Opiskelija osaa määritellä erityisistä syistä (esim. aivovamma, suusyöpä, oppimisvaikeudet) johtuvien puheen, kielen ja viestinnän häiriöiden syntymekanismeja ja ilmenemismuotoja sekä näiden häiriöiden diagnostiikan ja kuntoutuksen erityispiirteitä. Opiskelija osaa arvioida häiriöiden vaikutuksen henkilön ja hänen läheistensä psykososiaaliseen hyvinvointiin sekä terveydentilaan.
Kurssi järjestetään kaksipäiväisenä gerologopedian seminaarina, jonka pitää vierailijaluennoitsija dosentti Seija Pekkala (HY). Ennen kurssia luetaan ennalukemisena Worral, L. E. & Hickson, L. M. (2003). Communication disability in ageing: From prevention to intervention. Canada: Delmar Learning. Kurssiin kuuluvat myös ennakkotehtävä ja essee. Kurssin sisällön muodostavat normaaliin ikääntymiseen ja erilaisiin muistisairauksiin liittyvät kielen ja kommunikaation muutokset sekä niiden arviointi ja kuntoutus. Kurssikirjallisuus ilmoitetaan myöhemmin.
Lukuvuonna 2016-17 opintojakso tarjotaan vain tutkinto-ohjelman omille opiskelijoille.