Terveystieto -oppiaineen lähtökohdat, teoreettinen perusta ja erityispiirteet, terveydenlukutaito ja terveystaju, terveystiedon keskeiset sisällöt ja tavoitteet, terveystiedon opetussuunnitelmat
Tutustuthan terveystiedon opintokokonaisuuteen (60 op) opetussuunnitelmassa.
Syventävien terveystiedon opintojaksojen suorittaminen aloitetaan Terveystiedon perusteet -opintojaksolla.Sitä ennen tulee olla tehtynä kansanterveystieteen perusopinnot.
Lasten ja nuorten elämänkulun vaiheet, nuoren seksuaaliterveys, päihteiden käyttö, uni ja lepo sekä terveysliikunta ja ravitsemus
Luennot 12 h (ovat osa MED:n Lisääntyminen, kasvu ja kehitys-jaksoa)
Kaikki luennot pidetään Kaupin kampuksella Lääketieteen yksikön BIO-lääketieteen rakennuksessa (B-rakennus) isossa luentosalissa. Luennoista kirjoitetaan oppimispäiväkirja (1op).
HUOM: tentti on siirtynyt sähköiseksi 20.2. alkaen 31.7 asti.
Yhteisöllisyys, monikulttuurisuus ja osallisuus kouluympäristössä
Seksuaalisuuden monimuotoisuuden kohtaaminen ja käsittely kouluympäristössä
Aggressiokasvatus: merkitys ja tarvittavat taidot
Koulukiusaaminen ja siihen puuttuminen yksilö- ja koulutasolla: ajankohtaisia tutkimustuloksia
Turvallisen oppimisympäristön varmistaminen
Turvallisuuskasvatus osana terveystiedon oppimateriaaleja
Puuttuminen ja puheeksiottaminen: taidot ja eettiset kysymykset
Kouluterveyden edistämisen tutkimus ja keskeiset haasteet, nuorten hyvin- ja pahoinvointi, nuorten koettu terveys, koulumaailman ja terveyden eriarvoistuminen.
HUOM! TERTIETO 5 kurssille ilmoittautuneet:
Kurssi suoritetaan keväällä 2015 Terveystieteiden yksikön yleisinä tenttipäivinä sekä kesätenttinä, erillistä kurssia ei siis tarjota. Pahoittelemme virheellistä tietoa opetusohjelmassa.
Terveystiedon didaktiikan lähtökohdat ja teoriaperusta sekä opetuksen suunnitteluprosessi. Toiminnalliset ja draamamenetelmät osana terveystiedon opetusta sekä erilaiset oppimisympäristöt (mm. media ja virtuaaliympäristöt) Arvioinnin periaatteet ja asiantuntijaksi kasvaminen.