Opiskelija perehtyy suomalaisessa kulttuurihistoriassa ilmenneisiin mentaalisiin rakenteisiin ja niihin sitoutuneisiin ihanteisiin, pyrkimyksiin ja rajoituksiin esimerkkinä 1900-luvun alkukymmenet ja erityisesti toisen maailmansodan aika. Opiskelija kykenee vertailemaan aikakauden pohjoismaisia ja keskieurooppalaisia virtauksia ja hahmottaa kulttuuri-ilmiöiden taustalla ollutta asenneilmastoa.
Luentosarja tarkastelee toisen maailmansodan aikaista henkistä ilmapiiriä suhteessa viihteeseen erityisesti tanssikiellon (1939-1948) kautta. Tanssikielto peilaa laajemminkin maailmansotien välisen ajan yhteiskunnallisen ja kulttuurisen eliitin asenteita ja kaksinaismoralismia suhteessa viihteeseen.
Luentosarjalla pohditaan mm. sitä, mikä oli aikakauden sukupuolijärjestyksen ja eliitin määrittelemien yhteiskunnallisten ihanteiden merkitys tanssikulttuurin rajoittamiselle? Sodan aikainen tanssikielto ei ollut pelkästään taistelumoraalia kohottava toimenpide, vaan kiellon taustalla oli jo 1800-luvun lopulta alkaen rakentunut tanssia vastustava asenneilmasto. Asenneilmastoa suhteessa viihteeseen tarkastellaan mm. yleisten moraalikäsitysten, kirjeenvaihtokulttuurin, elokuvan sekä musiikin merkityksen kautta.
Ilmoittautuminen suoraan vastuuopettajalle sähköpostitse.
Luennot (16h), luentotehtävät ja luentokertaus