Kurssilla perehdytään eduskuntaan, eduskuntavaaleihin ja vaalikampanjointiin useista näkökulmista. Pääpaino on vuoden 2019 eduskuntavaaleissa. Luennoilla syvennytään eduskuntavaalien trendeihin, eduskuntaan instituutiona, puolueiden eroihin, puolueiden ja ehdokkaiden vaalikampanjointiin, sosiaalisen median käyttöön vaalikampanjoinnissa ja esimerkiksi vaalikoneisiin.
Kurssilla vierailee tutkijoita sekä kampanjoinnin asiantuntijoita. Kurssin jälkeen on mahdollista osallistua tutkimusprojektiin, jossa analysoidaan vaalikampanjoita sekä vaalituloksia ja äänestysvalintoja monipuolisin aineistoin. Osallistuminen tutkimusprojektiin on valinnaista ja edellyttää luentosarjalle osallistumista. Osallistua voi myös vain pelkälle luentosarjalle.
Luento-ohjelma
Luennot ti ja to klo 12-14, Pinni A, Paavo Koli -sali
ti 22.1. Sami Borg Eduskuntavaalien äänestysvalintojen trendit vaalitutkimusten valossa
to 24.1. Pekka Isotalus Politiikan ja eduskuntavaalien henkilöityminen, puheenjohtajien merkitys
ti 29.1. Erkka Railo Eduskuntavaalikampanjat 1945–2015
to 31.1. Mari Marttila Sosiaalinen media eduskuntavaalikampanjoissa
ti 5.2. Sami Borg Vaalikoneet ja eduskuntavaalit
to 7.2. Heikki Paloheimo Eduskunta päätöksentekoinstituutiona
ti 12.2. Jussi Westinen Suomen puoluejärjestelmän keskeiset jakolinjat ja niiden muutokset
to 14.2. Ehdokaspaneeli Neljä ehdokasta keskustelemassa kampanjoinnista ja kampanjafaktoista
ti 19.2. Elina Kestilä-Kekkonen Politiikka ja luottamus
to 21.2. Sami Borg Kohti eduskuntavaaleja 2019: vaaliteemat, gallupit ym. – mikä ratkaisee?
Tutkimusprojekti IV periodilla torstaisin klo 10-14 alkaen 7.3.2019, Pinni B, Mikroluokka 8
Projektiin osallistuminen edellyttää osallistumista edeltävälle kurssille. Tutkimusprojektissa analysoidaan eduskuntavaalien vaalikampanjoita, vaalituloksia ja äänestysvalintoja monipuolisin aineistoin. Tutkimuksen aiheen tulee liittyä eduskuntavaalikurssin teemoihin. Osallistujia otetaan enintään 15.
Kurssille ilmoittaudutaan ensimmäisellä luennolla.
Opiskelija voi suorittaa
1) luentosarjan (sis. oppimispäiväkirja) ja tehdä lisäksi suppeahkon analyysiharjoituksen aiheesta, joka liittyy eduskuntavaaleihin (5 op)
2) luentosarjan (sis. oppimispäiväkirja) ja osallistua tutkimusprojektiin (10 op)