x !
Arkistoitu opetusohjelma 2010–2011
Selaat vanhentunutta opetusohjelmaa. Voimassa olevan opetusohjelman löydät täältä.
Laitoksen yhteiset opinnot

Periodit

I Periodi (1.9.2010 – 22.10.2010)
II Periodi (25.10.2010 – 17.12.2010)
III Periodi (10.1.2011 – 4.3.2011)
IV Periodi (7.3.2011 – 13.5.2011)
Periodi (1.9.2010 - 22.10.2010)
Tieteenalojen peruskurssit [I Periodi]
Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Ei ilmoittautumista

Michael O'Dell, Vastaava opettaja
michael.odell[ät]uta.fi
Opetus
Luento-opetus 28 tuntia
To 2.9.2010 - 14.10.2010 viikoittain klo 8-10, PINNI B 1096
Pe 3.9.2010 - 15.10.2010 viikoittain klo 10-12, LINNA, VÄINÖ LINNA -SALI
Pe 29.10.2010 klo 8-10, PINNI B1096, Tentti
Pe 12.11.2010 klo 8-10, PINNI B3109, Uusintatentti
Periodit: I
Opetuskieli: suomi

Luentokurssi, jonka yhteydessä tehdään kotityönä harjoituksia. Suoritus: tentti ja tehtävien palautus.

Määttä, Urho, Vastaava opettaja
Opetus
6.9.2010 – 14.10.2010
Luento-opetus
Ma 6.9.2010 - 11.10.2010 viikoittain klo 10-12, PÄÄTALO D 11
To 9.9.2010 - 14.10.2010 viikoittain klo 8-10, PÄÄTALO D 11
Periodit: I
Opetuskieli: suomi
Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Ei ennakkoilmoittautumista

Jarkko Toikkanen, Vastaava opettaja
Marja Rytkönen, Vastaava opettaja
Opetus
Luento-opetus
Pe 3.9.2010 - 15.10.2010 viikoittain klo 10-13, Linna K103, paitsi 8.10.2010 klo 10-13 Pinni A ls A1081
Periodit: I
Opetuskieli: suomi
Metodikurssit [I Periodi]

Luentosarja on tarkoitettu syventävien opintojen opiskelijoille, jotka osallistuvat seminaariin ja valmistelevat pro gradu-tutkielmaa kirjallisuuden alalta.

Luennot pideään perjantaisin klo 10-13 B3110.
10.9. Arja Rosenholm: Mitä on kirjallisuuden tutkimus? & Venäläisestä formalismista strukturalismiin (Juri Lotman ja Mikhail Bakhtin)
17.9. Matti Savolainen: Strukturalismista jälkistrukturalismiin
24.9. Matti Savolainen: Jälkikoloniaalinen kirjallisuudentutkimus
1.10. Jarkko Toikkanen: Kerronnan tutkimus
8.10. Withold Bonner: Autobiografiset tekstit
15.10. Maarit Piipponen: Feministinen kirjallisuudentutkimus/Naistutkimus
29.10. Saara Ratilainen: Visuaalinen kulttuuri
5.11. Saara Ratilainen: Kulttuurintutkimus

Luentoihin valmistaudutaan lukemalla kullekin luentokerralle ilmoitetut tekstit, joita käsitellään tunneilla, ja kirjoitetaan luentopäiväkirja neljästä luentokerrasta. Luentopäiväkirja on 8-10 sivua (kakkosvälillä). Paperiversiona jätettävien päiväkirjojen luovutuspäivämäärä on 7.12. 2010, ja ne jätetään Arja Rosenholmille (B 5053). Poissaolokertoja saa olla yksi.

Lisätietoja Arja Rosenholm (etunimi.sukunimi@uta.fi)

 

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Ei ennakkoilmoittautumista

Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Eri opettajia, vastuuopettaja Arja Rosenholm, Vastaava opettaja
Opetus
10.9.2010 – 5.11.2010
Luento-opetus
Pe 3.9.2010 - 5.11.2010 viikoittain klo 10-13, Pinni B 3110, Ei opetusta viikolla 42.
Periodit: I II
Opetuskieli: suomi
Aineenopettajiksi aikoville tarkoitetut opinnot [I Periodi]

Kohderyhmä: Kurssi on tarkoitettu maisterivaiheessa oleville, aineenopettajaksi aikoville vieraiden kielten opiskelijoille.

Tavoitteet: Luentosarjan tavoitteena on tarjota yleiskatsaus vieraiden kielten opetuksen ja -oppimisen tutkimusalaan ja sen metodologiaan. Kokonaisuus perehdyttää opiskelijat tutkimusalan eri aihepiireihin sekä ajankohtaisiin tutkimuskysymyksiin, ja tarjoaa näkökulmia opiskelijoiden omien seminaari- ja opinnäytetöiden laadintaan sekä soveltavan kielitieteen ja kielikasvatuksen alan jatkotutkimukseen yleensä. Kieltenopetuksen ja -oppimisen tutkimuksen perinteisempien tutkimuskysymysten (mm. kieltenopetuksen metodit, kielenoppimisteoriat) rinnalla tarkastellaan myös mm. Euroopan komission, Euroopan neuvoston ja Pohjoismaisen ministerineuvoston kieltenopetuksen kehittämisohjelmissa toteutettavia ajankohtaisia tutkimus- ja kehittämishankkeita ja näihin liittyviä erityiskysymyksiä. Tavoitteena on tarjota kattava kokonaiskuva kieltenopetuksen ja -oppimisen tutkimuksen laajasta aihealueesta ja edistää omien tutkimushankkeiden niveltämistä osaksi kielikasvatuksen kehitystyötä.

Sisältö: Luentosarjan aikana perehdytään kieltenopetuksen ja -oppimisen keskeisiin tutkimuskysymyksiin kuten kieltenopetukseen tutkimuskohteena, vieraiden kielten opetusmetodeihin, oppimisteorioihin ja kieltenopetuksen suunnittelun ja kieltenoppimisen välisiin suhteisiin. Lisäksi nostetaan esiin erityisesti eurooppalaisen kielikoulutuspolitiikan kannalta merkittäviä aihealueita ja näihin liittyviä ajankohtaisia tutkimushankkeita. Keskeisiä aihepiirejä ovat kielten ja muiden ainesisältöjen integroitu opetus (CLIL, Content and Language Integrated Learning), kielitaidon testaus ja arviointi sekä ajanmukaisten teknologioiden (mm. tietokonesimulaatioiden) kehittäminen ja hyödyntäminen kielikasvatuksen ja sen tutkimuksen eri yhteyksissä. Lisäksi perehdytään kouluprofiilien kehittämiseen kielenoppimis- ja kielikasvatusympäristöinä sekä kielikoulutuksen sertifiointihankkeisiin erityisesti kielikasvatuksen monipuolisuutta sekä koulun ja työelämän välistä yhteistyötä tukevien aloitteiden näkökulmasta.

Opetuskieli: Opetuskieli on suomi. Kurssilla käsiteltävien kehittämis- ja tutkimushankkeiden työkieliä ovat pääasiallisesti saksa, englanti ja ranska.

Vaadittavat opintosuoritukset: Päätöskuulustelu. Vaihtoehtoisesti opintokokonaisuuden voi suorittaa myös osallistumalla johonkin ajankohtaiseen kehittämishankkeeseen erikseen sovittavalla tavalla (mm. tutkimusprojektiin ja sen osatehtäviin osallistuminen, pilotointi, raportointi, dokumentointi).

Arviointi: Hyväksytty / hylätty

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Kim Haataja, Vastaava opettaja
Opetus
6.9.2010 – 11.10.2010
Luento-opetus 14 tuntia
Ma 6.9.2010 - 11.10.2010 viikoittain klo 14-16, Pinni B 3117
Periodit: I
Opetuskieli: suomi
Periodi (25.10.2010 - 17.12.2010)
Tieteenalojen peruskurssit [II Periodi]
Michael O'Dell, Vastaava opettaja
michael.odell[ät]uta.fi
Opetus
26.10.2009 – 8.12.2009
Luento-opetus 28 tuntia
Ma 25.10.2010 - 6.12.2010 viikoittain klo 14-16, PINNI B 1096
Ti 26.10.2010 - 7.12.2010 viikoittain klo 14-16, PINNI B 1097
Ma 13.12.2010 klo 14-16, PINNI B 1096, Tentti
Ke 12.1.2011 klo 12-14, PINNI B 3109, Uusintatentti
Periodit: II
Opetuskieli: suomi
Aineenopettajiksi aikoville tarkoitetut opinnot [II Periodi]

Kohderyhmä: Temaattinen tutkielmaseminaari on tarkoitettu aineenopettajaksi opiskeleville. Seminaari korvaa pääaineen tutkielmaseminaarista 2 op. Temaattiseen seminaariin osallistuvat siirtyvät kevätlukukaudeksi oman pääaineensa seminaariin.Opiskelijoiden tulee ilmoittautua oman pääaineensa seminaariin oppiaineen ilmoittamalla tavalla.

Edeltävä opintosuoritus: Vieraan kielen opetuksen ja oppimisen tutkimus - johdanto metodologiaan ja ajankohtaisiin tutkimusaiheisiin

Sisältö: Seminaarin sisällöllisenä lähtökohtana toimivat johdantoluennon aihepiirit ja opiskelijoiden itse ideoimat ja seminaarissa esittelemät tutkimusaiheet. Näitä hyödyntäen seminaarissa etsitään yhtymäkohtia esiin tulevien tutkimusaiheiden ja kielenopetuksen ja -oppimisen alueen laajempien kansallisten ja kansainvälisten tutkimus- ja kehittämishankkeiden välillä. Samoin hyödynnetään seminaarin toimintaympäristöä yksittäisten tutkimushankkeiden välisen yhteistoiminnan mahdollistamiseksi. Seminaarissa esitellään kielenopetuksen ja -oppimisen tutkimuksen alueella toimivia tahoja ja näiden tarpeita ja mahdollisuuksia uusien tutkimushankkeiden toteutukseen. Keskeisiä aiheita ovat mm. kielten ja muiden ainesisältöjen integroitu opetus (CLIL, Content and Language Integrated Learning), kielitaidon testaus ja arviointi sekä ajanmukaisten teknologioiden (mm. tietokonesimulaatioiden) kehittäminen ja hyödyntäminen kielikasvatuksen ja sen tutkimuksen eri yhteyksissä. Tutkimusaiheita tarjoavat lisäksi myös ajankohtaiset kouluprofiilien kehittämispyrkimykset kielenoppimis- ja kielikasvatusympäristöinä sekä kielikoulutuksen sertifiointihankkeet erityisesti kielikasvatuksen monipuolisuutta sekä koulun ja työelämän välistä yhteistyötä tukevien aloitteiden näkökulmasta.


Opetuskieli
: Seminaarin yhteinen kieli on suomi. Työstettävien tutkimushankkeiden kieli määräytyy aina oppiaine-/hankekohtaisesti.

Vaadittavat opintosuoritukset: Tutkimussuunnitelman laadinta sekä suullinen esitelmä omasta tutkimusaiheesta oheismateriaaleineen. Osittaiseksi opintosuoritukseksi hyväksytään vaihtoehtoisesti myös osallistuminen johonkin ajankohtaiseen kehittämishankkeeseen erikseen sovittavalla tavalla (mm. tutkimusprojektin ja sen osatehtävien edistäminen, pilotointihankkeet, raportointi, dokumentointi, esitelmät).

Arviointi: Hyväksytty / hylätty

Seminaarin ajankohdasta sovitaan myöhemmin.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Kim Haataja, Vastaava opettaja
Opetus
25.10.2010 – 13.12.2010
Seminaari 14 tuntia
Ma 25.10.2010 - 13.12.2010 viikoittain klo 14-16, Pinni B 3111
Periodit: II
Opetuskieli: suomi
Periodi (10.1.2011 - 4.3.2011)
Tieteenalojen peruskurssit [III Periodi]
Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Ei ilmoittautumista

Michael O'Dell, Vastaava opettaja
michael.odell[ät]uta.fi
Opetus
Luento-opetus 28 tuntia
Ma 10.1.2011 - 21.2.2011 viikoittain klo 12-14, PINNI B 1097
Ti 11.1.2011 - 22.2.2011 viikoittain klo 12-14, PINNI B 1097
Pe 11.3.2011 klo 12-14, PINNI B 1096, Tentti
Ti 22.3.2011 klo 16-18, PINNI B 3109, Uusintatentti
Periodit: III
Opetuskieli: suomi
Määttä, Urho, Vastaava opettaja
Opetus
10.1.2011 – 24.2.2011
Luento-opetus
Ma 10.1.2011 - 21.2.2011 viikoittain klo 10-12, Pinni A1078
To 13.1.2011 - 24.2.2011 viikoittain klo 8-10, Pinni B3107
Periodit: III
Opetuskieli: suomi
Metodikurssit [III Periodi]

Luennot ja ohjattu oman aineen opinnäytetyöhön liittyvä harjoitustyö.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

EI ENNAKKOILMOITTAUTUMISTA.

Urho Määttä ja vierailijat, Vastaava opettaja
Opetus
13.1.2011 – 28.4.2011
Luento-opetus
To 13.1.2011 - 28.4.2011 viikoittain klo 14-16, Päätalo LS C8
Periodit: III IV
Opetuskieli: suomi
Aineenopettajiksi aikoville tarkoitetut opinnot [III Periodi]

Kurssin tarkoituksena on johdatella vieraiden kielten opettajiksi aikovia opiskelijoita kielten opettamista ja oppimista koskevan kielitieteellisen tutkimuksen ja erilaisten näkökulmien pariin. Johdannonomaisen luonteensa vuoksi kurssi suositellaan suoritettavaksi
ennen opettajan pedagogisia opintoja.

Kurssi sisältää sekä teoriaa että käytäntöä. Teoriaosassa tarkastellaan mm., miten teoreettinen näkemys kielestä vaikuttaa kieltenopetukseen ja käsityksiin vieraan kielen oppimisesta ja ns. oppijakielestä, sekä mitä nykykäsitys kielitaidosta pitää sisällään. Samalla käsitellään vieraan kielen tutkimuksessa yleisesti käytettyjä käsitteitä (kuten 'oppija', 'kohdekieli', 'äidinkielinen puhuja' jne.) ja pohditaan niiden tarkoituksenmukaisuutta eri tilanteissa. Koska kieltenopettajan on hyvä olla selvillä omista kieltä koskevista käsityksistään, kurssilla myös kannustetaan opiskelijoita pohtimaan omaa kielikäsitystään mm. kurssin aikana luettavien artikkelien avulla. Kurssin käytännöllisempi osuus sisältää mm. tutustumista oppijakieleen (mm. kielenoppijoiden kirjoitelmien avulla) sekä oppikirjoihin ja niissä käytettyyn kieleen. Työmuotona kurssilla suositaan pari- ja pienryhmätyöskentelyä sekä ryhmäkeskusteluja mm. luetun materiaalin pohjalta (materiaalia sekä suomeksi että englanniksi).

Kurssin lopputyönä opiskelijat tekevät oman pienimuotoisen tutkimuksen jostakin kurssin aihepiiristä (esim. oppikirja-analyysi) ja kirjoittavat siitä tutkimusraportin suomeksi (englanninopiskelijat englanniksi).

Kurssille otetaan 20 opiskelijaa.

Ei opetusta viikolla 9.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Elina Ranta, Vastaava opettaja
Opetus
1.2.2011 – 10.5.2011
Ryhmätyöskentely 28 tuntia
Ti 1.2.2011 - 10.5.2011 viikoittain klo 10-12, Pinni B 4117, Ei opetusta viikolla 9.
Periodit: III IV
Opetuskieli: suomi

Tavoitteet: Kurssin tavoitteena on perehdyttää kielenopettajaksi opiskelevat mediamaailman viimeaikaisten muutosten kautta syntyneisiin ilmiöihin, kuten hyperteksti, internet ja web2.0. Näiden ilmiöiden merkitystä ja vaikutusta käsitellään nimenomaan kielenopetuksen ja -oppimisen näkökulmasta. Kurssin tavoitteena on ensisijaisesti soveltaa teoriaa käytäntöön, eli teoriaan perehtymisen ohella kurssilla harjoitellaan, ideoidaan ja kehitetään yhteistoiminnallisesti web2.0-sovellusten käyttöä kielenopetuksen tarkoituksiin.

Sisältö: Kurssin luento-osuudella määritellään ja tarkastellaan aiheen kannalta keskeisiä käsitteitä, kuten hyperteksti, hypermedia/ interaktiivinen media, web2.0 ja kollaborativinen oppiminen. Näiden yhteyksiä ja sovellusmahdollisuuksia kieltenopetuksen käytäntöön pohditaan. Tärkeässä asemassa on kysymys web2.0-sukupolven informaalisten oppimistottumusten hyödyntämisestä kielenopetuksessa motivaation ja oppimistehokkuuden kasvattamiseksi . Erityisesti pohditaan erityyppisten web 2.0-sovellusten mahdollisuuksia ja soveltumista kielitaidon eri osa-alueiden harjoittamiseen ja kehitetään yhdessä uusia ideoita niiden opetussovelluksiin.

Toteutustavat: Luentopainotteinen osuus 14 h. Työpaja/ harjoitukset 14 h. Kurssi on työpajatyyppinen, eli opettajan pitämien luentoalustusten ohella opiskelijat osallistuvat aktiivisesti kurssin sisällön muokkaamiseen web2.0:n yhteisöllisen oppimisen periaatteita noudattaen.

Opetuskieli: Kurssikieli on luento-osuuksilla ja työpajoissa/ harjoituksissa suomi, mutta ainekohtaiseen soveltamiseen liittyvät kurssitehtävät opiskelija voi laatia opiskelemallaan kielellä.

Vaadittavat opintosuoritukset: Opintokokonaisuus suoritetaan osallistumalla aktiivisesti luentoihin ja työpajoihin/harjoituksiin. Lisäksi laaditaan kurssin aikana opitun pohjalta soveltava kurssitehtävä. Kurssista saatava opintopistemäärä on 4-6 riippuen laaditun kurssitehtävän laajuudesta.

Arviointi: Hyväksytty/hylätty.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Laura Pihkala-Posti, Vastaava opettaja
Opetus
14.1.2011 – 13.5.2011
Luento-opetus 14 tuntia
Pe 14.1.2011 - 13.5.2011 viikoittain klo 10-12
Harjoitukset 14 tuntia
Pe 14.1.2011 - 13.5.2011 viikoittain klo 10-12
Periodit: III IV
Opetuskieli: suomi
Vapaaehtoiset opinnot [III Periodi]

Kurssin tavoitteena on tutustuttaa opiskelijat maahanmuuttajuuteen ja monikulttuurisuuteen sekä kielellisiin ja kirjallisiin rajanylityksiin liittyviin kysymyksiin. Luentosarja koostuu kahdesta osasta: kolmannessa periodissa käsitellään vähemmistökirjallisuuksia Suomessa, Ruotsissa, Saksassa, Ranskassa ja Yhdysvalloissa; neljännessä periodissa tarkastelun kohteena on Suomen kielitilanne sekä monikielisyys yhteiskunnallisena ja yksilöllisenä ilmiönä.

Kurssi suoritetaan osallistumalla aktiivisesti luennoille ja kirjoittamalla niiden pohjalta luentopäiväkirja. Opintojakson voi suorittaa kahden, neljän tai kuuden pisteen laajuisena. Luentosarjasta voi valita yhden (2 op) tai molempien periodien luennot (4 op). Suoritusta voi myös täydentää oheiskirjallisuudella (+ 2 op). Tarkemmat ohjeet suoritustavoista annetaan kurssin alkaessa.

Luentosarjan opetuskieli on suomi, mutta opiskelija kirjoittaa luentopäiväkirjansa sen oppiaineen kielellä, johon hän tekee opintojakson suorituksen.

Ilmoittautumisaika: 9.11.-10.12.2010

Kurssin ohjelma

3. periodi

14.1. Anna Rastas: Missä viipyy kirjallisuus afrikkalaisten diasporasta Suomessa?

21.1. Marja Rytkönen: Venäläiset maahanmuuttajakirjailijat Suomessa

28.1. Withold Bonner: Saksalais-turkkilaiset kirjailijat ja uusi saksankielinen kirjallisuus

4.2. Päivi Brink: Faïza Guène ja maahanmuuttajat ranskalaisessa nykykirjallisuudessa

11.2. Maarit Piipponen: Kiinalais-amerikkalainen kirjallisuus ja valkoinen kansakunta

18.2. Eila Rantonen & Kiamars Baghbani: Maahanmuuttajakirjallisuus Ruotsissa & Maahanmuuttajakirjailijana Suomessa

25.2. Matti Savolainen: Yhteisöllisyys, henkisyys ja intiaaniksi kasvaminen Pohjois-Amerikassa: Leslie Marmon Silko ja Jeannette Armstrong

4. periodi            

11.3. Sirkku Latomaa: Kahden kielen kansasta monikieliseksi yhteiskunnaksi

18.3. Harry Lönnroth: Suomen ruotsalaiset kielisaarekkeet

25.3. Aleksandr Zelenin: Suomen venäläisyhteisön kielitilanteesta

1.4. Mari Honko: Suomi toisena kielenä - mahdollinen haaste

8.4. Kristiina Teiss: Kaksikielisyys perheessä

15.4. Tuija Kinnunen: Oikeus tulkkiin ja käännöksiin - monikielisyys oikeussalissa

29.4. Päivi Pahta: Globalisaatio ja muuttuva kielimaisema

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Matti Savolainen, Vastaava opettaja
Opetus
14.1.2011 – 29.4.2011
Luento-opetus 28 tuntia
Pe 14.1.2011 - 29.4.2011 viikoittain klo 10-12, Väinö Linna -sali (Linna-rakennus), Poikkeus: 8.4. luento on Linna-rakennuksen salissa K 103
Poikkeukset:
4.3.2011 klo 10 –12 , ei opetusta
Periodit: III IV
Opetuskieli: suomi
Periodi (7.3.2011 - 13.5.2011)
Tieteenalojen peruskurssit [IV Periodi]
Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Ei ennakkoilmoittautumista

Michael O'Dell, Vastaava opettaja
michael.odell[ät]uta.fi
Opetus
Luento-opetus 28 tuntia
Ma 7.3.2011 - 18.4.2011 viikoittain klo 12-14, PINNI B 1097
Ti 8.3.2011 - 19.4.2011 viikoittain klo 12-14, PINNI B 1097
Ti 3.5.2011 klo 12-14, PINNI B 1097, Tentti
Pe 13.5.2011 klo 10-12, PINNI B 3109, Uusintatentti
Periodit: IV
Opetuskieli: suomi
Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Annikki Liimatainen, Vastaava opettaja
Opetus
7.3.2011 – 9.5.2011
Luento-opetus
Ma 7.3.2011 - 9.5.2011 viikoittain klo 14-16, Pinni B 3116
Ti 8.3.2011 - 10.5.2011 viikoittain klo 14-16, Pinni B 3116
Periodit: IV
Opetuskieli: suomi
Metodikurssit [IV Periodi]
Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Kristiina Jokinen, Vastaava opettaja
Opetus
7.3.2011 – 12.5.2011
Luento-opetus 28 tuntia
Ma 7.3.2011 - 9.5.2011 viikoittain klo 12-14, Pinni B 3116
To 10.3.2011 - 12.5.2011 viikoittain klo 14-16, Pinni B 3116
Poikkeukset:
7.4.2011 klo 14 –16 , Pinni B 4113
14.4.2011 klo 14 –16 , Pinni B 4113
Periodit: IV
Opetuskieli: suomi