Aika- ja paikkatiedot
Ks. TOKLA7.3 Johdatus mediakasvatukseen
Aika- ja paikkatiedot ks. AIKAA11 Mediakasvatus ja uudet lukutaidot
Työpajoissa opiskelija tutustuu käytännössä mediakasvatuksen toteuttamiseen esimerkiksi havainnoimalla toimintaa tai itse osallistumalla työskentelyyn. Työ vaihtelee kulloinkin tarjolla olevien työpajojen mukaan. Työpajoissa toimitaan 20 tuntia. Pajan päätteeksi kirjoitetaan Työpaja-päiväkirja. Päiväkirjassa kuvataan toiminta, reflektoidaan sitä ja omaa osuutta. Tärkeä kysymys on: mitä opin?
Suoritukseen kuuluu yksi työpaja: valitse joko Työpaja 1 tai Työpaja 2.
Työpaja 1: Nuorten mediaa Tampereella
Aika: Alkaen keskiviikkona 28. syyskuuta klo 14-16. Ensimmäiseen kokoontumiseen on KAIKKIEN osallistuttava, mikäli haluaa jatkaa työpajassa! Tapaamisessa sovitaan jatkon kokoontumisajat ja työryhmät.
Työpajaan mahtuu max 12 opiskelijaa.
Paikka: Mediakoulu, Väinö Linnan aukio 13 (Mediamuseo Rupriikin ovesta sisään)
Työpaja toteutetaan Tampereen kaupungin Mediakoululla kanssa, ks. http://koulut.tampere.fi/media/mediakoulu/. Mediakoulu on tila, jossa lapset ja nuoret voivat työstää omia mediatöitään. Se on perusopetuksen toimintaa, joka kohdistuu 2,4,6 ja 8-luokille. Samassa tilassa toimii myös Nuorisopalvelujen Mediatalohanke.
Mediakoululla opiskelijoiden on mahdollisuus havainnoida toimintaa tai osallistua siihen itse mediapedagogin kanssa kiertäen myös tamperelaisilla kouluilla. Nuorisopalvelujen Mediatalo-hankkeessa opiskelijat toteuttavat kaupungin nuorisotaloilla yksin tai pareittain mediakasvatusaiheisia työpajoja. Jokainen opiskelija tai työpari suunnittelee ja toteuttaa yhden 1-2 tuntia kestävän työpajan, jonka kukin opiskelija/työpari myös itse ohjaa.
Työpajaan osallistuvilta opiskelijoilta toivotaan aktiivisuutta ja oma-aloitteisuutta.
Ohjaajina toimivat mediapedagogi Jukka Haveri, media-assistentti Minna Raitapuro ja professori Sirkku Kotilainen.
Työpaja 1 ilmoittaudutaan Nettiopsun kautta. Valinta tapahtuu opintorekisteriin kertyneiden opintopisteiden määrän perusteella. Suositellaan vähintään yhtä mediakasvatuksen kurssia tehdyksi tai tekeillä olevaksi. Työpajassa ei opeteta mediakasvatuksen perusteita.
Työpaja 2: Printtimedia mediakasvatuksen työvälineenä
Aika: 13.-14.12.2011 kumpanakin päivänä klo 10-17. Ennakkotehtävän palautus 18.11. mennessä. Ennakkotehtävä ohjeistetaan valituille erikseen.
Työpajaan mahtuu max 12 opiskelijaa.
Paikka: Tampereen yliopisto, A198.
Työpaja toteutetaan yhteistyössä Sanomalehtien Liiton ja Aikakausmedian kanssa.
Työpajassa perehdytään printtimedian lukemistapoihin ja tulevaisuuden näkymiin. Lisäksi analysoidaan sanomalehtien ja aikakauslehtien eroja ja samankaltaisuuksia. Keskiössä on osallistujien oman printtimedian kuluttamisen tarkastelu
Työpajan tavoitteena on antaa konkreettisia työvälineitä siihen, kuinka käyttää sanomalehtiä ja aikakauslehtiä mediakasvatuksen välineinä.
Työpaja soveltuu journalismin, kasvatustieteiden, sekä nuorisotyön ja -tutkimuksen opiskelijoille.
Ohjaajina toimivat Aikakausmedian mediakasvatusasiantuntija, medianomi Maija Puska sekä Sanomalehtien Liiton yhteyspäällikkö, kasvatustieteen ja taiteen maisteri Jonna Tolonen. Työpaja-päiväkirja palautetaan professori Sirkku Kotilaiselle 15.01.2012 mennessä: sirkku.kotilainen@uta.fi.
Työpajoihin ilmoittaudutaan Nettiopsun kautta. Valinta tapahtuu opintorekisteriin kertyneiden opintopisteiden määrän perusteella.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää median ja yleisön suhteen rakentumisen perusasiat, kuluttajuuden merkityksen mediakulttuurissa ja mediakasvatuksen mahdollisuudet aktiivisen kansalaistoiminnan edellytyksenä, erityisesti valtautumisen ja vaikuttamisen näkökulmasta.
Sisältö
Opintojakso koostuu luennoista, joissa tarkastellaan kysymystä mediasta ja yleisöstä/kuluttajasta, median kaupallisia vaikutuksia, kaupallista mediakulttuuria ja siihen liittyviä kulutuksen ja brändäyksen ilmiöitä, mainonnan lukutaitoa, osallistavaa kulttuuria, fanitoimintaa, digitaalisia kansalaistoiminnan muotoja, media-aktivismia ja sosiaalisen median mahdollisuuksia aktiivisen ja voimauttavan toiminnan mahdollisuutena.
Vaadittavat opintosuoritukset
Luennot 20 tuntia ja luentopäiväkirja
tai
sähköinen kirjatentti
Arviointi
Numerolla 1-5.
HUOM. Lukuvuonna 2011-2012 opintojaksossa ei ole opetusta.
Kirjatentti voidaan suorittaa ainoastaan sähköisenä tenttinä. Tentin vastaanottaja on Sirkku Kotilainen.
Tenttivät kirjat ovat seuraavat teokset:
Heinonen & Kortti, Vaikuttamista ja valintoja. Moniteiteisiä näkökulmia mainontaan ja kulutukseen. Gaudeamus 2007.
Lehtimäki & Suoranta (toim.), Kasvattajan brändikirja. Finn Lectura 2006.
Nikunen, Faniuden aika. Tampere University Press 2005. Verkkojullkaisu: http://acta.uta.fi/teos.phtml?10776
Kotilainen & Rantala, Nuorten kansalaisidentiteetit ja mediakasvatus. Nuorisotutkimusverkosto 2008.
Yleiskuvaus
Opintojakso on vaihtoehtoinen jakson Mediakasvatuksen opetus ja tutkimus (MEKAP5a) kanssa. Opiskelija valitsee opetustarjottimelta opetusta oman kiinnostuksensa ja orientaationsa mukaisesti.
Osaamistavoitteet
Syventää mediakasvatuksen alueen tuntemusta omasta näkökulmasta.
Sisältö
Sisältöalueita voivat olla mm. informaatiotutkimus ja interaktiivinen media, mediatutkimus ja media-analyysi. Valitse YKSI alla olevista jaksoista ja ilmoita suoritustapasi ETUKÄTEEN opettajalle (Keinonen):
Kerronta ja lajityypit 5 op (Tiedotusoppi TIEDAM11)
Julkisuus, media ja valta 5 op (Tiedotusoppi TIEDAM8)
Yleisöt ja vastaanotto 5 op (Tiedotusoppi TIEDAM4)
Media-analyysi 5 op (Tiedotusoppi TIEDP2)
Mediahistoria 5 op (Tiedotusoppi TIEDP3)
Ihminen ja informaatio, media ja yhteiskunta 5 op (Informaatiotutkimus ja interaktiivinen media ITIMP3)
Informaatio- ja medialukutaito 4 op (Informaatiotutkimus ja interaktiivinen media ITIMA31) HUOM. Tämän jakson lisäksi suoritetaan julkaisu (1 op):
Ehdotus toimenpideohjelmaksi mediataitojen- ja osaamisen kehittämiseksi. Opetusministeriön julkaisuja 29/2007. e-kirja:
http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Julkaisut/2007/liitteet/tr29.pdf?lang=fi
Toteutustavat
Valitun opintojakson mukaisesti luennot ja tentti
Vapaavalintainen opintojakso
Arviointi numeroilla 1-5
Työpajoissa opiskelija tutustuu käytännössä mediakasvatuksen toteuttamiseen esimerkiksi havainnoimalla toimintaa tai itse osallistumalla työskentelyyn. Työ vaihtelee kulloinkin tarjolla olevien työpajojen mukaan. Työpajoissa toimitaan 20 tuntia. Pajan päätteeksi kirjoitetaan Työpaja-päiväkirja. Päiväkirjassa kuvataan toiminta, reflektoidaan sitä ja omaa osuutta. Tärkeä kysymys on: mitä opin?
Suoritukseen kuuluu yksi työpaja: valitse joko Työpaja 1 tai Työpaja 2.
Työpaja 1: Nuorten mediaa Tampereella
Aika: Alkaen keskiviikkona 28. syyskuuta klo 14-16. Ensimmäiseen kokoontumiseen on KAIKKIEN osallistuttava, mikäli haluaa jatkaa työpajassa! Tapaamisessa sovitaan jatkon kokoontumisajat ja työryhmät.
Työpajaan mahtuu max 12 opiskelijaa. Ilmoittautuminen välillä 1.11.-15.11. netissä.
Paikka: Mediakoulu, Väinö Linnan aukio 13 (Mediamuseo Rupriikin ovesta sisään)
Työpaja toteutetaan Tampereen kaupungin Mediakoululla kanssa, ks. http://koulut.tampere.fi/media/mediakoulu/. Mediakoulu on tila, jossa lapset ja nuoret voivat työstää omia mediatöitään. Se on perusopetuksen toimintaa, joka kohdistuu 2,4,6 ja 8-luokille. Samassa tilassa toimii myös Nuorisopalvelujen Mediatalohanke.
Mediakoululla opiskelijoiden on mahdollisuus havainnoida toimintaa tai osallistua siihen itse mediapedagogin kanssa kiertäen myös tamperelaisilla kouluilla. Nuorisopalvelujen Mediatalo-hankkeessa opiskelijat toteuttavat kaupungin nuorisotaloilla yksin tai pareittain mediakasvatusaiheisia työpajoja. Jokainen opiskelija tai työpari suunnittelee ja toteuttaa yhden 1-2 tuntia kestävän työpajan, jonka kukin opiskelija/työpari myös itse ohjaa.
Työpajaan osallistuvilta opiskelijoilta toivotaan aktiivisuutta ja oma-aloitteisuutta.
Ohjaajina toimivat mediapedagogi Jukka Haveri, media-assistentti Minna Raitapuro ja professori Sirkku Kotilainen.
Työpaja 1 ilmoittaudutaan Nettiopsun kautta. Valinta tapahtuu opintorekisteriin kertyneiden opintopisteiden määrän perusteella. Suositellaan vähintään yhtä mediakasvatuksen kurssia tehdyksi tai tekeillä olevaksi. Työpajassa ei opeteta mediakasvatuksen perusteita.
Työpaja 2: Printtimedia mediakasvatuksen työvälineenä
Aika: 13.-14.12.2011 kumpanakin päivänä klo 10-17. Ennakkotehtävä ohjeistetaan valituille erikseen.
Työpajaan mahtuu max 12 opiskelijaa. Ilmoittautuminen välillä 1.11.-15.11. netissä.
Paikka: Tampereen yliopisto, A198.
Työpaja toteutetaan yhteistyössä Sanomalehtien Liiton ja Aikakausmedian kanssa.
Työpajassa perehdytään printtimedian lukemistapoihin ja tulevaisuuden näkymiin. Lisäksi analysoidaan sanomalehtien ja aikakauslehtien eroja ja samankaltaisuuksia. Keskiössä on osallistujien oman printtimedian kuluttamisen tarkastelu
Työpajan tavoitteena on antaa konkreettisia työvälineitä siihen, kuinka käyttää sanomalehtiä ja aikakauslehtiä mediakasvatuksen välineinä.
Työpaja soveltuu journalismin, kasvatustieteiden, sekä nuorisotyön ja -tutkimuksen opiskelijoille.
Ohjaajina toimivat Aikakausmedian mediakasvatusasiantuntija, medianomi Maija Puska sekä Sanomalehtien Liiton yhteyspäällikkö, kasvatustieteen ja taiteen maisteri Jonna Tolonen. Työpaja-päiväkirja palautetaan professori Sirkku Kotilaiselle 15.01.2012 mennessä: sirkku.kotilainen@uta.fi.
Työpaja 3: Mediaosallistamo - Työpaja lukion opettajille, sanomalehtien toimittajille ja mediakasvatuksen opiskelijoille.
Ajankohta: Lähipäivät 2.-3. helmikuuta 2012, jonka jälkeen erikseen sovitusti essee tai työskentely koulussa/ mediassa.
Paikka: Tampereen yliopiso CMT: paikka ilmoitetaan valituille henkilökohtaisesti.
Ilmoittautuminen Nettiopsussa alkaa 9.1.2012 ja päättyy 25.1.2012
Osallistujat: Lukion opettajat (max 8), sanomalehtien toimittajat (max 8) ja opettajaksi/toimittajaksi opiskelevat Tampereen yliopiston mediakasvatuksen opiskelijat (max 8).
Opettajille ja toimittajille työpaja on ammatillista täydennyskoulutusta, jonka heille kustantavatSanomalehtien Liitto ja Tampereen kaupunki. Mediakasvatuksen opiskelijoille osallistuminen työpajaan sisältyy heidän opetusohjelmansa kurssiin Mediakasvatuksen työpaja (5 op), josta vastaa Sirkku Kotilainen..
Kouluttajat: Mediakasvatuksen professori Sirkku Kotilainen Tampereen yliopistosta ja lehtoriFT Mari Hankala Jyväskylän yliopistosta.
Sisältö ja tavoitteet: Työpajassa käsitellään aktiivisen kansalaisuuden näkökulmasta painetun ja verkkolehden mahdollisuuksia mediakasvatuksessa. Lähtökohtana on Mari Hankalan Jyväskylän yliopistossa tammikuussa 2011 tarkastettu väitöskirja Sanomalehdellä aktiiviseksi kansalaiseksi? Näkökulmia nuorten sanomalehtien lukijuuteen ja koulun sanomalehtiopetukseen.?
Työpaja painottuu pienryhmätyöskentelyyn. Tavoitteena on yhdessä opettajien ja toimittajien sekä opettajiksi ja/tai toimittajiksi opiskelevien kanssa tuottaa ideoita konkreettiseksi yhteistyöksi koulujen ja sanomalehtien välille.
Toteuttajina Tampereen yliopisto (CMT), Tampereen kaupunki ja Sanomalehtien Liitto. Lisätietoja Sirkku Kotilainen, sirkku.kotilainen@uta.fi.
Työpajoihin ilmoittaudutaan Nettiopsun kautta. Valinta tapahtuu opintorekisteriin kertyneiden opintopisteiden määrän perusteella.
Current themes and latest results of the research on media literacies and education are discussed and, the models of teaching and learning materials are explored.
After the course students recognize the current questions in the research on media literacy education and common models of teaching media literacies in the Nordic Countries and abroad. Students get familiar with learning materials on media literacies.
Required performance: lectures 16 h and an assignment based on literature delivered during lectures.
Evaluation of the course: 1-5.
The course is alternative to Mekap5B Kirjallisuus ja vaihtoehtoiset opinnot (responsible teacher: Heidi Keinonen, heidi.keinonen@uta.fi)