x !
Arkistoitu opetusohjelma 2018–2019
Selaat vanhentunutta opetusohjelmaa. Voimassa olevan opetusohjelman löydät täältä.
TERHOIA4 Johdatus hoitotieteelliseen tutkimukseen, kirjatentti 4 op
Vain avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijoille
Periodit
I Periodi II Periodi III Periodi IV Periodi
Opetuskieli
suomi
Tyyppi
Aineopinnot
Suoritettavien opintojaksojen kuvaukset opinto-oppaissa
Terveystieteiden tutkinto-ohjelma
Hoitotiede
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa nimetä ja kuvata laadullisen ja tilastollisen tutkimuksen lähtökohdat ja prosessin vaiheet
- ymmärtää käsitteiden ja teorioiden merkityksen hoitotieteellisessä tutkimuksessa
- osaa kuvata pääpiirteissään tilastollisen tutkimuksen keskeiset tutkimusasetelmat sekä laadullisen tutkimuksen lajit
- ymmärtää tutkimusetiikan merkityksen hoitotieteellisessä tutkimuksessa

Yleiskuvaus

Kirjallinen tentti 17.9.-14.10.2018 sähköisenä tenttinä ja uusintatentti 22.10.-11.11.2018

Avoimen yliopisto-opetuksen ilmoittautuminen

15.8. klo 10 - 11.9.2018

Opettajat

Mervi Roos, Opettaja
mervi.roos[ät]tuni.fi

Opetus

17.9.2018 – 14.10.2018
Kirjatentti
Sähköinen tentti ajalla 17.9.-14.10.2018 (myös mahdolliset uusintatentit suoritetaan tuona ajankohtana yhteensä 3 suorituskertaa) Uusintatentti ajalla 22.10. - 11.11.2018

Arviointi

Numerolla 1-5.

Oppimateriaalit

Hirsjärvi S, Remes P & Sajavaara P. 2014. Tutki ja kirjoita.  19.painos, Tammi, Helsinki.

Tutkimusprosessin liittyvät luvut

1. Tutkimuksen kulku, s. 63–65

5. Metodologiset ja teoreettiset lähtökohdat, s. 123–166

6.4 Tutkimussuunnitelma, s. 173–176

7. Aineiston hankinnan suunnittelu, s. 177–190

8. Tutkimustyypit ja aineiston keruun perusmenetelmät, s. 191–220

Parahoo K. 2014. Nursing Research. Principles, process and issues. 3rd, Palgrave Macmillan.

Luvut 1-6

1. Research and nursing practice, s. 7–-24

2. Knowledge, science and research, s. 25–41

3. Quantitative research, s. 42–54.

4  Qualitative research, s. 55–77

5. Mixed methods, s. 78–94

6. The research process and ethical issues, s. 95–109

Luvut 8-11

8. Research and theory, s. 134–148

9. Research questions and operational definitions, s. 149–163

10. Research designs, s. 164–-183

11. Experiments, s. 184–210

Luku 15

15. Samples and sampling, s. 259–-279

Andrew S & Halcomb EJ. 2009. Mixed methods for nursing and the health sciences. Wiley-Blackwell.

  • Section one: Preliminary considerations
    • 1. Introduction to mixed methods research for nursing and the health sciences, s. 1–-12.
    • 3. Designs for mixed methods research, s. 31–49.

Artikkeli: Aho AL & Kylmä J. 2012. Sensitiivinen tutkimus hoitotieteessä - näkökohtia tutkimusprosessin eri vaiheissa. Hoitotiede 24(4), 271–280. (Saatavilla elektronisesti Elektra-tietokannasta).