Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelmaan kuuluvien opintokokonaisuuksien vastuuopettajat
Kasvatustieteiden syventävät opinnot: apulaisprofessori Mari-Pauliina Vainikainen
Matematiikan aineenopettajan koulutus (Aikama): yliopisto-opettaja Jaska Poranen
Tutkimusmenetelmäopinnot
Kandidaatin tutkintoon sisältyvät menetelmäopinnot tulee olla suoritettuna ennen syventävien menetelmä- ja tutkielmaopintojen aloittamista. Kandidaatintutkielman osalta työ on oltava jätettynä tarkastusprosessiin.
Pro gradu -tutkielmaseminaarin aloittaminen ei ole sidottu syventävien menetelmäopintojen suorittamiseen, mutta spesiaalikurssit kannattaa tehdä silloin, kun ne ovat oman tutkielmaprosessin kannalta optimaalisia. Monet syventävien opintojen menetelmäkurssit on suunnattu tiettyyn tutkielmaprosessin vaiheeseen, esim. haastattelujen tekemiseen tai laadullisen aineiston analyysiin, mutta myös yleisempiä kursseja järjestetään.
Tutkimusmenetelmäopintoihin sisältyvät:
KASSM1 Syventävä metodologia 4 op
KASSM2 Eriytyvä syventävä tutkimusmenetelmäkurssi 3 op
KASSM3 Eriytyvä syventävä tutkimusmenetelmäkurssi: Metodologinen essee 3 op
Vaihtoehtoinen suoritustapa: kirjatentti
Sähköinen tentti on avoinna 17.9.2018-15.6.2019.
Kirjatentissä tentitään 3 kirjaa seuraavista vaihtoehdoista:
Eteläpelto, A., Collin, K. & Saarinen, J. (toim.) 2007. Työ, identiteetti ja oppiminen. WSOY. Oppimateriaalit
TAI
Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus. Saatavissa myös e-kirjana.
Filander, K. & Vanhalakka-Ruoho, M.2009. Yhteisöllisyys liikkeessä. Kansanvalistusseura.
TAI
Toom, A., Onnismaa, j. & Kajanto, A. (toim.) 2008. Hiljainen tieto: tietämistä, toiminta, taitavuutta. Kansanvalistusseura.
Welton, M. 2005. Designing the just learning society. Niace
TAI
Wenger-Trayner, Etienne, Fenton-O'Creevy, Mark, Hutchinson,Steven, Kubiak,Chris & Wenger-Trayner, Beverly (eds.) 2015. Learning in Landscapes of Practice: Boundaries, identity, and knowledgeability in practice-based Learning. Routledge. Saatavissa myös e-kirjana.
Vaihtoehtoinen suoritustapa: kirjatentti
Sähköinen tentti aikavälillä 17.9.2018-16.8.2019.
Optionally: Electronic exam September 17, 2018 - August 16, 2019.
Study materials in electronic exam:
1. Bransford, J.D., Brown, A. L., & Cocking, R.R. (1999) How People Learn Brain, Mind, Experience, and School. Washington, D.C.: National academy press. http://www.nap.edu/openbook.php?isbn=0309070368
2. Three articles in the journal Teaching and Teacher Educationor or in some other journal including the word "teaching". Select the articles according to your own interest.
3. Three articles in the journals dealing with the identity or learning. Search for with entries "identity" or "learning".
Inform the teachers of the bibliographic information of articles before enrolling on electronic exam.
Vaihtoehtoinen suoritustapa: essee
Esseen suoritus aikavälillä 17.9.2018-16.8.2019.
Jari Eskolan pro gradu -seminaariin yhdistetty KASSM2-kurssi.
Kurssilla käsitellään kielenkäytön, merkitysten ja sosiaalisen maailman rakentumisen suhdetta diskurssianalyysin viitekehyksessä. Tutkitaan diskurssianalyysiin liittyviä ontologisia, epistemologisia ja metodologisia valintoja sekä sitä, millaisia tutkimuksia diskurssianalyysin keinoin voi toteuttaa. Tutustutaan diskurssianalyysin perusajatuksiin ja -käsitteisiin sekä opetellaan analysoimaan erilaisia tekstejä.
Kurssi etenee opettajan alustusten, niihin liittyvien harjoitusten ja keskustelujen varassa.
Enintään 25 opiskelijaa.
Metodologisen esseen tarkoituksena on vahvistaa pro gradu -tutkielman tekijän metodologista osaamista jollakin metodologisella osa-alueella ja tarjota mahdollisuus oman tutkielman metodologisten pohdintojen syventämiseen. Esseessä tutkielman tekijä reflektoi oman pro gradu -tutkielman metodisia kysymyksiä ja valintoja. Reflektoivalla otteella tarkoitetaan tässä yhteydessä sitä, että valittua aihetta (esim. laadullisen tutkimuksen luotettavuus tai lasten tutkimisen eettiset kysymykset) pohditaan eri mahdollisuuksia punniten kirjallisuuden ja omien pro gradu -tutkielman laatimiseen perustuvien kokemusten perusteella. Esseen tarkoituksena on tukea pro gradu -työskentelyä ja esseestä voi osan (noin 2/3) sisällyttää tutkielmaan. Esseen aihe sovitaan yhdessä pro gradu -tutkielman ohjaajan kanssa.
Esseen pituus on noin 5000 sanaa. Parityönä gradun tekevät laativat joko erilliset esseet tai yhden yhteisen, noin 7500 sanan laajuisen esseen. Lähdekirjallisuutena tulee esseessä hyödyntää uusinta tutkimusmetodista kirjallisuutta vältellen perus- ja aineopintotason teoksia (kuten Eskola & Suoranta, Tuomi & Sarajärvi tai KvaliMOTV). Varsinaisten menetelmäteosten lisäksi lähteinä voi hyvin käyttää sopivia tutkimusartikkeleita. Lähteistä (10–20 kpl) vähintään puolet on oltava muita kuin suomenkielisiä. Lähteiden etsinnän voi aloittaa esimerkiksi kirjaston e-kokoelmasta löytyvästä Sage Research Methods -portaalista.
Essee palautetaan ohjaajan toiveen mukaisesti joko pdf-muotoisena sähköpostin liitetiedostona tai paperiversiona. Ohjaaja arvioi työn ja antaa siitä palautteen valitsemallaan tavalla. Suositeltava ajankohta esseen laatimiselle on, hieman aiheesta riippuen, tutkielmaseminaarin toinen lukukausi.
Action research is a cyclical process in which thinking and doing and thinking creates immediate change. This form of research hinges upon practice and the desire to change practice through critical reflection and planning for change. Action research is a suitable method for those researchers who decide to research their own developing teaching practice and / or those who want to support and research with children doing their own research.
Kontaktiopetus: ryhmä- ja yksilötapaamiset yht. 6 t.
Enintään 16 opiskelijaa.
Pedagoginen harjoittelu kestää koko lukuvuoden. Jakson laajuus on 10 op (270 h), joka sisältää:
Seminaari 22 t
Opetusharjoittelu 16 t
Havainnointi 26 t
Lukupiiri 30 t
Opetushallinnon lainsäädännön opinnot, luennot 8 t
Itsenäinen työskentely 168 t
Opiskelijat, jotka suorittavat opintojakson lukuvuonna 2018-2019, on valittu keväällä 2018.
Keväällä 2018 alkanut kurssi, ilmoittautumista ei enää tarvitse tehdä.
Keväällä 2018 alkaneen ryhmän loppuseminaari.
Seuraavat opinnot tulee olla suoritettuina ennen KASLOH4B-kurssille ilmoittautumista:
kasvatustieteiden perus- ja aineopintoihin kuuluvat harjoittelujaksot (perusharjoittelu A ja B sekä laaja-alaistava harjoittelu) sekä kandidaatintutkielma.
Projektisuunnitelma palautettava e-lomakkeella viimeistään ma 5.11.2018.
NettiOpsussa viimeistään su 16.9.2018 mennessä. HUOM! Täytä myös e-lomake ko. päivään mennessä(ks. lisätiedot)!
Harjoittelun korvaaminen on mahdollista opiskelijalle, jolla on ennestään kasvatus- tai koulutusalan työkokemusta. Työsuhteen tulee olla pituudeltaan vähintään kolme kuukautta ja työsuhteen päättymisestä saa olla kulunut korkeintaan viisi vuotta. Korvaavaa harjoittelua ei voi koota erilaisista lyhyistä työsuhteista.
Lue opiskelun oppaasta ohjeet harjoittelun korvaamiseen liittyen.
Jos olet aikeissa suorittaa syventäviin opintoihin sisältyvän elokas-opiskelijoiden harjoittelujakson vaihtoehtoisella esseesuorituksella, ilmoittaudu NettiOpsussa su 16.9.2018 mennessä ja täytä tämän lisäksi e-lomake 16.9.2018 mennessä. Lomakkeen pohjalta esseesuorituksen vastuuopettaja saa tarvittavat tiedot aiemmasta kasvatus- ja koulutusalan työkokemuksestasi.
Esseen palautuspäivä on ma 10.12.2018.
Ei ilmoittautumista tätä kautta. Ilmoittautuminen avattu vain hallinnon merkinnöille.
Ilmoittautuminen syksyllä 2018 alkaviin graduryhmiin on keväällä 2018. Syyslukukauden 2018 alussa on vielä lyhyt täydennysilmoittautuminen. Ilmoittautuminen tapahtuu e-lomakkeen kautta, linkki lomakkeeseen päivitetään tähän elokuussa 2018.
EDUssa kasvatustieteen kandidaatin tutkinnon suorittaneet opiskelijat, jotka jatkavat opintojaan maisteriopintoihin, ilmoittautuvat valitsemansa maisteriopintojen opintosuunnan mukaiseen ryhmään (max. 25 opiskelijaa/ryhmä).
Opinstosuuntakohtaiset ryhmät käynnistyvät aikaisintaan periodissa II.
Elokas-opiskelijat voivat korvata KASS1-jakson osallistumalla Mentor ry:n järjestämään mentorointiohjelmaan ja palauttamalla siitä oppimispäiväkirjan tiivistelmän (3-5 sivua). Lisätietoja mentorointiohjelmasta antaa Liina Löytty (Loytty.Liina.M@student.uta.fi).
Tiivistelmä palautetaan: hanna.vilkka@staff.uta.fi 31.12.2018 mennessä
Vaihtoehtoinen suoritustapa: kirjatentti
Sähköinen tentti aikavälillä 17.9.2018-16.8.2019.
Vaihtoehtoinen suoritustapa: essee
Esseen suoritus aikavälillä 17.9.2018-16.8.2019.
Vaihtoehtoinen suoritustapa: essee
Esseen suoritus aikavälillä 17.9.2018-16.8.2019.
Opintojaksolla perehdytään design-tutkimuksen lähestymistapaan ja tutkimusotteeseen. Opintojaksolla toteutetaan oppimiseen tai opetussuunnitelmaan liittyvä design-prosessi, joka tapahtuu yhteistyössä ryhmän ja käytännön toimijoiden kanssa.
Enintään 20 opiskelijaa.
Ilmoittautuminen tammikuussa 2019 alkaviin graduryhmiin. Ilmoittautuminen tapahtuu e-lomakkeen kautta, linkki lomakkeeseen päivitetään tähän syksyllä 2018.
EDUssa kasvatustieteen kandidaatin tutkinnon suorittaneet opiskelijat, jotka jatkavat opintojaan maisteriopintoihin, ilmoittautuvat valitsemansa maisteriopintojen opintosuunnan mukaiseen ryhmään (max. 25 opiskelijaa/ryhmä).
Elokas-opiskelijat voivat korvata KASS1-jakson osallistumalla Elokkaan mentorointiohjelmaan ja palauttamalla siitä oppimispäiväkirjan tiivistelmän (3-5 sivua). Lisätietoja mentorointiohjelmasta antaa Liina Löytty (Loytty.Liina.M@student.uta.fi).
Tiivistelmä palautetaan: opettaja ja palautuspäivämäärä ilmoitetaan myöhemmin.
Vaihtoehtoinen suoritustapa: kirjatentti
Sähköinen tentti aikavälillä 17.9.2018-15.6.2019.
Kirjatentissä tentitään 2 kirjaa seuraavista:
Kaikille yhteinen teos:
Pitkänen, P. & Kalekin-Fishman, D. & Verma, G. (eds.) 2002. Education and Immigration: Settlement Policies and Current Challenges. RoutledgeFalmer.
Lisäksi toinen näistä julkaisuista:
Räsänen, R. & San, J. (eds.) 2005. Conditions for Intercultural Learning and Co-operation. FERA.
tai
Jokikokko, K. 2010. Teachers' intercultural learning and competence. Acta Universitatis Ouluensis (114). http://herkules.oulu.fi/isbn9789514263705/isbn9789514263705.pdf
The course examines the present conditions of education in developing countries, the role of these countries´ governments and non-governmental actors in identifying and analyzing problems and devising solutions to the problems, and the potential role of development cooperation in this context.
Vaihtoehtoinen suoritustapa: kirjatentti
Sähköinen tentti aikavälillä 17.9.2018-16.8.2019.
Tentittävä kirjallisuus (4 teosta):
Marko Kuuskorpi. Tulevaisuuden fyysinen oppimisympäristö. Turun yliopisto. 2012. Saatavilla verkossa: http://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/76724/vaitoskirja2012Kuuskorpi.pdf
Hannele Niemi, Jari Multisilta (toim.) Rajaton luokkahuone. PS-Kustannus. 2014. Saatavilla yliopiston kirjastossa painettuna ja e-kirjana.
Jean D.M. Underwood and Lee Farrington-Flint. Learning and the E-Generation. John Wiley & Sons. 2015. Saatavilla yliopiston kirjastossa e-kirjana.
Rupert Wegerif. Dialogic: Education for the Internet Age. Routledge. 2013. Saatavilla verkossa: http://www.rupertwegerif.name/uploads/4/3/2/7/43271253/deiaproofs24thoct12.pdf
Vaadittavat opintosuoritukset: osallistuminen opetukseen (luennot ja lukupiirityöskentely), teoreettinen essee.
Vaihtoehtoinen suoritustapa: kirjatentti
Sähköinen tentti aikavälillä 17.9.2018-15.6.2019.
Kirjatentissä tentitään 3 kirjaa seuraavista:
Davis, B. (ed.). 2005 or 2009. The Essentials of School Leadership.
Henderson, J. G. (ed.). 2015. Reconceptualizing curriculum development. Inspiring and informing action. New York & London: Routledge
Hilty, E. B. (ed.). 2011. Teacher leadership. The "new" foundations of teacher education. Lang, cop.
Hujala, E., Waniganayake, M. & Rodd, J. (ed.). 2013. Researching Leadership in Early Childhood Education. Tampere: Tampere University Press.
Mäki, K. & Palonen, T. (toim.). 2012. Johtamisen tilat ja paikat. Aikuiskasvatuksen 50. vuosikirja. Vantaa: Hansaprint (available only in Finnish)
Woods, P. 2005. Democratic leadership in education
Optional course in Specialization in Adult and Vocational Education and in Multicultural Study Programme in Education.
Suoritusvaihtoehto 1: luennot ja kirjallisuus
Kurssin ryhmäkokoa ei ole rajattu.
Suoritusvaihtoehto 2: kirjallisuus
(kirjatentin vastaanottaja tutkijatohtori Maiju Paananen)
Tähän vaihtoehtoon sisältyy:
(1) Abbott
(2) Raatikainen
(3) joko (a) Raunio, (b) Töttö tai (c) Varto
(4) joko (a) Hallamaa ym., (b) Kuula tai (c) Lagström ym.
Kirjallisuus suoritetaan sähköisenä tenttinä aikavälillä 17.9.2018-16.8.2019. Kirjatenttivaihtoehdolla opintojakson suorittavat eivät ilmoittaudu kurssille NettiOpsun kautta, vaan suoraan sähköiseen tenttiin.
Kurssille osallistuminen edellyttää, että opiskelijalla on käytettävissään oman pro gradu -tutkielman aineisto.
Enintään 20 opiskelijaa.
Opintojaksolla käsitellään seuraavia asioita: Millainen kirjoittaja olen? Millainen on eettinen tutkimusteksti? Miten teoria ja empiria taipuu vuoropuheluksi? Miten päästään tutkimuksen dokumentoinnista argumentoivaan tekstiin? Mikä on havainnollistamisen tehtävä tutkimustekstissä ja miten eri tavoin sitä voi tehdä? Mikä tekee kvalitatiivisesta tutkimustekstistä ainutkertaisen? Miksi tulokset ja johtopäätökset esitetään yleisellä tasolla yhdessä teorian avulla yhteiskunnallis-kulttuurisessa kontekstissa ja kasvatustieteen katsannosta? Miten analyysi ja päättely vaikuttavat tutkimustekstin kirjoittamiseen? Oman tekstin reflektointi ja palautteen antaminen.
Learning by doing: Opettajan alustukset sekä niihin liittyvät harjoitukset yksilö- ja ryhmätyönä oppitunneilla. Opetusmateriaali jaetaan opintojaksolla.
Enintään 25 opiskelijaa/ryhmä.
The aim of the course is to engage with the questions of What is education policy research? What questions does it aim to answer? What data does it use? and What methodologies does it rely on? The course will be structured in the following way:
First, we will read and discuss academic articles in and on education policy research.
In the second half of the course we will zoom onto a rising area of concern in education policy research, namely, the phenomenon of DATAFICATION. Datafication of education policy is a global phenomenon which, roughly speaking, means production and use of increasingly large amounts of digitally accumulated, stored and processed data when making (policy) decisions on educational matters (see here for a lengthier explanation https://codeactsineducation.wordpress.com/2018/03/17/10-definitions-datafication/). The students will divide into small groups to complete and present a small analysis of datafication from a particular methodological point of view, using a small piece of empirical data.
The course readings will be in English. The course discussions and the course assignment can take place/be completed in either Finnish or English, but we will make final decisions on the language depending on the linguistic background of the enrolled participants.
Max 30 students.
Harjoittelutukioption hakeminen vuodelle 2019 tehdään NettiOpsussa to 13.12.2018 mennessä.
Harjoittelusta ja harjoittelutukioption hakemisesta kerrotaan tarkemmin harjoitteluinfossa to 22.11.2018 klo 15.00-16, Virta 255 (opiskelijan työpöydän tiedote lähetetty elokas-opiskelijoille 10.10.2018). Mikäli et pääse mukaan harjoitteluinfoon, tutustu infon esitykseen.
Vuodelle 2019 harjoittelutukioption saaneille opiskelijoille lähetetään tammikuussa 2019 harjoittelun Moodle-alueen kautta erillinen kutsu harjoittelun suunnitteluseminaariin.
Työnjako harjoitteluasioissa:
- Paula Salo, harjoittelutukioption hakeminen ja harjoittelusopimukset
- Armi Kurkikangas, harjoittelun vastuuopettaja, harjoitteluseminaarit, portfolio ym.
Ilmoittaudu harjoitteluesseetä tekemään su 6.1.2019 mennessä ja täytä myös samaan päivään mennessä e-lomake, jonka löydät opetusohjelmatiedoista.
Lue opiskelun oppaasta ohjeet harjoittelun korvaamiseen liittyen.
Jos olet aikeissa suorittaa syventäviin opintoihin sisältyvän elokas-opiskelijoiden harjoittelujakson vaihtoehtoisella esseesuorituksella, ilmoittaudu NettiOpsussa su 6.1.2019 mennessä ja täytä tämän lisäksi e-lomake samaan päivään mennessä. Lomakkeen pohjalta esseesuorituksen vastuuopettaja saa tarvittavat tiedot aiemmasta kasvatus- ja koulutusalan työkokemuksestasi.
Esseen palautuspäivä on ke 24.4.2019.
Ilmoittaudu viimeistään su 2.12.2018 e-lomakkeella.
Optionally: Electronic exam September 17, 2018 - August 16, 2019.
Kasvatuksen ja koulutuksen ilmiöt ovat yleensä monitahoisia ja kerrostuneita. Pyrittäessä ymmärtämään niitä tieteellisen tutkimuksen keinoin on usein tarpeen käyttää tutkimusongelman ratkaisuun useita erilaisia tutkimusmenetelmiä. Tällaista tutkimusstrategiaa kutsutaan monimenetelmäisyydeksi. Kurssilla tutustutaan monimenetelmälliseen tutkimusotteeseen kasvatuksen ja koulutuksen alueella; pohditaan tutkimusotteen lähtökohtia ja tutkitaan sen soveltamista viime aikaisessa tutkimuksessa Suomessa ja kansainvälisesti.
Enintään 30 opiskelijaa.
Seuraavat opinnot tulee olla suoritettuina ennen KASLOH4B-kurssille ilmoittautumista:
kasvatustieteiden perus- ja aineopintoihin kuuluvat harjoittelujaksot (perusharjoittelu A ja B sekä laaja-alaistava harjoittelu) sekä kandidaatintutkielma.
Seminaari II: suoritettujen projektien esittely syksyllä 2019.
Projektisuunnitelma palautettava e-lomakkeella viimeistään ti 16.4.2019.