Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelmaan kuuluvien opintokokonaisuuksien vastuuopettajat
Valinnaiset perusopetuksessa opetettavien aineiden opintokokonaisuudet: yliopistonlehtori Jouko Pullinen (yliopistonlehtori Tiina Kujala ajalla 3.1.-12.4.2018)
- Kuvataide
- Käsityötiede
- Monimateriaalinen käsityö
- Liikunta
- Matematiikka
- Musiikki
- Tekninen työ ja teknologiakasvatus
- Äidinkieli ja kirjallisuus
Erityiskasvatus: yliopistonlehtori Hanna-Maija Sinkkonen
Esi- ja alkukasvatus: yliopisto-opettaja Tuulikki Ukkonen-Mikkola
Didaktinen matematiikka: yliopisto-opettaja Jaska Poranen
Multicultural Study Programme in Education: yliopistonlehtori Inkeri Rissanen
Puhetekniikka ja vokologia (40 op): professori Anne-Maria Laukkanen
Ei toteuteta lukuvuonna 2017-2018.
Ei toteuteta lukuvuonna 2017-2018.
Opiskelijalle voidaan lukea hyväksi enintään 10 op siten, että samassa luottamustehtävässä toimiminen voidaan lukea hyväksi vain kerran (0- 3 op), ei siis saman toiminnan useita vuosia erikseen vuosi kerrallaan (jos siis esim. toimit hallituksessa useamman vuoden ajan, hae hyväksilukua vasta viimeisen toimintavuotesi jälkeen). Annettava opintopistemäärä riippuu raportista ilmenevästä toiminnan laajuudesta ja sisällöstä.
Hyväksilukeminen tapahtuu opiskelijan hakemuksesta viimeistään vuoden kuluttua luottamustoimen päättymisestä. Opintopisteillä voi joko esittää korvaavuutta osaksi soveltuvia opintoja tai ne voidaan hyväksilukea tutkinnon valinnaisiin opintoihin.
Raportti palautetaan opintopäällikkö Liisa Ikkala-Toiviaiselle (liisa.ikkala-toiviainen@uta.fi).
Opintojakso on tarkoitettu ainejärjestössä tuutorina toimivalle Tampereen yliopiston opiskelijalle.
Opiskelijatuutori toimii uusien opiskelijoiden vertaisohjaajana ja auttaa uutta opiskelijaa kiinnittymään opintoihin ja opiskelijayhteisöön.
Tuutori osallistuu tuutorikoulutuksiin, joissa käsitellään mm. tuutorin roolia ja opiskelijan tueksi järjestettyä ohjausta. Lisäksi tuutori tutustuu itsenäisesti
- oman tutkinto-ohjelman opetussuunnitelmaan, opetusohjelmaan ja opiskelusivuihin
- yliopiston muuhun opetustarjontaan (mm. kieliopinnot)
Tuutori osallistuu aktiivisesti suunnitelmalliseen tuutoritoimintaan vähintään yhden lukukauden ajan.
Vaadittavat opintosuoritukset:
- Osallistuminen tuutorikoulutukseen ja tuutorivastaavan tapaamisiin
- Itsereflektio (noin kahden sivun essee ja/tai oppimispäiväkirja)
- Vastaaminen tuutoroinnin palautekyselyyn
Opintosuorituksen voi sisällyttää joko kandidaatin tai maisterin tutkinnon vapaasti valittaviin opintoihin.
Vaadittavat opintosuoritukset:
•Osallistuminen tuutoreille ja tuutorivastaaville järjestettävään koulutukseen
•Tuutoritapaamisten järjestäminen
•Itsereflektio (noin kahden sivun essee ja/tai oppimispäiväkirja)
•Vastaaminen tuutoroinnin palautekyselyyn
Tuutorivastaava toimii tehtävässään aktiivisesti vähintään yhden kalenterivuoden ajan.
Vaadittavat opintosuoritukset:
- Osallistuminen opetukseen: Osallistuminen kv-tuutorikoulutukseen ja vastaaminen palautekyselyyn (englanniksi)
- Essee: Itsereflektio (noin kahden sivun essee ja/tai oppimispäiväkirja) (suomeksi tai englanniksi)
Opintojakson suoritusmerkinnän voi saada vain kerran. Opintosuorituksen voi sisällyttää joko kandidaatin tai maisterin tutkintoon. Kv-tuutoroinnin voi lukea osaksi kansainvälistymiskokonaisuutta.
Hyväksytysti opintojakson suorittanut voi saada yliopistolta myös todistuksen kv-tuutorina toimimisesta.
Opintojakson suoritukseksi soveltuvaa vapaaehtoistyötä on omaan alaan liittyvä työskentely, joka tukee osaamisen karttumista tutkinto-ohjelman opinnoissa. Työ voi olla osallistumista kuntien, järjestöjen tms. organisaatioiden ylläpitämään toimintaan, esim. osallistumista maahanmuuttajataustaisille ja monikielisille lapsille järjestettävään organisoituun läksykerhotoimintaan tai turvapaikanhakijoiden kotouttamiseen liittyvään toimintaan.
Opiskelija ottaa itsenäisesti selvää vapaaehtoistyömahdollisuuksista. Työstä tulee sopia ennakkoon tiedekunnan opintopäällikön kanssa ja sen jälkeen vapaaehtoistyön tarjoajan kanssa.
Jos vapaaehtoistyötä tehdään monikulttuurisessa ympäristössä, suoritus voidaan sitoa kansainvälistymiskokonaisuuteen merkittäväksi http://www.uta.fi/opiskelu/opiskelu_ulkomailla/kansainvalistymiskokonaisuus/index.html
Erityiskasvatuksen osaamiskokonaisuuden opintoihin on erillinen haku. Lukuvuonna 2017-2018 järjestettäviin opintoihin on valittu opiskelijat keväällä 2017. Opintoihin valittujen opiskelijoiden tulee lisäksi ilmoittautua NettiOpsun kautta jokaiselle opintojaksolle erikseen.
Vaadittavat opintosuoritukset KASERIT4-jaksossa: aktiivinen osallistuminen, käytännön harjoitetyön suunnittelu, toteutus ja raportointi.
Vaadittavat opintosuoritukset: osallistuminen opetukseen, kirjallisuuskuulustelu ja harjoitustyö.
Kurssille hyväksytään ilmoittautumisten perusteella vain varhaiskasvatuksen 2. opintovuoden opiskelijat, varhaiskasvatuksen monimuotototeutuksen opiskelijat ja esi- ja alkukasvatuksen opintokokonaisuuden opiskelijat.
Erityiskasvatuksen osaamiskokonaisuuden opintoihin on erillinen haku. Lukuvuonna 2017-2018 järjestettäviin opintoihin on valittu opiskelijat keväällä 2017. Opintoihin valittujen opiskelijoiden tulee lisäksi ilmoittautua NettiOpsun kautta jokaiselle opintojaksolle erikseen.
Vaadittavat opintosuoritukset KASERIT4-jaksossa: aktiivinen osallistuminen, käytännön harjoitetyön suunnittelu, toteutus ja raportointi.
Vaadittavat opintosuoritukset: osallistuminen opetukseen ja tentti/essee.
Kurssin ryhmäkokoa ei ole rajattu
Opintojakso suoritettavissa kirjatenttinä lukuvuonna 2017-2018. Suorituksesta sovitaan sähköpostilla jakson vastuuopettaja Anne-Maria Laukkasen kanssa.
Vaadittavat opintosuoritukset: Osallistuminen opetukseen, ennakkotehtävät, harjoitukset ja ohjattu itsenäinen työskentely. Tentti/essee/opintopiiri. Teoriakirjallisuuteen perustuva ja äänitteitä sisältävä oppimispäiväkirja/ yhteenvetoraportti.
Enintään 20 opiskelijaa.
Vaadittavat opintosuoritukset: Laboratoriotyöskentely ja kirjallinen raportti oman tutkimustyön pohjalta.
Kurssille hyväksytään ilmoittautumisten perusteella vain erillisen haun kautta opintokokonaisuuteen opinto-oikeuden saaneita opiskelijoita.
Opintojaksoon kuuluvat liikuntamuodot ovat yleisurheilu, lentopallo ja luistelu
Kurssille hyväksytään ilmoittautumisten perusteella vain erillisen haun kautta opintokokonaisuuteen opinto-oikeuden saaneita opiskelijoita.
Kurssille hyväksytään ilmoittautumisten perusteella vain erillisen haun kautta opintokokonaisuuteen opinto-oikeuden saaneita opiskelijoita.
Kurssille hyväksytään ilmoittautumisten perusteella vain erillisen haun kautta opintokokonaisuuteen opinto-oikeuden saaneita opiskelijoita.
Kurssille hyväksytään ilmoittautumisten perusteella vain erillisen haun kautta opintokokonaisuuteen opinto-oikeuden saaneita opiskelijoita.
Kurssille hyväksytään ilmoittautumisten perusteella vain erillisen haun kautta opintokokonaisuuteen opinto-oikeuden saaneita opiskelijoita.
Kurssille hyväksytään ilmoittautumisten perusteella vain erillisen haun kautta opintokokonaisuuteen opinto-oikeuden saaneita opiskelijoita.
Kurssille hyväksytään ilmoittautumisten perusteella vain erillisen haun kautta opintokokonaisuuteen opinto-oikeuden saaneita opiskelijoita.
Kurssille hyväksytään ilmoittautumisten perusteella vain erillisen haun kautta opintokokonaisuuteen opinto-oikeuden saaneita opiskelijoita.
Kurssille hyväksytään ilmoittautumisten perusteella vain erillisen haun kautta opintokokonaisuuteen opinto-oikeuden saaneita opiskelijoita.
Course will be offered in cooperation with University of Lapland.
Students will be accepted to the course in the following order:
1. degree students of the MDP Media Education
2. degree students of the MDP Teacher Education
3. other degree students of UTA
4. exchange students
The course is meant for the exchange students of the Faculty of Education.
Ilmoittautuminen viimeistään ke 6.9.2017 mennessä.
Luennot on avoinna kaikille opiskelijoille (TaY, TTY, TAMK). EDUn tutkinto-ohjelman omat opiskelijat ovat kuitenkin etusijalla. Luentosuoritukseen sisältyy esitys ja kirjallinen työ. Max. 20 opiskelijaa.
Vaihtoehtoinen kirjatentti on avoinna kaikille opiskelijoille (TaY, TTY, TAMK) aikavälillä 18.9.2017-17.8.2018. Ajalla 18.9.2017-21.6.2018 kirjatentistä vastaa Katja Keisala ja ajalla 25.6.-17.8.2018 Hanna Vilkka. Jos suoritat opintojakson kirjatentillä, ilmoittaudu suoraan sähköiseen tenttipalveluun (ei kontaktiopetuksena toteutettavalle kurssille).
Book exam in English in electronic exam 18.9.2017-17.8.2018.
The course contains an introduction lecture after which students will study the topic independently in reading groups. Instructions for reading groups will be given at the lecture.
The course focuses on critical approaches of intercultural education and communication. It consists of lectures, discussions, group works, reading and seminar. After examination of central concepts and approaches students will analyze and evaluate various texts and images of cultures and cultural differences, and also reflect their own world views. Students read course literature in groups and present its basic points to other students. In groups students prepare and give an oral presentation regarding intercultural education and / or communication. Students reflect their learning based on lectures, discussions, presentations and literature in a learning diary.
Maximum 25 students.
Maximum 30 students. Priority is given to exchange students in the Faculty of Education and students studying in international master’s degree programs in Teacher Education and in Media Education.
An equivalent course will also be organized in the spring semester 2018.
The final assignment will be applied according the level of studies (Bachelor/Master)
Erityiskasvatuksen osaamiskokonaisuuden opintoihin on erillinen haku. Lukuvuonna 2017-2018 järjestettäviin opintoihin on valittu opiskelijat keväällä 2017. Opintoihin valittujen opiskelijoiden tulee lisäksi ilmoittautua NettiOpsun kautta jokaiselle opintojaksolle erikseen.
Vaadittavat opintosuoritukset KASERIT2-jaksossa: aktiivinen osallistuminen, tentti luennoista ja sovistusta kirjallisuudesta ja opintotehtävä.
Vaadittavat opintosuoritukset:
Osallistuminen opetukseen (sis.analyysit 18 t), harjoitukset ja ohjattu teoriaperustainen kokoava harjoitustyö opintojakson analyyseista.
Opintojakso sisältää: luennot 12 t, analyysiharjoitukset 24 h ja ohjattu itsenäinen laboratoriotyöskentely 99 t.
Vaadittavat opintosuoritukset: Osallistuminen opetukseen, ja kirjallinen ja suullinen harjoitustyö puheen ja äänen tutkimukseen liittyvästä aiheesta.
Enintään 20 opiskelijaa.
Kurssille hyväksytään ilmoittautumisten perusteella vain erillisen haun kautta opintokokonaisuuteen opinto-oikeuden saaneita opiskelijoita.
Kurssille hyväksytään ilmoittautumisten perusteella vain erillisen haun kautta opintokokonaisuuteen opinto-oikeuden saaneita opiskelijoita.
Opintojaksoon kuuluvat liikuntamuodot ovat telinevoimistelu, jalkapallo ja erityisliikunta
Kurssille hyväksytään ilmoittautumisten perusteella vain erillisen haun kautta opintokokonaisuuteen opinto-oikeuden saaneita opiskelijoita.
Students will be accepted to the course in the following order:
1. degree students of the MDP Media Education
2. degree students of the MDP Teacher Education
3. other degree students of UTA
4. exchange students
Erityiskasvatuksen osaamiskokonaisuuden opintoihin on erillinen haku. Lukuvuonna 2017-2018 järjestettäviin opintoihin on valittu opiskelijat keväällä 2017. Opintoihin valittujen opiskelijoiden tulee lisäksi ilmoittautua NettiOpsun kautta jokaiselle opintojaksolle erikseen.
Vaadittavat opintosuoritukset KASERIT3-jaksossa: aktiivinen osallistuminen ja kirjallinen työ.
Erityiskasvatuksen osaamiskokonaisuuden opintoihin on erillinen haku. Lukuvuonna 2017-2018 järjestettäviin opintoihin on valittu opiskelijat keväällä 2017. Opintoihin valittujen opiskelijoiden tulee lisäksi ilmoittautua NettiOpsun kautta jokaiselle opintojaksolle erikseen.
Vaadittavat opintosuoritukset KASERIT3-jaksossa: aktiivinen osallistuminen ja kirjallinen työ.
Kurssille hyväksytään ilmoittautumisten perusteella vain erillisen haun kautta opintokokonaisuuteen opinto-oikeuden saaneita opiskelijoita.
Kurssille hyväksytään ilmoittautumisten perusteella vain erillisen haun kautta opintokokonaisuuteen opinto-oikeuden saaneita opiskelijoita.
Kurssille hyväksytään ilmoittautumisten perusteella vain erillisen haun kautta opintokokonaisuuteen opinto-oikeuden saaneita opiskelijoita.
Kurssille hyväksytään ilmoittautumisten perusteella vain erillisen haun kautta opintokokonaisuuteen opinto-oikeuden saaneita opiskelijoita.
Kurssille hyväksytään ilmoittautumisten perusteella vain erillisen haun kautta opintokokonaisuuteen opinto-oikeuden saaneita opiskelijoita.
Kurssille hyväksytään ilmoittautumisten perusteella vain erillisen haun kautta opintokokonaisuuteen opinto-oikeuden saaneita opiskelijoita.
Kurssille hyväksytään ilmoittautumisten perusteella vain erillisen haun kautta opintokokonaisuuteen opinto-oikeuden saaneita opiskelijoita.
Kurssille hyväksytään ilmoittautumisten perusteella vain erillisen haun kautta opintokokonaisuuteen opinto-oikeuden saaneita opiskelijoita.
Priority is given to exchange students in the Faculty of Education.
The course is available to the students of Faculty of Education, University of Tampere.
Vaihtoehtoinen suoritustapa: kirjatentti
Sähköinen tentti aikavälillä 18.9.2017-17.8.2018.
Kirjatentissä tentitään 2 kirjaa seuraavista:
Kaikille yhteinen teos:
Pitkänen, P. & Kalekin-Fishman, D. & Verma, G. (eds.) 2002. Education and Immigration: Settlement Policies and Current Challenges. RoutledgeFalmer.
Lisäksi toinen näistä julkaisuista:
Räsänen, R. & San, J. (eds.) 2005. Conditions for Intercultural Learning and Co-operation. FERA.
tai
Jokikokko, K. 2010. Teachers' intercultural learning and competence. Acta Universitatis Ouluensis (114). http://herkules.oulu.fi/isbn9789514263705/isbn9789514263705.pdf
The course will be carried out in autumn 2018.
Content: The course focuses on different dimensions and themes of global education related to global citizenship, social justice, cultural diversity, human rights and sustainable development. During the course, these themes will be presented and discussed in lectures and workshops. In addition, the students will plan lessons related to global education.
Modes of Study: Lectures, group presentations and written assignments.
This study module is available for all students (TaY, TTY, TAMK). Max 25 students.
The study module is also available as a part of the Multicultural Study Programme in Education, with the code KASMULTI4 Optional course: Global Education
The students will be introduced to:
- Topics related with contemporary international influences in education and policy transfer;
- The influence of international/transnational actors (as OECD) in steering national policy-making;
- International large scale assessments and the reference to the “best performers” in education (i.e. Finland, Shanghai, Hong Kong, etc.);
- PISA as a tool for reform legitimisation at the national level;
- The role of PISA in the formation of new ‘reference societies’.
Max 20 students.
The course uses theories of inclusive citizenship and recognition in analyzing concrete cases related to the inclusion of ethnic, racial, religious, linguistic, sexual, gender and other minorities in educational institutions. In their individual case studies, the students will focus on a minority group and educational level of their own choosing.
Maximum 30 participants.
The students will be introduced to:
-the 20-year Finnish research tradition of cultural-historical activity theory for work development and societal transformations
-the central epistemological principles and methodological tools of formative interventions
-analytical resources to trace and support emergent processes of expansive learning and transformative agency in communities, workplaces and educational institutions
Max 20 students
Maximum 30 students. Priority is given to exchange students in the Faculty of Education and students studying in international master’s degree programs in Teacher Education and in Media Education.
An equivalent course will also be organized in the spring semester 2018.
The final assignment will be applied according the level of studies (Bachelor/Master)
Kurssi peruttu!
Kurssi koostuu kontaktijaksoista, itsenäisistä oppimistehtävistä (=työpajat/opetustuokiot) omassa opetusryhmässä ja niiden raportoinnista, oppimispäiväkirjasta sekä aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta. Kontaktijaksoilla työskennellään työpajamaisesti soveltavan teatterin suuntausten, kuten improvisaation, tarinateatterin, liikeilmaisun ja devising-menetelmän, parissa osallistujien omaa elämänkokemusta hyödyntäen. Samalla tutkitaan opettajan ja oppilaan vuorovaikutusta dialogisen pedagogiikan näkökulmasta. Osallistujien yhteinen oppimisprosessi saa opintojen lopuksi esityksellisen muodon, joka jaetaan yleisön kanssa.
Erityiskasvatuksen osaamiskokonaisuuden opintoihin on erillinen haku. Lukuvuonna 2017-2018 järjestettäviin opintoihin on valittu opiskelijat keväällä 2017. Opintoihin valittujen opiskelijoiden tulee lisäksi ilmoittautua NettiOpsun kautta jokaiselle opintojaksolle erikseen.
Vaadittavat opintosuoritukset KASERIT1-jaksossa: aktiivinen osallistuminen, opintotehtävä ja kirjallisuustentti.
Vaadittavat opintosuoritukset: aktiivinen osallistuminen opetukseen ja harjoituksiin liittyen itsenäisten tehtävien toteuttaminen. Jakson kirjallisuutta hyödyntävien kirjallisten tehtävien laatiminen.
Kurssille hyväksytään ilmoittautumisten perusteella vain varhaiskasvatuksen 1. opintovuoden opiskelijat ja esi- ja alkukasvatuksen opintokokonaisuuden opiskelijat.
Opintojaksoon kuuluvat liikuntamuodot ovat telinevoimistelu, jalkapallo ja erityisliikunta
Kurssille hyväksytään ilmoittautumisten perusteella vain erillisen haun kautta opintokokonaisuuteen opinto-oikeuden saaneita opiskelijoita.
Kurssille hyväksytään ilmoittautumisten perusteella vain erillisen haun kautta opintokokonaisuuteen opinto-oikeuden saaneita opiskelijoita.
Jakson koko 5 op:n suoritukseen kuuluu luentojen lisäksi ohjeiskirjallisuuden suorittaminen. Kirjallisuuden voi suorittaa joko harjoitusryhmässä tai tenttimällä. Tenttimiseen saa ohjeet luennoilla. Harjoitusryhmään EI pidä ilmoittautua, jos aikoo suorittaa oheiskirjallisuuden tentillä.
Aikataulu:
13.3. Aleksis Kivi: Kanervala
20.3. Maria Jotuni: Kun on tunteet
Kokoelmasta luetaan novellit: ”Vasten mieltä”, ”Kansantapa”, ”Kyökin puolelta”, ”Hilda Husso” ja ”Kun on tunteet”
27.3. Elmer Diktonius: Janne Kuutio (Janne Kubik)
10.4. Eeva-Liisa Manner: Poltettu oranssi
17.4. Hannu Salama: Juhannustanssit
24.4. Anja Kauranen: Pelon maantiede
Jokainen opiskelija lukee kaikki mainitut tekstit ennen käsittelykertoja, joilla tekstejä käsitellään yhdessä.
Jakson koko 5 op:n suoritukseen kuuluu myös ohjeiskirjallisuuden suorittaminen. Sen voi suorittaa joko harjoitusryhmässä tai tenttimällä. Tenttimiseen saa ohjeet luennoilla. Harjoitusryhmään EI pidä ilmoittautua, jos aikoo suorittaa oheiskirjallisuuden tentillä.
Kurssille hyväksytään ilmoittautumisten perusteella vain erillisen haun kautta opintokokonaisuuteen opinto-oikeuden saaneita opiskelijoita.
Opinnot on tarkoitettu ensisijaisesti syventäviä opintoja parhaillaan suorittaville. Pedagogisena lähestysmistapana sovelletaan ongelmaperustaista oppimista sisältäen tutoriaaliryhmätyöskentelyn ja luennot.
Vaadittavat opintosuoritukset: osallistuminen opetukseen, tutoriaaliryhmätyöskentely, lopputyö ja päätösseminaari.
Aktiivinen osallistuminen lähipäiviin ja itsenäiseen työskentelyyn lähipäivien välillä. Huom! opinnot työllistävät huomattavasti enemmän kuin pelkkä lähiopetus.