x !
Arkistoitu opetusohjelma 2018–2019
Selaat vanhentunutta opetusohjelmaa. Voimassa olevan opetusohjelman löydät täältä.
Terveystieteiden tohtoriohjelma

Periodit

I Periodi (27.8.2018 – 21.10.2018)
II Periodi (22.10.2018 – 14.12.2018)
III Periodi (7.1.2019 – 3.3.2019)
IV Periodi (4.3.2019 – 26.5.2019)
Periodi (27.8.2018 - 21.10.2018)
Tohtoriopinnot [I Periodi]

Melkein kaikki mitä olet halunnut tietää tutkimusaineiston keräämisestä, käsittelystä ja raportoinnista mutta et ole koskaan osannut kysyä.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Heini Huhtala, Vastaava opettaja
heini.huhtala[ät]tuni.fi
Anna-Maija Koivisto, Opettaja
anna-maija.koivisto[ät]tuni.fi
Opetus
5.9.2018 – 7.11.2018
Luento-opetus
Ke 5.9.2018 - 7.11.2018 viikoittain klo 16.00-17.30, Arvo 2, F213
Periodit: I II
Opetuskieli: suomi
Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Erillisellä elomakkeella https://elomake3.uta.fi/lomakkeet/21728/lomake.html 31.8.2018 mennessä.

Kirsi Lumme-Sandt, Vastaava opettaja
kirsi.lumme-sandt[ät]tuni.fi
Opetus
10.9.2018 – 17.9.2018
Luento-opetus
Ma 10.9.2018 klo 9.00-16, Arvo, B342
Ma 17.9.2018 klo 10.00-16.00, Arvo, F217
Itsenäinen työskentely
Periodit: I
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

maanantai 10.9., Arvo F217

09.30 – 10.00   Terveystieteiden oppiala Yhteiskuntatieteiden tiedekunnassa, prof. Marja Kaunonen

10.00 – 10.45  Tohtorikoulutuksen periaatteista ja tohtorikoulutustarjonta HESissä ja Tampereen yliopistossa, yliopistonlehtori Kirsi Lumme-Sandt

11.45 – 12.30  lounas

12.30 – 14.00  Tieteellinen päättely, professori Anssi Auvinen

14.00 – 14.15  kahvi/tee

14.15 – 15.30  Väitöskirjan ohjausprosessi, ohjaussuunnitelma, ryhmätyön ohjeistus, Kirsi Lumme-Sandt

 

maanantai 17.9.,  Arvo F217

10.00 – 11.30     Kokemuksia tohtoriopinnoista HESissä,  väitöskirjatutkijat Pauliina Halonen ja Sonja Tuomisto, TtT Mira Palonen ja TtT N.N.                                           

11.30 – 12.15   lounas

12.15 – 14.00  Kriittinen arviointi tutkimuksessa, professori Anssi Auvinen

14.00 – 15.00 Kirjaston palvelut, tietoasiantuntija Saila Huuskonen 

Tavoite

Seminaarin tavoitteena on kehittää tieteellisten tekstien kirjoittamistaitoja, valmiuksia tieteellisten artikkeleiden lukemiseen ja kommentointiin sekä saadun palautteen hyödyntämistä oman tekstin muokkaamisessa.

 

Sisältö

Osallistujien eri vaiheessa olevia artikkelikäsikirjoituksia luetaan ja kommentoidaan ryhmätapaamisissa. Lisäksi käydään läpi teosta: Peat, Elliott, Baur & Keena (2002) Scientific Writing – Easy when you know how. London: BMJ Books. Kirja keskittyy kvantitatiivisen tutkimuksen raportointiin terveys-/lääketieteellisestä näkökulmasta.

 

Kohderyhmä

Kvantitatiivista tutkimusta tekevät jatko-opiskelijat. Seminaariin mahtuu max. 9 opiskelijaa, etusijalla yhteiskuntatieteiden tiedekunnan jatko-opiskelijat.

 

Ajankohta ja paikka

Seminaari kestää vuoden. Ryhmätapaamisia yhteensä 10 kertaa, tapaamiset noin kerran kuukaudessa Tampereen yliopiston Kaupin kampuksella, Arvo-rakennuksessa.

Lisätietoja sähköpostitse seminaarin vastuuhenkilöltä Karoliina Karjalaiselta (etunimi.k.sukunimi@uta.fi).

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Karoliina Karjalainen, Opettaja
karoliina.k.karjalainen[ät]uta.fi
Kirsi Lumme-Sandt, Yhteyshenkilö
Kirsi.Lumme-Sandt[ät]uta.fi
Opetus
10.9.2018 – 3.12.2018
Ryhmätyöskentely
Ma 10.9.2018 klo 16.00-18.00, Arvo, A310
Ma 8.10.2018 klo 16.00-18.00, Arvo, A310
Ma 5.11.2018 klo 16.00-18.00, Arvo, A310
Ma 3.12.2018 klo 16.00-18.00, Arvo, A310
Periodit: I II III IV
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Kevään 2019 aikataulu ilmoitetaan myöhemmin.

Opintojakso
johdattelee tutkimusaineiston hallinnan perusteisiin avoimen tieteen ja hyvän
tieteellisen käytännön näkökulmasta. Opintojaksolla myös tutustutaan
aineistonkeräys- ja hallintajärjestelmän käyttöön.    

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Jaakko Nevalainen, Vastaava opettaja
jaakko.nevalainen[ät]tuni.fi
Turkka Näppilä, Opettaja
turkka.nappila[ät]tuni.fi
Opetus
20.9.2018 – 29.9.2018
Luento-opetus
To 20.9.2018 klo 9-16, Arvo, B241
Pe 21.9.2018 klo 9-16, Arvo, B342
Harjoitukset
La 29.9.2018 klo 9-16, Arvo, ML 71 (A309)
Periodit: I
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Mikäli kurssi tulee täyteen, etusijalla ovat yhteiskuntatieteiden tiedekunnan opiskelijat.

- Avoimen tieteen periaatteet tutkimusaineistojen näkökulmasta

- Aineistonhallintasuunnitelman laadinta

- Tutkimusaineiston kuvailu

- Omistajuus, tekijyys, käyttöoikeudet

- Henkilötietojen ja arkaluonteisten henkilötietojen käsittely

- Versionhallinta ja datan esikäsittely

- Aineistonkeräys- ja hallintajärjestelmän käyttö: RedCap

 

Periodit: I II III IV
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Tarkemmat tiedot Epidemiologian tohtorikoulutusseminaarista saat seminaarin yhteyshenkilöltä: pekka.nuorti@uta.fi

Periodit: I II III IV
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Tarkemmat tiedot Gerontologian tohtorikoulutusseminaarista saat seminaarin yhteyshenkilöltä: Pauliina.halonen@uta.fi

Periodit: I II III IV
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Tarkemmat tiedot Hoitotieteen tohtorikoulutusseminaarista saat seminaarin yhteyshenkilöltä: paivi.astedt-kurki@uta.fi

Periodit: I II III IV
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Tarkemmat tiedot NEDIS tohtorikoulutusseminaarista saat seminaarin yhteyshenkilöltä: arja.rimpela@uta.fi

Periodit: I II III IV
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Tarkemmat tiedot SOTEPO tohtorikoulutusseminaarista saat seminaarin yhteyshenkilöltä: marjaana.jones@uta.fi

Periodit: I II III IV
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Tarkemmat tiedot Terveystaloustieteen tohtorikoulutusseminaarista saat seminaarin yhteyshenkilöltä: Olli.Kurkela@uta.fi

Periodit: I II III IV
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Tarkemmat tiedot Työterveyden tohtorikoulutusseminaarista saat seminaarin yhteyshenkilöltä: clas-hakan.nygard@uta.fi

Vieraalla kielellä annettava opetus [I Periodi]

For nurses and many other health professionals, objective performance data on past practice behaviours and outcomes are often not readily available. This can lead to the assumption that performance is adequate and there is no need for improvement. It is essential that we link the conduct and focus of outcomes research with opportunities for improvement in care. Feedback about the outcomes or results of care enables healthcare professionals to evaluate their practice and make changes to improve the quality of health care.

In this course students will examine the role of outcomes research for improving the quality of nursing care. They will develop an understanding of how to identify outcomes for nursing, learn about different approaches to measurement, and examine contemporary issues in outcomes assessment.

Enrolment for University Studies

Elomakkeella https://elomake3.uta.fi/lomakkeet/20900/lomake.html 6.8.2018 mennessä.

Tarja Suominen, Teacher responsible
tarja.suominen[ät]tuni.fi
Teaching
20-Aug-2018 – 24-Aug-2018
Lectures
Mon 20-Aug-2018 at 10-16, Arvo, F212
Tue 21-Aug-2018 at 9-16, Arvo, F212
Wed 22-Aug-2018 at 9-16, Arvo, F212
Thu 23-Aug-2018 at 9-16, Arvo, F212
Fri 24-Aug-2018 at 9-15, Arvo, F212
Periods: I
Language of instruction: English
Further information:

Course leader: Professor Tarja Suominen

Teachers: Professor Sean Clarke, RN, PhD
Connell School of Nursing, Boston College, Chestnut Hill, Massachusetts, USA

Professor Tarja Suominen, RN, PhD
Faculty of Social Sciences, Health Sciences, Nursing Science, University of Tampere

COURSE OBJECTIVES

Upon completion of this course it is expected that students will demonstrate:

1. Knowledge of how outcome research can be used to improve the quality of health care.

2. Knowledge of which outcomes are sensitive to nursing care.

3. An understanding of different approaches to outcomes measurement.

4. An understanding of how to enhance the quality of outcomes measurement.

5. An understanding of the relationship between quality work environments, nurse staffing, and patient outcomes.

COURSE MATERIAL

A reading list, including journal articles and recommended texts will be provided.

 

Specific Topics

1. Health outcomes research: Terminology and designs

2. The role of outcomes research in improving the quality of nursing/ health care—evidence-based practice and management.

3. Identifying outcomes sensitive to nursing care and nurse-related factors.

4. State of the science on nursing sensitive outcomes.

5. Patient safety indicators and research

6. What can be learned from administrative databases about the outcomes of health care?

7. Relationship between quality work environments, nurse staffing and patient outcomes.

 

COURSE REQUIREMENTS

(1) A student seminar: Discuss how outcomes measurement is related to your own doctoral research study or could be.

(2) A student paper, exploring a specific outcome, its applicability to a practice or research issue, and measurement issues. (Could be the same topic as in (1).)

 

 

The Epidemiology Journal Club will be organized once a month to provide a platform where students can critically appraise and discuss recent and classical articles in epidemiological methods, and exchange expertise. A doodle poll will be taken 2 weeks prior to each meeting to arrange the most suitable meeting time. Please enroll to the course and the course organizer Penelope Gray, Penelope.Gray@uta.fi will send you the link to the poll.

Enrolment for University Studies
Enrolment time has expired
Pekka Nuorti, Teacher responsible
pekka.nuorti[ät]tuni.fi
Penelope Gray, Teacher
Penelope.Gray[ät]staff.uta.fi
Teaching
3-Sep-2018 – 25-May-2019
Seminar
Periods: I II III IV
Language of instruction: English
Periodi (22.10.2018 - 14.12.2018)
Tohtoriopinnot [II Periodi]

Kurssi on tarkoitettu ensisijaisesti työn ohella väitöskirjaa sivutoimisesti tekeville terveystieteiden tohtoriopiskelijoille. Kurssin tavoite on auttaa tohtoriopiskelijoita heidän menetelmään ja aineistoon liittyvissä ongelmissa, sekä kvantitatiivisissa että kvalitatiivisissa.

Kurssin pääpaino on henkilökohtaisessa konsultaatiossa ja sisältää myös opiskelijan omaa työskentelyä kurssin aikana. Kurssi edellyttää osallistumista molempina päivinä.

Kurssi antaa uutta vauhtia väitöskirjan tekemiseen ja sen jälkeen opiskelijat kykenevät etsimään ratkaisuja ongelmiinsa itsenäisesti.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Kirsi Lumme-Sandt, Vastaava opettaja
kirsi.lumme-sandt[ät]tuni.fi
Opetus
13.12.2018 – 14.12.2018
Yksilöopetus
To 13.12.2018 klo 9-15.30, Paikka ilmoitetaan myöhemmin.
Pe 14.12.2018 klo 9-15.30, Paikka ilmoitetaan myöhemmin.
Periodit: II
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Kurssille hyväksynnästä ilmoitetaan 19.10. mennessä. Hyväksyttyjen on toimitettava max. 5 s. tutkimussuunnitelma ja max. 2 s. kuvaus menetelmällisestä ongelmasta, johon kurssilla halutaan apua viimeistään 29.10. mennessä kirsi.lumme-sandt [at] uta.fi.

Vieraalla kielellä annettava opetus [II Periodi]

Kurssi johdattelee tilastolliseen ajatteluun sekä esittelee tavallisimmat tilastolliset testit ja analyysimenetelmät. Erityistä huomiota kiinnitetään käytännön aineistojen analysointiin sopivalla tietokoneohjelmistolla. 


Sisältö
:                     
-          Havaintoaineisto ja sen kuvailu

-          Satunnaismuuttuja ja todennäköisyysjakauma

-          Yleisimmät koe- ja otanta-asetelmat

-          Tilastollinen riippuvuus ja korrelaatio

-          Tilastollisen päättelyn perusteet

-          Tilastolliset mallit ja testaus

-          Tilastollisen ohjelmiston käyttö: SPSS / R

Enrolment for University Studies
Enrolment time has expired
Reija Autio, Teacher responsible
reija.autio[ät]tuni.fi
Teaching
23-Oct-2018 – 11-Dec-2018
Lectures
Tue 23-Oct-2018 - 11-Dec-2018 weekly at 14-16, Arvo, A210
Exercises
R-ryhmä
Tue 23-Oct-2018 - 11-Dec-2018 weekly at 16-18, Arvo, mikroluokka 72 (F120)
SPSS-ryhmä
Tue 23-Oct-2018 - 11-Dec-2018 weekly at 16-18, Arvo, mikroluokka 71 (A309)
Periods: II
Language of instruction: English
Further information:

Suoritustapa:   
Luennot, kotitehtävät, ohjatut tietokoneharjoitukset sekä harjoitustyö, jonka analyysit suoritetaan sopivaa tietokoneohjelmistoa käyttäen (esim. SPSS, R, jne.)

Periodi (7.1.2019 - 3.3.2019)
Tohtoriopinnot [III Periodi]

Luentosarjalla käsitellään sitä, millaisin erilaisin tavoin vanheneminen näyttäytyy yhteiskunnassa. Kurssi tutustuttaaosallistujat vanhenemisen  ja monitieteisen vanhenemistutkimuksen ajankohtaisiin aiheisiin ja projekteihin sekä niissä käytettäviin tutkimusmenetelmiin ja –asetelmiin.

Kristina Tiainen, Vastaava opettaja
kristina.tiainen[ät]tuni.fi
Opetus
Luento-opetus
Periodit: III IV
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Lukuvuonna 2018-2019 kurssin voi suorittaa kirjatenttinä. Jos haluat suorittaa kurssin, ota yhteyttä vastuuopettaja Kristina Tiaiseen, kristina.tiainen@tuni.fi

Tällä opintojaksolla perehdytään elinaika-analyysiin, jolla tarkoitetaan vastetapahtumaan liittyvien aikojen analysointia (elinaika, aika sairastumiseen, raskauteen jne.) ja niiden selittämistä yksilöllisen tapahtumahistorian avulla. Erityinen ominaispiirre näille aineistoille on se, että kaikille tutkittaville ei vastetapahtumaa havaita. Opintojaksolla pureudutaan elinaika-analyysiin lähtien sen peruskäsitteistä ja aineiston kuvaamisesta, lopulta syventyen elinaika-aineistolle tehtävään regressio-analyysiin.

Jaakko Nevalainen, Vastaava opettaja
jaakko.nevalainen[ät]tuni.fi
Syrjälä Essi, Opettaja
Opetus
12.2.2019 – 20.2.2019
Luento-opetus
Ti 12.2.2019 klo 12-14, Arvo, A308
Ke 13.2.2019 klo 12-14, Arvo, A308
Ti 19.2.2019 klo 12-14, Arvo, A308
Ke 20.2.2019 klo 12-14, Arvo, A308
Harjoitukset
Ti 12.2.2019 klo 14-16, Arvo, ml 71
Ke 13.2.2019 klo 14-16, Arvo, ml 71
Ti 19.2.2019 klo 14-16, Arvo, ml 71
Ke 20.2.2019 klo 14-16, Arvo, ml 71
Periodit: III
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Esitiedot

BIOMJ016 tai TERY6 ja TERA1. Esitietona siis oletetaan, että opiskelijalla on vähintään biostatistiikan tai tilastotieteen peruskurssia vastaavat tiedot ts. opiskelija osaa tilastotieteen perusmenetelmät, kuten t-testi, ANOVA ja lineaarinen regressioanalyysi.

Vieraalla kielellä annettava opetus [III Periodi]

Tällä opintojaksolla perehdytään logistiseen regression, menetelmään, jonka avulla voidaan tutkia muuttujien yhteyttä kaksiluokkaiseen vastemuuttujaan (esim. terve/sairastunut) sekä prospektiivisissa että tapaus-verrokki-asetelmissa. Kurssilla perehdytään sekä yhden että usean selittävän muuttujan malliin. Lisäksi käsitellään multinomiaalista logistista regressiota, jossa selitettävällä muuttujalla on enemmän kuin kaksi luokkaa, sekä ehdollista logistista regressiota kaltaistetulle tapaus-verrokki-aineistolle.

Enrolment for University Studies
Enrolment time has expired
Reija Autio, Teacher responsible
reija.autio[ät]tuni.fi
Teaching
28-Jan-2019 – 31-Jan-2019
Lectures
Mon 28-Jan-2019 at 10.00-15.15, Arvo F213 ja ML 72
Tue 29-Jan-2019 at 10.00-15.30, Arvo F213 ja ML 72
Wed 30-Jan-2019 at 9-15, Arvo F213 ja ML 72
Thu 31-Jan-2019 at 8.30-16.00, Arvo, ML 71, Ryhmätentti
Exercises
Periods: III
Language of instruction: English
Further information:

Sisältö

-          Logistisen regression  perusteet

-          Yhden ja usean selittävän muuttujan mallit

-          Selittäjien valinta

-          Multinomiaalinen logistinen regression

-          Logistinen regressio kaltaistetulle tapaus-verrokki-aineistolle

Analyysin tekeminen SPSS ohjelmistolla

Oheislukemista

Seuraavien kirjojen viimeisimmät painokset:

-          Hosmer, D.W., Lemeshow, S., Applied Logistic Regression, Wiley.

-          Dupont, W.D., Statistical Modeling for Biomedical Researchers, Cambridge University Press.

-          Vittinghoff, E., Glidden D.V.,  Shibosksi, S.C., McCulloch, C.E. Regression methods in Biostatistics: Linear, Logistic, Survival and Repeated measures Models, Springer.

Periodi (4.3.2019 - 26.5.2019)
Tohtoriopinnot [IV Periodi]

Ihmisen ja luonnon välillä on symbioottinen suhde. Se, että ihminen on terve tai voi hyvin on monilla tavoin riippuvainen ympäröivän luonnon hyvinvoinnista. Esimerkiksi ilmastonmuutos, kuivuus, tulvat, merten happamoituminen ja biodiversiteettikato vaikuttavat sekä välittömästi että välillisesti ihmisten terveyteen. Elinympäristömme muutos onkin yksi aikamme merkittävimmistä terveysuhista. Toisaalta luonnolla on todettu olevan myös positiivisia vaikutuksia ihmisten hyvinvointiin sekä sairauksista toipumiseen.

Tämä opintojakso tarjoaa moniulotteisen kuvan ihmisen terveyden ja luonnon suhteesta tutustuttamalla opiskelijan ekoterveyteen ja sen lähikäsitteisiin, avaamalla uusia näkökulmia terveyden edistämiseen, sekä esittelemällä terveydenhuollon toimintaa ja terveyspolitiikkaa ekososiaalisesta ja kestävän kehityksen näkökulmasta.

Jutta Pulkki, Vastaava opettaja
jutta.pulkki[ät]tuni.fi
Pauliina Aarva, Opettaja
Santtu Merjanaho, Opettaja
Jani Pulkki, Opettaja
jani.pulkki[ät]tuni.fi
Opetus
Luento-opetus
Ryhmätyöskentely
Periodit: IV
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Kurssi on ensisijaisesti tohtoriopiskelijoille, myös kandi- ja maisteriopiskelijat voivat osallistua, mikäli kurssilla on tilaa.

Tällä kurssilla pureudutaan aineistoihin jotka koostuvat suuresta määrästä kiinnostavia muuttujia. Monimuuttujamenetelmät- kurssilla opetellaan analyysimenetelmiä, jotka sopivat monimuuttuja-aineiston analyysiin esimerkiksi siten, että niillä voidaan tunnistaa keskenään korreloivia muuttujia, samankaltaiset profiilit omaavia yksilöitä tai luoda niiden yhdistelmiä, joilla voidaan erotella terveet ja sairaat tai joita voidaan edelleen käyttää jatkoanalyyseissa. Näitä menetelmiä ovat muun muassa pääkomponenttianalyysi, faktorianalyysi, (hierarkkinen) klusterianalyysi ja diskriminanttianalyysi. 

Sisältö:

  • pääkomponenttianalyysi
  • faktorianalyysi
  • (hierarkkinen) klusterianalyysi
  • diskriminanttianalyysi
  • analyysin tekeminen SPSS ohjelmistolla
Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

4.3. mennessä elomakkeella.

Jaakko Nevalainen, Vastaava opettaja
jaakko.nevalainen[ät]tuni.fi
Reija Autio, Opettaja
Reija.Autio[ät]uta.fi
Opetus
12.3.2019 – 20.3.2019
Luento-opetus
Ti 12.3.2019 klo 12-14, Arvo, A308
Ke 13.3.2019 klo 12-14, Arvo, A308
Ti 19.3.2019 klo 12-14, Arvo, A308
Ke 20.3.2019 klo 12-14, Arvo, A308
Harjoitukset
Ti 12.3.2019 klo 14-16, Arvo, ml 71 (A309)
Ke 13.3.2019 klo 14-16, Arvo, ml 71 (A309)
Ti 19.3.2019 klo 14-16, Arvo, ml 71 (A309)
Ke 20.3.2019 klo 14-16, Arvo, ml 71 (A309)
Periodit: IV
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Esitiedot

BIOMJ016 tai TERY6 ja TERA1. Esitietona siis oletetaan, että opiskelijalla on vähintään biostatistiikan tai tilastotieteen peruskurssia vastaavat tiedot ts. opiskelija osaa tilastotieteen perusmenetelmät, kuten t-testi, ANOVA ja lineaarinen regressioanalyysi.

Kurssilla opetellaan kirjoittamaan hyviä tutkimustulosten ja tutkimussuunnitelmien tiivistelmiä sekä yleistajuisia lehdistötiedotteita. Kurssille otetaan 12 tohtoriopiskelijaa. Kurssi suoritetaan tekemällä kirjallinen ennakkotehtävä ja osallistumalla kahteen lähiopetuspäivään, joiden aikana käsitellään osallistujien tekstejä.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Kirsi Lumme-Sandt, Vastaava opettaja
kirsi.lumme-sandt[ät]tuni.fi
Opetus
27.3.2019 – 29.3.2019
Luento-opetus
Ke 27.3.2019 klo 10-16, Arvo, B342
Pe 29.3.2019 klo 10-16, Arvo, B342
Periodit: IV
Opetuskieli: suomi

Kurssilla perehdytään kokeellisen tutkimuksen suunnittelun yleisiin periaatteisiin ja erityisesti niiden tilastollisiin näkökulmiin. Luennoilla pureudutaan tarkemmin esimerkiksi voimalaskentaan, keskeisimpiin koeasetelmiin sekä monivertailumenetelmiin. Satunnaistetut kontrolloidut tutkimukset ja niihin liittyvät erityiskysymykset käsitellään omana kokonaisuutenaan. Kurssi koostuu luennoista sekä ryhmätöistä. Lisäksi kurssiin kuuluu ryhmätyöseminaari, jossa opiskelijat pääsevät esittämään luennon valitsemastaan aiheesta.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Vuorinen Anna-Leena, Opettaja
Kesseli Juha, Opettaja
Opetus
4.4.2019 – 12.4.2019
Luento-opetus
To 4.4.2019 klo 9-11, Arvo, A308
Pe 5.4.2019 klo 9-11, Arvo, A308
To 11.4.2019 klo 9-11, Arvo, A308
Pe 12.4.2019 klo 9-11, Arvo, A308
Harjoitukset
To 4.4.2019 klo 11-13, Arvo, ml 71
To 11.4.2019 klo 11-13, Arvo, ml 71
Pe 12.4.2019 klo 11-13, Arvo, ml 71
Periodit: IV
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Esitiedot: Biostatistiikka ja tilastollinen tietojenkäsittely tai jokin muu biostatistiikan peruskurssi ja SPSS-alkeet

 

Oheislukemistoa: 

- Chow S-C & Liu J-P: Design and analysis of clinical trials, Wiley.

- Hulley et al.  Designing clinical research, Lippincott Williams and Wilkins.

- Moore & Notz: Statistics: concepts and controversies, Freeman & Co.

Mielenterveyttä ja mielenterveyspalveluita käsittelevä jatkokoulutustapahtuma, joka toteutuu keväisin, sisällöltään vaihtelevana koulutusmoduulina.

 

Moduulin teemoja, jotka vaihtelevat vuosittain:

 

  • Mitä on mielenterveys ja mielenterveyden häiriö
  • Mielenterveyden merkitys ja sen häiriöiden esiintyvyys
  • Mielenterveyspalvelujärjestelmä
  • Mielenterveyden sosiaaliset ja yhteiskunnalliset ulottuvuudet

 

Moduuli toteutetaan keväisin temaattisena 1-2 –päiväisenä seminaarina, jota voidaan hyödyntää muita opintoina täydentävinä tai syventävinä opintoina. Toteutuksesta vastaa sosiaalipsykiatrian ryhmä mutta toteutuksessa on mukana myös muiden oppialojen edustajia. Pyrkimyksenä on tarjota monialainen näkemys kulloinkin käsiteltävästä aiheesta.

 

Kohderyhmä: useiden tieteenalojen jatko-opiskelijat: yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan oppialoilla väitöskirjaa tekevät, psykiatriaan erikoistuvat lääkärit, psykiatrian alalta väitöskirjaa tekevät lääkärit. Lähtökohtana ovat jatko-opinnot yliopistossa. Mikäli tilaa riittää, osallistua voivat myös yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan perusopiskelijat, T3-opiskelijat ja ammatillista täydennyskoulutusta tarvitsevat opiskelijat. Osalle opiskelijoista seminaarit saattavat olla maksullisia

 

Moduuleja voi suorittaa sarjana. Toisaalta moduulit ovat itsenäisiä kokonaisuuksia, jotka voi suorittaa yksittäisinä seminaareina. Tästä voivat hyötyä eri alojen opiskelijat, jotka tarvitsevat rajoitetun lisän muihin teoreettisiin opintoihinsa.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

17.3.2019 mennessä elomakkeella

Sami Pirkola, Vastaava opettaja
sami.pirkola[ät]tuni.fi
Kirsti Nurmela, Opettaja
kirsti.nurmela[ät]tuni.fi
Opetus
12.4.2019 – 12.4.2019
Luento-opetus
Pe 12.4.2019 klo 9.00-16.15, Arvo, F114
Periodit: IV
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Tampereen yliopisto/Yhteiskuntatieteiden tiedekunta/Terveystieteet/Sosiaalipsykiatria järjestää:

XVII Mielenterveys ja Psykiatria -jatkokoulutusmoduuli 12.4.2019

 

Mistä tieto tulee? - Väestöstä kerätyn tiedon hyödyntäminen mielenterveyden ja hyvinvoinnin tutkimuksessa (1-3 op.)

 

Arvo-rakennus ls. F114 Arvo Ylpön katu 34  http://www.pshp.fi/fi-FI/Kartat/tayskartta

 

 

PERJANTAI 12.4.2019

9.00–9.15 Moduulin avaus. Sosiaalipsykiatrian prof. Sami Pirkola Tampereen yliopisto

9.15-10.00 FT Reija Autio Tampereen yliopisto: Menetelmistä yleensä

10.00-10.45 Prof. Jaakko Nevalainen Tampereen yliopisto: Big data

10.45-11.00 Keskustelua

11.00–12.00 Lounastauko

12.00-12.30 LL Kimmo Suokas Tampereen yliopisto: Kattavien rekisteriaineistojen yhdistämisen hyödyt

12.30-13.15 Dos. Timo Partonen THL: Terveys 2000.

13.15-13.30 Keskustelua ja taukojumppa

13.30-14.15 Prof. Arja Rimpelä Tampereen yliopisto: Nuorten terveyden tietolähteet

14.15-14.30 Keskustelua

14.30-15.00 Kahvitauko

15.00-15.45 Prof. Juho Saari Tampereen yliopisto: Medialähtöinen aineisto

15.45-16.15 Keskustelua, päivän yhteenveto ja päätössanat. Prof. Sami Pirkola

Onnistunut toimeenpano on ajankohtainen haaste niin kansallisessa kuin kansainvälisessä terveys – ja sosiaalipolitiikassa ja järjestelmien tutkimuksessa ja Suomessa erityisesti SOTE-uudistukseen liittyen: miten pysyvät muutokset organisaatioiden toiminnassa, rakenteiden muuttamisessa ja yksilöiden käyttäytymisessä saadaan aikaan, miten tutkimukseen perustuva tieto ja uudet strategiat saadaan juurrutettua osaksi kompleksisten instituutioiden muuttuvia toimintakäytäntöjä ja miten muutosta arvioidaan?

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen
Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt
Pirjo Lindfors, Vastaava opettaja
pirjo.lindfors[ät]tuni.fi
Pilvikki Absetz, Opettaja
Opetus
14.5.2019 – 15.5.2019
Luento-opetus
Ti 14.5.2019 klo 9-16, Pinni B 4117
Ke 15.5.2019 klo 9-16, Pinni B 4117
Periodit: IV
Opetuskieli: suomi
Lisätiedot:

Kurssi koostuu luennoista, seminaarityöskentelystä ja osallistujien itsenäisestä työskentelystä – yhteensä 2 päivää.

Kurssilla käsitellään toimeenpano tutkimuksen lähtökohtia ja keskeisiä teoreettisia viitekehyksiä sekä muutoksen aikaansaamista erilaisissa sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä, tarkastellaan onnistuneita case-esimerkkejä ja perehdytään realist review-menetelmään yhtenä keinona analysoida organisaatioiden ja yksilöiden muutoksen dynamiikkaa ja kontekstitekijöiden merkitystä. 

Vieraalla kielellä annettava opetus [IV Periodi]

Within this two-day intensive course, the other day is devoted to topical theme in health sciences and the other day to general researchers skills. Provide possibility for networking with other doctoral students.

Enrolment for University Studies

Registration By April 5th.

Kirsi Lumme-Sandt, Teacher responsible
kirsi.lumme-sandt[ät]tuni.fi
Teaching
25-Apr-2019 – 26-Apr-2019
Seminar
Thu 25-Apr-2019 at 8.00-21.30, Ahlström Works in Noormarkku
Fri 26-Apr-2019 at 9.00-16.45, Ahlström Works in Noormarkku
Periods: IV
Language of instruction: English
Further information:

Preliminary programme

Thursday 25.4. Tohtorien urapolut – Future career paths for doctoral researchers

8.00                     Departure from Tampere

9.30                     Breakfast, restaurant

10.15                  Welcome and orientation, Kirsi Lumme-Sandt, Marja Jylhä, Pekka Nuorti

11.30                  Lecture ”Career planning for doctoral researchers”/ Mariska Roelofs, career coach &

psychologist   

12.30                  Lunch and check in

13.45                  Group work “What are my qualities and how to market them” / Mariska Roelofs, career coach &

psychologist

15.45                  Coffee and tea

16.45                  Getting ready for outdoor activities

17.00                  Outdoor activities, Visit to Villa Mairea, fishing by the river, nature walk  

18.30                  Getting ready for cocktail party and Dinner

19.00   

A joint buss ride to the venue will be organi

The course focuses on national and international policies affecting population health as well as theoretical-methodological approaches in doing health policy research.

Enrolment for University Studies
Enrolment time has expired
Piia Jallinoja, Teacher
piia.jallinoja[ät]tuni.fi
Lauri Kokkinen, Teacher
lauri.kokkinen[ät]tuni.fi
Teaching
29-Apr-2019 – 29-Apr-2019
Lectures
Mon 29-Apr-2019 at 9-16, Arvo, A308
Independent work
Periods: IV
Language of instruction: English
Further information:

Contents:

-          Healthcare politics and policy, such as options for financing and delivery, health system governance, organizational reforms, and institutional continuity. 

-          Policies and actions outside the healthcare sector crucial for population health, such as trade policy, intersectoral action, and Health in all Policies.

Different theoretical-methodological approaches for health policy research, such as using mixed methods and configurational approach.

Lecturers: Juha Mikkonen, Minna van Gerven-Haanpää, Meri Koivusalo, Ilmo Keskimäki, Minna Harjula, Katri Sieberg, Piia Jallinoja, Lauri Kokkinen

THEME 1: HEALTH CARE POLITICS AND POLICY

9.15- 9.55 HEALTHCARE – A HISTORICAL PERSPECTIVE – MINNA HARJULA

9.55-10.35 HEALTHCARE SYSTEM GOVERNANCE – FROM HIERARCHY TO MARKETS – KATRI SIEBERG

10.35-11.15 HEALTHCARE SYSTEMS – FRAMEWORKS AND PERFORMANCE – ILMO KESKIMÄKI

THEME 2: HEALTH IN ALL – ALL IN HEALTH

12.00-12.40 INTERSECTORAL ACTION FOR HEALTH  IN THE WHO EUROPEAN REGION – JUHA MIKKONEN

12.40-13.20 HEALTH IN ALL POLICIES IN A NEOLIBERAL CLIMATE: CRITICAL APPROACHES TO POLITICAL OBSTACLES – CHARLOTTE GODZIEWSKI

13.20-14.00 TECHNOLOGY IMPLEMENTATION AND HEALTH POLICY – MINNA VAN GERVEN

THEME 3: BEYOND QUALITATIVE AND QUANTITATIVE

14.30-15.10 TEXT ANALYSIS, INTERVIEWS AND QUESTIONNAIRES – ANALYZING POLICIES AND INTERVENTIONS PIIA JALLINOJA

15.10-15.50 CONFIGURATIONAL APPROACH IN STUDYING CAUSAL CONDITIONS FOR HEALTH – LAURI KOKKINEN