Opiskelija tuntee hallinnan käsitteen ja ymmärtää muuttuvien hallinnan käytäntöjen merkityksen sosiaalityössä niin työntekijöiden kuin asiakkaidenkin kannalta. Opiskelijalla on valmiuksia sekä soveltaa hallinnan näkökulmaa tutkimuksellisesti että jäsentää sen kautta kriittisesti sosiaalityön ammattikäytäntöjä ja niille asettuvia uusia vaatimuksia.
Toteutustavat
• Luennot
• Pienryhmäharjoitukset: opiskelijat kokoontuvat pienryhmissä jokaisen luentokerran jälkeen keskustelemaan luennon herättämistä ajatuksista ja kysymyksistä ja tekemään luentoihin kytkeytyvän tehtävän, jossa hyödyntävät luentoja ja oheismateriaalia.
• Lyhyt oppimispäiväkirja
• Loppuseminaari, jossa käsitellään kurssin antia opiskelijaryhmien esitysten pohjalta.
Alustava ohjelma:
7.1. Suvi Raitakari: Kurssin aloitus ja johdatus kurssin teemoihin: Ammattilaiset politiikan, hallinnon ja tutkimuksen suuntauksia soveltamassa: esimerkkinä vastuullistaminen
14.1. Suvi Raitakari: Kuluttajuusdiskurssi ja valinta
21.1. Ilpo Helen: Mielenterveyspolitiikan ja –työn muutos
28.1 Anna Kulmala: Toipumisoptimismin kahdet kasvot
04.2. Kirsi Juhila: Rajatyö monen toimijan ”omistamassa” mielenterveystyössä
11.2. Riina Kaartamo: Tieto ja asiantuntijuuden paikat mielenterveyskuntoutuksessa
18.2 Kirsi Günther: Kuntoutuspolku ja pirstaleisen palvelujärjestelmän haltuunotto?
25.2 Paul Stepney: The paradox of prevention in modernized mental health services.
27.2. Loppuseminaari
Ilmoittautuminen NettiOpsusssa 12.11.2012-31.12.2012
Luentoseminaari oheiskirjallisuuksineen