x !
Arkistoitu opetusohjelma 2013–2014
Selaat vanhentunutta opetusohjelmaa. Voimassa olevan opetusohjelman löydät täältä.
NUTTU03.2 Nuorisotutkimuksen tieto ja menetelmät: sosiaali- ja kulttuurintutkimuksen risteyksessä 5 op
Periodit
I Periodi II Periodi III Periodi IV Periodi
Opetuskieli
suomi
Tyyppi
Syventävät opinnot
Suoritettavien opintojaksojen kuvaukset opinto-oppaissa
Nuorisotyön ja nuorisotutkimuksen maisteriopinnot
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö

Yleiskuvaus

Kurssin tavoitteena on kuvata ja pohtia opiskelijoiden kanssa yhdessä monitieteistä nuorisotutkimuksen kenttää erityisesti nuoria koskevan tiedontuotannon ja tiedon käytön näkökulmista. Nuorisotutkimuksen tietoa ja menetelmiä esitellään ja arvioidaan asettamalla akateemisen perustutkimuksen ja soveltavan käytäntötutkimuksen lähtökohdat ja käytännöt keskusteluun. Käsite "tieto" merkitsee tässä yhteydessä sitä, että kurssin aikana valotetaan tiedonmuodostamisen erilaisia suuntauksia ja kehityskulkuja. Kurssilla sivutaan myös tutkijan erityistä vastuuta ja roolia sekä tutkimuseettisiä kysymyksiä, kun kyseessä on nuorten ja nuoruuden tutkiminen. Kurssilla nuorisotutkimuksen kenttä määrittyy etenkin sosiaali- ja kulttuurintutkimuksen rajapintoihin.

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Kurssille on ennakkoilmoittautuminen NettiOpsussa. Kurssille valitaan korkeintaan 20 opiskelijaa. Jos karsintaa joudutaan tekemään, ovat etusijalla nuorisotyön ja nuorisotutkimuksen maisteriohjelman opiskelijat.

Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt

Opettajat

Jaana Lähteenmaa (Helsingin yliopisto), Vastaava opettaja
Leena Suurpää (Nuorisotutkimusverkosto), Vastaava opettaja

Opetus

25.9.2013 – 11.12.2013
Luento-opetus
Ke 25.9.2013 klo 14-18, Auttila 245
Ke 16.10.2013 klo 14-18, Auttila 245
Ke 13.11.2013 klo 14-18, Auttila 245
Ke 11.12.2013 klo 14-18, Auttila 245

Lisätiedot

Kurssi toteutetaan kolmitasoisesti:

1) Luennot (4 krt) keskiviikkoisin klo 14-18: 25.9., 16.10., 13.11., 11.12.

Luentojen tavoitteena on opiskelijoiden aktiivinen osallistaminen keskusteluun. Luennot toteutetaan osin dialogimuotoisesti.

2) Opiskelijan yksilötyönä luentopäiväkirjan tekeminen nimenomaan nuorisotutkimuksen tietoa ja ja metodologista näkökulmaa noudatellen.

2) Ryhmätyönä (2-5 opiskelijaa/ ryhmä) uusien suomalaisten nuorisotutkimusten metodologisten ulottuvuuksien arviointi ja näiden 1-2 sivun pituisten arviointien Nuorisotutkimusverkoston ylläpitämälle Kommentti-sivustolle, jonne avataan oma teemasivusto tätä kurssia varten. Opiskelijaryhmille valittavaksi tuodaan ensimmäiselle luentokerralle 3-5 teosta.