LUENTOJAKSO: Opiskelija tuntee ammatillisen vuorovaikutuksen ja haastattelun perusteet ja osaa eritellä asiakastyön menetelmien roolia asiakastyössä. Opiskelija tuntee asiakastyössä käytettäviä interventiomenetelmiä ja tapoja, joilla menetelmiä sovelletaan käytännössä.
HARJOITUSJAKSO: Harjoitusjakson suoritettuaan opiskelija osaa toteuttaa asiakkaan ammatillisen alkuhaastattelun. Hän tuntee psykologisen keskustelun prosessin ja verbaalisen ja nonverbaalisen vaikuttamisen keinoja sekä osaa analysoida ja arvioida keskustelun rakennetta ja vuorovaikutusta.
Kurssilla sosiaalityön ja psykologian opiskelijat opiskelevat yhdessä ja kirjoittavat loppuesseen viiden hengen sekaryhmissä. Tavoitteena on oppia myös monialaista yhdessä pohtimista ja tekemistä.Seminaarin ohjelma varmistuu syksyyn mennessä.
Luento-opetus (24 t) pe 2.11. - 14.2.2012 viikoittain klo 12.15 - 15, Atalpa ls. 140.
1. Kurssin johdanto, monialainen opiskelu ja työskentely, menetelmien paikka asiakastyössä, asiakkaan kohtaaminen
pe 2.11.12 Leena Autonen-Vaaraniemi ja Pirkko Nieminen
Ammatillisen keskustelun rakenne ja vuorovaikutus
pe 2.11.12 Pirkko Nieminen
HUOM! Poikkeuksellisesti klo 12.15 - 16.00.
2. Haastattelu, erityistapauksena lapsen haastattelu
pe 9.11.12 Pirkko Nieminen
3. Motivoiva haastattelu
pe 16.11.12 Maria Rakkolainen
4. Verkostotyön menetelmät ja läheisneuvonpito
pe 23.11.12 Sinikka Forsman ja Anneli Ollila
5. Kriisityö
pe 30.11.12 Kirsi Peltonen ja Henriikka Lappalainen
6. Luovat menetelmät, esimerkkinä kuvataideterapia
pe 7.12.12 Maija Ylitalo
7. Perhetyö; perhekeskeinen työskentely
pe 14.12.12 Päivi Toivonen ja Inkeri Eskola
Kurssi tarjotaan myös sosiaalityön käytännön opettajille ja psykologian ammattityön opettajille.
Psykologian opiskelijat ilmoittautuvat kurssille myöhemmin ilmoitettavalla tavalla.
Aktiivinen osallistuminen luennoille, ryhmätyöskentely ja essee.
Ryhmä valitsee vähintään kaksi kohtaa seuraavista (jokainen opiskelija lukee yhden kohdan kirjallisuuden):
1. Koski-Jännes, Riittinen & Saarnio (toim.), Kohti muutosta. Motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin. Tammi 2008.
2. Seikkula & Arnkil, Dialoginen verkostotyö. Tammi 2005.
3. Sommers-Flanagan R & Sommers-Flanagan J, Clinical interviewing. Wiley 2003 (3. painos), Part I ja II.
Luento-opetus. Opiskelijat laativat ryhmäesseen luentojen ja opintojaksojen kirjallisuuden pohjalta.