x !
Arkistoitu opetusohjelma 2017–2018
Selaat vanhentunutta opetusohjelmaa. Voimassa olevan opetusohjelman löydät täältä.
TERHOIA4 Johdatus hoitotieteelliseen tutkimukseen, kirjatentti, Seinäjoki 4 op
Vain avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijoille
Paikkakuntatiedot
Seinäjoki
Periodit
I Periodi II Periodi II Periodi IV Periodi
Opetuskieli
suomi
Tyyppi
Aineopinnot
Suoritettavien opintojaksojen kuvaukset opinto-oppaissa
Terveystieteiden tutkinto-ohjelma
Hoitotiede
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa nimetä ja kuvata laadullisen ja tilastollisen tutkimuksen lähtökohdat ja prosessin vaiheet
- ymmärtää käsitteiden ja teorioiden merkityksen hoitotieteellisessä tutkimuksessa
- osaa kuvata pääpiirteissään tilastollisen tutkimuksen keskeiset tutkimusasetelmat sekä laadullisen tutkimuksen lajit
- ymmärtää tutkimusetiikan merkityksen hoitotieteellisessä tutkimuksessa

Yleiskuvaus

Opintojakso suoritetaan sähköisenä kirjatenttinä; tentittävä kirjallisuus kohdassa oppimateriaalit. Sähköinen tentti suoritetaan ajalla 15.1.-16.2.2018.

Uusintatentti 1.-15.3.2018 vain opiskelijoille, jotka ovat saaneet varsinaisena tenttiaikana hylätyn arvosanan tai haluavat korottaa arvosanaa.

Lisätietoja sähköisestä tenttimisestä

Oppimisen tueksi opiskelijoilla on katsottavissa  luentovideot Moodlessa 8.1.2018 alkaen. (Kirjautumisohjeet Moodle-alueelle ilmoitetaan kurssille ilmoittautuneille viimeistään 8.1.) 

Tutkinto-opiskelijoiden ilmoittautuminen

Ilmoittautuminen NettiOpsun kautta.

Ilmoittautuminen Nettiopsussa on päättynyt

Avoimen yliopisto-opetuksen ilmoittautuminen

21.11.2017 klo 10 - 15.12.2017

Opettajat

Harju Eeva, Opettaja

Opetus

8.1.2018 – 16.2.2018
Kirjatentti

Arviointi

Numerolla 1-5.

Oppimateriaalit

Hirsjärvi S, Remes P & Sajavaara P. 2014. Tutki ja kirjoita.  19.painos, Tammi, Helsinki.

Tutkimusprosessin liittyvät luvut

1. Tutkimuksen kulku, s. 63–65

5. Metodologiset ja teoreettiset lähtökohdat, s. 123–166

6.4 Tutkimussuunnitelma, s. 173–176

7. Aineiston hankinnan suunnittelu, s. 177–190

8. Tutkimustyypit ja aineiston keruun perusmenetelmät, s. 191–220

Parahoo K. 2014. Nursing Research. Principles, process and issues. 3rd, Palgrave Macmillan.

Luvut 1-6

1. Research and nursing practice, s. 7–-24

2. Knowledge, science and research, s. 25–41

3. Quantitative research, s. 42–54.

4  Qualitative research, s. 55–77

5. Mixed methods, s. 78–94

6. The research process and ethical issues, s. 95–109

Luvut 8-11

8. Research and theory, s. 134–148

9. Research questions and operational definitions, s. 149–163

10. Research designs, s. 164–-183

11. Experiments, s. 184–210

Luku 15

15. Samples and sampling, s. 259–-279

Andrew S & Halcomb EJ. 2009. Mixed methods for nursing and the health sciences. Wiley-Blackwell.

  • Section one: Preliminary considerations
    • 1. Introduction to mixed methods research for nursing and the health sciences, s. 1–-12.
    • 3. Designs for mixed methods research, s. 31–49.

Artikkeli: Aho AL & Kylmä J. 2012. Sensitiivinen tutkimus hoitotieteessä - näkökohtia tutkimusprosessin eri vaiheissa. Hoitotiede 24(4), 271–280. (Saatavilla elektronisesti Elektra-tietokannasta).