työhuoneen (Linna 6083) vieressä olevaan lokeroon. Älä lähetä työtäsi sähköpostilla vaan tarvittaessa postitse osoitteeseen Sosiaalityön tutkimuksen laitos, 33014 Tampereen yliopisto.Luentopäiväkirjan arviointi: hyväksytty/hylätty, palaute: Mikäli haluat suullista palautetta, varaa aika sähköpostitse tarja.vierula@uta.fi
Suoritusten vastaanottajat tiedotusopin laitoksella:
- kandidaatin tutkintoa opiskelevat (TIEDP2 Media-analyysin essee, ohjatusti):
erikoistutkija Katja Valaskivi
- maisterin tutkintoa opiskelevat (suoritus oppimispäiväkirjalla, itsenäisesti, ks. ohje):
yliassistentti Iiris Ruoho
Suoritusohje Tampereen yliopiston Porin yksikössä:
Luentopäiväkirjan palautus 26.10.10 mennessä paperiversiona Heli Valokiven työhuoneen (E117) ovilokerikkoon tai postitse: Heli Valokivi Tampereen yliopiston Porin yksikkö, PL 181, 28101 Pori. Arviointi: hyväksytty/hylätty. Ks. luentopäiväkirjaohje täältä: http://www.uta.fi/laitokset/sostyo/opiskelu/ohjeita/luentopk.php
Luennoille ei tarvitse ilmoittautua.
Tervetulotilaisuus sosiaalitutkimuksen laitoksen uusille opiskelijoille
Aika: keskiviikko 1.9.2010 klo 14.15 - 16
Paikka:Väinö Linna -sali
Tilaisuudessa on ensin koko laitoksen yhteinen tilaisuus ja sen jälkeen jakaantuminen oppiaineittain eri tiloihin.
Seuraavat tilat varattu oppiaineittain käyttöön yhteisen tilaisuuden päätyttyä:
Gradupäivä
Tässä keskustelutilaisuudessa gradunsa jo valmiiksi saaneet tai piakkoin saamassa olevat opiskelijat ja graduaan aloittelevat opiskelijat saavat vaihtaa ajatuksia graduntekoon liittyen. Konkarit voivat kertoa tutkimusprosessista iloine ja suruineen, kun taas aloittelevat tekijät saavat tilaisuuden kysellä mieltään askarruttavista asioista. Mukaan keskustelemaan ovat tervetulleita kaikki, riippumatta siitä, missä vaiheessa gradu on.
Aika: 30.9.2010, klo 9-13
Paikka: LINNA K113
Koordinaattori: Miia Toivo
Kenelle suunnattu: Sosiaalitutkimuksen laitoksen oppiaineiden tutkielmaseminaarilaisille ja muille kiinnostuneille.
Kurssin korvaavuus: Kurssi on osa laitoksen tutkielmaseminaareja.
Luentokurssi (20 t) sosiaalipsykologian peruskäsitteistä, historiasta, kysymyksenasetteluista ja lähtökohdista. Luennot edellyttävät läsnäoloa.
Luennot keskiviikkoisin klo 9-12 alkaen 8.9., Väinö Linna -sali
Tenttitilaisuus ke 27.10. klo 9-11 ,Väinö Linna -sali
(Uusintatentti ke 10.11. klo 9-11 , Linna K 103)
Luennon seuraamista helpottava luentomoniste tulostettavissa sivulla http://www.uta.fi/laitokset/sostut/hlokunta/suoninen/suoninen.php näkyvästä linkista.
20 t luentokurssi oppialan historiallisesta kehityksestä, käsitteistä, teorioista ja nykysuuntauksista. Luennot edellyttävät läsnäoloa.
SOSIAALIPOLITIIKAN PERUSKURSSI
Koordinaattori: Ritva Nätkin
SOSIAALIPOLITIIKAN PERUSKURSSI
tiistaisin klo 10-12 Väinö Linna -sali, LINNA
****************
Opintosuoritus: Suoritetaan luentopäiväkirjalla
Luentosarjan ohjelma:
14.9.2010
Ritva Nätkin: suoritusohjeet + johdantoluento
21.9.2010
Ritva Nätkin: Hyvinvointivaltiollisen sosiaalipolitiikan rakentaminen
28.9.2010
Mikko Perkiö: Globaali sosiaalinen kehitys
5.10.2010
Katja Repo: Perhe, hoiva ja sosiaaliset oikeudet
12.10.2010
Jouko Nätti: Työ, työttömyys ja sosiaalipolitiikka
?..
26.10.2010
Pertti Koistinen: Työn, hoivan ja hyvinvoinnin muuttuvat suhteet
2.11.2010
Jouko Nätti: Sosiaalipolitiikka ja työelämän muutos
9.11.2010
Jorma Sipilä: Sosiaalipolitiikka ja talous
16.11.2010
Ritva Nätkin: Päihteet ja sosiaaliset ongelmat
23.11.2010
Paneeli: useampi opettaja
Pääaineopiskelijoille seminaari ja sivuaineopiskelijoille kirjallisuuskuulustelu.
**********************
KEVÄTLUKUKAUSI 2011
Seminaari jatkuu torstaisin klo 10-12:
Tarja Aaltonen, alkaen 13.1. Linna 5016 (24.3. Linna 5038-39)
Tiina Tiilikka,alkaen 13.1. Linna 5015 (24.3. Linna 6019)
Jukka Syväterä, alkaen 13.1.Virta 234.
*********************
Syksy 2010/Yhteiset luennot:
28.10.2010 klo10-12 , Pinni LS B3107: luennon teemana kirja-arviot, Minna Zechner
4.11.2010 klo10-12 , Pinni, Paavo Koli -sali: luennon teemana tutkimusetiikka, Tarja Aaltonen & Eriikka Oinonen
9.12.2010 klo10-12 , Pinni, Paavo Koli -sali: luennon teemana lähdekäytännöt, suullinen esittäminen ja argumentointi, Katja Repo
Sosiaalipsykologian aineopintoihin kuuluvien opintojaksojen esittelyä ei järjestetä erikseen syksyllä 2010. Tarvittaessa käänny kysymyksin kursseista ja opintokokonaisuuksista vastaavien opettajien puoleen.
Sosiaalitieteen kvalitatiiviset menetelmät
Pääaineopiskelijoille luento- ja harjoituskurssi sosiaalitieteen laadullisista tutkimusmenetelmistä.
Luennot tiistaisin klo 14-16 (ajalla 7.9.-30.11.2010)
Menetelmäharjoitukset perjantaisin klo 9-16 välisenä aikana (ajalla 5.11-26.11.2010).
Lisäksi pienryhmissä tehtävät aineistonkeruuharjoitukset.
Kurssin tarkoituksena on perehdyttää opiskelijat kvalitatiivisen tutkimuksen lähestymistapoihin, metodologisiin kysymyksiin ja keinoihin hankkia ja analysoida tutkimusaineistoja.
Kurssi sisältyy sosiologian, sosiaalipsykologian, sosiaaliantropologian ja sosiaalipolitiikan pakollisiin aineopintoihin.
Työmuodot: Kurssi koostuu yhteisistä luennoista, ryhmätöistä sekä opiskelijoiden etätyöskentelynä tekemästä aineistonkeruuharjoitustyöstä kurssin tarjoamin välinein.
Suoritustapa: luennot ja ryhmätyöt (24 t) sekä etätyöt (12 t).
Paikat:
Pääaineopiskelijoille pakollinen kandidaatin tutkinnon tutkielmaseminaari.
HUOM! aika- ja paikkatietoja muutettu 23.8.2010
Lapsen hyvinvointi kulttuurisessa ja yhteiskunnallisessa kontekstissa -kurssi
Pääaineopiskelijoille tiistaisin 14-17 7.9.- 14.12.2010.
Korvaavuus: Sosiaalipsykologiassa SPSYA2.2/SPSYS2.1
Korvaa myös sosiaalipolitiikan aine- ja syventävissä opinnoissa.
Sivuaineopiskelijat suorittavat kohdan kirjatentillä.
Vastuuopettajat
Anja Riitta Lahikainen
Ritva Nätkin
Kurssin tarkoituksena on perehdyttää opiskelija uuteen poikkitieteelliseen tutkimukseen lasten hyvinvoinnista ja sitä säätelevistä/konstruoivista kulttuurisista ja yhteiskunnallisista tekijöistä
opetusmuoto; luento, seminaari, luentopäiväkirja, essee
Korvaavuudet;
Opetusaika I ja II periodi alkaen 7.9.-14.12. tiistaisin kl 14-17
Luentoaiheet:
- John Bowlbyn kontrolli-systeemi teoria (alle kolmevuotiaan päivähoito) (AR)
- Äitien päihdeongelmien aiheuttamat riskit varhaishoivalle (RN)
2. 14.9. Kaksoissosialisaatio; koti ja päivähoito arjen kasvuympäristöinä (esikouluikäiset), Linna K 113
- Basun-projekti kaksoissosialisaatiomalli (AR)
- arjen haasteet ja mahdollisuudet
- Lasten käsityksiä päivä/kotihoidosta (Katja Repo)
- 3. 21.9. Lasten hyvinvoinnin kriteerit, Linna K 113
-Hyvinvoinnin kulttuuriset ja yhteiskunnalliset reunaehdot (AR)
-Media lasten ja nuorten kasvuympäristönä (possibilities and challenges) (AR ryhmätyö)
4. 28.9. Perheiden rakenne ja lasten hyvinvointi, Pinni B, ls. 3107
-Perheiden monimuotoisuus ja lapsen etu (RN)
-Lapset huoltajuusriidoissa (Teija Hautanen)
5. 5.10. Nuorten hyvinvointi, Päätalo, ls A3
-Nuorten itsenäistyminen ja aikuistuminen vanhempien näkökulmasta (RN)
- Yhteisöjen turvallisuus nuorten näkökulmasta (Atte Oksanen)
------
Seminaariosuus; opiskelijoiden esseiden käsittely
Tiistaisin 14.9.-9.11.2010, klo 9-12, Linna ML 51 (Varattu myös tilat: ti 14.9. klo 9-12 Linna 5014 ja ti 9.11. tila ilm. myöh.)
Koordinaattori: Katri Siponen
Opettajat: Joonas Miettinen, Satu Ojala, Katri Siponen, Niina Viitasalo ja Jouko Nätti
Kurssin kuvaus:
Kurssilla käsitellään työtä Euroopassa eri maissa. Kurssin näkökulmia ovat hyvinvointi työssä, työn joustavat käytännöt, epätyypillinen työ sekä työn ajan ja paikan kysymykset. Tutkimme näitä teemoja mm. sukupuolen, iän sekä työntekijän aseman näkökulmista tai opiskelijoiden toiveiden mukaan. Opettelemme samalla tilastomenetelmiä SPSS-ohjelman avulla, mm. muuttujien muunnoksia, ristiintaulukointeja, kuvioiden tekemistä sekä perusmonimuuttujamenetelmiä. Kurssin osallistujilta edellytetään SPSS-perustaitoja (esim. Yhteisten opintojen Tilastotieteen ja SPSS:n perusteet -kurssi suoritettu).
Tavoitteena on innostaa opiskelijoita tutkimaan työtä sekä matalin askelin oppia huomaamaan, miten tutkimuskysymys operationalisoidaan kvantitatiiviseksi analyysiksi ja mitä tilastoanalyysiohjelmat tarjoavat. Painotamme tulosten tulkinnan taitoja. Aineistona käytämme laajaa eurooppalaista työoloaineistoa vuodelta 2005. Kurssi antaa mahdollisuudet kvantitatiivisten opinnäytetöiden tekemiseen. Huomatkaahan opiskelijat myös, että yhteiskuntatieteilijän työllistymisen kannalta kvantitatiivisen analyysin perusosaaminen voi olla tärkeää.
Sisältö ja työskentelytavat:
Kurssi koostuu luennoista ja niihin liittyvistä harjoituksista. Kullakin kerralla aiheeseen perehdyttävän johdantoluennon jälkeen tutkitaan, millaiset mahdollisuudet aineisto tarjoaa tutkia kyseistä teemaa sekä harjoitellaan perustavia menetelmiä SPSS-ohjelmalla. Harjoituksiin kuuluu opetuskertojen välillä itsenäisesti tai ryhmissä suoritettava tehtävä, joista kootaan päätösseminaariin pieni kvantitatiivista ja vertailevaa tutkimusta arvioiva esitys. Tarkoitus ei ole tuottaa oikeita vastauksia vaan arvioida tuotettujen tulosten antia ja rajoja.
Kurssin suorittamisen edellytyksiä ovat aktiivinen läsnäolo ja osallistuminen, jaetun materiaalin soveltaminen sekä harjoitusten tekeminen yksin tai yhdessä. Moodle-alueen "helpdeskissä" saa ja pitää kysyä kurssin teemoista ja analyysin mahdollisista ongelmista.
Korvaavuudet:
sosiaalipolitiikka: SPOLA3A1 Työn ja hyvinvoinnin tutkimus, SPOLS21 Työn ja hyvinvoinnin tutkimus; sosiaalityö: STYÖS3B2 Konkreettinen sosiaalitutkimus; sosiologia: SOSLA2.2 Elämänkulku ja yhteiskunnan rakenteet; sosiaalipsykologia: SPSYA2.4 Instituutiot, organisaatiot ja ryhmät; naistutkimus: NAISM4 Menetelmäopinnot I ja NAISM6.2 Menetelmäopinnot II
Lisätietoja: Katri Siponen (katri.siponen@uta.fi)
Sosiaalipsykologian syventävien opintojen
Paikka:
Tilaisuudessa:
Opintojen esittelytilaisuus ja gradu -ryhmiin jako.
HUOM! aika- ja paikkatietoja muutettu 23.8.2010
Lapsen hyvinvointi kulttuurisessa ja yhteiskunnallisessa kontekstissa -kurssi
Pääaineopiskelijoille tiistaisin 14-17 7.9.- 14.12.2010.
Korvaavuus: Sosiaalipsykologiassa SPSYA2.2/SPSYS2.1
Korvaa myös sosiaalipolitiikan aine- ja syventävissä opinnoissa.
Sivuaineopiskelijat suorittavat kohdan kirjatentillä.
Vastuuopettajat
Anja Riitta Lahikainen
Ritva Nätkin
Kurssin tarkoituksena on perehdyttää opiskelija uuteen poikkitieteelliseen tutkimukseen lasten hyvinvoinnista ja sitä säätelevistä/konstruoivista kulttuurisista ja yhteiskunnallisista tekijöistä
opetusmuoto; luento, seminaari, luentopäiväkirja, essee
Korvaavuudet;
Opetusaika I ja II periodi alkaen 7.9.-14.12. tiistaisin kl 14-17
Luentoaiheet:
- John Bowlbyn kontrolli-systeemi teoria (alle kolmevuotiaan päivähoito) (AR)
- Äitien päihdeongelmien aiheuttamat riskit varhaishoivalle (RN)
2. 14.9. Kaksoissosialisaatio; koti ja päivähoito arjen kasvuympäristöinä (esikouluikäiset), Linna K 113
- Basun-projekti kaksoissosialisaatiomalli (AR)
- arjen haasteet ja mahdollisuudet
- Lasten käsityksiä päivä/kotihoidosta (Katja Repo)
- 3. 21.9. Lasten hyvinvoinnin kriteerit, Linna K 113
-Hyvinvoinnin kulttuuriset ja yhteiskunnalliset reunaehdot (AR)
-Media lasten ja nuorten kasvuympäristönä (possibilities and challenges) (AR ryhmätyö)
4. 28.9. Perheiden rakenne ja lasten hyvinvointi, Pinni B, ls. 3107
-Perheiden monimuotoisuus ja lapsen etu (RN)
-Lapset huoltajuusriidoissa (Teija Hautanen)
5. 5.10. Nuorten hyvinvointi, Päätalo, ls A3
-Nuorten itsenäistyminen ja aikuistuminen vanhempien näkökulmasta (RN)
- Yhteisöjen turvallisuus nuorten näkökulmasta (Atte Oksanen)
------
Seminaariosuus; opiskelijoiden esseiden käsittely
Sosiologian, sosiaalipsykologian, sosiaalipolitiikan, naistutkimuksen ja sosiaaliantropologian yhteinen orientoiva tutkielmaseminaari, syksy 2010
Tavoitteet: tutkimuksen teon perusprosessien ja välineiden hallinta, oman tutkimusintressin selkiytyminen, alustava gradusuunnitelma ja tutustuminen kolmeen pro gradutyöhön oman tutkielman intressialueelta.
Opettajat:
Matti Hyvärinen (sosiologia, sosiaaliantropologia), Anja Riitta Lahikainen (sosiaalipsykologia - seminaari vain 1. periodilla), Jouko Nätti (sosiaalipolitiikka), Päivi Korvajärvi (naistutkimus)
*****************
VANHAA TEKSTIÄ -TARKISTETTAVA!:
Kesto: periodit 1-2; 1. periodilla oppiaineiden yhteinen osuus, 2. periodilla oppiainekohtaiset osuudet.
Aika ja paikka:
Yhteinen ohjelma :
Järjestäytyminen: Mitä gradu on (osana tutkintokokonaisuutta) ?
Laitoksen tutkimusprojektien esittely (Hyvärinen)
Tutkimussuunnitelma (Päivi Korvajärvi,Jouko Nätti )
Gradunteko prosessina -seminaari, valmistuneet kertovat.
Tutkimusetiikka, (Matti Hyvärinen)
Gradu tulee - oletko valmis? (Lahikainen)
2. periodi
Yhteisenä opetuksena kandiseminaarien kanssa Lähdepaja
TIEDONHAUN JA LÄHTEIDEN HALLINNAN syventävä koulutus (3 tuntia/opiskelija)
- ilmoittautuminen kurssilla.
Ajat ja paikat (Kirjaston tiloja),valitse yksi vaihtoehto
SPSYS4.1 Orientoiva tutkielmaseminaari
Pro gradu -työn tekemistä tukeva seminaari.
Jatkavat seminaarit, jatkuu keväältä 2010.
Ryhmä 1 Irmeli Järventien ryhmä, ma 12-14, alkaen 13.9., Linna 4026
Ryhmä 2 Eero Suonisen ryhmä, ma 14-16 avaustapaaminen jossa täsmennetään tapaamisaikataulu 20.9.2010, Linna 5015
Jatkokoulutusseminaari ke 14-16 alkaen 15.9. (Seminaaria ei ole ke 3.11.)
Paikka: Linna 5014
**************
Seminaari jatkuu keväällä 2011 alkaen 12.1. klo 14-16
Paikka: Linna 5015
Addiktiotutkimuksen jatkokoulutusseminaari jatkaa keväällä 2011.
Kokoonnume torstaisin klo 13-16.
Kokoontumiskerrat ovat 20.1., 24.2., 17.3., 28.4. ja 19.5.
Paikka: LINNA 6019 (Linna, 6.kerros)
Mixed methods - tutkimuskysymyksistä tutkimusasetelmaan, 23.-24.9.2010, 1/3 op - kurssi erityisesti jatko-opiskelijoille, mutta myös perustutkinto-opiskelijat ovat tervetulleita (jokainen sopii korvaavuudesta itse).
Kurssin tavoitteena on vahvistaa ymmärrystä monia menetelmiä hyödyntävästä tutkimusotteesta. Kurssilla hahmotellaan, mitä mixed methods tämän päivän tutkimuksessa on, ja mitä se voisi olla, opetellaan rakentamaan tutkimusasetelmia, joissa keskeistä on sopivien menetelmien valinta suhteessa tutkimuskysymykseen ja aineistoon, puretaan vastakkainasetteluja laadullisen ja määrällisen tutkimusotteen väliltä sekä syvennetään ymmärrystä teorian ja empirian välisistä suhteista. Kurssin järjestävät Sosiaalitutkimuksen laitos, YTI sekä Allianssi-IHME.
OHJELMA
TO 23.9.2010
Luennot ja paneelikeskustelu
klo 9.15 - n. klo 11 Pertti Töttö, Johdanto
klo 12.00 - 13.30 Matti Kortteinen, Miten yhdistää erityyppisiä aineistoja konkreettisessa sosiaalitutkimuksessa? - Ajattelutapa ja esimerkkejä
klo 13.45 - 14.30 Tero Mamia, Voikkaa-tutkimus ja sen esikuva Marienthal-tutkimus
klo 15.00 - n. 16.30, paneelikeskustelu, pj. Jouko Nätti, keskustelijoina kurssin opettajat ja opiskelijat
PE 24.9.2010
Seminaarit
klo 9.15 - n. 15, 2-3 seminaariryhmää osallistujamäärän mukaan
Työ, hyvinvointi ja sukupuoli - tutkijaseminaari on tarkoitettu sekä jatko-opiskelijoille että tutkijoille. Seminaarin ohjelma sovitaan lukukauden alussa. Seminaari kokoontuu to klo 14-16. Ensimmäinen kokoontumiskerta on to 30.9.2010, Paikka: Linna 5016.
Syksyn seuraavat kokoontumisajat ovat alustavasti:
to 28.10.
to 11.11.
to 25.11.
to 9.12.
Tieto, tiede, teknologia -tutkimusseminaari
Seminaarissa käsitellään tiedon, tieteen ja teknologian yhteiskunnallista ja kulttuurista muotoutumista, muun muassa tieteellisiä ja teknisiä työn ja arjen käytäntöjä sekä toimijuutta. Teknotieteellisiä käytäntöjä tarkastellaan mm. ympäristön, luonnon, sukupuolen, vallan näkökulmista.
Seminaari kokoontuu lukukausittain kaksi kertaa, ja siellä käsitellään osanottajien meneillään olevia tutkimuksia. Seminaari soveltuu tutkijoille, jatko-opiskelijoille ja pro gradu -tutkielmaa aihepiiristä tekeville opiskelijoille. Opiskelijat ja jatko-opiskelijat voivat suorittaa seminaarin yhteydessä myös aihepiiriin liittyvää omaa opinnäytettään tukevaa kirjallisuutta opettajan kanssa sovitulla tavalla.
Seminaari on monitieteinen, ja sitä järjestävät useat laitokset ja oppiaineet ja tutkimusyksiköt yhteistyönä; informaatiotutkimus, naistutkimus, sosiologia, TASTI ja yhdyskuntatieteiden laitos yhteistyössä SYKEn kanssa.
Seminaari on avoin Tampereen yliopistossa opiskeleville. Seminaarissa kuullaan esitelmiä myös muista yliopistoista.
Opintopisteitä seminaarista voi saada 2-7 seuraavasti:
2 opintopistettä saa osallistumalla aktiivisesti lukuvuoden seminaareihin - lukemalla esitelmäpaperit ja osallistumalla keskusteluun - ja kirjoittamalla lyhyen oppimispäiväkirjan.
3 - 5 opintopistettä saa osallistumalla aktiivisesti seminaariin ja esittämällä siellä paperin omasta tutkimuksestaan.
Lisäopintopisteitä saa, jos edellisten lisäksi lukee seminaarikirjallisuutta opettajan kanssa sovitulla tavalla ja esittää lukeneisuutensa esim. päiväkirjassa tai esitelmässä.
Seminaarista kiinnostuneita sosiaalitutkimuksen laitoksen opiskelijoita pyydetään ottamaan yhteyttä Marja Alastaloon (e-mail: marja.alastalo@uta.fi).
******************************************
Kokoontumiset KEVÄTLUKUKAUDELLA 2011
4.2.2011 (Tampereen yliopisto, Linna 5014, klo 10-16) ja 8.4.2011 (Tampereen yliopisto, Linna 5014, klo 10-16)
******************************************
Tieto, tiede, teknologia -tutkimusseminaari 8.4.2011
Paikka Linna h. 5014, TaY (Kalevantie 5)
10-12
YTT, Kirsti Lempiäinen, Tampereen yliopisto: The Interconnections between class, gender and agency in higher education
YTT, Marja Alastalo & YTM Anne Hautamäki, Tampereen yliopisto: Sosiologian työnjako ja sukupuoli
12-13 Lounastauko
13-16 Taide, teknologia ja kulttuuripolitiikka -teemailtapäivä
YTT, Sakari Taipale, Jyväskylän yliopisto: Mobilities in Finland?s information society strategies from 1995 to 2010
YM, FM, Niina Simanainen, Jyväskylän yliopisto: New media and discourses of technology in the arts
YM, Mikko Karaiste, Jyväskylän yliopisto: Mapping digital film
Globaalin muutoksen hallinta -tutkimusseminaari
on tutkijaseminaari, jossa käsitellään globaalin muutoksen hallintaa ja transnationaalisten hallintamallien kotouttamista. Seminaari soveltuu aiheesta kiinnostuneille jatko-opiskelijoille ja tutkijoille. Seminaari toimii läheisessä yhteydessä "Moderni maailma: Tutkimus maailmanyhteiskunnan hallinnasta" -tutkimusprojektiin.
Kokoontumiset keväällä 2011
Kevään kokoontumiset ovat seuraavina päivinä - aina maanantaina klo 10-12 huoneessa Virta 388, 3 krs.:
24.1.
31.1.
14.2.
21.2.
7.3.
28.3.
4.4.
11.4.
2.5.
9.5.
16.5.
Seminaari on avoin laitoksen kaikkien aineiden jatko-opiskelijoille ja siihen voi osallistua ilman ennakkoilmoittautumista.
****************
Osoite projektin "Moderni maailma: Tutkimus maailmanyhteiskunnan hallinnasta" sivulle: http://www.uta.fi/laitokset/sostut/tutkimus/projektit/moderns.php
Opiskelija paikantaa kurssin avulla itsensä osaksi tieteellisen ajattelun ja yliopistoinstituution historiallisia suhteita, kehityskulkuja ja nykyisiä käytäntöjä. Opiskelija omaksuu myös välineitä yhteiskunnallisten ilmiöiden tulkintaan, selittämiseen ja ymmärtämiseen tutkimuksellisin keinoin. Tavoitteena on, että kurssi innostaa opiskelijaa näkemään itsensä yliopistoinstituution ja tutkimuksellisten käytäntöjen aktiivisena toimijana ja tarjoaa näkökulmia siihen, mikä on yliopiston ja yhteiskuntatieteellisen tiedon merkitys yhteiskunnassa.
Sisältö
- yliopisto tieteiden historiassa
- yliopiston ideat ja ulottuvuudet
- yliopisto akateemisen opiskelun ja tieteellisen tutkimuksen käytäntönä
- yhteiskuntaa koskevan tiedon merkitys ja asema yhteiskunnassa
- tutkimuksen etiikka ja tavoitteet
Politiikan tutkimuksen laitoksen ohjeet:
ks. YTYH2 Moodle ja politiikan tutkimuksen laitoksen oppimispäiväkirjaohje
Porin yksikön ohjeet:
Kirjoita pohdiskeleva kirjoitus luentosarjalla käsitellyistä keskeisistä asioista. Hyvä luentopäiväkirja ei ole pelkkää luennon sisällöön referointia, vaan luentopäiväkirjassa voi pohtia luentosarjan sisältöjä myös kriittisesti ja esittää asioista omia tulkintoja. Syvyyttä ja elämänmakua päiväkirjaan saat, jos peilaat opittua myös oman kokemuksesi kautta ja/tai havainnollistat esitystäsi esimerkeillä elävästä elämästä.
Luontopäiväkirja voi edetä kronologisesti luentorunkoa noudattaen, mutta kiinnitä silloin erityisesti huomiota siihen, ettei kirjoituksesta tule liian referaattimainen. Mikäli käsittelet jokaista luentoa erikseen sisällytä silloin luentopäiväkirjaan vähintään sivun mittainen johdanto, jossa teet yhteenvetoa luentosarjasta ja sen keskeisistä teemoista. Toinen vaihtoehto luentopäiväkirjan kirjoittamiseen on valita luennoista muutamia niitä yhdistäviä teemoja ja jäsentää kirjoitus niiden pohjalta. Kiinnitä tällöin huomiota siihen, ettet keskity kirjoituksessasi vain muutamaan luentoon, vaan keräät aineksia pohdintoihisi eri luennoista. Molemmissa tapauksissa on hyvä käyttää väliotsikoita jäsentämään kirjoitusta.
Hyväksytyt luentopäiväkirjat arvostellaan asteikolla 1-5. Hyvä arvosana (3-4) edellyttää, että opiskelija on sisäistänyt luentojen pääsisällöt ja kykenee niiden pohjalta laatimaan jäsennellyn kirjoituksen sekä luomaan myös oman suhteen kirjoittamiinsa asioihin. Paras arvosana edellyttää työltä edellisten ominaisuuksien lisäksi innovatiivisuutta ja edellistä syvällisempää / laaja-alaisempaa otetta. Yltääkseen parhaaseen arvosanaan tekstin on oltava myös kirjoitettu hyvällä suomen kielellä.
Luentopäiväkirja kirjoitetaan koneella ja tekstillä tulee olla pituutta 8-10 sivua (rivivälillä 1,5, fontilla 12 ja kunnon marginaaleilla).
Luento-/ oppimispäiväkirjan palautus: 10.12.2010 mennessä paperiversiona Jukka Niemelän työhuoneen oven vieressä vieressä lokeroon.
Psykologian laitoksen ohjeet:
http://www.uta.fi/laitokset/psyk/opiskelu/ohjeita/yhtopi.htm
Sosiaalitutkimuksen laitoksen ohjeet
Kirjoita pohdiskeleva oppimispäiväkirja luentosarjalla käsitellyistä keskeisistä asioista. Valitse luennoista muutamia niitä yhdistäviä teemoja ja jäsennä kirjoitus niiden pohjalta. Älä kuitenkaan keskity kirjoituksessasi vain muutamaan luentoon, vaan kerää aineksia pohdintoihisi kaikista eri luennoista. Pohdiskelevuus tarkoittaa, että oppimispäiväkirja ei ole pelkkää luentojen sisällön referointia, vaan voit pohtia luentosarjan sisältöjä myös kriittisesti ja esittää asioista omia tulkintojasi. Sopiva määrä on esimerkiksi neljä teemaa, joista kustakin kirjoitat n. 1,5 sivua. Oppimispäiväkirja kirjoitetaan koneella, ja tekstillä tulee olla pituutta n. 6 sivua (rivivälillä 1,5, fontilla 12).
Oppimispäiväkirja arvostellaan hyväksytty/hylätty -periaatteella. Oppimispäiväkirjan palautus: 10.12.2010 mennessä paperiversiona Ritva Nätkinin työhuoneen (Linna 6078) oven vieressä olevaan lokeroon.
Sosiaalityön tutkimuksen laitoksen ohjeet:
Kurssin luento-/ oppimispäiväkirjassa hyödynnetään laitoksen yleisiä ohjeita: http://www.uta.fi/laitokset/sostyo/opiskelu/ohjeita/luentopk.php
Luento-/ oppimispäiväkirjan palautus: 10.12.2010 mennessä paperiversiona Kirsi Güntherin huoneen (6088) vieressä olevaan lokeroon. Älä lähetä työtäsi sähköpostilla vaan tarvittaessa postitse osoitteeseen Sosiaalityön tutkimuksen laitos, 33014 Tampereen yliopisto.
Luento-/ oppimispäiväkirjan palaute: Jos haluat suullista palautetta oppimispäiväkirjasta niin varaa aika sähköpostilla kirsi.gunther@uta.fi
Tiedotusopin laitoksen ohjeet:
http://www.uta.fi/laitokset/tiedotus/opiskelu/kurssimateriaalit/lv10-11/YTYH2opk.html
Opintojakson tavoite on, että opiskelija saa yleiskuvan
yhteiskuntatieteellisessä tutkimuksessa käytettävistä
empiirisen tutkimuksen menetelmistä ja tutkimusprosessista eri vaiheineen. Opiskelija tutustuu tutkimisen tekemisen perusteisiin ja oppii ymmärtämään tutkimusongelman merkityksen tutkimusasetelmien, aineistojen ja analyysitapojen valinnalle.
Opiskelija oppii, miten erilaisilla menetelmällisillä
lähestymistavoilla voidaan tarkastella samaa tutkimuskohdetta ja miten eri lähestymistavat tuottavat tutkimuskohteesta erilaista tietoa.
29.10.
Empiirisen tutkimuksen perusjäsennykset ja käsitteet (Marja Alastalo)
5.11.
Empiirisen tutkimuksen prosessi (Marja Alastalo)
12.11.
Kohteesta aineistoksi - erilaiset aineistotyypit (Marja Alastalo & Helena Laaksonen, FSD)
19.11.
Numerotiedon lukutaito (Marja Alastalo)
26.11.
Kokeellinen tutkimus (Kalevi Korpela)
3.12.
Empiirisen tutkimuksen eettiset kysymykset (Marika Enwald)
10.12.
Yhteenveto Yhteiskuntaa koskevan tiedon merkitys ja käyttö (Marja Alastalo)
17.12. Tentti klo 10-12
Uusintatentti pe 14.1.2011 klo 10-12 PinniB1096.
Suoritusten vastaanottajat laitoksittain, ks. http://www.uta.fi/tiedekunnat/yht/opiskelu/perustutkinnot/yhteisetopinnot/vastuuopettajat.html
Suoritusohje tiedotusopin pääaineopiskelijoille, ks. http://www.uta.fi/laitokset/tiedotus/opiskelu/opintoopas/essee_ohjeet/TIEDAT1B_esseeohjeet/AT1B_esseeohje2010-12.pdf
Luentokurssi 20 t sosiaaliantropologian historiallisesta kehityksestä, käsitteistä, kysymyksenasetteluista, teorioista ja nykysuuntauksista. Luennot edellyttävät läsnäoloa.
Aika:
ti 26.10.- 30.11.2010 klo 12-14 ja
ke 27.10. - 17.11.2010 klo 10-12
Paikka: päätalo ls A1
Tentti ti 30.11. klo 12 -14, päätalo ls A1
Uusintatentti ke 15.12. klo 10-12, Pinni LS B1097
TOINEN UUSINTATENTTI JÄRJESTETÄÄN TAMMIKUUSSA 2011. AIKA JA PAIKKA ILMOITETAAN MYÖHEMMIN.
NAISP1.1. Naistutkimuksen peruskurssi 2 op
Luentosarjalla käsitellään useiden aihepiirien kautta kysymystä siitä, mitä naistutkimus, sukupuolen tutkimus ja feministinen tutkimus ovat. Luennoilla pohditaan, miten moninaisin tavoin sukupuoli jäsentää yhteiskuntaa ja kulttuuria. Tarkastelun kohteeksi otetaan myös sukupuolen kietoutuminen muihin hierarkkisoiviin eroihin, kuten seksuaalisuuteen, luokkaan, ikään, "rotuun" ja etnisyyteen. Luentosarjan kuluessa tutustutaan naistutkimuksen peruskäsitteistöön, erilaisiin lähestymistapoihin ja keskeisiin nykysuuntauksiin. Kurssille ei tarvitse ilmoittautua etukäteen.
Luennot suoritetaan luentopäiväkirjalla, josta annetaan tarkemmat ohjeet luennoilla. Luentopäiväkirjan ohje löytyy myös verkkosivulta http://www.uta.fi/laitokset/sostut/opiskelu/ohjeita/luentopaivakirjanohje.pdf
Suositellaan, että kirjatentti NAISP1.2 Naistutkimuksen perusteet suoritetaan saman lukukauden aikana kuin peruskurssi.
Luennot tiistaisin klo 14-17, päätalo ls A1
Luentopäiväkirjojen palautus paperitulosteina pe 17.12. mennessä Linna 6065, Jaana Vuori (lokero oven pielessä). Muista opiskelijanumero ja nimi! Pienen palautteen sisältävät luentopäiväkirjat voi noutaa 17.1. lähtien sosiaalitutkimuksen laitoksen kansliasta Anneli Kuusistolta, huone Linna 5059.
26.10. klo 14-16 (huom.)Dos. Jaana Vuori: Sukupuoli, tasa-arvo ja erot
2.11. Prof. Päivi Korvajärvi:
Feministisen tutkimuksen linjat
9.11. YTT Anu Hirsiaho ja Jaana Vuori: Erojen näkökulma ja
jälkikolonialistinen feminismi
16.11. FM Marjo Kolehmainen & YTM Katariina Mäkinen:
Johdatus queer-tutkimukseen
23.11. FL Arto Jokinen: Johdatus kriittiseen miestutkimukseen
30.11. YTT Anu Hirsiaho: Transnationaalit feminismit
7.12. Jaana Vuori: Miten minusta tulee sukupuolittunut minä
Luentokursseille ei tarvita ilmoittautumista.
Kurssi ajoittuu II periodille ja sen toteutuksesta vastaa Tarja Aaltonen yhdessä vierailevien luennoitsijoiden kanssa. Opetuskerrat ovat maanantaisin 25.10 - 13.12.2010, klo 12 - 15. Tilana on seminaarihuone 5016.
Kurssilla tutustutaan instituution, organisaation ja ryhmän käsitteisiin ja niiden tutkimukseen. Perehdytään ajankohtaisen työelämätutkimukseen, vuorovaikutukseen organisaatioissa ja ryhmädynamiikkaan luentojen, ryhmätöiden ja keskusteluiden avulla.
Kurssin rakenne:
18 tuntia opetusta, kolmen tunnin jaksoissa.
10 + tuntia opiskelijoiden itsenäistä työskentelyä ryhmissä. Ryhmät analysoivat Avatar -elokuvaa (tai jotain muuta yhdessä sovittua kulttuurituotetta käyttäen niitä käsitteitä ja näkökulmia, joita luennot tarjoavat). Millaisia insitutionaalisia, organisatorisia ja ryhmiin liittyviä teemoja elokuvasta löytyy ja miten niitä siinä käsitellään (jos käsitellään). Ryhmät tuottavat yhteisen esseen (max. 5 sivua)työskentelystään. Kurssin arviointi tapahtuu aktiivisen osallistumisen ja henkilökohtaisten oppimispäiväkirjojen perustella.
Kurssi päättyy koko päivän kestävään (8 tuntia) työpajaan, jossa puretaan ryhmätyöt.
Kurssirunko (muutokset otsikoihin mahdollisia):
25.10.2010
Johdatus kurssiin: Kurssin rakenne, suorittamisen tapa ja käytännön järjestelyt.
Luento keskeisistä käsitteistä, Tarja Aaltonen
1.11.2010
Sukupuolen kytköksiä instituutioiden, organisaatioiden ja ryhmäilmiöiden maailmaan
YTT Minna Nikunen, Tutkija, TaY
8.11.2010
Sosiaalinen pääoma, luottamus ja yhteisöllisyys, ( I luento)
YTT Jaakko Koivumäki, Työmarkkinatutkija, Suomen Hammaslääkäriliitto ry
15.11.2010
Sosiaalinen pääoma, luottamus ja yhteisöllisyys, ( II luento)
YTT Jaakko Koivumäki, Työmarkkinatutkija, Suomen Hammaslääkäriliitto ry
22.11.2010
Työelämä murroksessa: Mitä terveydenhuollossa tapahtuu?
YTT Tiina Tiilikka, Tutkijatohtori, TaY
29.11.2010
Työntekijä vuokrattavana. Vuokratyö ratkaisuna työn ja muun elämän yhteensovittamisen haasteeseen.
YTT Tiina Tiilikka, Tutkijatohtori, TaY
13.12.2010
Ryhmätöiden purkupäivä työpajassa.
Tarja Aaltonen
Kurssilla perehdytään transnationalismiin eli ylirajaisuuteen teoreettisena, käsitteellisenä ja empiirisenä ilmiönä. Kurssi koostuu luennoista, harjoitustehtävistä, lukupiirityöskentelystä, keskusteluista ja loppuesseestä. Kurssin aikana luetaan yhdessä kirja Transnationalism (Steven Vertovec).
Kurssilla luennoivat Laura Huttunen, Mari Korpela, Anna Rastas, Anna Matyska, Marko Juntunen ja Marja Tiilikainen.
Kurssille otetaan 20 opiskelijaa, etusija on sosiaaliantropologian pääaineopiskelijoilla ja sen jälkeen muilla sosiaalitutkimuksen laitoksen opiskelijoilla. Jos kurssilla on tilaa, mukaan otetaan myös antropologian sivuaineopiskelijoita, valintaperusteena toimii silloin sosiaaliantropologian opintopistemäärä.
Ryhmä 1 ti 12-14, Irmeli Järventie, alkaen 26.10 (26.10.- 14.12.), Linna 5016,
jatkuu kevätlukukaudella 2011 alkaen ti 11.1.2011, sama aika ja paikka - Linna 5015.
Ryhmä 2 ti 10-12, Eero Suoninen, alkaen 26.10., Linna 5016,
jatkuu kevätlukukaudella 2011 alkaen ti 11.1.2011, sama aika ja paikka - Linna 5016.
Ryhmä 3 ti 10-12, Tiina MÄLKIÄ alkaen 11.1.2011, paikka Linna 5015.
PerLa - Lapsuuden ja perheen tutkimuksen valtakunnallinen poikkitieteellinen jatkokoulutusseminaari (periodit II, III ja IV).
Opettajat: Anja-Riitta Lahikainen ja Ritva Nätkin
Tervetuloa Perlan poikkitieteelliseen ja valtakunnalliseen jatkokoulutusseminaariin joko jatkotutkinto-opiskelijana tai vierailevana jatkotutkinto-opiskelijana tai tutkijana.
Seminaari on avoin kaikille yhteiskuntatieteellisesti painottunutta, lapsuuden ja perheen tutkimuksen alan väitöskirjaa tai muuta tutkimusta tekeville.
Seminaari tarjoaa keskustelufoorumin, jonne voi tuoda väitöskirjaan liittyviä teemoja, tutkimussuunnitelmia, metodisia kysymyksiä ja artikkeliluonnoksia.
Jatkokoulutusseminaarin aikataulu muotoutuu toiveidenne ja tarpeidenne mukaan. Pyydämme ilmoittautumaan allekirjoittaneille ja tekemään ehdotuksen omasta esitysajasta ja -aiheesta. Jatkokoulutusseminaarin pitäjät esittelevät omaa tutkimustaan myöhemmin ilmoitettavana aikana.
Seminaari-istunnot keväällä 2011 ovat keskiviikkoisin klo 16.15-18 alkaen 19.1.
Paikka: Linna 5015
Anja Riitta Lahikainen sosiaalipsykologian professori, sähköposti: ssanla@uta.fi
Ritva Nätkin sosiaalipolitiikan yliopiston lehtori, sähköposti: ritva.natkin@uta.fi
Employment Protection in Europe - online course
Compensation: doctoral studies
Target group: post-graduate students in social sciences
Credits: 4 ECTS of active participation and extra 2 ECTS from essay.
Time: Starts up in the week 45, 2010 and ends in the week 4, 2011.
An advance enrollment for a course in week 43, 2010.
***************************************************
Employment Protection in Europe
Introduction to the idea, history, methods and national practices of employment protection.
Objectives:
The history of social policies and social movements clearly verify that in the coattails of industrialization there was interest to protect labour for economic and work related risks. The labour, and, in some degree, their families have been protected against too long working days, low pay, unfair contracts and unhealthy working conditions. The early interventions are seen as expression of the interest to develop minimum rules and negative control against dismissals. Later on the idea of social protection took more positive and proactive forms within the areas of employment protection, career development, training and re-training and workers´ codetermination rights at the work place. This lead to the declaration of the fundamental rights of workers, first by the ILO ( ILO: workers´ rights) and then by the EU (The Charter of Fundamental Social Rights of the European union 1999).
The objectives of this online course are to introduce doctoral students into the history, concepts and methods of employment protection and give an overview of practices and outcomes of employment protection.
Teachers:
Pertti Koistinen in cooperation with Kimmo Jarvanne, Alfred Bittareav and invited speakers.
Teaching method:
Online course including presentations, texts for reading. We use the Moodle -learning software.
Contents:
********************************************************
Literature:
Anderssen T., et al (2007) The Nordic model - embracing globalisation and sharing risks. ETLA publications.
Brzinsky-Fay, Chr. (2010) The concept of transitional labour markets - a theoretical and methodological inventory. (forthcoming)
Crough, C., (2010) Beyond the flexibility trade-off: reconciling confident consumers with insecure workers. (a paper)
Glassner, V., Keune., M. (2010) Collective bargaining in a time of Crisis. (http://www.gusto-project.eu/index.php?option=com_content&view=article&id=158:collective-bargaining-and-the-crisis&catid=35:academic-papers&Itemid=57)
Erlinghagen, M., (2008) Self-perceived job insecurity and social context: a multilevel analysis of 17 european countries. European sociological review, vol 24. 2: 183-197
Julkunen, R., (2009) Uuden työn paradoksit. Vastapaino.
Koistinen, P., (2010) Employment protection in the context of collective dismissals - an european view. (forthcoming)
Määttä, P., (2008) The ILO principle of equal pay and its implementation, Tampere University Press. Tampere
Perotti, E., von Thadden, E-L., (2006) Political economy of corporate control and labour rents. Journal of Political Economy, Vol. 114 No. 1, 145 - 174.
Van Peijpe, T., (1998) Employment protection under strain. Kluver.
Suoranta, A., (2009) Halvennettu työ. Vastapaino.
Supiot, A., (2001) Beyond employment - changes in work and the future of labour law in Europe. Oxford University Press.
Taylor-Gooby, P., (2004) New risk, new welfare: the transformation of the european welfare state. Oxford university press. Oxford.
Other sources:
Harvey, D., (2010) Reading Marx with David Harvey (http://davidharvey.org/)
Crough, C. (2010) Gusto -project (http://www.gusto-project.eu/)
EIRO: European Industrial Relations Observatory (http://www.eurofound.europa.eu/eiro/structure.htm)
Belgian precedence program 2010 (http://www.eurofound.europa.eu/presidencies/index.htm)
Luentosarja (yht. 24 h) jakautuu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa käsitellään yhteiskuntatieteiden filosofiaa ja historiaa (12 h)
10.1.-14.2. Heikki Mäki-Kulmala
Toisessa osassa tematiikkaa jatketaan siten, että keskeisten yhteiskuntatieteellisten käsitteiden kautta tarjotaan teoreettinen perspektiivi yhteiskunnallisiin ilmiöihin (12 h).
21.2. Risto Kunelius
7.3. Liisa Häikiö
14.3. Heino Nyyssönen
21.3. Kirsti Lempiäinen
28.3. Markku Ojanen
4.4. Risto Heiskala
Luennoille ei tarvitse ilmoittautua. HUOM! Kurssi on tarkoitettu seuraavien aineiden pääaineopiskelijoille: kansainvälinen politiikka, naistutkimus, psykologia, sosiaaliantropologia, sosiaalipolitiikka, sosiaalipsykologia, sosiaalityö, sosiologia, tiedotusoppi ja valtio-oppi.
SPSYP6 Lukupiiri
Lukupiiri on tarkoitettu sosiaalipsykologian pääaineopiskelijoille (2 op). Lisäksi tentitään kolme kirjaa (4 op) tutkintovaatimusten kohdasta SPSYP6.
Lukupiiri korvaa SPSYP6 kohdasta yhden kirjan. Lukupiirissä luetaan yhdessä kirjaa "Sosiaalipsykologian suunnannäyttäjiä", osat 1 ja 2. Lukupiirissä jokainen kirjoittaa tiivistelmän yhdestä lukemastaan artikkelista, alustaa keskustelua ja toimii yhdellä kertaa keskustelun opponoijana. Kurssin tavoitteena on tutustua sosiaalipsykologisiin lähtökohtateorioihin, opetella tieteellisen tekstin kriittistä lukemista, pohtia omia oppialaa koskevia käsityksiä sekä oppia palautteen antamista ryhmässä.
Lukupiiri kokoontuu ensimmäisen kerran keskiviikkona 12.1.2011 klo 12-14., Linna 5015. Muista kokoontumiskerroista sovitaan opettajan ja osallistujien kesken.
Vastaava opettaja Sanna Raudaskoski
SOSYA1.1 Sosiaalitieteiden teoria luennot
Sosiaalitutkimuksen yhteiset opinnot
Laajuus 2 op, Luento-opetus 24 tuntia
Pää- ja sivuaineopiskelijoille luentosarja, jossa perehdytään sosiaalitieteiden käsitteellisiin ja teoreettisiin perusteisiin.
Opetus järjestetään yhteistyössä sosiologian, sosiaalipsykologian, sosiaaliantropologian, sosiaalipolitiikan ja naistutkimuksen oppiaineiden kanssa.
Suoritustapa: Lyhyt 4 liuskan mittainen oppimispäiväkirja, jossa opiskelija pohdiskelee kolmen kiinnostavimmaksi katsomansa luentojen teeman suhteen sitä, mitä hän kurssin kuluessa on oppinut. Oppimispäiväkirjan laatimisen helpottamiseksi jokaisen luennon pitäjän pyydetään esittämään luentonsa yhteydessä 2 kysymystä tai problematisointia tai tehtävää. Suoritukset arvioidaan hyväksytty/hylätty.
Ohjeet oppimispäiväkirjan tekoon löytyvät:http://www.uta.fi/laitokset/sostut/opiskelu/opiskelu.php (yleiset ohjeet ja plavelut).
Luennoitsijan niin halutessa power pointit ja muu mahdollinen materiaali on luennon jälkeen nähtävissä osoitteessa: www.uta.fi/laitokset/sostut/oppimateriaali/sosiaalitieteenteoriat
Oppimispäiväkirjan vastaanottajat ja tarkastajat:
sosiologia: Eriikka Oinonen
sosiaalipolitiikka:
sosiaalipsykologia:
sosiaaliantropologia:
naistutkimus:
Oppimispäiväkirjat (1 riviväli-kaksipuolinen, printattu) toimitetaan paperiversioina tarkastajille .... mennessä .
Sosiaalitieteen kvantitatiiviset menetelmät
Ennen SOSYA2.2 -kurssin suorittamista tulee kurssi TILTY1 olla suoritettuna.
Kurssi on tarkoitettu sosiaalitutkimuksen laitoksen pääaineopiskelijoille (luennot 16 t ja harjoitukset 20t).
Kurssin tavoitteet: Kurssin aikana opiskelija perehtyy kvantitatiivisen tutkimuksen lähestymistapoihin, metodologisiin kysymyksiin sekä menetelmällisiin keinoihin hankkia ja analysoida tutkimusaineistoja.
Kurssin sisältö: Kurssiin kuuluu luento-opetusta 16 tuntia sekä harjoituksia 20 tuntia.
Suoritustapa: Kurssi arvioidaan numeroin 1-5 luentokuulustelun sekä harjoitustyön perusteella. Suoritus edellyttää aktiivista osallistumista harjoituksiin.
Aikataulu:
Kaikille yhteiset luennot järjestetään torstaisin klo 10-12 Paavo Koli -salissa ajalla 13.1. - 3.3, luennoitsijana Noora Ellonen. Viimeisellä luentokerralla 3.3. järjestetään luentotentti.
Harjoitukset järjestetään kolmessa eri ryhmässä. Kaikki ryhmät pidetään Linnan mikroluokassa nro 50.
Ryhmät ovat:
Ilmoittautuminen RYHMIIN ajalla 23.11.- 10.12.2010
HUOM! Kurssille osallistuminen edellyttää, että kurssi TILTY1 on suoritettu!
Vastuuhenkilöt:
1) Johdantoluennot, harjoitukset, palautekeskustelu ja arviointi:
Sanna Raudaskoski, Hanna Rautajoki ja Inka Koskela
2) Teemaluennot: eri luennoitsijoita
Paikka ja aika:
3-4 periodi kevät 2011, maanantaisin klo 12-14, Linna 5014.
13 opetuskertaa
10.1. -21.2. Johdantoluennot
28.2.- 28.3. Sovellusluennot
18.4. Palautekeskustelu
Kurssin sisältö ja tavoitteet:
Kurssin tavoitteena on opettaa etnometodologian peruslähtökohdat, tutustuttaa opiskelijat vuorovaikutuksen tutkimuksen keskeisiin työvälineisiin sekä esitellä menetelmien soveltamista erilaisissa tutkimuskonteksteissa. Kurssi jakautuu kahteen osaan: johdanto- ja sovellukset -osaan. Johdanto-osassa menetelmien peruskäsitteitä käsitellään kirjallisen materiaalin, harjoitusten ja demonstraatioiden avulla. Soveltavan tutkimuksen osiossa esitellään Tampereen yliopiston Sosiaalitutkimuksen laitoksella tehtävää vuorovaikutuksen tutkimusta ja syvennetään etnometodologisten lähestymistapojen tuntemusta.
Suoritustapa ja arviointi:
-läsnäolo lähiopetustunneilla (luennoilla ja harjoituksissa)
-kotilukemistot ja harjoituksiin liittyvät tehtävät
-luentoihin, jaettuun materiaaliin ja harjoituksiin perustuvan portfolion tuottaminen.
Kurssi arvioidaan asteikolla 1-5.
Oheislukemisto:
1) Francis, David & Hester, Stephen (2004) Going Public. Luku 5 teoksessa: An Invitation to Ethnomethodology. Sage, London.
2) Suoninen, Eero (2001): Harold Garfinkel. Teoksessa Vilma Hänninen ym. (toim.) Sosiaalipsykologian suunnannäyttäjiä. Vastapaino, Tampere.
3) Heritage, John (1984) Keskustelunanalyysi. Teoksessa Harold Garfinkel ja etnometodologia. Gaudeamus, Jyväskylä.
4) Seppänen, Eeva-Leena (1997): Vuorovaikutus paperilla. Teoksessa: Liisa Tainio (toim.) Keskustelunanalyysin perusteet. Vastapaino, Tampere.
5) Raevaara, Liisa; Ruusuvuori, Johanna ja Haakana, Markku (2001) Institutionaalinen vuorovaikutus ja sen tutkiminen. Teoksessa Johanna Ruusuvuori ym. (toim.) Institutionaalinen vuorovaikutus. SKS, Helsinki
6) Arminen, Ilkka (2005) Conversation Analysis and its Applications. Teoksessa Ilkka Arminen: Institutional Interaction. Ashgate, Aldershot.
Harjoitukset:
Tarkempi ohjeistus harjoitustehtäviin annetaan kullakin harjoituskerralla. Tehtävissä on tarkoitus soveltaa johdanto-osiossa (luennot ja lukemisto) opittuja asioita.
Luentopäiväkirja:
Sovellusosion luennot suoritetaan luentopäiväkirjalla, jossa opiskelija arvioi luennon keskeisimpiä sisältöjä ja kysymyksiä.
Portfolio:
Opiskelijat koostavat harjoitustehtävistä, lukemistoista ja luentopäiväkirjasta kurssin aikana kurssikansion eli portfolion. Harjoitustehtävien ja luentopäiväkirjan lisäksi portfolioon voi halutessaan kerätä myös muuta kurssin teemoihin liittyvää oheismateriaalia. Portfolion tarkoitus on osoittaa opiskelijan omakohtaista ymmärrystä opeteltavista asioista. Palautekeskustelussa opettaja kommentoi portfolioita, opiskelijat arvioivat omaa oppimistaan ja keskustellaan yhdessä kurssin toimivuudesta. Portfolion tarkoituksena on paitsi toimia kurssisuoritteena, myös tukea opiskelijan omaa myöhempää oppimista, itsearviointia ja menetelmällistä osaamista.
Kurssille otetaan 20 opiskelijaa. Ensisijaisesti pääaineopiskelijoille suunnattu kurssi. Tilaa jäädessä yli myös sivuaineopiskelijat huomioidaan. Muutoin sivuaineopiskelijat suorittavat kohdan kirjatentillä.
Kohderyhmä:
osa kurssista avoin kaikille, ensisijaisesti sosiaalipsykologian pääaineopiskelijoille. Teemaseminaariosuuteen mahtuu 18 opiskelijaa.
Korvaavuus:
Sosiaalipsykologian pääaineopiskelijat: S2 syventävä kurssi tai gradua tukeviin opintoihin.
Sosiologian pääaineopiskelijat: S2 syventävä kurssi, sosiologinen tutkimusprosessi 7 op.
Suoristustapa:
-Luennoille osallistuminen (psykonet-osuus videoidaan Tampereelta muihin yliopistoihin) sekä
-kirjatentti/päiväkirja (päätetään kurssin alkaessa) sekä
-seminaarityö 2-3 hengen ryhmissä, kirjallinen tuotos ja sen esittäminen seminaarissa (tarkempi ohjeistus orientaatiopäivänä 26.1.2011).
Tenttimateriaali:
Mäkelä, Mustonen, Tigerstedt (toim.), Suomi Juo. Suomalaisten alkoholinkäyttö ja sen muutokset 1968-2008. Terveyden ja Hyvinvoinnin laitos 2010.
Muu kurssilla osoitettu materiaali.
Kurssin toteutus:
Keskiviikkoisin klo 10-12:
26.1. Orientaatio kurssille (2 h), Linna 5014
2.2. Luento (2 h) Koski-Jännes, psykonet, Linna ls 4013
9.2. Luento (2 h) Koski-Jännes, psykonet, Linna ls 4013
16.2. Luento (2 h) Koski-Jännes, psykonet, Linna ls 4013
23.2. Luento (2 h) Koski-Jännes, psykonet, Linna ls 4013
2.3. Perioditauko
9.3. Luento (2 h) Hirschovits-Gerz, Linna 5014
16.3. Luento (2 h) Hirschovits-Gerz, Linna 5014
23.3. Luento (2 h) Hirschovits-Gerz, Linna 5014
30.3. Luento (2 h) Hirschovits-Gerz, Linna 5014
6.4. Luento (2 h) Hirschovits-Gerz, Linna 5014
13.4. Teemaseminaari (2 h) Hirschovits-Gerz, Linna 5016
20.4. Teemaseminaari (2 h) Hirschovits-Gerz, Linna 5016
27.4. Teemaseminaari (2 h) Hirschovits-Gerz, Linna 5016
SPOLS53A KVANTITATIIVINEN TUTKIMUS 6 op (SPOLS53 Tutkielmaa tukevat metodiopinnot)
Yleiskuvaus: Kurssin tavoitteena on tukea kvantitatiivisia menetelmiä käyttäviä graduntekijöitä.
Kurssin alussa kartoitamme gradutyön vaiheen, aineistot ja menetelmätarpeet. Kartoituksen pohjalta esittelemme ja harjoittelemme yhdessä yleisimpiä menetelmiä (esim. regressio- ja faktorianalyysi), minkä jälkeen annamme jossain määrin myös yksilöohjausta. Kurssi on tarkoitettu syventäviin opintoihin. Opetus järjestetään yhteistyössä sosiologian, sosiaalipsykologian, sosiaaliantropologian, sosiaalipolitiikan ja naistutkimuksen oppiaineiden kanssa.
Sisältö: Kurssi koostuu luennoista ja harjoituksista mikroluokassa.
Annettava opetus: Luennot ja harjoitukset (16 t) kvantitatiivisen tutkimuksen menetelmistä sekä opiskelijan itsenäinen työskentely.
Kurssin suorittamisen edellytyksiä ovat aktiivinen läsnäolo, jaetun materiaalin lukeminen ja harjoitustyö, joka voi olla osa gradusta.
Edeltävät opinnot (pakolliset): SOSYA2.2 Sosiaalitieteen kvantitatiiviset menetelmät (tai vastaavat taidot)
Ilmoittautuminen: Kurssille on ilmoittauduttava ennakkoon, ilmoittautumisaika on 15.2.- 27.2.2011. Päätös kurssille hyväksymisestä ilmoitetaan sähköpostitse 2.3.2011. Kurssi alkaa to 10.3.2011 ja päättyy 5.5.2011. Kurssille voidaan ottaa 20 opiskelijaa.
Lisätietoja: Jouko Nätti ja Noora Ellonen
Alustava ohjelma:
10.3. SPSS-kertausta
17.3. SPSS-kertausta
24.3. Menetelmäharjoittelua (esim. regressioanalyysi)
31.3. Menetelmäharjoittelua (esim. logistinen regressioanalyysi)
7.4. Menetelmäharjoittelua (esim.fakrotianalyysi)
14.4. Menetelmäharjoittelua (esim. fakrotianalyysi)
21.4. ei kurssia (pääsiäsiloma)
28.4. Tulosten tulkinnasta ja kirjoittamisesta. Harjoitustöiden palautus.
5.5. Harjoitustöiden esittely ja palaute
Ohjelmaan vo tulla muutoksia, joista ilmoitetaan erikseen.
Minuus sosiokulttuurisessa kontekstissa - luovuudesta tuhoavuuteen (6 op)
Aika: Maanantaisin klo 14-17 alkaen 21.3.2011.
Korvaavuus:
SPSYA2.2 Minuus, elämänkulku ja sosiaalinen konteksti 6 op
SOSLA2.2 Elämänkulku ja yhteiskunnan rakenteet 6 op
Sisältö: Kurssilla tarkastellaan minuutta erilaisissa sosiokulttuurisissa konteksteissa. Kurssilla perehdytään elämänkulun ja sosiaalisten rakenteiden väliseen suhteeseen ja identiteettiä koskeviin teorioihin. Luennoilla kysymyksiä käsitellään empiirisen tutkimuksen valossa.
Suoritus: luennot, luentopäiväkirja, harjoitustyö 3 hengen ryhmissä ja loppuseminaari.
Arviointi: 1- 5
Osallistujamäärä: enintään 27
Kokoontumiskerrat maanantaisin klo 14-17:
1. 21.3.: Luovuus ja luovat kontekstit
2. 28.3.: Haavoittuvuus, poikkeustilat ja sota
3. 4.4.: Väkivalta ja turvattomuus myöhäismodernissa yhteiskunnassa
4. 11.4.: Populaarikulttuuri ja äärimmäiset identiteetit
5. 18.4.. Virtuaalisuus, sosiaalinen media ja identiteetti
6. 9.5.: Seminaari
Vastuuhenkilö: Atte Oksanen
Kurssille osallistuminen: Kurssille osallistuvilla täytyy olla sosiaaliantropologian peruskurssi suoritettuna. Etusija kurssille on niillä opiskelijoilla, joiden pääaine on sosiaaliantropologia tai jotka aikovat hakea pääaineen vaihtoa sosiaaliantropologiaan. Tämän jälkeen kurssille otetaan (entisen) sosiaalitutkimuksen laitoksen opiskelijoita ja jos tilaa on, muita antropologian sivuaineopiskelijoita.
Kurssin kuvaus:
Kurssilla tarkastellaan monikulttuurisuutta, rasismia sekä etnisyyden ja rodullistavien käytäntöjen sosiaalisia ja kulttuurisia merkityksiä ja tutustutaan näitä aiheita käsittelevään tutkimukseen.
Kurssin korvaavuus:
Kurssi korvaa Sosiaaliantropologian tutkintovaatimusten kohdan SOSAA2.2 Monikulttuurisuus, etnisyys ja rasismi.