Opintojaksolla perehdytään useista näkökulmista kasvatustieteellisen tutkimuksen erilaisiin metodologisiin lähtökohtiin ja niiden sisältämiin ontologisiin ja tieto-opillisiin sitoumuksiin sekä tulkitaan kasvatustieteen suhdetta muihin ihmistä tutkiviin tieteisiin. Painopisteet ja opiskelumuodot vaihtelevat vuosittain.
Opintojakson tiedetausta: Kasvatustiede, tieteenfilosofia
Opetusajankohdat:
Torstaisin klo 14-17
6.4.2017, Virta 243
20.4.2017, Virta 243
27.4.2017, Virta 352
4.5.2017, Virta 243
11.5.2017, Virta 243
Tutkimusrahoitushakemusten kirjoittaminen uran eri vaiheissa on yksi keskeinen tutkijataito. Tämä kurssi koostuu luennoista, monipuolisesta materiaalista sekä ryhmäkeskusteluissa työstettävistä tutkimussuunnitelmista. Kurssin alussa tarkastellaan tohtoriopiskelun erilaisia orientaatioita ja tutkijan urapolkuja sekä rahoitushakemusten tekemisen roolia niissä. Rahoittajien intressejä ja painotuksia sekä tutkimushankkeen budjetointiin ja eri rahoituslähteisiin liittyviä kysymyksiä käsitellään keskustellen.
Opiskelijat tutustuvat eriluonteisten tutkimusrahoitushakemusten sisältöön ja rakenteeseen sekä kirjoittamistapa- ja tyyliohjeisiin. Opiskelijat työstävät omien tutkimussuunnitelmiensa abstrakteja pienryhmissä. Työskentelyssä hyödynnetään videomateriaalia, jossa kilpailtua tutkimusrahoitusta saaneet tutkijat kertovat hyvän hakemuksen ominaisuuksista ja tekemisestä.
Etukäteistehtävänä osallistujat lähettävät opettajalle abstraktin tutkimussuunnitelmastaan (max 1 sivu). Tehtävä tulee palauttaa viikkoa ennen kurssin aloittamista.
The size of the group is unlimited.