Kurssin päätyttyä opiskelija
• ymmärtää kirjallisuuden monipuoliset mahdollisuudet kieltenopetuksessa,
• osaa huomioida opetustilanteiden ainutlaatuisuuden muodostavat tekijät suunnitellessaan kaunokirjallisuuden opetussovelluksia,
• tuntee ja ymmärtää kirjallisuuden opetuskäyttöön liittyvät keskeiset käsitteet ja taustalla vaikuttavat paradigmat
• ymmärtää ja osaa huomioida vieraalla kielellä lukemisen erityishaasteet, ja
• saa varmuutta kirjallisuutta hyödyntävien, oppiainerajat ylittävien oppimistehtävien luomiseen eri opetusasteilla.
Kurssilla perehdytään kirjallisuuden opetuskäyttöön ja sen mahdollisuuksiin ja haasteisiin vieraan kielen näkökulmasta. Kurssi on kohdennettu kielten opettajiksi opiskeleville ja kielten oppimisen ja opetuksen sekä kirjallisuuden rajapinnasta kiinnostuneille. Kurssi koostuu kontaktiopetuksesta, kurssilukemistosta, kurssin päätteeksi esitettävästä opetussovelluksesta ja kirjoitettavasta oppimistehtävästä. Kurssin tavoitteena on toimia teorian ja käytännön vuoropuheluna. Kurssilla vastataan kysymyksiin:
- Mitä kirjallisuudella tarkoitetaan?
- Miksi kirjallisuutta tulisi tuoda kieltenopetukseen?
- Keille kirjallisuutta voidaan tarjota?
- Miten kirjallisuutta voitaisiin hyödyntää kieltenopetuksessa?
Toteutustavat:
Kurssi koostuu luento-osuuksista, kurssilukemistosta, yhteistoiminnallisista viikkoharjoituksista, esitelmästä ja kirjallisesta oppimistehtävästä.
Vaadittavat opintosuoritukset:
Läsnäolo ja aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen, opetussovelluksen toteutus ja esittely kurssin päätteeksi, oppimistehtävän kirjoitus.