KURSSIN SISÄLTÖ, TAVOITTEET JA TYÖSKENTELYTAVAT
Työ Euroopassa, vertaillen!
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö
Luennot ja harjoitukset 26 h
Aika: Syksy 2011
Paikka: mikroluokka Linnan alakerrassa
Korvaavuus: 4 op, aine- ja syventävät opinnot
Opettajat: Jouko Nätti, Satu Ojala, Katri Siponen, Niina Viitasalo, Joonas Miettinen
Kurssin kuvaus
Työelämäntutkijat käsittelevät kurssilla työn ja hyvinvoinnin suhdetta vertailevasta
näkökulmasta. Kurssin aihepiirejä ovat mm. hyvinvointi työssä, työn joustavat käytännöt työntekijän näkökulmasta, epätyypillinen työ sekä työn ja perheen/hoivan yhdistäminen. Kurssilla vertaillaan sekä Euroopan maiden että maaryhmien välisiä eroja näiden työhön liittyvien teemojen kautta. Kurssilla painotetaan erityisesti tulosten pohdintaa, erittelyä maittain sekä tulkintaa. Aineistona käytetään laajaa eurooppalaista työoloaineistoa vuodelta 2005.
Tilastomenetelmistä kurssilla opetellaan SPSS-ohjelmalla mm. muuttujien muunnoksia, ristiintaulukointeja, kuvioiden tekemistä sekä joitakin perusmonimuuttujamenetelmiä. Tavoitteena on innostaa opiskelijoita tutkimaan työtä sekä matalin askelin oppia huomaamaan, miten tutkimuskysymys operationalisoidaan kvantitatiiviseksi analyysiksi ja mitä välineitä tilastoanalyysiohjelmat tarjoavat tutkimukseen. Aiempina vuosina kurssi on tavoittanut laajalti eri oppiaineiden opiskelijat ja innostanut tutkimaan työtä tilastollisia menetelmiä hyödyntäen. Kurssi tarjoaa valmiudet kvantitatiivisten opinnäytetöiden tekemiseen ja tilasto-osaamisen hyödyntämiseen työelämässä.
Sisältö ja työskentelytavat
Kurssi koostuu luennoista ja niihin liittyvistä harjoituksista. Kullakin kerralla aiheeseen perehdyttävän johdantoluennon jälkeen tutkitaan, millaiset mahdollisuudet aineisto tarjoaa tutkia kyseistä teemaa, sekä harjoitellaan yhdessä perustavia tilastomenetelmiä. Harjoituksissa opiskelijoita tukee luennoitsijan lisäksi apuopettaja, mikä on aikaisempina vuosina todettu niin opiskelijoiden kuin opettajienkin taholta hyväksi käytännöksi. Harjoituksiin kuuluu opetuskertojen välillä itsenäisesti tai ryhmissä suoritettava pienimuotoinen tehtävä. Tehtävistä keskustellaan ja annetaan palautetta kunkin luentokerran aluksi. Näin harjoituksista ja luennoista pyritään tekemään vuorovaikutteisia.
Kurssin suorittamisen edellytyksiä ovat aktiivinen läsnäolo ja osallistuminen,
materiaalien lukeminen ja harjoitusten tekeminen. Moodle-alustaa hyödynnetään materiaalien jakoa, tehtävien palauttamista ja palautteita sekä keskustelua varten.
Alustava ohjelma
1. kerta
Teemaluento: Johdantoa: vertaileva tutkimus, työelämän tutkimus, kurssin suunnittelu
Tilastollinen opetus: Perustermit haltuun
2. kerta
Teemaluento: Mittaaminen ja työhyvinvointi
Tilastollinen opetus: Muuttujien muunnokset, frekvenssijakaumat, syntaksin rakentaminen alulle
3. kerta
Teemaluento: Työ ja perhe
Tilastollinen opetus: Ristiintaulukointi, Graafinen esitys
4. kerta
Teemaluento: Epätyypillinen työ
Tilastollinen opetus: Summamuuttujien teko, faktorianalyysi, reliabiliteettianalyysi
5. kerta
Teemaluento: Työn paikat
Tilastollinen opetus: Regressioanalyysi
----------
Perioditauko - EI OPETUSTA
---------
6. kerta
Teemaluento: Työaika ja hyvinvointi
Tilastollinen opetus: Logistinen regressio
7. kerta
Teemaluento: Ikäsyrjintä
Tilastollinen opetus: Logistinen regressio
8. kerta
Päätösseminaari -tulosten arviointi
******************************
Korvaavuudet:
sosiaalipolitiikka: SPOLA3A1 Työn ja hyvinvoinnin tutkimus, SPOLS21 Työn ja hyvinvoinnin tutkimus; sosiaalityö: STYÖS3B2 Konkreettinen sosiaalitutkimus; sosiologia: SOSLA2.2 Elämänkulku ja yhteiskunnan rakenteet; sosiaalipsykologia: SPSYA2.4 Instituutiot, organisaatiot ja ryhmät; naistutkimus: NAISM4 Menetelmäopinnot I ja NAISM6.2 Menetelmäopinnot II
Lisätietoja: