STYA3A1 Asiakastyön teoriat: Opiskelija hahmottaa käytännön asiakastyön teoreettisen perustan ja kontekstin sekä tuntee asiakastyön keskeiset teoreettiset lähtökohdat ja jäsennykset.
STYA3A2 Asiakastyön menetelmät: Opiskelija tuntee sosiaalisen auttamistyön, ammatillisen vuorovaikutuksen ja haastattelun perusteet sekä osaa eritellä asiakastyön menetelmien paikkaa asiakastyössä. Opiskelija tuntee asiakastyössä käytettäviä interventiomenetelmiä ja tapoja, joilla menetelmiä sovelletaan käytännössä.
Kurssille ilmoittautuminen tapahtuu e-lomakkeen kautta.
Ilmoittautuminen päättyy 4.9.2018 klo 12.
Kurssille ilmoittautuminen tapahtuu e-lomakkeen kautta.
Ilmoittautuminen päättyy 4.9.2018 klo 12.
1. Koski-Jännes, Anja & Riittinen, Liisa & Saarnio, Pekka (toim.) 2008. Kohti muutosta. Motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin. Helsinki: Tammi.
2. Mullender, Audrey & Ward, David & Fleming, Jennie 2013. Empowerment in Action. Self-Directed Groupwork. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
3. Seikkula, Jaakko & Arnkil, Tom Erik 2005. Dialoginen verkostotyö. Helsinki: Tammi.
4. Sommers-Flanagan, Rita & Sommers-Flanagan, John 2009. Clinical Interviewing. Hoboken, N.J. : John Wiley & Sons Wiley. Chapters 1-4.
5. Särkelä, Antti 2001 tai 2011. Välittäminen ammattina. Näkökulmia sosiaaliseen auttamistyöhön. Tampere: Vastapaino.
Luennot, osallistuminen opetukseen, essee.
Opiskelijat laativat ryhmäesseen luentojen ja opintojakson kirjallisuuden pohjalta.