Katso seminaarien tarkemmat aikataulut oppiaineen sivuilta.
Kohderyhmä: Orientaatiopäivä on kaikille Tampereen yliopiston uusille ja uudehkoille väitöskirjatutkijoille tarkoitettu tilaisuus.
Sisältö: Yleistä tohtoriopiskelusta Tampereen yliopistossa, yhteiset tohtoriopinnot, järjestäjät ja tarjonta, tohtoriopiskelun rahoitusmahdollisuudet, kirjaston palvelut, tohtoriopiskelu vaihdossa/ulkomailla, opintojen suunnittelu ja kokemuksia tohtoriopiskelusta.
Ajankohta: to 30.8.2018 klo 12-16
Paikka: Pinni B 4113
Ohjelma:
12:15 - 12:30 Tervehdys uusille väitöskirjatutkijoille
12:30 - 13:00 Yliopiston tohtoriopintotarjonta ja sen organisointi (koordinaattori Olli Nuutinen, TaY tutkijakoulu)
13:00 - 13:30 Tohtoriopinnot – suunnittelu, hallinta ja ohjaussuhde (tutkimusjohtaja Pirjo Nikander, TaY tutkijakoulu)
13:30 - 13:50 Kirjaston palvelut, erityisesti e-aineistot (tietoasiantuntija Tomi Toikko, TaY kirjasto)
13:50 - 14:10 Kahvitarjoilu
14:10 - 14:30 Tohtoriopiskelu vaihdossa/ulkomailla (kv-koordinaattori Laura Lalu, TaY)
14:30 - 15:00 Tohtoriopintojen rahoitus (erikoissuunnittelija Virve Kallioniemi-Chambers, TaY tutkijakoulu)
15:00 – 15:20 Näin minä sen tein! - Kokemuksia tohtoriopiskelusta (Elisa Vuorinen, FT 2018)
15:20 - 15:40 Loppukeskustelu, jonka jälkeen halukkaat voivat jäädä kuuntelemaan Tampereen yliopiston tieteentekijät ry:n (Tatte) infoa (Jussi Jalonen ja Mikko Poutanen, TATTE)
Vastuuopettaja: Dr. Pirjo Nikander
Ennakkoilmoittautuminen e-lomakkeella: https://elomake3.uta.fi/lomakkeet/827/lomake.html. Ilmoittautumisaika 28.8.2018 saakka.
Huom! Orientaatiopäivästä ei myönnetä opintopisteitä.
Osaamistavoitteet:
Osallistujat ymmärtävät, että hyvien tieteellisten käytäntöjen ”hyvyys” on tiedollista, moraalista ja sosiaalista. He ovat tutustuneet HTK-ohjeisiin (hyvä tieteellinen käytäntö) ja humanistisen, yhteiskuntatieteellisen ja käyttäytymistieteellisen tutkimuksen eettisiin periaatteisiin (Tutkimuseettinen neuvottelukunta) sekä eurooppalaiseen tutkimuseettiseen ohjeistoon (The European code of conduct for research integrity). Osallistujat ovat harjaantuneet keskustelemaan oman tutkimuksensa eettisistä kysymyksistä ja tutkijan tiedollisesta, moraalisesta ja yhteiskunnallisesta vastuusta.
Yleiskuvaus:
Kurssi käsittelee tutkimuseettisten periaatteiden tiedollista, moraalista ja yhteiskunnallista oikeutusta. Kurssilla kuvataan, miten tutkimuseettisten periaatteiden tulisi ohjata tutkimusaineiston hankintaa ja hallintaa, tieteellistä päättelyä, tiedeyhteisön sosiaalisia käytäntöjä, tutkimusryhmien toimintaa, vuorovaikutusta tutkimuksessa mukana olevien ihmisten ja eläinten kanssa sekä tutkijoiden ja laajemman yleisön välisiä suhteita.
Sisältö:
- Tieteen palkitsemisjärjestelmä: tutkijoiden ei-tiedollisten tavoitteiden (esim. uralla eteneminen) ja tiedollisten tavoitteiden väliset jännitteet
- Vilppi tieteellisessä toiminnassa, piittaamattomuus hyvästä tieteellisestä käytännöstä ja muita vastuuttomia menettelytapoja
- Objektiivisuus ja arvojen rooli tutkimuksessa
- Tiedeyhteisö, tutkimusryhmät ja yhteisjulkaiseminen
- Luottamuksen merkitys tieteessä ja eturistiriidat
- Aineistonkeruun ja -hallinnan eettiset periaatteet
- Ohjaus, rahoituksen hakeminen, käsikirjoituksen lähettäminen aikakauslehteen ja vertaisarviointi – hyvät käytännöt
Aikataulu:
Kurssi jakautuu kolmeen osaan:
1. Kaikille yhteisiin luentoihin (12 t)
3 x 4 tuntia
2. Itsenäiseen opiskeluun verkossa (Open Learning Research Ethics)
3. Seminaarityöskentelyyn ryhmissä (12 t)
2 x 6 tuntia
Luennot (aika ja paikka):
Pe 7.9.2018 klo 12-16, Pinni B1097
To 13.9.2018 klo 12-16, Pinni B1096 (Huom! muuttunut päivä)
Pe 21.9.2018 klo 12-16, D11 Päätalo
Seminaarit (aika ja paikka):
Ryhmä 1:
- ma 1.10. klo 10-16 (C7, Päätalo) ja
- ma 8.10. klo 10-16 (C7, Päätalo)
Ryhmä 2:
- ti 2.10. klo 10-16 (C7, Päätalo) ja
- ti 9.10. klo 10-16 (Virta 112)
Ryhmä 3:
- pe 12.10. klo 10-16 (C7, Päätalo) ja
- pe 19.10. klo 10-16 (C7, Päätalo)
Kohderyhmä:
Kurssi on suunnattu eri alojen väitöskirjatutkijoille. Osallistuminen ei edellytä erityisiä taustaopintoja.
Ilmoittautuminen NettiOpsussa. Valinnassa etusijalla ovat opintonsa aiemmin aloittaneet pyrkijät. Muuten valintatapa on arvonta. Enintään 20 opiskelijaa/ryhmä. Kurssi on tarkoitettu TaYn ja TTYn väitöskirjatutkijoille. Ilmoittautumisaika 1.8.-15.8.2018
Kurssin suorittaminen edellyttää:
1. Ennakkotehtävän tekemisen (1-2 sivua)
2. Aktiivisen osallistumisen luennoille ja seminaariin
3. Alustuksen pitämisen seminaarissa (15-20 min.)
4. Loppuesseen kirjoittamisen (6-7 sivua)
Ennakkotehtävä:
Lue David Resnikin (2015) artikkeli ja kirjoita 1-2 sivun mittainen essee, joka käsittelee vähintään kolmea Resnikin mainitsemaa tutkimusetiikan periaatetta. Perustele, miksi juuri nämä periaatteet ovat tärkeitä sinun tutkimuksessasi tai sinun tieteenalalla/erikoisalalla. Miten ne liittyvät tutkimuseettisiin kysymyksiin tai haasteisiin, joita olet kohdannut tutkimusta tehdessäsi? Muistathan kertoa esseessä nimesi, tieteenalasi, tutkimusaiheesi ja mahdollinen tutkimusryhmä. Ennakkotehtävä lähetetään kurssin Moodle-alueelle.
Resnik, David. 2015. What is Ethics in Research & Why is it Important?
https://www.niehs.nih.gov/research/resources/bioethics/whatis/index.cfm
Opettaja:
Tutkimusetiikan yliopistonlehtori
Arviointi:
Hyväksytty/hylätty
Target group: New and newish non-Finnish doctoral researchers of the University of Tampere
Content: Organization of doctoral studies at the University of Tampere, Joint doctoral studies, Funding opportunities, Library services, Supervision and planning of studies
Time: Fri 31.8.2018
Place: Room A32 Main building
Programme:
13.15-13.30 Welcome to the University of Tampere
13.30-14.00 Organization of doctoral studies at the University of Tampere, Joint doctoral studies (coordinator Olli Nuutinen, UTA Doctoral School)
14.00-14.30 Funding opportunities (Senior planning officer Virve Kallioniemi-Chambers, UTA Doctoral School)
14.30-14.50 International HR Team at Your Service! (HR specialist Nuppu Suvanto, UTA)
14.50-15.10 Coffee break
15.10-15.30 Library services (Information specialist Tomi Toikko, UTA library)
15.30-16.00 Supervision and tips on Planning and Managing your Doctoral Process (Research Director Pirjo Nikander, UTA Doctoral School)
16.00 -16.20 About University of Tampere Association of Researchers and Teachers (Jussi Jalonen, Yulia Shumilova)
Responsible teacher: Dr. Pirjo Nikander
Pre-registration with e-form https://elomake3.uta.fi/lomakkeet/827/lomake.html?rinnakkaislomake=registration. Enrolment period until 29.8.2018.
NB! No credits are awarded.
Course Moodle area at https://learning2.uta.fi/course/view.php?id=14400 . Key= TAYJ11
Learning outcomes:
The aim of this course is to strengthen the general researcher skills of the participant by training her to grasp her own particular field of research in a wider and more general context through some central issues in philosophy of science.
Teaching schedule: 19.10., 26.10.2018 at 9-16 o'clock.
Place: A3 Main building
General description:
The course consists of alternating sessions of lectures and discussions. The lectures will cover some central themes in philosophy of science, and these will then be further discussed in smaller groups whose members (to the extent that this is possible) come from related scientific fields.
Course contents:
Completion: Passing the course requires a tight following of the lectures and an active participation in the group discussions. There will be no final exam as such, but the participants are required to produce a three-page written presentation where one of the central themes of the course is connected with the participant’s own scientific field and research topic.
Teacher: Docent, PhD Heikki J. Koskinen
Enrolment in NettiOpsu. The maximum number of students is 50 (4 places reserved for TUT students). Selection method is draw. Enrolment period 1.8.-30.8.2018
Learning outcomes:
The participants understand that the “goodness” in good scientific practices has epistemic, moral, and social dimensions. They are familiar with Responsible conduct of research and Ethical principles of research in the humanities and social and behavioral sciences (The Finnish Advisory Board on Research Integrity) as well as The European code of conduct for research integrity. They are prepared to discuss ethical questions in their own research projects as well as the epistemic, moral, and social responsibilities of researchers.
Target audience:
Doctoral researchers in all disciplines and specialties
General description:
The course explains the epistemic, moral, and social justification for the principles of research ethics. It describes how ethical standards should guide data collection and management, scientific reasoning, social practices of scientific communities, management of research groups, the treatment of animal and human subjects in research, and the relations between researchers and the public.
Course content:
- The reward system of science: tensions between researchers’ non-epistemic goals (e.g., career advancement) and the epistemic goals of science
- Scientific misconduct, recklessness and gross negligence, and questionable research practices
- Objectivity and the proper role of epistemic, moral, and social values in scientific inquiry
- Scientific communities, research groups and co-authorship
- Trust in/within science and conflicts of interest
- Ethical standards in data collection and management
- Good practices in supervision, funding application, manuscript submission and peer review
Course structure:
1. Lectures (12 h)
2. Independent study (Open Learning Research Ethics)
3. Workshop (12 h)
Lectures (time and place):
Mon 3.9.2018 at 12-16 (in Room C5 Main building)
Tue 11.9.2018 at 12-16 (in Room Kh3 Main building)
Wed 19.9.2018 at 12-16 (in Room C7 Main building)
Workshops (time and place):
3.10.2018 at 10-16 (in Room C7 Main building)
10.10.2018 at 10-16 (in Room C7 Main building)
Enrolment in NettiOpsu. Maximum group size 20 (course is for UTA and TUT doctoral researchers). Priority is given to English language doctoral researchers. Otherwise selection method is draw. Enrolment period 1.8.-15.8.2018
Requirements:
1. Pre-course assignment (1-2 pages)
2. Active participation in lectures and workshops
3. Presentation in the workshop (15-20 min)
4. Final essay (6-7 pages)
Pre-course assignment:
Read David Resnik’s (2015) article and write an essay (1-2 pages). Discuss at least three ethical principles mentioned by Resnik. Explain why these principles are important in your own research project or in your discipline/specialty. How are they relevant to research ethical questions or challenges you have met while you have been engaged in your research? Be sure to mention your name, discipline, research topic, and research group/collaboration (if applicable). The assignment is submitted via Moodle.
Resnik, David. 2015. What is Ethics in Research & Why is it Important?
https://www.niehs.nih.gov/research/resources/bioethics/whatis/index.cfm
Teacher:
University Lecturer in Research Ethics
Evaluation:
Pass/fail
Kohderyhmä: Orientaatiopäivä on kaikille Tampereen yliopiston uusille ja uudehkoille väitöskirjatutkijoille tarkoitettu tilaisuus.
Sisältö: Yleistä tohtoriopiskelusta Tampereen yliopistossa, yhteiset tohtoriopinnot, järjestäjät ja tarjonta, tohtoriopiskelun rahoitusmahdollisuudet, kirjaston palvelut, tohtoriopiskelu vaihdossa/ulkomailla, opintojen suunnittelu ja kokemuksia tohtoriopiskelusta.
Ajankohta: to 30.8.2018 klo 12-16
Paikka: Pinni B 4113
Ohjelma:
12:15 - 12:30 Tervehdys uusille väitöskirjatutkijoille
12:30 - 13:00 Yliopiston tohtoriopintotarjonta ja sen organisointi (koordinaattori Olli Nuutinen, TaY tutkijakoulu)
13:00 - 13:30 Tohtoriopinnot – suunnittelu, hallinta ja ohjaussuhde (tutkimusjohtaja Pirjo Nikander, TaY tutkijakoulu)
13:30 - 13:50 Kirjaston palvelut, erityisesti e-aineistot (tietoasiantuntija Tomi Toikko, TaY kirjasto)
13:50 - 14:10 Kahvitarjoilu
14:10 - 14:30 Tohtoriopiskelu vaihdossa/ulkomailla (kv-koordinaattori Laura Lalu, TaY)
14:30 - 15:00 Tohtoriopintojen rahoitus (erikoissuunnittelija Virve Kallioniemi-Chambers, TaY tutkijakoulu)
15:00 – 15:20 Näin minä sen tein! - Kokemuksia tohtoriopiskelusta (Elisa Vuorinen, FT 2018)
15:20 - 15:40 Loppukeskustelu, jonka jälkeen halukkaat voivat jäädä kuuntelemaan Tampereen yliopiston tieteentekijät ry:n (Tatte) infoa (Jussi Jalonen ja Mikko Poutanen, TATTE)
Vastuuopettaja: Dr. Pirjo Nikander
Ennakkoilmoittautuminen e-lomakkeella: https://elomake3.uta.fi/lomakkeet/827/lomake.html. Ilmoittautumisaika 28.8.2018 saakka.
Huom! Orientaatiopäivästä ei myönnetä opintopisteitä.
Osaamistavoitteet:
Osallistujat ymmärtävät, että hyvien tieteellisten käytäntöjen ”hyvyys” on tiedollista, moraalista ja sosiaalista. He ovat tutustuneet HTK-ohjeisiin (hyvä tieteellinen käytäntö) ja humanistisen, yhteiskuntatieteellisen ja käyttäytymistieteellisen tutkimuksen eettisiin periaatteisiin (Tutkimuseettinen neuvottelukunta) sekä eurooppalaiseen tutkimuseettiseen ohjeistoon (The European code of conduct for research integrity). Osallistujat ovat harjaantuneet keskustelemaan oman tutkimuksensa eettisistä kysymyksistä ja tutkijan tiedollisesta, moraalisesta ja yhteiskunnallisesta vastuusta.
Yleiskuvaus:
Kurssi käsittelee tutkimuseettisten periaatteiden tiedollista, moraalista ja yhteiskunnallista oikeutusta. Kurssilla kuvataan, miten tutkimuseettisten periaatteiden tulisi ohjata tutkimusaineiston hankintaa ja hallintaa, tieteellistä päättelyä, tiedeyhteisön sosiaalisia käytäntöjä, tutkimusryhmien toimintaa, vuorovaikutusta tutkimuksessa mukana olevien ihmisten ja eläinten kanssa sekä tutkijoiden ja laajemman yleisön välisiä suhteita.
Sisältö:
- Tieteen palkitsemisjärjestelmä: tutkijoiden ei-tiedollisten tavoitteiden (esim. uralla eteneminen) ja tiedollisten tavoitteiden väliset jännitteet
- Vilppi tieteellisessä toiminnassa, piittaamattomuus hyvästä tieteellisestä käytännöstä ja muita vastuuttomia menettelytapoja
- Objektiivisuus ja arvojen rooli tutkimuksessa
- Tiedeyhteisö, tutkimusryhmät ja yhteisjulkaiseminen
- Luottamuksen merkitys tieteessä ja eturistiriidat
- Aineistonkeruun ja -hallinnan eettiset periaatteet
- Ohjaus, rahoituksen hakeminen, käsikirjoituksen lähettäminen aikakauslehteen ja vertaisarviointi – hyvät käytännöt
Aikataulu:
Kurssi jakautuu kolmeen osaan:
1. Kaikille yhteisiin luentoihin (12 t)
3 x 4 tuntia
2. Itsenäiseen opiskeluun verkossa (Open Learning Research Ethics)
3. Seminaarityöskentelyyn ryhmissä (12 t)
2 x 6 tuntia
Luennot (aika ja paikka):
Pe 7.9.2018 klo 12-16, Pinni B1097
To 13.9.2018 klo 12-16, Pinni B1096 (Huom! muuttunut päivä)
Pe 21.9.2018 klo 12-16, D11 Päätalo
Seminaarit (aika ja paikka):
Ryhmä 1:
- ma 1.10. klo 10-16 (C7, Päätalo) ja
- ma 8.10. klo 10-16 (C7, Päätalo)
Ryhmä 2:
- ti 2.10. klo 10-16 (C7, Päätalo) ja
- ti 9.10. klo 10-16 (Virta 112)
Ryhmä 3:
- pe 12.10. klo 10-16 (C7, Päätalo) ja
- pe 19.10. klo 10-16 (C7, Päätalo)
Kohderyhmä:
Kurssi on suunnattu eri alojen väitöskirjatutkijoille. Osallistuminen ei edellytä erityisiä taustaopintoja.
Ilmoittautuminen NettiOpsussa. Valinnassa etusijalla ovat opintonsa aiemmin aloittaneet pyrkijät. Muuten valintatapa on arvonta. Enintään 20 opiskelijaa/ryhmä. Kurssi on tarkoitettu TaYn ja TTYn väitöskirjatutkijoille. Ilmoittautumisaika 1.8.-15.8.2018
Kurssin suorittaminen edellyttää:
1. Ennakkotehtävän tekemisen (1-2 sivua)
2. Aktiivisen osallistumisen luennoille ja seminaariin
3. Alustuksen pitämisen seminaarissa (15-20 min.)
4. Loppuesseen kirjoittamisen (6-7 sivua)
Ennakkotehtävä:
Lue David Resnikin (2015) artikkeli ja kirjoita 1-2 sivun mittainen essee, joka käsittelee vähintään kolmea Resnikin mainitsemaa tutkimusetiikan periaatetta. Perustele, miksi juuri nämä periaatteet ovat tärkeitä sinun tutkimuksessasi tai sinun tieteenalalla/erikoisalalla. Miten ne liittyvät tutkimuseettisiin kysymyksiin tai haasteisiin, joita olet kohdannut tutkimusta tehdessäsi? Muistathan kertoa esseessä nimesi, tieteenalasi, tutkimusaiheesi ja mahdollinen tutkimusryhmä. Ennakkotehtävä lähetetään kurssin Moodle-alueelle.
Resnik, David. 2015. What is Ethics in Research & Why is it Important?
https://www.niehs.nih.gov/research/resources/bioethics/whatis/index.cfm
Opettaja:
Tutkimusetiikan yliopistonlehtori
Arviointi:
Hyväksytty/hylätty
Target group: New and newish non-Finnish doctoral researchers of the University of Tampere
Content: Organization of doctoral studies at the University of Tampere, Joint doctoral studies, Funding opportunities, Library services, Supervision and planning of studies
Time: Fri 31.8.2018
Place: Room A32 Main building
Programme:
13.15-13.30 Welcome to the University of Tampere
13.30-14.00 Organization of doctoral studies at the University of Tampere, Joint doctoral studies (coordinator Olli Nuutinen, UTA Doctoral School)
14.00-14.30 Funding opportunities (Senior planning officer Virve Kallioniemi-Chambers, UTA Doctoral School)
14.30-14.50 International HR Team at Your Service! (HR specialist Nuppu Suvanto, UTA)
14.50-15.10 Coffee break
15.10-15.30 Library services (Information specialist Tomi Toikko, UTA library)
15.30-16.00 Supervision and tips on Planning and Managing your Doctoral Process (Research Director Pirjo Nikander, UTA Doctoral School)
16.00 -16.20 About University of Tampere Association of Researchers and Teachers (Jussi Jalonen, Yulia Shumilova)
Responsible teacher: Dr. Pirjo Nikander
Pre-registration with e-form https://elomake3.uta.fi/lomakkeet/827/lomake.html?rinnakkaislomake=registration. Enrolment period until 29.8.2018.
NB! No credits are awarded.
Course Moodle area at https://learning2.uta.fi/course/view.php?id=14400 . Key= TAYJ11
Learning outcomes:
The aim of this course is to strengthen the general researcher skills of the participant by training her to grasp her own particular field of research in a wider and more general context through some central issues in philosophy of science.
Teaching schedule: 19.10., 26.10.2018 at 9-16 o'clock.
Place: A3 Main building
General description:
The course consists of alternating sessions of lectures and discussions. The lectures will cover some central themes in philosophy of science, and these will then be further discussed in smaller groups whose members (to the extent that this is possible) come from related scientific fields.
Course contents:
Completion: Passing the course requires a tight following of the lectures and an active participation in the group discussions. There will be no final exam as such, but the participants are required to produce a three-page written presentation where one of the central themes of the course is connected with the participant’s own scientific field and research topic.
Teacher: Docent, PhD Heikki J. Koskinen
Enrolment in NettiOpsu. The maximum number of students is 50 (4 places reserved for TUT students). Selection method is draw. Enrolment period 1.8.-30.8.2018
Learning outcomes:
The participants understand that the “goodness” in good scientific practices has epistemic, moral, and social dimensions. They are familiar with Responsible conduct of research and Ethical principles of research in the humanities and social and behavioral sciences (The Finnish Advisory Board on Research Integrity) as well as The European code of conduct for research integrity. They are prepared to discuss ethical questions in their own research projects as well as the epistemic, moral, and social responsibilities of researchers.
Target audience:
Doctoral researchers in all disciplines and specialties
General description:
The course explains the epistemic, moral, and social justification for the principles of research ethics. It describes how ethical standards should guide data collection and management, scientific reasoning, social practices of scientific communities, management of research groups, the treatment of animal and human subjects in research, and the relations between researchers and the public.
Course content:
- The reward system of science: tensions between researchers’ non-epistemic goals (e.g., career advancement) and the epistemic goals of science
- Scientific misconduct, recklessness and gross negligence, and questionable research practices
- Objectivity and the proper role of epistemic, moral, and social values in scientific inquiry
- Scientific communities, research groups and co-authorship
- Trust in/within science and conflicts of interest
- Ethical standards in data collection and management
- Good practices in supervision, funding application, manuscript submission and peer review
Course structure:
1. Lectures (12 h)
2. Independent study (Open Learning Research Ethics)
3. Workshop (12 h)
Lectures (time and place):
Mon 3.9.2018 at 12-16 (in Room C5 Main building)
Tue 11.9.2018 at 12-16 (in Room Kh3 Main building)
Wed 19.9.2018 at 12-16 (in Room C7 Main building)
Workshops (time and place):
3.10.2018 at 10-16 (in Room C7 Main building)
10.10.2018 at 10-16 (in Room C7 Main building)
Enrolment in NettiOpsu. Maximum group size 20 (course is for UTA and TUT doctoral researchers). Priority is given to English language doctoral researchers. Otherwise selection method is draw. Enrolment period 1.8.-15.8.2018
Requirements:
1. Pre-course assignment (1-2 pages)
2. Active participation in lectures and workshops
3. Presentation in the workshop (15-20 min)
4. Final essay (6-7 pages)
Pre-course assignment:
Read David Resnik’s (2015) article and write an essay (1-2 pages). Discuss at least three ethical principles mentioned by Resnik. Explain why these principles are important in your own research project or in your discipline/specialty. How are they relevant to research ethical questions or challenges you have met while you have been engaged in your research? Be sure to mention your name, discipline, research topic, and research group/collaboration (if applicable). The assignment is submitted via Moodle.
Resnik, David. 2015. What is Ethics in Research & Why is it Important?
https://www.niehs.nih.gov/research/resources/bioethics/whatis/index.cfm
Teacher:
University Lecturer in Research Ethics
Evaluation:
Pass/fail
Kohderyhmä: Orientaatiopäivä on kaikille Tampereen yliopiston uusille ja uudehkoille väitöskirjatutkijoille tarkoitettu tilaisuus.
Sisältö: Yleistä tohtoriopiskelusta Tampereen yliopistossa, yhteiset tohtoriopinnot, järjestäjät ja tarjonta, tohtoriopiskelun rahoitusmahdollisuudet, kirjaston palvelut, tohtoriopiskelu vaihdossa/ulkomailla, opintojen suunnittelu ja kokemuksia tohtoriopiskelusta.
Ajankohta: to 30.8.2018 klo 12-16
Paikka: Pinni B 4113
Ohjelma:
12:15 - 12:30 Tervehdys uusille väitöskirjatutkijoille
12:30 - 13:00 Yliopiston tohtoriopintotarjonta ja sen organisointi (koordinaattori Olli Nuutinen, TaY tutkijakoulu)
13:00 - 13:30 Tohtoriopinnot – suunnittelu, hallinta ja ohjaussuhde (tutkimusjohtaja Pirjo Nikander, TaY tutkijakoulu)
13:30 - 13:50 Kirjaston palvelut, erityisesti e-aineistot (tietoasiantuntija Tomi Toikko, TaY kirjasto)
13:50 - 14:10 Kahvitarjoilu
14:10 - 14:30 Tohtoriopiskelu vaihdossa/ulkomailla (kv-koordinaattori Laura Lalu, TaY)
14:30 - 15:00 Tohtoriopintojen rahoitus (erikoissuunnittelija Virve Kallioniemi-Chambers, TaY tutkijakoulu)
15:00 – 15:20 Näin minä sen tein! - Kokemuksia tohtoriopiskelusta (Elisa Vuorinen, FT 2018)
15:20 - 15:40 Loppukeskustelu, jonka jälkeen halukkaat voivat jäädä kuuntelemaan Tampereen yliopiston tieteentekijät ry:n (Tatte) infoa (Jussi Jalonen ja Mikko Poutanen, TATTE)
Vastuuopettaja: Dr. Pirjo Nikander
Ennakkoilmoittautuminen e-lomakkeella: https://elomake3.uta.fi/lomakkeet/827/lomake.html. Ilmoittautumisaika 28.8.2018 saakka.
Huom! Orientaatiopäivästä ei myönnetä opintopisteitä.
Osaamistavoitteet:
Osallistujat ymmärtävät, että hyvien tieteellisten käytäntöjen ”hyvyys” on tiedollista, moraalista ja sosiaalista. He ovat tutustuneet HTK-ohjeisiin (hyvä tieteellinen käytäntö) ja humanistisen, yhteiskuntatieteellisen ja käyttäytymistieteellisen tutkimuksen eettisiin periaatteisiin (Tutkimuseettinen neuvottelukunta) sekä eurooppalaiseen tutkimuseettiseen ohjeistoon (The European code of conduct for research integrity). Osallistujat ovat harjaantuneet keskustelemaan oman tutkimuksensa eettisistä kysymyksistä ja tutkijan tiedollisesta, moraalisesta ja yhteiskunnallisesta vastuusta.
Yleiskuvaus:
Kurssi käsittelee tutkimuseettisten periaatteiden tiedollista, moraalista ja yhteiskunnallista oikeutusta. Kurssilla kuvataan, miten tutkimuseettisten periaatteiden tulisi ohjata tutkimusaineiston hankintaa ja hallintaa, tieteellistä päättelyä, tiedeyhteisön sosiaalisia käytäntöjä, tutkimusryhmien toimintaa, vuorovaikutusta tutkimuksessa mukana olevien ihmisten ja eläinten kanssa sekä tutkijoiden ja laajemman yleisön välisiä suhteita.
Sisältö:
- Tieteen palkitsemisjärjestelmä: tutkijoiden ei-tiedollisten tavoitteiden (esim. uralla eteneminen) ja tiedollisten tavoitteiden väliset jännitteet
- Vilppi tieteellisessä toiminnassa, piittaamattomuus hyvästä tieteellisestä käytännöstä ja muita vastuuttomia menettelytapoja
- Objektiivisuus ja arvojen rooli tutkimuksessa
- Tiedeyhteisö, tutkimusryhmät ja yhteisjulkaiseminen
- Luottamuksen merkitys tieteessä ja eturistiriidat
- Aineistonkeruun ja -hallinnan eettiset periaatteet
- Ohjaus, rahoituksen hakeminen, käsikirjoituksen lähettäminen aikakauslehteen ja vertaisarviointi – hyvät käytännöt
Aikataulu:
Kurssi jakautuu kolmeen osaan:
1. Kaikille yhteisiin luentoihin (12 t)
3 x 4 tuntia
2. Itsenäiseen opiskeluun verkossa (Open Learning Research Ethics)
3. Seminaarityöskentelyyn ryhmissä (12 t)
2 x 6 tuntia
Luennot (aika ja paikka):
Pe 7.9.2018 klo 12-16, Pinni B1097
To 13.9.2018 klo 12-16, Pinni B1096 (Huom! muuttunut päivä)
Pe 21.9.2018 klo 12-16, D11 Päätalo
Seminaarit (aika ja paikka):
Ryhmä 1:
- ma 1.10. klo 10-16 (C7, Päätalo) ja
- ma 8.10. klo 10-16 (C7, Päätalo)
Ryhmä 2:
- ti 2.10. klo 10-16 (C7, Päätalo) ja
- ti 9.10. klo 10-16 (Virta 112)
Ryhmä 3:
- pe 12.10. klo 10-16 (C7, Päätalo) ja
- pe 19.10. klo 10-16 (C7, Päätalo)
Kohderyhmä:
Kurssi on suunnattu eri alojen väitöskirjatutkijoille. Osallistuminen ei edellytä erityisiä taustaopintoja.
Ilmoittautuminen NettiOpsussa. Valinnassa etusijalla ovat opintonsa aiemmin aloittaneet pyrkijät. Muuten valintatapa on arvonta. Enintään 20 opiskelijaa/ryhmä. Kurssi on tarkoitettu TaYn ja TTYn väitöskirjatutkijoille. Ilmoittautumisaika 1.8.-15.8.2018
Kurssin suorittaminen edellyttää:
1. Ennakkotehtävän tekemisen (1-2 sivua)
2. Aktiivisen osallistumisen luennoille ja seminaariin
3. Alustuksen pitämisen seminaarissa (15-20 min.)
4. Loppuesseen kirjoittamisen (6-7 sivua)
Ennakkotehtävä:
Lue David Resnikin (2015) artikkeli ja kirjoita 1-2 sivun mittainen essee, joka käsittelee vähintään kolmea Resnikin mainitsemaa tutkimusetiikan periaatetta. Perustele, miksi juuri nämä periaatteet ovat tärkeitä sinun tutkimuksessasi tai sinun tieteenalalla/erikoisalalla. Miten ne liittyvät tutkimuseettisiin kysymyksiin tai haasteisiin, joita olet kohdannut tutkimusta tehdessäsi? Muistathan kertoa esseessä nimesi, tieteenalasi, tutkimusaiheesi ja mahdollinen tutkimusryhmä. Ennakkotehtävä lähetetään kurssin Moodle-alueelle.
Resnik, David. 2015. What is Ethics in Research & Why is it Important?
https://www.niehs.nih.gov/research/resources/bioethics/whatis/index.cfm
Opettaja:
Tutkimusetiikan yliopistonlehtori
Arviointi:
Hyväksytty/hylätty
Target group: New and newish non-Finnish doctoral researchers of the University of Tampere
Content: Organization of doctoral studies at the University of Tampere, Joint doctoral studies, Funding opportunities, Library services, Supervision and planning of studies
Time: Fri 31.8.2018
Place: Room A32 Main building
Programme:
13.15-13.30 Welcome to the University of Tampere
13.30-14.00 Organization of doctoral studies at the University of Tampere, Joint doctoral studies (coordinator Olli Nuutinen, UTA Doctoral School)
14.00-14.30 Funding opportunities (Senior planning officer Virve Kallioniemi-Chambers, UTA Doctoral School)
14.30-14.50 International HR Team at Your Service! (HR specialist Nuppu Suvanto, UTA)
14.50-15.10 Coffee break
15.10-15.30 Library services (Information specialist Tomi Toikko, UTA library)
15.30-16.00 Supervision and tips on Planning and Managing your Doctoral Process (Research Director Pirjo Nikander, UTA Doctoral School)
16.00 -16.20 About University of Tampere Association of Researchers and Teachers (Jussi Jalonen, Yulia Shumilova)
Responsible teacher: Dr. Pirjo Nikander
Pre-registration with e-form https://elomake3.uta.fi/lomakkeet/827/lomake.html?rinnakkaislomake=registration. Enrolment period until 29.8.2018.
NB! No credits are awarded.
Course Moodle area at https://learning2.uta.fi/course/view.php?id=14400 . Key= TAYJ11
Learning outcomes:
The aim of this course is to strengthen the general researcher skills of the participant by training her to grasp her own particular field of research in a wider and more general context through some central issues in philosophy of science.
Teaching schedule: 19.10., 26.10.2018 at 9-16 o'clock.
Place: A3 Main building
General description:
The course consists of alternating sessions of lectures and discussions. The lectures will cover some central themes in philosophy of science, and these will then be further discussed in smaller groups whose members (to the extent that this is possible) come from related scientific fields.
Course contents:
Completion: Passing the course requires a tight following of the lectures and an active participation in the group discussions. There will be no final exam as such, but the participants are required to produce a three-page written presentation where one of the central themes of the course is connected with the participant’s own scientific field and research topic.
Teacher: Docent, PhD Heikki J. Koskinen
Enrolment in NettiOpsu. The maximum number of students is 50 (4 places reserved for TUT students). Selection method is draw. Enrolment period 1.8.-30.8.2018
Learning outcomes:
The participants understand that the “goodness” in good scientific practices has epistemic, moral, and social dimensions. They are familiar with Responsible conduct of research and Ethical principles of research in the humanities and social and behavioral sciences (The Finnish Advisory Board on Research Integrity) as well as The European code of conduct for research integrity. They are prepared to discuss ethical questions in their own research projects as well as the epistemic, moral, and social responsibilities of researchers.
Target audience:
Doctoral researchers in all disciplines and specialties
General description:
The course explains the epistemic, moral, and social justification for the principles of research ethics. It describes how ethical standards should guide data collection and management, scientific reasoning, social practices of scientific communities, management of research groups, the treatment of animal and human subjects in research, and the relations between researchers and the public.
Course content:
- The reward system of science: tensions between researchers’ non-epistemic goals (e.g., career advancement) and the epistemic goals of science
- Scientific misconduct, recklessness and gross negligence, and questionable research practices
- Objectivity and the proper role of epistemic, moral, and social values in scientific inquiry
- Scientific communities, research groups and co-authorship
- Trust in/within science and conflicts of interest
- Ethical standards in data collection and management
- Good practices in supervision, funding application, manuscript submission and peer review
Course structure:
1. Lectures (12 h)
2. Independent study (Open Learning Research Ethics)
3. Workshop (12 h)
Lectures (time and place):
Mon 3.9.2018 at 12-16 (in Room C5 Main building)
Tue 11.9.2018 at 12-16 (in Room Kh3 Main building)
Wed 19.9.2018 at 12-16 (in Room C7 Main building)
Workshops (time and place):
3.10.2018 at 10-16 (in Room C7 Main building)
10.10.2018 at 10-16 (in Room C7 Main building)
Enrolment in NettiOpsu. Maximum group size 20 (course is for UTA and TUT doctoral researchers). Priority is given to English language doctoral researchers. Otherwise selection method is draw. Enrolment period 1.8.-15.8.2018
Requirements:
1. Pre-course assignment (1-2 pages)
2. Active participation in lectures and workshops
3. Presentation in the workshop (15-20 min)
4. Final essay (6-7 pages)
Pre-course assignment:
Read David Resnik’s (2015) article and write an essay (1-2 pages). Discuss at least three ethical principles mentioned by Resnik. Explain why these principles are important in your own research project or in your discipline/specialty. How are they relevant to research ethical questions or challenges you have met while you have been engaged in your research? Be sure to mention your name, discipline, research topic, and research group/collaboration (if applicable). The assignment is submitted via Moodle.
Resnik, David. 2015. What is Ethics in Research & Why is it Important?
https://www.niehs.nih.gov/research/resources/bioethics/whatis/index.cfm
Teacher:
University Lecturer in Research Ethics
Evaluation:
Pass/fail
LINKKI KURSSIN MOODLEEN (AVAIN: TAYJ11)
Osaamistavoitteet:
Tämän kaksipäiväisen kurssin tavoitteena on vahvistaa yleisiä tutkijataitoja siten, että osallistuja oppii monipuolisemmin ja laajemmin hahmottamaan omaa tutkimusalaansa tieteenfilosofisesti keskeisten kysymysten kautta.
Kohderyhmä: Kurssi on suunnattu Tampereen yliopiston tieteenalayksiköiden eri alojen jatko-opiskelijoille. Osallistuminen ei edellytä erityisiä taustaopintoja.
Yleiskuvaus: Kurssi koostuu vuorottelevista luento- ja keskusteluosuuksista. Luennoilla nostetaan esiin tieteenfilosofisesti keskeisiä kysymyksiä ja teemoja, joiden käsittelyä jatketaan mahdollisuuksien mukaan tieteenalakohtaisiksi jaetuissa keskusteluryhmissä.
Opetusajat: 5.4. ja 12.4.2019 klo 9-16
Paikka: Pinni B 1096
Sisältö:
- Tutkimuksen kohteet ja tieteiden luokittelu
- Käsitteet, väitteet ja päätelmät
- Hypoteesit, selitykset ja oikeuttaminen
- Tieteellinen realismi ja antirealismi
Opettaja: Dos. Heikki J. Koskinen
Kurssin suoritus: Kurssin suorittaminen edellyttää luentojen tiivistä seuraamista ja aktiivista osallistumista keskusteluun. Varsinaista loppukuulustelua ei järjestetä, mutta osallistujat kirjoittavat lopuksi kolmen sivun kirjallisen esityksen, jossa jokin kurssin keskeisistä teemoista kytketään omaan tieteenalaan ja tutkimusaiheeseen.
Kurssille otetaan enintään 50 opiskelijaa. Ilmoittautuminen NettiOpsussa.
Valintatapa on arvonta. Opiskelijan on itse tarkistettava valintatieto NettiOpsusta ilmoittautumisajan päätyttyä.
LINKKI KURSSIN MOODLEEN (AVAIN: TAYJ11)
Osaamistavoitteet:
Tämän kaksipäiväisen kurssin tavoitteena on vahvistaa yleisiä tutkijataitoja siten, että osallistuja oppii monipuolisemmin ja laajemmin hahmottamaan omaa tutkimusalaansa tieteenfilosofisesti keskeisten kysymysten kautta.
Kohderyhmä: Kurssi on suunnattu Tampereen yliopiston tieteenalayksiköiden eri alojen jatko-opiskelijoille. Osallistuminen ei edellytä erityisiä taustaopintoja.
Yleiskuvaus: Kurssi koostuu vuorottelevista luento- ja keskusteluosuuksista. Luennoilla nostetaan esiin tieteenfilosofisesti keskeisiä kysymyksiä ja teemoja, joiden käsittelyä jatketaan mahdollisuuksien mukaan tieteenalakohtaisiksi jaetuissa keskusteluryhmissä.
Opetusajat: 5.4. ja 12.4.2019 klo 9-16
Paikka: Pinni B 1096
Sisältö:
- Tutkimuksen kohteet ja tieteiden luokittelu
- Käsitteet, väitteet ja päätelmät
- Hypoteesit, selitykset ja oikeuttaminen
- Tieteellinen realismi ja antirealismi
Opettaja: Dos. Heikki J. Koskinen
Kurssin suoritus: Kurssin suorittaminen edellyttää luentojen tiivistä seuraamista ja aktiivista osallistumista keskusteluun. Varsinaista loppukuulustelua ei järjestetä, mutta osallistujat kirjoittavat lopuksi kolmen sivun kirjallisen esityksen, jossa jokin kurssin keskeisistä teemoista kytketään omaan tieteenalaan ja tutkimusaiheeseen.
Kurssille otetaan enintään 50 opiskelijaa. Ilmoittautuminen NettiOpsussa.
Valintatapa on arvonta. Opiskelijan on itse tarkistettava valintatieto NettiOpsusta ilmoittautumisajan päätyttyä.
LINKKI KURSSIN MOODLEEN (AVAIN: TAYJ11)
Osaamistavoitteet:
Tämän kaksipäiväisen kurssin tavoitteena on vahvistaa yleisiä tutkijataitoja siten, että osallistuja oppii monipuolisemmin ja laajemmin hahmottamaan omaa tutkimusalaansa tieteenfilosofisesti keskeisten kysymysten kautta.
Kohderyhmä: Kurssi on suunnattu Tampereen yliopiston tieteenalayksiköiden eri alojen jatko-opiskelijoille. Osallistuminen ei edellytä erityisiä taustaopintoja.
Yleiskuvaus: Kurssi koostuu vuorottelevista luento- ja keskusteluosuuksista. Luennoilla nostetaan esiin tieteenfilosofisesti keskeisiä kysymyksiä ja teemoja, joiden käsittelyä jatketaan mahdollisuuksien mukaan tieteenalakohtaisiksi jaetuissa keskusteluryhmissä.
Opetusajat: 5.4. ja 12.4.2019 klo 9-16
Paikka: Pinni B 1096
Sisältö:
- Tutkimuksen kohteet ja tieteiden luokittelu
- Käsitteet, väitteet ja päätelmät
- Hypoteesit, selitykset ja oikeuttaminen
- Tieteellinen realismi ja antirealismi
Opettaja: Dos. Heikki J. Koskinen
Kurssin suoritus: Kurssin suorittaminen edellyttää luentojen tiivistä seuraamista ja aktiivista osallistumista keskusteluun. Varsinaista loppukuulustelua ei järjestetä, mutta osallistujat kirjoittavat lopuksi kolmen sivun kirjallisen esityksen, jossa jokin kurssin keskeisistä teemoista kytketään omaan tieteenalaan ja tutkimusaiheeseen.
Kurssille otetaan enintään 50 opiskelijaa. Ilmoittautuminen NettiOpsussa.
Valintatapa on arvonta. Opiskelijan on itse tarkistettava valintatieto NettiOpsusta ilmoittautumisajan päätyttyä.