Tutkinto-ohjelman omille opiskelijoille tarkoitettuihin hakuväyläkohtaisiin pienryhmiin ilmoittautuminen NettiOpsussa päättyy ke 5.9.2012.
Avoimen yliopisto-opetuksen lähiopetuksen ryhmän 7 ilmoittautuminen jatkuu 23.9.2012 saakka. Monimuotoryhmien 8-10 ilmoittautuminen jatkuu 2.10. saakka.
Luennoille ei ole ennakkoilmoittautumista.
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat osallistuvat luentojen lisäksi pienryhmäopetukseen (max 20 opiskelijaa/ryhmä). Muut opiskelijat osallistuvat luennoille (myös verkkotallenne). Lopulliset suoritusvaihtoehdot täsmennetään viimeistään opetuksen alussa.
Tutkinto-ohjelman omille opiskelijoille tarkoitettuihin hakuväyläkohtaisiin pienryhmiin ilmoittautuminen NettiOpsussa päättyy 6.9.2012.
Myös aineenopettajakoulutukseen hakeutuvien ilmoittautuminen normaalikoulussa tapahtuvalle harjoittelujaksolle (harjoitteluryhmät) päättyy 6.9.2012.
Tutkinto-opiskelijoille suunnattujen avoimen yliopisto-opetuksen monimuotoryhmien 8-10 ilmoittautuminen jatkuu 2.10.2012 saakka. Näihin ryhmiin ei kuitenkaan enää voi ilmoittautua NettiOpsun kautta vaan sähköpostitse opintosihteeri Pirjo Leppälälle (pirjo.leppala@uta.fi). Mainitse viestissäsi tarkasti mihin ryhmään (numero) olet ilmoittautumassa, samoin opiskelijanumerosi.
Luennoille ei ole ennakkoilmoittautumista.
Tutkinto-ohjelman omat opiskelijat osallistuvat luentojen lisäksi pienryhmäopetukseen (max 20 opiskelijaa/ryhmä). Muut opiskelijat osallistuvat luennoille (myös verkkotallenne). Lopulliset suoritusvaihtoehdot täsmennetään viimeistään opetuksen alussa.
Luokanopettajaopiskelijat osallistuvat jakson pienryhmäopetukseen ja opetusharjoitteluun (2 op) kevätlukukaudella 2013.
Ainedidaktiikan opetus toteutetaan aineittain ja/tai aineryhmittäin. Tarkemmat tiedot aikatauluista ja paikoista:
Äidinkieli ja kirjallisuus (Pirjo Vaittinen)
Historia ja yhteiskuntaoppi, kauppa- ja hallintotieteelliset aineet (Esko Nikander)
Psykologia, filosofia ja yhteiskuntatieteelliset aineet (Heikki Mäki-Kulmala)
Ruotsin, saksan ja venäjän kieli (Irene Kilpi)
Englannin ja ranskan kieli (Riitta Jaatinen)
Matemaattiset aineet (Harry Silfverberg)
Matemaattiset aineet (Jaska Poranen)
Ainedidaktinen tutkimus -kurssi pidetään ainekohtaisesti (muille kuin ruotsin kieli ja vieraat kielet sekä matemaattiset aineet) seuraavasti:
Kielten opiskelijoille järjestetään yhteiset luennot, samoin matemaattisten aineiden opiskelijoille. Seminaarit aineryhmittäin:
Opiskelija havainnoi ohjatusti oppitunteja ja pitää ohjattuja harjoitustunteja sekä osallistuu palautekeskusteluihin ja ryhmänohjauksiin. Harjoitustunnit 15 t, opetuksen seuranta 30 t, ryhmänohjaukset 15 t sekä muut tehtävät ja itsenäinen työskentely 75 t. Tarkemmat sisällöt kuvattu harjoittelusuunnitelmassa.
Osallistuminen opetukseen. Ohjattua tutustumista oppilaitoksen toimintaan ja oppilaitoksen erityistehtäviin. Opetuksen ohjattua seurantaa ja analysointia sekä opetustyön harjoittelua. Toteutus osaksi henkilökohtaisen opintosuunnitelman mukaisesti suoritettavana ohjattuna työskentelynä. Opetuksen seuranta 15 t, ryhmänohjaukset 20 t sekä muut tehtävät ja itsenäinen työskentely 100 t. Tarkemmat sisällöt kuvattu harjoittelusuunnitelmassa.
Opintojakson aikana osallistujat virittyvät tarkastelemaan yliopistotyötä pedagogisen osaamisen ja asiantuntijana kehittymisen näkökulmasta. Tarkastelu kohdistuu sekä yliopisto-opettajan että yliopisto-opiskelijan osaamisen ja asiantuntijuuden kehittymiseen ja sen edistämisen keinoihin.
Opintojakson aikana työskennellään monitieteisessä ryhmässä luoden vertaisverkostoa yli yksikkörajojen. Opintojakso koostuu lähiopetuspäivistä, lukupiirityöskentelystä lähiopetuspäivien välillä, kirjallisuuteen perehtymisestä ja omaa opetusta koskevasta kehittämistehtävästä. Opintojen aikana hyödynnetään verkko-oppimisympäristöä.
Yliopistopedagogiikan perusteet (10 op) jaksot Oppiminen asiantuntijuuden kehittymisenä 5 op (PEDAYP1A) ja Osaamistavoitteet ja oppimisen arviointi 5 op (PEDAYP1B) toteutetaan yhtenä kokonaisuutena.
Yliopistopedagogiikan opintoihin haetaan kaksi kertaa vuodessa, toukokuussa ja marraskuussa. Hakemusten perusteella koulutukseen valitaan 20 osallistujaa. Koulutukseen valittavalla tulee olla työsuhde Tampereen yliopistoon. Tampereen yliopiston tohtori-opiskelijoilla ja tuntiopettajilla on mahdollisuus päästä koulutukseen, jos päätoimisessa työsuhteessa olevia hakijoita ei ole riittävästi. Hausta tiedotetaan intran Opettajat-yhteisössä ja yliopistopedagogiikan verkkosivuilla.
Opintojakson aikana osallistujat perehtyvät opetuksen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin linjakkaana kokonaisuutena. Opintojaksoon sisältyy 1 op harjoittelu-ainesta. Tavoitteena on, että opettajat kehittävät omaa opetustaan, mikä heijastuu ajan myötä tutkinto-ohjelman, yksikön ja yliopiston opetuksen laatuun.
Opintojakson aikana työskennellään monitieteisessä ryhmässä luoden vertaisverkostoa yli yksikkörajojen. Opintojakso koostuu lähiopetuspäivistä, lukupiirityöskentelystä lähiopetuspäivien välillä, kirjallisuuteen perehtymisestä ja omaa opetusta koskevasta kehittämistehtävästä. Opintojen aikana hyödynnetään verkko-oppimisympäristöä.
Yliopistopedagogiikan perusteet (10 op) jaksot Oppiminen asiantuntijuuden kehittymisenä 5 op (PEDAYP1A) ja Osaamistavoitteet ja oppimisen arviointi 5 op (PEDAYP1B) toteutetaan yhtenä kokonaisuutena.
Yliopistopedagogiikan opintoihin haetaan kaksi kertaa vuodessa, toukokuussa ja marraskuussa. Hakemusten perusteella koulutukseen valitaan 20 osallistujaa. Koulutukseen valittavalla tulee olla työsuhde Tampereen yliopistoon. Tampereen yliopiston tohtori-opiskelijoilla ja tuntiopettajilla on mahdollisuus päästä koulutukseen, jos päätoimisessa työsuhteessa olevia hakijoita ei ole riittävästi. Hausta tiedotetaan intran Opettajat-yhteisössä ja yliopistopedagogiikan verkkosivuilla.
Opintojaksolla osallistujat tunnistavat, analysoivat ja ratkaisevat akateemiseen ohjaukseen liittyviä pedagogisia ongelmia. Osallistujat syventävät ymmärrystään akateemisesta ohjauksesta perehtymällä tutkimustietoon, pedagogisiin malleihin, metodeihin ja työtapoihin. Näitä tietoja ja taitoja he soveltavat ohjauksen kehittämiseen omassa yhteisössään ja omissa ohjaustehtävissään.
Kurssi on jatkoa keväällä 2012 alkaneelle Yliopistopedagogiikan jatkokurssille, jonne opiskelijat on jo valittu
Kurssilla käytetään Moodle -oppimisalustaa.
Ilmoittautuminen avoimen yliopiston monimuoto-opintojen ryhmiin (1-3) NettiOpsussa viimeistään su 16.12.2012.
Kaikki opiskelijat osallistuvat luennoille (myös verkkotallenne). Lopulliset suoritusvaihtoehdot täsmennetään viimeistään opetuksen alussa.
Lopulliset suoritusvaihtoehdot täsmennetään viimeistään opetuksen alussa.
Ilmoittautuminen NettiOpsussa ryhmiin 1-3 viimeistään su 15.1.2013.
Ilmoittautuminen NettiOpsussa viimeistään su 10.2.2013.
Ainedidaktiikan opetus toteutetaan aineittain ja/tai aineryhmittäin. Tarkemmat tiedot aikatauluista ja paikoista:
Äidinkieli ja kirjallisuus (Pirjo Vaittinen)
Historia ja yhteiskuntaoppi, kauppa- ja hallintotieteelliset aineet (Esko Nikander)
Psykologia, filosofia ja yhteiskuntatieteelliset aineet (Heikki Mäki-Kulmala)
Ruotsin, saksan ja venäjän kieli (Irene Kilpi)
Englannin ja ranskan kieli (Riitta Jaatinen)
Matemaattiset aineet (Harry Silfverberg)
Matemaattiset aineet (Jaska Poranen)
Opiskelija havainnoi oppitunteja ohjatusti. Lisäksi hän suunnittelee laajoja kokonaisuuksia ja toteuttaa opetusta ohjatusti. Opiskelija osallistuu palautekeskusteluihin ja ryhmänohjauksiin. Harjoitustunnit 12 t, Opetuksen seuranta 20 t, Ryhmänohjaukset 33 t sekä Muut tehtävät ja itsenäinen työskentely 70 t. Tarkemmat sisällöt kuvattu harjoittelusuunnitelmassa.
Opintojakso sisältää seminaarityöskentelyä (2 op) ja siihen kytkeytyvää kehittämiseen ja kokeiluun painottuvaa harjoittelua (3 op). Seminaarityöskentely 20 t, harjoitustunnit 3 t, opetuksen seuranta 5 t, sekä muut tehtävät ja itsenäinen työskentely 104 t. Tarkemmat sisällöt kuvattu harjoittelusuunnitelmassa.
Opintojakson aikana osallistujat virittyvät tarkastelemaan yliopistotyötä pedagogisen osaamisen ja asiantuntijana kehittymisen näkökulmasta. Tarkastelu kohdistuu sekä yliopisto-opettajan että yliopisto-opiskelijan osaamisen ja asiantuntijuuden kehittymiseen ja sen edistämisen keinoihin.
Opintojakson aikana työskennellään monitieteisessä ryhmässä luoden vertaisverkostoa yli yksikkörajojen. Opintojakso koostuu lähiopetuspäivistä, lukupiirityöskentelystä lähiopetuspäivien välillä, kirjallisuuteen perehtymisestä ja omaa opetusta koskevasta kehittämistehtävästä. Opintojen aikana hyödynnetään verkko-oppimisympäristöä.
Yliopistopedagogiikan perusteet (10 op) jaksot Oppiminen asiantuntijuuden kehittymisenä 5 op (PEDAYP1A) ja Osaamistavoitteet ja oppimisen arviointi 5 op (PEDAYP1B) toteutetaan yhtenä kokonaisuutena.
Yliopistopedagogiikan opintoihin haetaan kaksi kertaa vuodessa, toukokuussa ja marraskuussa. Hakemusten perusteella koulutukseen valitaan 20 osallistujaa. Koulutukseen valittavalla tulee olla työsuhde Tampereen yliopistoon. Tampereen yliopiston tohtori-opiskelijoilla ja tuntiopettajilla on mahdollisuus päästä koulutukseen, jos päätoimisessa työsuhteessa olevia hakijoita ei ole riittävästi. Hausta tiedotetaan intran Opettajat-yhteisössä ja yliopistopedagogiikan verkkosivuilla.
Opintojakson aikana osallistujat perehtyvät opetuksen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin linjakkaana kokonaisuutena. Opintojaksoon sisältyy 1 op harjoittelu-ainesta. Tavoitteena on, että opettajat kehittävät omaa opetustaan, mikä heijastuu ajan myötä tutkinto-ohjelman, yksikön ja yliopiston opetuksen laatuun.
Opintojakson aikana työskennellään monitieteisessä ryhmässä luoden vertaisverkostoa yli yksikkörajojen. Opintojakso koostuu lähiopetuspäivistä, lukupiirityöskentelystä lähiopetuspäivien välillä, kirjallisuuteen perehtymisestä ja omaa opetusta koskevasta kehittämistehtävästä. Opintojen aikana hyödynnetään verkko-oppimisympäristöä.
Yliopistopedagogiikan perusteet (10 op) jaksot Oppiminen asiantuntijuuden kehittymisenä 5 op (PEDAYP1A) ja Osaamistavoitteet ja oppimisen arviointi 5 op (PEDAYP1B) toteutetaan yhtenä kokonaisuutena.
Yliopistopedagogiikan opintoihin haetaan kaksi kertaa vuodessa, toukokuussa ja marraskuussa. Hakemusten perusteella koulutukseen valitaan 20 osallistujaa. Koulutukseen valittavalla tulee olla työsuhde Tampereen yliopistoon. Tampereen yliopiston tohtori-opiskelijoilla ja tuntiopettajilla on mahdollisuus päästä koulutukseen, jos päätoimisessa työsuhteessa olevia hakijoita ei ole riittävästi. Hausta tiedotetaan intran Opettajat-yhteisössä ja yliopistopedagogiikan verkkosivuilla.