Euroopan nousu maailman johtavaksi talous- ja kulttuurialueeksi uuden ajan alussa muutama vuosisata sitten on historian suuria käänteitä. Mitkä tekijät johtivat Euroopan vahvistumiseen ja miten Euroopan vaiheita voi tästä näkökulmasta ymmärtää? Voimme myös kysyä, miten tämä historiallinen tausta auttaa näkemään länsimaiden nykyisiä vaikeuksia. Onko johtoasema menetetty - vai olikokaan sitä? Kurssin myötä opiskelija oppii arvioimaan aikakauden keskeisiä piirteitä ja sitä, miten ne muovasivat Euroopan vastaista kehitystä seuraavilla vuosisadoilla ja miten ne edelleen vaikuttavat niin kansainväliseen politiikkaan kuin eri maiden yhteiskuntakehitykseen. Historian pitkät linjat ja rakenteet ovat muokanneet nykyaikaista yhteiskuntaa - ja osin sen luoneetkin.
Kurssiin sisältyy 12 h luento-opetusta sekä noin 150 sivua kirjallisuutta valitusta aihepiireistä. Aihepiiristä voi myös sopia kiinnostuksensa mukaan. Kurssin voi suorittaa eri muodoin, kuten luentokertauksella, esseillä tai muilla vaihtoehtoiselle tehtävillä.
Yksityiskohtaiset kurssin tavoitteet ja arviointiperusteet esitetään kurssilla. Suoritukset ovat kokonaisuus.
Koska lukiokurssia ei voida kurssilla kerrata, on eduksi, jos halutessaan tarkistaa tietojaan esim. seuraavasta kirjallisuudesta: Norman Davies, Europe. A History (uud. 1997 tai myöh.), s. 469-758. (Huom., että teoksen lukuisat tietoiskulaatikot ovat vain kiinnostuneille eivätkä ole osa peruskurssia.); Petri Karonen, Pohjoinen suurvalta. Ruotsi ja Suomi 1521-1809 ja M. E. Wiesner-Hanks, Early Modern Europe 1450-1789, luvut 1, 7 ja 13. Kurssilla esitellään myös muita soveltuvia teoksia, mutta tässä SUOSITELLAAN Wiesner-Hanksin teoksen kolmea mainittua lukua.
Ensimmäinen luentokertaus on 12.12. Uusinnat – jos niitä tarvitaan – ovat vuoden 2019 puolella. Suoritustapoja ei ole rajattu vaan niin luentokertaus, esseet tai muut osaamisesta kertovat tavat tulevat kysymykseen. Kirjallisten suoritusten takaraja on 31.1.2019.