Alla on julkaistu CAST:n kokoama kvantitatiivisten menetelmäopintojen tarjonta lukuvuodelle 2017-2018.
Tarjonta on koottu yliopiston tutkinto-ohjelmien ja CAST:n opetustarjonnasta. Kurssien järjestelyistä vastaa opetuksen järjestävä tutkinto-ohjelma tai yksikkö.
Listatuilla kursseilla saattaa olla esitietovaatimuksia tai -suosituksia, jotka on kuvattu opetussuunnitelmassa ja joihin tulee tutustua etukäteen. Kursseille ilmoittaudutaan opetusohjelmatiedoissa mainitulla tavalla. Kunkin kurssin hyväksyttävyys omaan tutkinto-ohjelmaan on syytä tarkistaa omasta yksiköstä tai HOPS-ohjaajalta.
Lisätietoa CAST:n kvantitatiivisiin menetelmiin liittyvistä tapahtumista: http://www.uta.fi/cast/education.html
Kurssi-ilmoittautuminen NettiOpsussa. Harjoitus- ja SPSS-ryhmän valinta tehdään myöhemmin opettajan ohjeiden mukaisesti.
Kurssin lopputentti ti 31.10.2017 klo 16-19, Päätalo A1
Opintojakso toteutetaan tämän kurssin lisäksi avoimena yliopisto-opetuksena (iltaryhmä, periodi II) ja päiväopetuksena keväällä 2018.
Opintojakso suoritetaan kokonaan verkko-opintoina. Kurssi etenee viikoittaisissa sykleissä: joka viikon perjantaina verkkoon avautuu opiskelumateriaalit, jotka tulee suorittaa viikon aikana.
Kurssi sisältää luentovideoita, harjoitusvideoita sekä itsenäisesti suoritettavia tehtäviä. Kurssi suoritetaan yksi tai parin kanssa tehtävällä harjoitustyöllä.
Kurssilla harjoitukset toteutetaan SPSS tilasto-ohjelmaa käyttäen. Jokainen tarvitsee siten omalle koneelleen SPSS -tilasto-ohjelman asennettuna, mikäli ei ajattele työskentelevänsä yliopiston/oppilaitoksen mikroluokissa. SPSS-ohjelman voi hankkia opiskelijahintaan yliopistopalveluiden kautta osoitteesta: http://www.uta.fi/it-helpdesk/ohjelmistot
Lisenssejä saa eri mittaisia: kurssin aikataulun perusteella vähimmäissuositus on kolmen kuukauden lisenssi (syyskuu-marraskuu 2017). Myös pidempiä lisenssejä on saatavilla.
SPSS:n käyttö alkaa heti kurssin alussa, jolloin ohjelman on oltava käyttövalmiina koneella. Aloita ohjelman hankkiminen ja asennus siis jo ennen kurssin alkua.
Kurssi on tarkoitettu vain avoimen yliopiston opiskelijoille, Porin tutkinto-opiskelijoille sekä niille maisterivaiheen tutkinto-opiskelijoille, joilta edellytetään tämä kurssi täydentävinä opintoina. Tampereella opiskelevat kandivaiheen tutkinto-opiskelijat voivat suorittaa kurssin III periodin kontaktiopetuskurssilla.
Kurssin opettajana toimii Katja Kuusisto (katja.n.kuusisto@uta.fi)
Ilmoittautuminen kurssille 1.8 - 31.8.2017 välisenä aikana oheisella ilmoittautumislomakkeella.
Luennot ja harjoitukset
Kyseessä on monitieteinen kurssi, jossa tutkitaan haastattelun käyttöä tutkimuksessa; erilaisia haastattelun tavoitteita ja lajeja sekä erilaisten kohderyhmien (lapset, iäkkäät, asiantuntijat, marginaalit) kohtaamista.
ma 16.10. Matti Hyvärinen: Laadullinen haastattelu
pe 20.10. Tuija Koivunen: Teemahaastattelu
ma 23.10. Hanna-Mari Ikonen: Puhelinhaastattelu & Juho Karvinen: Verkkohaastattelu
pe 27.10. Anna Liisa Aho: Kriisitilanteessa olevien haastattelu
ma 30.10. Tuija Koivunen: Asiantuntijahaastattelu, sukupuoli ja valta
pe 3.11. Anitta Kynsilehto & Eeva Puumala: Turvapaikanhakijoiden ja paperittomien haastattelu
ma 6.11. Kirsi Lumme-Sandt: Ikäihmisen haastattelu
pe 10.11. Eero Suoninen: Haastattelun vuorovaikutus merkityksenantojen suuntaajana ja rakentajana
ma 13.11. Laura Huttunen: Haastattelu ja etnografinen ote
pe 17.11. Jenni Kuoppa: Kävelyhaastattelu
ma 20.11. Seija-Leena Nevala: Historiallinen muistitietohaastattelu
pe 24.11. Rosi Enroos: Haastattelu vankilassa
ma 27.11. Hannu Sinisalo: Videohaastattelu
pe 1.12. Piia Roos: Lapsen haastattelu
Sosiaalityön maisteriopintojen opiskelijat: kurssi korvaa opinto-oppaan kohdan STYS3B Erilaiset tiedonmuodostuksen tavat 5 op.
1. välikoe ti 17.10. klo 14-17 Virta ls. 113
2. välikoe to 30.11. klo 14-17 Pinni B3107
Kurssille ilmoittaudutaan NettiOpsussa. Tietokoneharjoitusryhmiin ilmoittaudutaan lähettämällä sähköpostia jukka.ilomaki@uta.fi
Content
This course covers some basic principles for designing experiments, topics related to linear models for an analysis of variance and analysis of covariance, and conducting an appropriate analysis of data from several types of experiments: completely randomized, randomized complete block, split plot and cross-over.
Modes of study
Participation in classroom work, exam.
Recommended preceding studies
MTTTP1 Introduction to Statistics or other basic course in Statistics.
Course Contents
Matrix basic operations, random number generation, cross-validation, Jackknife, Bootstrap, use of the R program
Modes of Study and Registration
Independent work, only for CBDA-students.
Please see the Moodle page for details and instructions.
Contact teaching (lectures and excercises) is only in Finnish. For details, see the teaching schedule of the finnish version (MTTTA14 Tilastotieteen matriisilaskenta ja laskennalliset menetelmät). The lectures are based on study material which is available in English.
Osallistuminen opetukseen, viikkoharjoitukset ja harjoitustyö sekä tentti.
Modes of study
- Lectures
- Exercises (independent work)
- Exam
Enroll on the course TIETA6 Tietorakenteet in NettiOpsu
Self studying, weekly excercises, practical work, and exam.
Avoimen yliopisto-opintojen opiskelijoiden kiintiö iltaryhmään on 50, tutkinto-opiskelijoiden kiintiö 45.
Tutkinto-opiskelijat: Huomaattehan, että opintojakso toteutetaan tämän kurssin lisäksi päiväopetuksena periodissa I ja keväällä 2018.
Knowledge about statistical methods and data analysis is of great importance in almost any field of research. In this course, general concepts of statistics will be provided so that the students can be able to independently carry out a small scale empirical research with the statistical software R.
Contents
A maximum number of 50 students will be allowed in this course (70% doctoral students and 30% masters students).
Please note that this course cannot be included inside the minimum 120 ECTS of Master's Degree Programme in CBDA (basic level course).
MTTTP1 Tilastotieteen johdantokurssi lectured in period I, II or III-IV is recommended for Finnish students.
Content
Modes of study
Participation in course work and a practical work.
Please also note visiting lecture:
Professor (retired), Bikas Sinha, Indian Statistical Institute
Topic: “F AM NOT LICKED” – The Twelve Penny Problem with Applications
Are most published research findings false (Ionnadis, 2005, Open Science Collaboration, 2015)? The course deals with the interpretations of and possible solutions to the lack of replicating results in empirical research (e.g. social psychology and cancer research). As a result of the lack of successful registered replications, a growing number journals such as Psychological Science are favouring practices such as direct replications and registered reports. The course gives a hands-on introduction to two methods which are thought to improve the reliability and replicability of empirical research: p-curve analysis and pre-registration.
The course:
Masters Degree students of CBDA-programme: course can be included in the advanced studies of CBDA (Statistical Data Analytics). For details, contact your Personal Study Plan teacher.
This course is organized as a web course with an introductory lecture.
Visualization of quantitative data when reporting and publishing findings
Course description:
It is commonly said that “a picture is worth a thousand words”. The same is true when reporting findings of an analysis of quantitative data. A proper visualization of the results might make the difference between the success and failure in telling a story or in publishing one’s findings. This course gives, first, a brief introduction to the R software and to D3 JavaScript library for manipulating documents based on data. Second, the course focuses on visualization of quantitative data which is of utmost importance when reporting and publishing findings. Examples and applications will be done for multivariate, temporal, spatial and text data. Examples used during the course will be based on the R software, and preliminary knowledge of this software is advisable but nor required. Participants can learn more about the R software prior to the course online at: http://www.uta.fi/cast/events/Ronline.html.
Goals: The course:
Place: Computer classroom Ml 50 Linna
Programme
Day 1: 3.11.2017
09.15-12.00 Introduction to R
12.00-13.00 Lunch break
13.00-16.00 Introduction to data exploration and data visualization: types of data and of databases; online databases; Visualization of multivariate data
Day 2: 10.11.2017
09.15-12.00 Visualization of temporal data and of spatial data; text visualization
12.00-13.00 lunch break
13.00-16.00 Introduction to D3; Real time big data applications
PLEASE NOTE: Attendance to BOTH days is required for the completion of the course.
Teacher: Paulo Canas Rodrigues
Pre-assignment: Please write a short (one A4) text stating:
1) Your name & disciplinary background
2) State your own motivation for participating on this course and what do you expect to learn.
DEADLINE for the pre-assignments to be announced.
In addition, participants will write a mini-assignment after the second meeting with a two weeks’ deadline.
Enrolment via NettiOpsu. Maximum number of students is 24. Selection method is draw. Students should check the selection result via NettiOpsu after the enrolment period.
Kurssi suoritetaan osallistumalla luennoille ja yhteen harjoitusryhmään.
Luennot pidetään tiistaisin klo 14-16 (luentosalitieto päivitetään viimeistään joulukuussa).
Harjoitusryhmät pidetään Linnan mikroluokassa 50 keskiviikkoisin klo 16-19, torstaisin klo 8-11, klo 11-14 ja klo 16-19 sekä perjantaisin klo 11-14. Jokaisessa ryhmässä on enintään 24 paikkaa.
Ennen harjoitusryhmään ilmoittautumista lue ilmoittautumista koskevat ohjeet kurssin opetusohjelmakuvauksen kohdasta "Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen".
Ilmoittaudu kurssille ilmoittautumalla yhteen, sinulle parhaiten sopivaan harjoitusryhmään. Luennoille ei tarvitse erikseen ilmoittautua. Kaikki, jotka ilmoittautuvat harjoitustyhmiin, ilmoittautuvat automaattisesti myös luennoille. Jos sinulle sopii useampi harjoitusryhmän ajankohta, ilmoittaudu yhteen ja liitä ilmoittautumiseesi viesti, jossa kerrot, mihin muihin ryhmiin pystyt osallistumaan, mikäli käy niin, että ensisijaista ryhmääsi ei järjestetä vähäisen osallistujamäärän takia. Alle 10 hengen ryhmiä ei järjestetä. Jos johonkin ryhmään tulee alle 10 ilmoittautumista, ryhmäläiset siirretään toiseen ryhmään. Ilmoittautumisen deadline on 13.12. Sen jälkeen kurssille pääsee mukaan vain, jos harjoitusryhmissä on tilaa. Tällöin opettaja osoittaa harjoitusryhmän ajankohdan.
Ilmoittautuminen kurssille alkaa viikolla 46.
Kevään 2018 kurssia koskevat tiedustelut osoitteeseen katri-maria.jarvinen@uta.fi.
Kurssilla käsittelemme työn ja hyvinvoinnin tutkimuksen ajankohtaisia ilmiöitä: mittaamista, hyvinvointia työssä, työaikoja, työn ja perheen kytköksiä sekä työn epävarmuutta ja prekarisaatiota.
Perehdymme kysymysten teoreettisiin taustoihin ja tutkimustietoon. Samalla opiskelemme määrällisiä monimuuttujamenetelmiä ja SPSS-ohjelman käyttöä tilastollisessa tutkimuksessa. Kutakin teemaa analysoidaan eurooppalaisella työoloaineistolla.
Kurssin tavoitteena on tuottaa tietoa työelämän kysymyksistä sekä vahvistaa monimuuttujamenetelmiin liittyvien perusteiden osaamista ja etenkin määrällisten tulosten tulkintaa, perehtyen niihin ajankohtaisten työelämäntutkimuksen teemojen kautta, sekä tutustua vertailevaan työelämäntutkimukseen.
Kurssilla on 8 opetuskertaa, jotka sisältävät lyhyen temaattisen alustuksen, opetusta määrällisistä menetelmistä sekä käytännön harjoituksia SPSS-ohjelmalla. Käsiteltäviä menetelmiä ovat muun muassa lineaarinen ja logistinen regressioanalyysi sekä varianssianalyysi, jotka ovat yleisesti opinnäytetöissä käytettäviä menetelmiä. Opiskelijat harjoittelevat näiden menetelmien soveltamista pienissä harjoitustehtävissä, jotka tehdään maaryhmittäin jaetuissa pienryhmissä.
Menetelmäluennot ja harjoitukset muodostavat samalla gradumetodikurssin (III-IV periodi) rungon, ja harjoitustehtävät suorittamalla saa kokoon 3 op monimuuttujamenetelmien perusteita. Opiskelija ilmoittautuu jommalle kummalle kurssille.
Työelämäntutkimusta monimuuttujamenetelmin -kurssille ilmoittautuneet suorittavat 3 op menetelmäosuuden lisäksi 2 op mittaisen harjoitustyön, jonka he esittävät kurssin loppuseminaarissa; Gradumetodikurssilaisten 2 op osuus suoritetaan omalla graduaineistolla IV periodilla.
Ennen kurssin aloituskertaa luetaan vertailevan tutkimuksen tematiikkaan johdatteleva artikkeli, joka jaetaan sähköisesti kursseille valituille ilmoittautumisajan päätyttyä.
Aineistona käytämme laajaa eurooppalaista työoloaineistoa (EWCS) vuodelta 2015, lue lisää https://www.eurofound.europa.eu/surveys/european-working-conditions-surveys. Kurssin aineistoa ja menetelmiä voi käyttää myös kvantitatiivisten opinnäytetöiden tekemiseen.
Huomaathan, että kurssilla kartutetaan yhteiskuntatieteilijän työllistymisen kannalta merkityksellistä kvantitatiivisen analyysien osaamista. Tule avoimin mielin kokeilemaan ja oppimaan jotakin aivan uutta, vaikka epäröisitkin menetelmäosiota. Saatat nimittäin innostua!
Kurssille osallistujilla kannattaa olla SPSS:n perustaidot kuvailevista menetelmistä, kuten jakaumista, muuttujamuunnoksista ja ristiintaulukoinnista. Ensimmäisellä kerralla muistuttelemme kuitenkin näitä kuvailevia menetelmiä.
Aikataulu
Yhteinen menetelmä- ja harjoitusopetus 9.1. – 27.2. (8 x 3 h + itsenäinen ja ryhmätyöskentely)
Ti 9.1. 9-12 Kurssin suorittaminen ja työskentelytavat, jakautuminen maaryhmiin, Satu Ojala (koordinaattori), syntaksin käyttö ja lyhyt kuvailevien menetelmien kertaus, ristiintaulukointi syntaksilla
Ti 16.1. Hyvinvoinnin mittaaminen ja kvantitatiiviset menetelmät, Katri-Maria Järvinen, Monimuuttujamenetelmien perusteet, faktorianalyysi
Ti 23.1. Työajat, Jouko Nätti, Lineaarinen regressioanalyysi
Ti 30.1. Työ ja perhe, Miia Ojanen, Varianssianalyysi I
Ti 6.2. Nuoret työelämässä ja mielenterveys, Jaana Minkkinen, Varianssianalyysi II, kovariaatin lisääminen ja interaktio
Ti 13.2. Mikä tekee prekaarin? Satu Ojala, Logistinen regressioanalyysi
Ti 20.2. Aikasarjat / vertaileva tutkimus, Jouko Nätti, Harjoitus yhdistetyllä 1995–2015-aineistolla, aikaa tehdä päättötöitä ryhmittäin tai kysyä menetelmistä
*** huom. ryhmien varattava itsenäisesti yhteistä aikaa lopputyön työstämiselle kurssin loppupuolella
*** 3 op menetelmäosuus päättyy
Ti 27.2. Päätösseminaari: harjoitustöiden esittely ja kurssipalaute, kaikki opet
Päättöseminaari on vapaaehtoinen gradun kvantimetodikurssilaisille, jotka jatkavat IV periodilla oman aineistonsa kera mikroluokkaharjoituksissa (Noora Ellonen).
Edeltävät opinnot: Sosiaalitieteen kvantitatiiviset menetelmät (tai vastaavat taidot).
Kurssi on suunnattu ensisijaisesti yhteiskuntatutkimuksen tutkinto-ohjelman opiskelijoille (Tampere ja Pori) sekä syksyllä 2017 aloittaville Työn ja hyvinvoinnin maisteriohjelman opiskelijoille (Tampere ja Pori).
Kurssille voivat lähtökohtaisesti tulla kaikki ilmoittautuneet. Kaikki ovat yleensä mahtuneet mukaan. Kurssi on suunnattu ensisijaisesti maisterivaiheen opiskelijoille.
Kurssin tavoitteena on tukea kvantitatiivisia menetelmiä, erityisesti monimuuttujamenetelmiä, käyttäviä gradun tekijöitä.
Kurssi koostuu kahdesta erikseen suoritettavasta osasta. Ensimmäinen osa koostuu menetelmien opettelusta ja harjoittelusta ja se suoritetaan III periodissa yhdessä Työelämäntutkimusta monimuuttujamenetelmin -kurssin kanssa. Tämä opetus järjestetään tiistaisin klo 9-12 ajalla 9.1. – 27.2. (27.2. pidettävä päätösseminaarikerta on vapaaehtoinen gradukurssikokonaisuutta suorittaville.) Tästä III periodin osuudesta koostuu kurssin 3 opintopistettä.
Loput 2 opintopistettä suoritetaan IV periodissa torstaisin klo 9-12. Tuolloin kukin työstää oman gradun analyysiä ja opettaja auttaa tarvittaessa. Tämä osuus ei siis sisällä varsinaista opetusta vaan oman analyysin työstämistä. Kurssi onkin tarkoitettu vain niille, jotka tekevät aktiivisesti oman gradun analyysiä.
Nämä kaksi edellä mainittua osaa muodostavat siis kurssin Gradu-kvantimetodikurssin (SOSM5.1). Vaihtoehtoisesti Työelämäntutkimusta monimuuttujamenetelmin -kurssin 3 opintopisteen osuuden voi täydentää kyseisen kurssin yhteydessä harjoitustyöllä, jolloin muodostuu suoritus SOSM5.1. kohtaan kurssista Työelämäntutkimusta monimuuttujamenetelmin.
IV periodissa kokoonnumme viisi kertaa. Kurssi alkaa maanantaina 5.3. Seuraavat tapaamiset ovat torstaisin 15.3., 22.3., 19.4. ja 26.4. 22.3. pidetyn tapaamisen jälkeen on pidempi tauko, jonka aikana työstetään itsenäisesti analyyseja. Kurssin päätteeksi jokainen tekee lopputyön, joka on osa oman gradun analyysiluvusta. Näitä kirjallisia tuotoksia käsitellään yhdessä viimeisellä kokoontumiskerralla 26.4.
Ilmoittaudu sille kurssille, josta haluat tehdä suorituksen loppuun, eli saada lopullisen merkinnän, 19.12. mennessä.
Tapaamiset:
ma 5.3. Virta ML 53
to 15.3. Linna ML 50
to 22.3. Linna ML 50
to 19.4. Linna ML 50
to 26.4. Linna K108 (loppuseminaari)
IV periodissa torstaisin klo 9-12
Suunnattu graduvaiheen opiskelijoille, jotka käyttävät gradussaan kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä.
Kevään kurssille mahtuu 200 opiskelijaa, joista 50 varataan Luonnontieteiden tiedekunnan opiskelijoille.
Kurssi-ilmoittautuminen NettiOpsussa. Harjoitusryhmän valinta tehdään myöhemmin opettajan ohjeiden mukaisesti.
Huomaathan, että opintojakso toteutetaan tämän kurssin lisäksi päiväopetuksena periodissa I ja avoimena yliopisto-opetuksena periodissa II (iltaryhmä).
Modes of study
- Lectures
- Exercises (independent work)
- Exam
This course is organized as a web course.
R is one of the most widely used software for statistics and data science. In this course, the students will have the chance to become familiar with basic R objects, operations, visualizations tools and programming. The course will have in-class and online components. The online material (more information here: http://www.uta.fi/cast/events/Ronline.html) should be done before the first day of the course or between the two in-class days of the course. The second in-class day of the course will offer the chance to get a deeper knowledge about R and to analyze own data.
Modes of study: pre-assignment, participation in course work
BOTH online and in-class parts are required for the completion of the course.
Pre-assignment: Please write a short (half A4) text stating:
1) Your name & disciplinary background
2) State your own motivation for participating on this course and what do you expect to learn.
Maximum number of students is 20. Priority will be granted for the first enrolments, based on the proportions: 60% PhD students 30% MSc students and 10% BSc students. Students should check the selection result via NettiOpsu after the enrolment period.
Multilevel models are designed to explore and analyse data that come from populations which have a complex structure. Behavioural and social data commonly have a nested structure. Multilevel models are becoming an increasingly popular method of analysis for situations where responses are grouped, such as in schools or other institutions, neighbourhoods, firms, parliamentary constituencies, or any other social or spatial clusters. A particular version of multilevel modelling is where there are multiple measures on each respondent, so that the grouping is of measures within person; where these multiple measures are taken on successive occasions, multilevel modelling provides a means of modelling individual change over time. This course will emphasise the practical application of multilevel models and lectures will be combined with practical sessions in order to reinforce concepts.
Course contents
Flash presentation on application of MLM in participant’s own research or field (5-10 minutes each)
Target group
The course is intended for post-graduate candidates and researchers who are interested in the use of multi-level modelling in their research. Understanding of basic statistics is required.
Enrolment: At the maximum 24 students. Priority will be given to those who need MLM in their research (PhD researchers most especially).
For pre-selection evaluation, please write a short text stating:
Content
It is quite common that we do not get all the information we want for our statistical analysis. For example, in medical research a person can refuse to provide certain information they feel sensitive, such as weight, substance abuse, sexual orientation etc. Particularly, missing data in longitudinal studies is more the rule than an exception. Missing data in statistical analysis causes all sorts of problems. For example, the desired statistical method cannot be directly applied; loss of information or the results obtained can be biased if the analysis is not done properly accomplished. The course introduces various missing data mechanisms and their effects on statistical analysis. In addition, it presents and evaluates some of the commonly used methods for statistical analysis with missing data. Also special methods for the analysis of longitudinal data are presented including likelihood-based methods and multiple imputation.
Modes of Study
Course work, exam.
Ilmoittautuminen NettiOpsussa.
The course is organized as a web course with an introductory lecture.
Learning outcomes
After completing the course, the participants
- know the phases of the process of knowledge discovery (data prepocessing, data mining and postprocessing)
- know basic data mining tasks and methods
- are aware of possibilities of utilising data mining in different research fields
Description
In data mining, large quantities of data are explored and analysed by automatic and semi-automatic means to discover novel, interesting information. Data mining is an interdisciplinary field combining e.g. methods from computer sciences and statistics. It has wide, diverse application areas from education, social, business and administrative sciences to medical and life sciences.
Course contents
- Lectures 10 h
- Hands-on exercises with data mining tools 10 h
- Reading research articles related to applications of data mining methods in participant’s own field and writing a short report
- Giving a presentation on applications of data mining in participant’s own field (presentation session 3 h)
Teachers: Kati Iltanen, Martti Juhola, Henry Joutsijoki
Target group
The course is intended for post-graduate students who are interested in data mining. No computer sciences or statistics background is required.
Enrolment: At the maximum 15 students. Selection method is draw.
Teaching:
Lectures:
Wed 2.5.2018 at 10-12 Pinni B1083
Fri 4.5.2018 at 10-12 Pinni B1083
Wed 9.5.2018 at 10-12 Pinni B1083
Fri 11.5.2018 at 10-12 Pinni B1083
Wed 16.5.2018 at 10-12 Pinni B1083
Practices:
Wed 2.5.2018 at 12-14 computer classroom Pinni B1084
Fri 4.5.2018 at 12-14 computer classroom Pinni B1084
Wed 9.5.2018 at 12-14 computer classroom Pinni B1084
Fri 11.5.2018 at 12-14 computer classroom Pinni B1084
Wed 16.5.2018 at 12-14 computer classroom Pinni B1084
Presentation session
Fri 25.5.2018 at 10-13 Pinni B1083
Evaluation: Pass/fail
Learning outcomes
After the course, the student:
• has developed an understanding of the nature of bibliometric research
• is familiar with the most commonly utilised sources of bibliometric data and ways of applying this data in (daily) research conduct
• is able to collect bibliometric data and to apply this data in various research settings
• is able to utilise bibliometric tools for the benefit of his/her thesis writing and future career building
• understands the limitations of bibliometric data and methods
General description
First, bibliometrics is a methodological approach in which the scientific literature itself becomes the subject of analysis. Bibliometrics offers a powerful set of tools that help scholars to, for example:
As such, bibliometrics can be considered as the science of science.
Second, making an impact in the scientific community is a must for young researchers aiming for building a career at the university. Bibliometrics provides researchers a means of promoting and monitoring their own research impact.
This course focuses on the general features of bibliometrics 1) as a pivotal tool for conducting research and 2) as an integral part of building a research career.
Teaching schedule: 5.3. and 6.3.2018 at 10–16 o'clock
Teacher: Dr. Teemu Makkonen
Place: Computer Classroom Ml 50 (Linna building)
Completion: Those accepted to the course are required to send in a pre-assignment through Moodle. During the lectures and exercises, active participation is required. After the course, every student will write a short essay on how to apply bibliometrics in connection to their own scientific field and research topic.
Evaluation: Pass/Fail.
Enrolment: In NettiOpsu. Number of participants 20 at the maximum. Selection method is draw. Students should check the selection result from NettiOpsu after the enrolment period.
Course pre-assignment:
Before the course, course participants are expected to write a short summary-description (max 2–3 pages) of their own doctoral research by introducing:
1) the topic of their research,
2) the discipline and specific research field they are engaged in
3) the “keywords” of their thesis, significant works (books, book chapters, articles) they are referring to in their research
4) (if applicable) a list of their own published work.
Detailed instructions will be made available to enrolled students through Moodle.