Skip to main content
You are browsing the curriculum of a past academic year (2019–2020).
Do you want to change to the ongoing academic year?
Degree programme, curriculum year 2019–2020

Degree Programme in Engineering and Natural Sciences, BSc (Tech), Environmental and Energy Engineering, 180 cr

Tampere University
Learning outcomes
  • TkK-tutkinnon suoritettuaan opiskelijalla on laaja-alainen ja vankka osaaminen matemaattis-
    luonnontieteellisistä perusteista.

    Opiskelija:
    - tuntee perusteet ympäristötekniikasta ja energiatekniikasta sekä ymmärtää tekniikan mahdollisuudet ongelmanratkaisussa
    - tuntee energiantuotannon peruskäsitteet sekä niihin vaikuttavat luonnonlait ja mitoituksen perusteet
    - ymmärtää kemian perusilmiöt ja reaktiot sekä soveltamismahdollisuudet
    - osaa selittää bio- ja kiertotalouden ja kestävän kehityksen merkityksen ympäristötekniikassa.
    - tuntee pääaineensa perusteet ja pystyy seuraamaan ja tulkitsemaan alan kehitystä ja sen yhteiskunnallista merkitystä.
    - osaa soveltaa tieteellisiä työskentelytapoja tiedon tulkintaan, päättelyyn ja raportointiin.
    - osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti äidinkielen lisäksi myös toisella kotimaisella ja yhdellä vieraalla kielellä.
    - ymmärtää, että ammatillinen kehittyminen on elinikäinen prosessi ja oppii sietämään omaa keskeneräisyyttään.
    - pääainekohtainen osaaminen on kuvattu pääaineen osaamistavoitteissa.

    Opiskelijalla on valmiudet ylempään korkeakoulututkintoon johtavaan koulutukseen ja jatkuvaan oppimiseen.
Content description
Ympäristö- ja energiatekniikan tutkinto-ohjelma on Suomen ensimmäinen ohjelma, jossa ympäristö- ja energiatekniikka yhdistyivät. Ohjelma houkuttelee lahjakkaita, ympäristöstä, maailman tilasta ja luonnonvarojen riittävyydestä kiinnostuneita opiskelijoita. Ympäristö- ja energiatekniikan ohjelman vahvuutena on tutkinnon muunneltavuus sekä eri alojen asiantuntijoiden verkostoituminen jo opiskeluaikana. Tutkinnosta valmistuvat ovat kysyttyjä työmarkkinoilla ja heillä on hyvät valmiudet toimia eri alojen asiantuntijoista koostuvissa työyhteisöissä niin teollisuudessa kuin tutkimuksessakin.

Tutkinto on mahdollista suunnata energiatekniikkaan, biotekniikkaan, ympäristötekniikkaan, kemiaan tai turvallisuustekniikkaan. Suuntaukset eivät ole toisistaan erillisiä, vaan useimmiten vähintään kahden alan läpileikkauksia. Kukin ala tuottaa osaajia maailman kasvavan materian- ja energiantarpeen sekä niiden jättämien seurausten aiheuttamien haasteiden ratkaisuun. Tämä tarve on ajankohtainen jo nyt, ja vielä enemmän tulevaisuudessa.

Opetukseen sisältyy suuntautumisalasta riippuen esimerkiksi laboratorio- ja laitetekniikkataitoja tai laajoja suunnittelu- ja mitoitusharjoituksia. Opintojen aikana opiskelijat kehittävät vankan ja moneen sovellettavan ongelmanratkaisukyvyn sekä valmiudet tehdä suunnittelutyötä itsenäisesti sekä osana tiimiä. Kaiken pohjana on matemaattis-luonnontieteellinen, looginen päättelykyky, ymmärrys luonnontieteiden ja tekniikan perusilmiöistä sekä kyky nähdä asiat laajemmassa kontekstissa. Näiden perustaitojen turvin on luontevaa jatkaa oman osaamisen kehittämistä työelämässä.
Tutkinto-ohjelman opiskelijoilla on hyvät mahdollisuudet ja korkea motivaatio sisällyttää tutkintoonsa opintoja ulkomaisissa yliopistossa, ja lähes puolet opiskelijoista lähteekin opiskelijavaihtoon jossain vaiheessa opintojaan. Vaihto-opiskelu on hyvä tapa kehittää työelämässä tarvittavia taitoja, kuten kielitaito, kyky sopeutua uusiin olosuhteisiin, ottaa selvää asioista ja tutustua erilaisiin ihmisiin.
Academic year
2019–2020
Degree titles
Bachelor of Science (Technology)
Credits
180 cr
Degree programme type
Bachelor's Degree
Language of instruction
Finnish
Campus
Hervanta campus
Classification
655409 Bachelor of Science (Technology), Biotechnology
655204 Bachelor of Science (Technology), Science and Engineering
655403 Bachelor of Science (Technology), Environmental Engineering
655999 Bachelor of Science (Technology), Other or Unknown Technology
Fields of study
  • Engineering, Manufacturing and Construction
Persons responsible
Responsible teacher:
Jorma Keskinen