Opintojakson suoritettuaan opiskelijalla on yleiskuva nuorisotyön toimintaympäristöistä, professiosta ja rakenteista sekä nuorisotyön työmuodoista ja menetelmistä.
Kurssilla perehdytään seuraaviin aihepiireihin:
- nuorisotyön päämäärä ja tehtävä
- nuorisotyön järjestelmän rakenne ja toimintaympäristöt
- nuorisotyön työmuodot ja menetelmät
- nuorisopolitiikka
- nuorisotyön etiikka
- nuorisotyö ammattina ja professiona
Kurssille voidaan valita max. 24 opiskelijaa.
1. Hoikkala, Tommi & Sell, Anna (toim.) 2007. Nuorisotyötä on tehtävä. Menetelmien perustat, rajat ja mahdollisuudet. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 76. Osat II ja III.
2. Kiilakoski, Tomi 2014. Koulu on enemmän. Nuorisotyön ja koulun yhteistyön käytännöt, mahdollisuudet ja ongelmat. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 155.
sekä yksi seuraavista:
3. Sapin, Kate 2013. Essential Skills for Youth Work Practice. Second Edition. Sage Publications Ltd. TAI Sercombe, Howard 2010. Youth work ethics. Sage. TAI Forkby, Torbjörn & Johansson, Helena & Liljeholm Hansson, Susanne 2008. Främjande pedagogik. Perspektiv och läroprocesser i ungdomsarbetet. Göteborg: FoU i Väst. TAI Rauschenbach, Thomas & Borrmann, Stefan (Hrgs.) 2013. Arbeitsfelder der Kinder- und Jugendarbeit. Beltz Juventa.
Edeltäviksi opinnoiksi suositellaan opintojaksoa SOS4.6 Nuorisotyö ja nuorisotutkimus.