Informaatiotutkimuksen ja interaktiivisen median tohtoriohjelma
Tohtoriohjelman tavoitteena on tarjota tutkijakoulutusta, joka antaa valmiudet toimia informaatiotutkimuksen ja interaktiivisen median tutkimuksen eri erityisaloilla. Informaatiotutkimus tarkastelee tiedon hankintatapoja ja tiedon käyttöä eri tilanteissa sekä tiedon organisointia, välittämistä ja säilyttämistä. Sen tavoitteena on kehittää käsitteitä, menetelmiä ja järjestelmiä, joiden avulla tieto saadaan vaivattomasti sitä tarvitsevien ulottuville helposti omaksuttavassa muodossa. Alueen tutkimuksen painoalueet ovat tiedonhaku, tietokäytännöt, informaatiolukutaito ja oppiminen sekä tieto- ja asiakirjahallinto. Interaktiivisen median alueella keskeisiä teemoja ovat median muutoksen ja mahdollisuuksien analyysi, uuden median suunnittelun ja toteutuksen kysymykset, käyttökulttuurit, sekä interaktiivinen media osana yhteiskuntaa. Internet-tutkimus, pelitutkimus, avoimen tietoyhteiskunnan tutkimus sekä sosiaalisen median palvelujen suunnittelun ja tutkimuksen kysymykset ovat interaktiivisen median painoalueita. Alueen jatkokoulutuksella on laajenevaa kysyntää informaatio- ja media-ammattien tutkimus- ja tuotekehitystoiminnassa.
Tutkijakoulutus perustuu informaatiotutkimuksen ja interaktiivisen median alueella tehtyyn pitkäjänteiseen opetus- ja tutkimustyöhön, joka on saanut merkittävää kansallista ja kansainvälistä näkyvyyttä. Tohtoriohjelmalla on tiivis yhteys TRIM-tutkimuskeskukseen sekä tutkimuskeskuksessa toteutettaviin tutkimushankkeisiin. Tutkimuksen arvioinneissa alueen tutkimus on toistuvasti arvioitu erittäin korkeaksi. Informaatiotutkimuksen ja interaktiivisen median tohtoriohjelmassa kehitettävät tutkimusvalmiudet tarjoavat edellytykset informaatio- ja viestintäteknologioiden sisältöä, käyttöä ja kehittämistä koskevan tutkimustiedon luomiseen. Ohjelma liittyy kiinteästi yliopiston strategiassa mainittuun ihmisen ja teknologian vuorovaikutuksen tutkimukseen. Sillä on myös selvä yhteys yliopiston strategian linjauksiin tärkeistä ja ajankohtaisista yhteiskunnallisista ilmiöistä tehtävään tutkimukseen, sekä rohkeiden ja monitieteisten lähestymistapojen tukemiseen tutkimustyössä.
Tutkintoasetuksen mukaan tieteellisen jatkokoulutuksen yleisenä tavoitteena on, että jatkokoulutuksen suorittanut on
1) perehtynyt syvällisesti omaan tutkimusalaansa ja sen yhteiskunnalliseen merkitykseen;
2) hankkinut valmiudet soveltaa itsenäisesti ja kriittisesti tieteellisen tutkimuksen menetelmiä ja luoda uutta tieteellistä tietoa;
3) perehtynyt hyvin oman tutkimusalansa kehitykseen, perusongelmiin ja tutkimusmenetelmiin;
4) saavuttanut sellaisen yleisen tieteenteorian ja tutkimusalaansa liittyvien muiden tieteenalojen tuntemuksen, joka mahdollistaa niiden kehityksen seuraamisen;
5) saavuttanut riittävän viestintä- ja kielitaidon ja muut valmiudet toimia työelämässä laajoissa ja vaativissa asiantuntija- ja kehitystehtävissä ja kansainvälisessä yhteistyössä.
Opintojen suunnittelu ja ohjaus
Opiskelija ja tutkimustyön ohjaaja laativat opiskelijalle henkilökohtaisen opinto- ja ohjaussuunnitelman. Suunnitelmaan kirjataan jatko-opinnot, niiden suoritustavat ja aikataulut sekä tutkimustyön aikataulutus julkaisusuunnitelmineen.
Suunnitelma tehdään jatko-opintoihin haettaessa, ja sitä voidaan päivittää opintojen alkaessa ensimmäisenä lukukautena. Suunnitelman hyväksyy tutkimustyön ohjaaja. Suunnitelma voidaan tuoda yksikön jatkokulutustoimikuntaan tai vastaavan ryhmän tiedoksi. Tieto opinto- ja ohjaussuunnitelman hyväksymisestä merkitään tieteenalayksikössä opintosuoritusrekisteriin. Opinto- ja ohjaussuunnitelma tarkistetaan kerran vuodessa.
Opinnoissa eteneminen
Tohtoriohjelmien laajuus, opetus ja ohjaus on suunniteltu nelivuotiseksi. Tavoitteena on valmistuminen viidessä vuodessa. Jatko-opiskelija on velvollinen antamaan yksikölle vuosittain selvityksen jatko-opintojensa ja tutkimustyön edistymisestä.
Suoritettava tutkinto: ohjelmassa voi suorittaa filosofian tohtorin tutkinnon (FT) pääaineena informaatiotutkimus ja interaktiivinen media. Välitutkintona voi suorittaa filosofian lisensiaatin tutkinnon (FL).