Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee sosiaalipsykologista sosiaalisen median tutkimusta. Opiskelija osaa soveltaa itsenäisesti yhtä tai useampaa sosiaalitieteellistä lähestymistapaa omaan tutkimustyöhönsä.
Sosiaalinen media on muokannut merkittävästi inhimillistä vuorovaikutusta ja sosiaalisia verkostoja. Sosiaalisen median yhteisöt ovat sosiaalipsykologiassa ajankohtainen tutkimuskohde. Kurssi esittelee esimerkkien avulla aiheesta tehtyä tutkimusta, ja antaa työkaluja sosiaalisen median aineistojen tutkimiseen. Kurssi sisältää luento- ja seminaaripohjaista kontaktiopetusta, sekä itsenäistä harjoitustyöskentelyä. Kurssilla opetellaan kattavasti erilaisia menetelmiä laadullisesta tutkimuksesta määrälliseen. Kurssin aikana osallistujat tekevät harjoituksia ja harjoitustöitä menetelmien käytöstä ryhmissä ja itsenäisesti. Kurssin tavoitteena on, että opiskelija osaa soveltaa yhtä tai useampaa sosiaalitieteellistä lähestymistapaa omaan tutkimustyöhönsä.
Jos kurssille ilmoittautuneita joudutaan karsimaan, kriteerinä käytetään opintosuoritusten määrää ja opintomenestystä.
Suositellut edeltävät opinnot:
1) Aineopinnoista riittävä määrä kokonaisuuksia (esim. SOS4.2 Sosiaalipsykologia, SOS6.2.1, SOS6.2.2)
2) Aiemmat menetelmäopinnot (esim. SOS7.1 Sosiaalitieteiden kvalitatiiviset menetelmät; SOS7.2 Sosiaalitieteiden kvantitatiiviset menetelmät)
Ilmoittautuminen sähköpostitse Atte Oksaselle
Kurssin arvosana määräytyy laajasta harjoitustyöstä (2,5 op), harjoitustehtävistä ja tentistä. Jakautumisperiaate: tentti 25%, empiiriset tehtävät 25%, empiirinen harjoitustyö 50%.
Opintopisteet (1 op = 27h) jakautuvat kurssilla seuraavasti
a) Luennot ja tentti: 1,5 op
b) Empiirinen harjoitustyö: 2,5 op
c) Empiiriset tehtävät: 1 op