Kurssilla opiskelija perehtyy asiantuntijatiedon tuottamisen muotoihin ja tutustuu teoriaan käytännössä. Kurssin suoritettuaan opiskelija ymmärtää metodologisen näkökulman merkityksen tutkimusprosessissa ja osaa muodostaa tutkimuksen näkökulman itsenäisesti. Kurssi antaa valmiuksia tutkimustiedon kriittiseen lukutaitoon, hyvään kirjalliseen ja suulliseen ilmaisuun sekä tutkimuksellisiin ryhmätyötaitoihin. Kurssin päätyttyä opiskelija tuntee tutkimuksen metodologisten suuntausten ominaispiirteet ja niiden väliset jännitteet. Hän tunnistaa tutkimuksesta sen lähtökohdat rajoituksineen ja kykenee arvioimaan asiantuntijatiedon pätevyyttä tämän perusteella. Lisäksi opiskelija ymmärtää, miten tutkimuksen yhteiskunnalliset sidokset jäsentyvät ja osaa arvioida tiedon tuottamisen ehtoja sekä omassa asiantuntijatyössään että muiden tuottaman tiedon osalta.
Opintojakso kehittää opiskelijan itsenäisiä valmiuksia asettaa tutkimustehtävä ja muodostaa sitä tukeva teoreettinen näkökulma käsitteiden avulla. Tätä varten opintojaksolla perehdytään yhteiskuntatieteellisen tutkimuksen tärkeimpiin metodologisiin suuntauksiin ja niihin sisältyviin oletuksiin sopivista tutkimusmenetelmistä, tieteellisen tiedon luonteesta sekä tutkimuksen yhteiskunnallisesta tehtävästä. Opintojaksolla opitaan löytämään tutkimusaiheeseen sopivaa lähdekirjallisuutta ja vahvistetaan omaa teoreettista ajattelua sekä kirjallista ja suullista esiintymis- ja ryhmätyötaitoa.
Kurssin harjoitustöiden arvioinnissa painotetaan opiskelijan kykyä pohtia ja soveltaa luennolla ja oheislukemistossa esitettyjä asioita – itsenäisesti ja ryhmässä – ilmaista itseään sujuvasti ja seurata annettuja ohjeita. Harjoitusten tavoitteena on kehittää kriittistä ajattelua, sekä kykyä erottaa olennainen epäolennaisesta ja esittää ajatuksia perustellusti, jäsennellysti ja rakentavasti. Näissä onnistuminen vaikuttaa arvosanaan myönteisesti. Arvosteluperusteista kerrotaan tarkemmin ensimmäisellä luennolla.
Häkli, Jouni: Meta hodos: Johdatus ihmismaantieteeseen. Vastapaino, Tampere 1999.
Aitken, Stuart & Gill Valentine, toim: Approaches to human geography. Sage, London 2006.¨
Lisäksi oheislukemistona tutkimusartikkeleita, jotka esitellään ensimmäisellä luentokerralla.
Kurssin hyväksytty suorittaminen edellyttää aktiivista läsnäoloa. Poissaolot korvataan erikseen sovittavalla esseetehtävällä.
Kurssilla harjoitellaan tutkimusidean muodostamista ja jalostamista. Tulokset esitetään kirjallisesti ja suullisesti, yksilö- ja ryhmätöinä (oppimispäiväkirja, artikkeliväittely, tutkimusekskursion portfolio osioineen). Tehtävistä annetaan suulliset ja kirjalliset ohjeet ensimmäisellä luentokerralla sekä moodlessa.