Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa kuvata lasten ja nuorten kasvun ja elämänkulun keskeiset vaiheet ja tunnuspiirteet,
- jäsentää terveystiedon opetuksen keskeiset sisällöt nuorten terveyskäyttäytymisen osalta ja eritellä niihin liittyviä haasteita
- osaa hyödyntää oppimaansa terveystiedon opetussuunnitelmien mukaisesti
Jakson luennot ovat osa lääketieteen opetuksen Lisääntyminen, kasvu ja kehitys- opintojaksoa.
Tarkennetut suoritusohjeet TERTIETO4 kurssille (5op)
1 op: Lääketieteen yksikön Lisääntyminen, kasvu ja kehitys luentosarjan luennoista (ks. tarkemmat tiedot opetusohjelmasta) ja oppimispäiväkirjan.
1 op: Cacciatore R. 2007: Huomenna pannaan pussauskoppiin. Sivut 16 - 55, 93 - 107 ja 177 – 249 ja
Lappalainen- Lehtomäki, Romu, Taskinen 2007. Haasteena päihteet sivut: 9 - 124
1 op Fogelholm, Vuori, Vasankari (toim.) Terveysliikunta. Luku I Terveysliikunnan tausta kokonaan, Luku II kappaleet 5, 6 ja 7. Luku IV kappaleet 19 ja 24.
1 op Aro ym. (toim. ) Ravitsemustiede. Luvut 1, 2, 6, 16, 46, 47 ja 48.
1 op Seuraavat neljä artikkelia uneen liittyen:
Saarenpää-Heikkilä O. Koululaisten uniongelmia voidaan ehkäistä ennalta. Suomen Lääkärilehti 2009; 64: 35-41.
Paavonen EJ, Stenberg T, Nieminen-von Wendt T, von Wendt L, Almqvist F, Aronen ET. Aiheuttaako lasten univaje psyykkisiä oireita? Suomen Lääkärilehti 2008; 63: 1393-98.
Anu-Katriina Pesonen, Eero Kajantie, Katri Räikkönen Kouluikäisten uni epidemiologisten tutkimusten näkökulmasta. Suomen Lääkärilehti 2012: 40: 67s. 2835 - 2839
Anna Sofia Urrila, Anu-Katriina Pesonen, Nuorten unen erityispiirteet ja ongelmat. Suomen Lääkärilehti 2012: 40: 67, s. 2827 – 2833