x !
Arkistoitu opetusohjelma 2018–2019
Selaat vanhentunutta opetusohjelmaa. Voimassa olevan opetusohjelman löydät täältä.
Lapsuuden, nuoruuden ja perheen tutkimuskeskus PERLAn tutkimusseminaari 0–5 op
Periodit
I Periodi II Periodi II Periodi IV Periodi
Opetuskieli
suomi
Tyyppi
Jatko-opinnot
Suoritettavien opintojaksojen kuvaukset opinto-oppaissa
Yhteiskuntatutkimuksen tutkinto-ohjelma
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa eritellä ja arvioida lapsuutta, perhettä ja elämäkulun eri vaiheita käsittelevän tutkimuksen käsitteellisiä pohdintoja, tutkimustraditioiden erityispiirteitä ja teoreettisia lähtökohtia. Hän ymmärtää erilaisten tutkimuksellisten lähestymistapojen vahvuuksia ja osaa jäsentää ne osaksi laajempaa tieteellistä keskustelua.

Yleiskuvaus

PERLA toteuttaa lapsuuden, nuoruuden ja perheen teemoja käsittelevän monitieteisen ja kaikille avoimen tutkimusseminaarin. Seminaari tukee lapsuuden, nuoruuden ja perheen tutkimuksen kysymyksiä tarkastelevien tutkimuspapereiden edistymistä kollegiaalisen keskustelun ja rakentavan palautteen avulla. Käsiteltävät paperit voivat olla tutkimussuunnitelmia, väitöskirjan lukuja, artikkelikäsikirjoituksia tai muita työn alla olevia tutkimuspapereita. Seminaarissa voi myös esitellä uusia tutkimushankkeita ja julkaisuja. Seminaarin yhteydessä järjestetään myös vierailuluentoja.

Seminaari kokoontuu pääsääntöisesti perjantaisin klo 12 alkaen ohjelmassa ilmoitetussa tilassa. Seminaari on avoin ja sinne ovat tervetulleita kaikki lapsuuden, nuoruuden ja perheen teemoista kiinnostuneet − opiskelijoista tutkijoihin ja opettajiin.

Jatko-opiskelijat saavat seminaarista opintopisteitä sopimuksen mukaan. Kandi- ja maisterivaiheen opiskelijat voivat suorittaa lukuvuoden kestävän seminaarin osana Lapsuus, perhe ja elämänkulku-teemakokonaisuutta (5 op) ja/tai Nuoret ja nuorisotyö teemakokonaisuutta (YKT07.3, 5 op). Seminaarin suoritusmuotona on luentopäiväkirjat (sivu per luento/esitys) viiden seminaarikerran luennoista/esityksistä. Seminaarin luennot/esitykset soveltuvat myös osaksi luentopassia. Luentopassin ohjeet löydät PERLAn kotisivuilta.

Seminaaria koordinoivat professori Katja Repo ja PERLAn koordinaattori Tiina Tuovila.

Luentopäiväkirjat ottaa vastaan

Katja Repo (Lapsuus, perhe ja elämänkulku -teema)

Juha Nieminen (Nuoret ja nuorisotyö -teema)

ILMOITTAUTUMISET SEMINAAREIHIN PERLAn nettisivuilla

OHJELMA syksy 2018

21.9.2018 klo 12-15, Linna 6017: Young people and digitalization

12.00 Welcome

12.15 Niina Meriläinen: Digital services and youth participation in processes of social change.

13.00 Coffee break

13.20 Magdalena Lemus: Networked youth: construction of the self and norms of behavior

14.20 Discussion

15.00 Ending of the seminar

12.10.2018 klo 12-15, Linna 5014: Transitions from (high)education to working life

12.00 Welcome

12.15 Satu Ojala: Teenage Time Use and Educational Attainment in Adulthood in Finland

13.15 Coffee break

13.35 Cecilia Blanco: The social origin of career choices of graduates of communication

14.35 Discussion

15.00 Ending of the seminar

23.10.2018 klo 12-15.15, Linna 5026-5027: Young people, risk and resilience

12.00 Opening / Riikka Korkiamäki

12.15 Robbie Gilligan: Promoting resilience in work with young people

13.00 Anu-Riina Svenlin: Resilience – providing an integrative perspective to contact family intervention

13.45 Coffee break

14.00 Sanna Aaltonen: Shifting the focus from “at-risk” youth to risky relationships between youth and welfare services

14.45 Discussion

15.15 Ending of the seminar

25.10.2018 klo 14-16.30, Pinni B1096: Perspektiivejä perheeseen

14.00 Tervetuloa ja kahvi

14.30 Laura Kalliomaa-Puha: Omaisolettama lainsäädännössä

15.30 Sanna Joska: Perheen ja vallan ulottuvuudet antiikin Roomassa 

16.30 Seminaarin päätös

9.11.2018 klo 12-15.30, Linna 4013: Nuoret sateenkaariperheissä ja näkökulmia sukupuolisensitiiviseen kasvatukseen

12.00 Tervetuloa

12.10 Kia Aarnio: Sateenkaariperheiden nuorten hyvinvointi ja kokemukset Suomessa

13.10 Tiina Tuovila: Sateenkaariperheiden nuoret ja koulu- ja opiskeluterveydenhuolto - Väitöskirjatutkimus

13.40 Kahvi

14.00 Anna Moring: Otsikko täsmentyy

14.45 Susanna Itäkare ja Outi Oja: Opas sukupuolisensitiiviseen kirjallisuuskasvatukseen

15.15 Loppukeskustelu

15.30 Seminaarin päätös

OHJELMA kevät 2019 (täydentyy)

1.2.2019 klo 12–15.30, LINNA 5026-5027:Miehet, pojat ja ”marginaalit”

12.00-12.15 Aloitus: Katsaus suomalaiseen miestutkimukseen / Petteri Eerola ja Hanna Ojala, Tampereen yliopisto

12.15-12.45 Kuka on nähnyt näkymätöntä miestä? / Juha Auvinen, Näkymätön Mies -hanke, Lahden Sininauha

12.45-13.15 Kokemuksia masennusoireisten isien kanssa tehtävästä työstä / Henri Hyttinen, MASI-hanke, Miessakit ry

13.15-13.30 Kahvi

13.30-14.30 Ei-heteroseksuaalisten poikien ja transnuorten kokemukset ja valinnat koulutuksessa/ Jukka Lehtonen, Helsingin yliopisto, WeAll-tutkimushanke

14.30-15.30 Pojat ja väkivalta (otsikko tarkentuu) / Tuija Huuki, Oulun yliopisto

ILMOITTAUTUMISET SEMINAAREIHIN PERLAn nettisivuilla

Opettajat

Katja Repo, Vastaava opettaja
katja.repo[ät]tuni.fi

Opetus

Seminaari

Arviointi

Hyväksytty/hylätty.