Melkein kaikki mitä olet halunnut tietää tutkimusaineiston keräämisestä, käsittelystä ja raportoinnista mutta et ole koskaan osannut kysyä.
Erillisellä elomakkeella https://elomake3.uta.fi/lomakkeet/21728/lomake.html 31.8.2018 mennessä.
maanantai 10.9., Arvo F217
09.30 – 10.00 Terveystieteiden oppiala Yhteiskuntatieteiden tiedekunnassa, prof. Marja Kaunonen
10.00 – 10.45 Tohtorikoulutuksen periaatteista ja tohtorikoulutustarjonta HESissä ja Tampereen yliopistossa, yliopistonlehtori Kirsi Lumme-Sandt
11.45 – 12.30 lounas
12.30 – 14.00 Tieteellinen päättely, professori Anssi Auvinen
14.00 – 14.15 kahvi/tee
14.15 – 15.30 Väitöskirjan ohjausprosessi, ohjaussuunnitelma, ryhmätyön ohjeistus, Kirsi Lumme-Sandt
maanantai 17.9., Arvo F217
10.00 – 11.30 Kokemuksia tohtoriopinnoista HESissä, väitöskirjatutkijat Pauliina Halonen ja Sonja Tuomisto, TtT Mira Palonen ja TtT N.N.
11.30 – 12.15 lounas
12.15 – 14.00 Kriittinen arviointi tutkimuksessa, professori Anssi Auvinen
14.00 – 15.00 Kirjaston palvelut, tietoasiantuntija Saila Huuskonen
Tavoite
Seminaarin tavoitteena on kehittää tieteellisten tekstien kirjoittamistaitoja, valmiuksia tieteellisten artikkeleiden lukemiseen ja kommentointiin sekä saadun palautteen hyödyntämistä oman tekstin muokkaamisessa.
Sisältö
Osallistujien eri vaiheessa olevia artikkelikäsikirjoituksia luetaan ja kommentoidaan ryhmätapaamisissa. Lisäksi käydään läpi teosta: Peat, Elliott, Baur & Keena (2002) Scientific Writing – Easy when you know how. London: BMJ Books. Kirja keskittyy kvantitatiivisen tutkimuksen raportointiin terveys-/lääketieteellisestä näkökulmasta.
Kohderyhmä
Kvantitatiivista tutkimusta tekevät jatko-opiskelijat. Seminaariin mahtuu max. 9 opiskelijaa, etusijalla yhteiskuntatieteiden tiedekunnan jatko-opiskelijat.
Ajankohta ja paikka
Seminaari kestää vuoden. Ryhmätapaamisia yhteensä 10 kertaa, tapaamiset noin kerran kuukaudessa Tampereen yliopiston Kaupin kampuksella, Arvo-rakennuksessa.
Lisätietoja sähköpostitse seminaarin vastuuhenkilöltä Karoliina Karjalaiselta (etunimi.k.sukunimi@uta.fi).
Kevään 2019 aikataulu ilmoitetaan myöhemmin.
Opintojakso
johdattelee tutkimusaineiston hallinnan perusteisiin avoimen tieteen ja hyvän
tieteellisen käytännön näkökulmasta. Opintojaksolla myös tutustutaan
aineistonkeräys- ja hallintajärjestelmän käyttöön.
Mikäli kurssi tulee täyteen, etusijalla ovat yhteiskuntatieteiden tiedekunnan opiskelijat.
- Avoimen tieteen periaatteet tutkimusaineistojen näkökulmasta
- Aineistonhallintasuunnitelman laadinta
- Tutkimusaineiston kuvailu
- Omistajuus, tekijyys, käyttöoikeudet
- Henkilötietojen ja arkaluonteisten henkilötietojen käsittely
- Versionhallinta ja datan esikäsittely
- Aineistonkeräys- ja hallintajärjestelmän käyttö: RedCap
Tarkemmat tiedot Epidemiologian tohtorikoulutusseminaarista saat seminaarin yhteyshenkilöltä: pekka.nuorti@uta.fi
Tarkemmat tiedot Gerontologian tohtorikoulutusseminaarista saat seminaarin yhteyshenkilöltä: Pauliina.halonen@uta.fi
Tarkemmat tiedot Hoitotieteen tohtorikoulutusseminaarista saat seminaarin yhteyshenkilöltä: paivi.astedt-kurki@uta.fi
Tarkemmat tiedot NEDIS tohtorikoulutusseminaarista saat seminaarin yhteyshenkilöltä: arja.rimpela@uta.fi
Tarkemmat tiedot SOTEPO tohtorikoulutusseminaarista saat seminaarin yhteyshenkilöltä: marjaana.jones@uta.fi
Tarkemmat tiedot Terveystaloustieteen tohtorikoulutusseminaarista saat seminaarin yhteyshenkilöltä: Olli.Kurkela@uta.fi
Tarkemmat tiedot Työterveyden tohtorikoulutusseminaarista saat seminaarin yhteyshenkilöltä: clas-hakan.nygard@uta.fi
For nurses and many other health professionals, objective performance data on past practice behaviours and outcomes are often not readily available. This can lead to the assumption that performance is adequate and there is no need for improvement. It is essential that we link the conduct and focus of outcomes research with opportunities for improvement in care. Feedback about the outcomes or results of care enables healthcare professionals to evaluate their practice and make changes to improve the quality of health care.
In this course students will examine the role of outcomes research for improving the quality of nursing care. They will develop an understanding of how to identify outcomes for nursing, learn about different approaches to measurement, and examine contemporary issues in outcomes assessment.
Elomakkeella https://elomake3.uta.fi/lomakkeet/20900/lomake.html 6.8.2018 mennessä.
Course leader: Professor Tarja Suominen
Teachers: Professor Sean Clarke, RN, PhD
Connell School of Nursing, Boston College, Chestnut Hill, Massachusetts, USA
Professor Tarja Suominen, RN, PhD
Faculty of Social Sciences, Health Sciences, Nursing Science, University of Tampere
COURSE OBJECTIVES
Upon completion of this course it is expected that students will demonstrate:
1. Knowledge of how outcome research can be used to improve the quality of health care.
2. Knowledge of which outcomes are sensitive to nursing care.
3. An understanding of different approaches to outcomes measurement.
4. An understanding of how to enhance the quality of outcomes measurement.
5. An understanding of the relationship between quality work environments, nurse staffing, and patient outcomes.
COURSE MATERIAL
A reading list, including journal articles and recommended texts will be provided.
Specific Topics
1. Health outcomes research: Terminology and designs
2. The role of outcomes research in improving the quality of nursing/ health care—evidence-based practice and management.
3. Identifying outcomes sensitive to nursing care and nurse-related factors.
4. State of the science on nursing sensitive outcomes.
5. Patient safety indicators and research
6. What can be learned from administrative databases about the outcomes of health care?
7. Relationship between quality work environments, nurse staffing and patient outcomes.
COURSE REQUIREMENTS
(1) A student seminar: Discuss how outcomes measurement is related to your own doctoral research study or could be.
(2) A student paper, exploring a specific outcome, its applicability to a practice or research issue, and measurement issues. (Could be the same topic as in (1).)
The Epidemiology Journal Club will be organized once a month to provide a platform where students can critically appraise and discuss recent and classical articles in epidemiological methods, and exchange expertise. A doodle poll will be taken 2 weeks prior to each meeting to arrange the most suitable meeting time. Please enroll to the course and the course organizer Penelope Gray, Penelope.Gray@uta.fi will send you the link to the poll.
Kurssi on tarkoitettu ensisijaisesti työn ohella väitöskirjaa sivutoimisesti tekeville terveystieteiden tohtoriopiskelijoille. Kurssin tavoite on auttaa tohtoriopiskelijoita heidän menetelmään ja aineistoon liittyvissä ongelmissa, sekä kvantitatiivisissa että kvalitatiivisissa.
Kurssin pääpaino on henkilökohtaisessa konsultaatiossa ja sisältää myös opiskelijan omaa työskentelyä kurssin aikana. Kurssi edellyttää osallistumista molempina päivinä.
Kurssi antaa uutta vauhtia väitöskirjan tekemiseen ja sen jälkeen opiskelijat kykenevät etsimään ratkaisuja ongelmiinsa itsenäisesti.
Kurssille hyväksynnästä ilmoitetaan 19.10. mennessä. Hyväksyttyjen on toimitettava max. 5 s. tutkimussuunnitelma ja max. 2 s. kuvaus menetelmällisestä ongelmasta, johon kurssilla halutaan apua viimeistään 29.10. mennessä kirsi.lumme-sandt [at] uta.fi.
Kurssi johdattelee tilastolliseen ajatteluun sekä esittelee tavallisimmat tilastolliset testit ja analyysimenetelmät. Erityistä huomiota kiinnitetään käytännön aineistojen analysointiin sopivalla tietokoneohjelmistolla.
Sisältö:
- Havaintoaineisto ja sen kuvailu
- Satunnaismuuttuja ja todennäköisyysjakauma
- Yleisimmät koe- ja otanta-asetelmat
- Tilastollinen riippuvuus ja korrelaatio
- Tilastollisen päättelyn perusteet
- Tilastolliset mallit ja testaus
- Tilastollisen ohjelmiston käyttö: SPSS / R
Suoritustapa:
Luennot, kotitehtävät, ohjatut tietokoneharjoitukset sekä harjoitustyö, jonka analyysit suoritetaan sopivaa tietokoneohjelmistoa käyttäen (esim. SPSS, R, jne.)
Luentosarjalla käsitellään sitä, millaisin erilaisin tavoin vanheneminen näyttäytyy yhteiskunnassa. Kurssi tutustuttaaosallistujat vanhenemisen ja monitieteisen vanhenemistutkimuksen ajankohtaisiin aiheisiin ja projekteihin sekä niissä käytettäviin tutkimusmenetelmiin ja –asetelmiin.
Lukuvuonna 2018-2019 kurssin voi suorittaa kirjatenttinä. Jos haluat suorittaa kurssin, ota yhteyttä vastuuopettaja Kristina Tiaiseen, kristina.tiainen@tuni.fi
Tällä opintojaksolla perehdytään elinaika-analyysiin, jolla tarkoitetaan vastetapahtumaan liittyvien aikojen analysointia (elinaika, aika sairastumiseen, raskauteen jne.) ja niiden selittämistä yksilöllisen tapahtumahistorian avulla. Erityinen ominaispiirre näille aineistoille on se, että kaikille tutkittaville ei vastetapahtumaa havaita. Opintojaksolla pureudutaan elinaika-analyysiin lähtien sen peruskäsitteistä ja aineiston kuvaamisesta, lopulta syventyen elinaika-aineistolle tehtävään regressio-analyysiin.
Esitiedot
BIOMJ016 tai TERY6 ja TERA1. Esitietona siis oletetaan, että opiskelijalla on vähintään biostatistiikan tai tilastotieteen peruskurssia vastaavat tiedot ts. opiskelija osaa tilastotieteen perusmenetelmät, kuten t-testi, ANOVA ja lineaarinen regressioanalyysi.
Tällä opintojaksolla perehdytään logistiseen regression, menetelmään, jonka avulla voidaan tutkia muuttujien yhteyttä kaksiluokkaiseen vastemuuttujaan (esim. terve/sairastunut) sekä prospektiivisissa että tapaus-verrokki-asetelmissa. Kurssilla perehdytään sekä yhden että usean selittävän muuttujan malliin. Lisäksi käsitellään multinomiaalista logistista regressiota, jossa selitettävällä muuttujalla on enemmän kuin kaksi luokkaa, sekä ehdollista logistista regressiota kaltaistetulle tapaus-verrokki-aineistolle.
Sisältö
- Logistisen regression perusteet
- Yhden ja usean selittävän muuttujan mallit
- Selittäjien valinta
- Multinomiaalinen logistinen regression
- Logistinen regressio kaltaistetulle tapaus-verrokki-aineistolle
Analyysin tekeminen SPSS ohjelmistolla
Oheislukemista
Seuraavien kirjojen viimeisimmät painokset:
- Hosmer, D.W., Lemeshow, S., Applied Logistic Regression, Wiley.
- Dupont, W.D., Statistical Modeling for Biomedical Researchers, Cambridge University Press.
- Vittinghoff, E., Glidden D.V., Shibosksi, S.C., McCulloch, C.E. Regression methods in Biostatistics: Linear, Logistic, Survival and Repeated measures Models, Springer.
Ihmisen ja luonnon välillä on symbioottinen suhde. Se, että ihminen on terve tai voi hyvin on monilla tavoin riippuvainen ympäröivän luonnon hyvinvoinnista. Esimerkiksi ilmastonmuutos, kuivuus, tulvat, merten happamoituminen ja biodiversiteettikato vaikuttavat sekä välittömästi että välillisesti ihmisten terveyteen. Elinympäristömme muutos onkin yksi aikamme merkittävimmistä terveysuhista. Toisaalta luonnolla on todettu olevan myös positiivisia vaikutuksia ihmisten hyvinvointiin sekä sairauksista toipumiseen.
Tämä opintojakso tarjoaa moniulotteisen kuvan ihmisen terveyden ja luonnon suhteesta tutustuttamalla opiskelijan ekoterveyteen ja sen lähikäsitteisiin, avaamalla uusia näkökulmia terveyden edistämiseen, sekä esittelemällä terveydenhuollon toimintaa ja terveyspolitiikkaa ekososiaalisesta ja kestävän kehityksen näkökulmasta.
Kurssi on ensisijaisesti tohtoriopiskelijoille, myös kandi- ja maisteriopiskelijat voivat osallistua, mikäli kurssilla on tilaa.
Tällä kurssilla pureudutaan aineistoihin jotka koostuvat suuresta määrästä kiinnostavia muuttujia. Monimuuttujamenetelmät- kurssilla opetellaan analyysimenetelmiä, jotka sopivat monimuuttuja-aineiston analyysiin esimerkiksi siten, että niillä voidaan tunnistaa keskenään korreloivia muuttujia, samankaltaiset profiilit omaavia yksilöitä tai luoda niiden yhdistelmiä, joilla voidaan erotella terveet ja sairaat tai joita voidaan edelleen käyttää jatkoanalyyseissa. Näitä menetelmiä ovat muun muassa pääkomponenttianalyysi, faktorianalyysi, (hierarkkinen) klusterianalyysi ja diskriminanttianalyysi.
Sisältö:
4.3. mennessä elomakkeella.
Esitiedot
BIOMJ016 tai TERY6 ja TERA1. Esitietona siis oletetaan, että opiskelijalla on vähintään biostatistiikan tai tilastotieteen peruskurssia vastaavat tiedot ts. opiskelija osaa tilastotieteen perusmenetelmät, kuten t-testi, ANOVA ja lineaarinen regressioanalyysi.
Kurssilla opetellaan kirjoittamaan hyviä tutkimustulosten ja tutkimussuunnitelmien tiivistelmiä sekä yleistajuisia lehdistötiedotteita. Kurssille otetaan 12 tohtoriopiskelijaa. Kurssi suoritetaan tekemällä kirjallinen ennakkotehtävä ja osallistumalla kahteen lähiopetuspäivään, joiden aikana käsitellään osallistujien tekstejä.
Kurssilla perehdytään kokeellisen tutkimuksen suunnittelun yleisiin periaatteisiin ja erityisesti niiden tilastollisiin näkökulmiin. Luennoilla pureudutaan tarkemmin esimerkiksi voimalaskentaan, keskeisimpiin koeasetelmiin sekä monivertailumenetelmiin. Satunnaistetut kontrolloidut tutkimukset ja niihin liittyvät erityiskysymykset käsitellään omana kokonaisuutenaan. Kurssi koostuu luennoista sekä ryhmätöistä. Lisäksi kurssiin kuuluu ryhmätyöseminaari, jossa opiskelijat pääsevät esittämään luennon valitsemastaan aiheesta.
Esitiedot: Biostatistiikka ja tilastollinen tietojenkäsittely tai jokin muu biostatistiikan peruskurssi ja SPSS-alkeet
Oheislukemistoa:
- Chow S-C & Liu J-P: Design and analysis of clinical trials, Wiley.
- Hulley et al. Designing clinical research, Lippincott Williams and Wilkins.
- Moore & Notz: Statistics: concepts and controversies, Freeman & Co.
Mielenterveyttä ja mielenterveyspalveluita käsittelevä jatkokoulutustapahtuma, joka toteutuu keväisin, sisällöltään vaihtelevana koulutusmoduulina.
Moduulin teemoja, jotka vaihtelevat vuosittain:
Moduuli toteutetaan keväisin temaattisena 1-2 –päiväisenä seminaarina, jota voidaan hyödyntää muita opintoina täydentävinä tai syventävinä opintoina. Toteutuksesta vastaa sosiaalipsykiatrian ryhmä mutta toteutuksessa on mukana myös muiden oppialojen edustajia. Pyrkimyksenä on tarjota monialainen näkemys kulloinkin käsiteltävästä aiheesta.
Kohderyhmä: useiden tieteenalojen jatko-opiskelijat: yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan oppialoilla väitöskirjaa tekevät, psykiatriaan erikoistuvat lääkärit, psykiatrian alalta väitöskirjaa tekevät lääkärit. Lähtökohtana ovat jatko-opinnot yliopistossa. Mikäli tilaa riittää, osallistua voivat myös yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan perusopiskelijat, T3-opiskelijat ja ammatillista täydennyskoulutusta tarvitsevat opiskelijat. Osalle opiskelijoista seminaarit saattavat olla maksullisia
Moduuleja voi suorittaa sarjana. Toisaalta moduulit ovat itsenäisiä kokonaisuuksia, jotka voi suorittaa yksittäisinä seminaareina. Tästä voivat hyötyä eri alojen opiskelijat, jotka tarvitsevat rajoitetun lisän muihin teoreettisiin opintoihinsa.
17.3.2019 mennessä elomakkeella
Tampereen yliopisto/Yhteiskuntatieteiden tiedekunta/Terveystieteet/Sosiaalipsykiatria järjestää:
XVII Mielenterveys ja Psykiatria -jatkokoulutusmoduuli 12.4.2019
Mistä tieto tulee? - Väestöstä kerätyn tiedon hyödyntäminen mielenterveyden ja hyvinvoinnin tutkimuksessa (1-3 op.)
Arvo-rakennus ls. F114 Arvo Ylpön katu 34 http://www.pshp.fi/fi-FI/Kartat/tayskartta
PERJANTAI 12.4.2019
9.00–9.15 Moduulin avaus. Sosiaalipsykiatrian prof. Sami Pirkola Tampereen yliopisto
9.15-10.00 FT Reija Autio Tampereen yliopisto: Menetelmistä yleensä
10.00-10.45 Prof. Jaakko Nevalainen Tampereen yliopisto: Big data
10.45-11.00 Keskustelua
11.00–12.00 Lounastauko
12.00-12.30 LL Kimmo Suokas Tampereen yliopisto: Kattavien rekisteriaineistojen yhdistämisen hyödyt
12.30-13.15 Dos. Timo Partonen THL: Terveys 2000.
13.15-13.30 Keskustelua ja taukojumppa
13.30-14.15 Prof. Arja Rimpelä Tampereen yliopisto: Nuorten terveyden tietolähteet
14.15-14.30 Keskustelua
14.30-15.00 Kahvitauko
15.00-15.45 Prof. Juho Saari Tampereen yliopisto: Medialähtöinen aineisto
15.45-16.15 Keskustelua, päivän yhteenveto ja päätössanat. Prof. Sami Pirkola
Onnistunut toimeenpano on ajankohtainen haaste niin kansallisessa kuin kansainvälisessä terveys – ja sosiaalipolitiikassa ja järjestelmien tutkimuksessa ja Suomessa erityisesti SOTE-uudistukseen liittyen: miten pysyvät muutokset organisaatioiden toiminnassa, rakenteiden muuttamisessa ja yksilöiden käyttäytymisessä saadaan aikaan, miten tutkimukseen perustuva tieto ja uudet strategiat saadaan juurrutettua osaksi kompleksisten instituutioiden muuttuvia toimintakäytäntöjä ja miten muutosta arvioidaan?
Kurssi koostuu luennoista, seminaarityöskentelystä ja osallistujien itsenäisestä työskentelystä – yhteensä 2 päivää.
Kurssilla käsitellään toimeenpano tutkimuksen lähtökohtia ja keskeisiä teoreettisia viitekehyksiä sekä muutoksen aikaansaamista erilaisissa sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä, tarkastellaan onnistuneita case-esimerkkejä ja perehdytään realist review-menetelmään yhtenä keinona analysoida organisaatioiden ja yksilöiden muutoksen dynamiikkaa ja kontekstitekijöiden merkitystä.
Within this two-day intensive course, the other day is devoted to topical theme in health sciences and the other day to general researchers skills. Provide possibility for networking with other doctoral students.
Registration By April 5th.
Preliminary programme
Thursday 25.4. Tohtorien urapolut – Future career paths for doctoral researchers
8.00 Departure from Tampere
9.30 Breakfast, restaurant
10.15 Welcome and orientation, Kirsi Lumme-Sandt, Marja Jylhä, Pekka Nuorti
11.30 Lecture ”Career planning for doctoral researchers”/ Mariska Roelofs, career coach &
psychologist
12.30 Lunch and check in
13.45 Group work “What are my qualities and how to market them” / Mariska Roelofs, career coach &
psychologist
15.45 Coffee and tea
16.45 Getting ready for outdoor activities
17.00 Outdoor activities, Visit to Villa Mairea, fishing by the river, nature walk
18.30 Getting ready for cocktail party and Dinner
19.00
A joint buss ride to the venue will be organi
The course focuses on national and international policies affecting population health as well as theoretical-methodological approaches in doing health policy research.
Contents:
- Healthcare politics and policy, such as options for financing and delivery, health system governance, organizational reforms, and institutional continuity.
- Policies and actions outside the healthcare sector crucial for population health, such as trade policy, intersectoral action, and Health in all Policies.
Different theoretical-methodological approaches for health policy research, such as using mixed methods and configurational approach.
Lecturers: Juha Mikkonen, Minna van Gerven-Haanpää, Meri Koivusalo, Ilmo Keskimäki, Minna Harjula, Katri Sieberg, Piia Jallinoja, Lauri Kokkinen
THEME 1: HEALTH CARE POLITICS AND POLICY
9.15- 9.55 HEALTHCARE – A HISTORICAL PERSPECTIVE – MINNA HARJULA
9.55-10.35 HEALTHCARE SYSTEM GOVERNANCE – FROM HIERARCHY TO MARKETS – KATRI SIEBERG
10.35-11.15 HEALTHCARE SYSTEMS – FRAMEWORKS AND PERFORMANCE – ILMO KESKIMÄKI
THEME 2: HEALTH IN ALL – ALL IN HEALTH
12.00-12.40 INTERSECTORAL ACTION FOR HEALTH IN THE WHO EUROPEAN REGION – JUHA MIKKONEN
12.40-13.20 HEALTH IN ALL POLICIES IN A NEOLIBERAL CLIMATE: CRITICAL APPROACHES TO POLITICAL OBSTACLES – CHARLOTTE GODZIEWSKI
13.20-14.00 TECHNOLOGY IMPLEMENTATION AND HEALTH POLICY – MINNA VAN GERVEN
THEME 3: BEYOND QUALITATIVE AND QUANTITATIVE
14.30-15.10 TEXT ANALYSIS, INTERVIEWS AND QUESTIONNAIRES – ANALYZING POLICIES AND INTERVENTIONS PIIA JALLINOJA
15.10-15.50 CONFIGURATIONAL APPROACH IN STUDYING CAUSAL CONDITIONS FOR HEALTH – LAURI KOKKINEN