Harjoitteluseminaari on suunnattu harjoittelujakson suorittaneille. Seminaari on avoin myös infoon osallistujille ja harjoittelupaikkaa etsiville!
Luento-opetus, ryhmätyöskentely ja itsenäinen työskentely
Kurssi suoritetaan sähköisenä tenttinä
Kurssi suoritetaan ainoastaan sähköisenä tenttinä
Ei kontaktiopetusta. Kirjatentit HESn yleisinä tenttipäivinä. Ensin opiskelijan tulee suorittaa kaikille yhteinen kirja, joka antaa 4 opintopistettä. Sen jälkeen opiskelija voi tenttiä valintansa mukaan muita yllämainittuja kirjoja, joista jokainen tuottaa 1-2 opintopistettä. Opettajan kanssa sopimalla tentittäväksi voi valita myös muita kirjoja tai lehtiartikkeleita. Kurssin voi suorittaa sekä suomen että englannin kielellä.
Kurssi johdattelee tilastolliseen ajatteluun sekä
esittelee tavallisimmat tilastolliset testit ja analyysimenetelmät. Erityistä
huomiota kiinnitetään käytännön aineistojen analysointiin sopivalla tietokoneohjelmistolla.
Sisältö:
- Havaintoaineisto ja sen kuvailu
- Satunnaismuuttuja ja todennäköisyysjakauma
- Yleisimmät koe- ja otanta-asetelmat
- Tilastollinen riippuvuus ja korrelaatio
- Tilastollisen päättelyn perusteet
- Tilastolliset mallit ja testaus
- Tilastollisen ohjelmiston käyttö: SPSS / R
Opetetaan joka toinen vuosi englanniksi (parittomat vuodet).
Learning methods and learning assessment
· International course in English language
· Problem based learning on Moodle: Introduction + 5 family cases
· Students working together in groups (5-8 students/group)
· Teachers tutoring groups
· Electronic references, links to Internet and videos with specialist interviews/lectures are available on Moodle
Tampere3 pilot course.
HUOM:
Huomaathan, että terveystiedon opintokokonaisuuteen sisältyy kansanterveystieteen perusopinnot ja Terveyden edistäminen -opintojakso. Syventävien terveystiedon opintojaksojen suorittaminen aloitetaan Terveystiedon perusteet -opintojaksolla.
Oppimistehtävät verkkotyöskentelynä
Muu itsenäinen työskentely
Ryhmätentti
Note! The structure and content of the course has changed. For original descriptions, please see curriculum:
https://www10.uta.fi/opas/opintojakso.htm?id=25222&lang=en&lvv=2016&uiLang=fi
Huomaathan, että terveystiedon opintokokonaisuuteen sisältyy kansanterveystieteen perusopinnot ja Terveyden edistäminen -opintojakso. Syventävien terveystiedon opintojaksojen suorittaminen aloitetaan Terveystiedon perusteet -opintojaksolla.
Keskeiset lähiopetusteemat:
• Terveysviestintä käsitteenä ja tutkimusalueena, terveyskampanjat ja terveyden edistäminen, riski ja epävarmuus: kuka on asiantuntija, kenen sanaan voi luottaa.
• Terveys ja media, sosiaalinen media, kriisiviestintä, lainsäädäntö.
• Vuorovaikutus ja terveys, sosiaalinen tuki, moniammatilliset tiimit- ja ryhmät.
• Viestintä terveydenhuollon ja terveyden edistämisen organisaatioissa, asiakas- ja sidosryhmäviestintä, viestintäsuunnitelmat.
Ryhmä täynnä. Varasijoille voi ilmoittautua: heli.parviainen@staff.uta.fi
Lähi- ja etäopiskelujaksot:
1. Orientoiva jakso verkossa 12.1.–8.2.2017
2. Ensimmäinen lähiopetusjakso Tay CMT 9.–10.2.2017
3. Etäopiskelujakso; kehittämistehtävä 10.2.–8.3.2017
4. Toinen lähiopetusjakso Tay ARVO 9.3.2017 (F211 AB)
5. Etäopiskelujakso; kehittämistehtävä (jatkuu) 10.3.–5.4.2017
6. Kolmas lähiopetusjakso Tay ARVO 6.4.2017 (A210-211)
7. Etäopiskelujakso; kehittämistehtävien raportointi 7.–28.4.2017
Etäopiskelujaksohin sisältyy oheiskirjallisuuteen perehtymistä, verkkotyöskentelyä (Moodle), lähitapaamisten teemoihin liittyviä analyysitehtäviä sekä moniammatillisena työtyhmänä toteuttava viestinnän kehittämistehtävä.
Koulutuksen järjestävät Tampereen yliopiston Terveystieteiden yksikkö (HES) ja Viestinnän, median ja teatterin yksikkö (CMT). Koulutus toteutetaan akateemisena moduulina eli osana yksiköiden maisteriopintoja.
Harjoitustyöt Moodleen viimeistään 24.4.2016
Huomaathan, että terveystiedon opintokokonaisuuteen sisältyy kansanterveystieteen perusopinnot ja Terveyden edistäminen -opintojakso. Syventävien terveystiedon opintojaksojen suorittaminen aloitetaan Terveystiedon perusteet -opintojaksolla.
Session overview 8th May
9.30-9.45: Health promotion as a complex intervention [outcome 1]
9.45-10.15: Developing health promotion interventions - theory [2, 3]
10.15-10.30: Development – intervention functions and content [2-3]
10.30-10.50 Coffee break
10.50-11.05: Implementation and intervention fidelity [4]
11.05-11.35: Group task
11.35-12.00 Feedback and key messages
Learning outcomes:
1. To explain why health promotion interventions are complex interventions.
2. To mention the key steps involved in developing health promotion interventions.
3. To explain the importance of using theory and evidence during intervention
development.
4. To explain why it is important to assess the implementation of health promotion
interventions.
Session overview 9th May
9.30-9.45: Introduction
9.45-10.00: Types of evaluation
10.00-10.25: Evaluation designs
10.25-10.45 Coffee break
10.45-11.15: Measures
11.15-11.25: Frameworks
11.25-11.55: Group task
11.55-12.15 Feedback and key messages
12.15: Evaluation questionnaire
Learning outcomes
1. To mention three types of evaluation and explain how they differ.
2. To mention three components of process evaluation and explain how they differ.
3. To explain the differences between mediators, moderators and confounders.
4. To explain why evaluation design and measures depend on the nature of the
intervention.
Kurssi (2 op) koostuu kahdesta seminaaripäivästä 8.-9.5. sekä ryhmätyöstä. Kurssin voi sisällyttää: