Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää markkinoinnin johtamisen merkityksen keskeisenä yrityksen tuloksellisuuteen vaikuttavana tekijänä. Opiskelija tunnistaa markkinoinnin johtamisen tärkeimmät menetelmät ja hän osaa myös käyttää näitä menetelmiä erilaisten markkinointiin liittyvien strategisten ja operatiivisten tilanteiden ratkaisemisessa. Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa muodostaa organisaatiolle arvolupauksen ja johtaa sen toteutumista liiketoimintamallin, osaamisen ja mittareiden tasolla. Lisäksi opiskelija tiedostaa markkinoinnin organisoimisen tärkeyden yrityksen liiketoiminnan kehittämisessä.
Opintojaksossa perehdytään erityisesti yrityksen asiakkuusstrategiaan, liiketoimintasuunnitelmaan ja markkinoinnin operatiiviseen johtamiseen osana yrityksen liiketoimintaa. Opetuksen toteutuksessa painotetaan lähtökohtaisesti asiakasarvon yhteisluontiin ja asiakaslupausten antamiseen perustuvaa näkemystä asiakkuuksien hankinnassa, johtamisessa ja kehittämisessä. Keskeisen näkökulman muodostavat yritys-, yksikkö- ja henkilötason organisointiin liittyvät toimenpiteet sekä markkinointitoimenpiteiden resurssointi ja kehittäminen. Opintojakson case-harjoituksissa painotetaan erityisesti asiakasarvon yhteisluonnin, digitaalisen markkinoinnin, sosiaalisen median ja pk-yritysten markkinoinnin haasteiden ratkaisemiseen liittyviä taitoja.
Luennot, case-harjoitukset ja tentti
Day, G. and Moorman, C. (2010), Strategy From the Outside In: Profiting from Customer Value, McGraw Hill Professional, New York, NY.
Suositeltu suoritusajankohta: 2. vuoden kevät