Opiskelija tuntee tutkimusprosessin keskeisten tutkimuskäytäntöjen näkökulmasta ja saa perusvalmiudet prosessin itsenäiseen läpiviemiseen.
Opiskelija tunnistaa kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimusotteen erityisluonteen ja metodologisen perustan, työotteiden erityisen ja yhteisen hyödynnettävyyden sekä niiden soveltamisen reunaehdot.
Opiskelija tunnistaa tutkimusotteiden rajoitteita ja mahdollisuuksia, osaa hyödyntää tutkimuskysymyksen edellyttämää työotetta ja kykenee perustellusti valitsemaan toteuttamiskelpoisen tiedontuottamisen strategian.
Opiskelija kykenee arvioimaan saavutetun tiedon luotettavuutta, sovellettavuutta ja eettisiä haasteita.
Opintojakso kuuluu kokonaisuuteen Tieteentekemisen valmiudet.
Opintojaksosta on kaksi toteutusta: periodilla II ja periodilla IV, ja suositeltu suoritusajankohta on opintojaksojen HALTVP11 Tutkimusprosessin hallinta ja HALTVA12 A-osan jälkeen.
Opintojakso suoritetaan kirjoittamalla oppimispäiväkirja, joka on kaksiosainen. Jokaiselta luennolta kirjoitetaan n. 1 sivun aineisto, ja aineistosta kootaan luennolla annettavan ohjeen mukaan tiivistelmä. Sekä aineisto että tiivistelmä palautetaan. Tiivistelmä arvioidaan luennolla kerrottavien kriteerien mukaan.
Luentojen suorittamista tukevaa materiaalia on Moodlessa, johon avain annetaan luennolla.
Opintojakson kirjallisuutta ei suoriteta erikseen, vaan se toimii luentoja tukevana materiaalina.
Opintojakso on tarkoitettu aikaisintaan 2. vuoden opiskelijoille. Vähintään tutkinto-ohjelman perusopintojen suorittamisen jälkeen luennoilla käytettäviä esimerkkejä on helpompi seurata. Opintojakso antaa valmiuksia tutkielman tekemiseen ja tukee siihen valmistautumista, joten sen suorittamisesta on hyötyä ennen tutkielmaseminaariin osallistumista.
Luentosarja suoritetaan oppimispäiväkirjalla. Opintojakson suorittamiseksi opiskelijan edellytetään osallistuvan jakson luennoille.