Neliosaisen minisarjan jaksoissa kuullaan muun muassa ulkomaiseksi agentiksi julistettua toimittajaa, itänaapurin suosituinta tieteis- ja fantasiakirjailijaa sekä mielenterveystietoisuuden edistämisestä palkittua moskovalaisjournalistia. Podcastin ovat toimittaneet journalistiikan maisteriopiskelijat Ruut Parikka ja Veera Nikkilä.

Minkälainen on venäläisen journalismin nykytila? Mitkä venäläismediat ovat luotettavia ja millä uutissaiteilla on puolestaan enimmäkseen valtion agendan linjaa toteuttavaa propagandaa? Entä mitä vaaditaan, jotta länsimaiset mediat voisivat tuottaa mahdollisimman laadukasta journalismia Venäjästä ja venäläisistä?

Toimittajaopiskelijat Ruut Parikka ja Veera Nikkilä käsittelevät podcastissaan venäläistä elämänmenoa neljän jakson verran. Kuva: Saara Peltola

Muun muassa näitä aiheita ruodittiin loppuvuodesta maisteriopiskelijoille suunnatulla Political Communication in Russia -Moreeni-kurssilla, jota veti Venäjällä asunut ja Siperian-vuodestaan kirjan kirjoittanut toimittaja Jussi Konttinen.

Kurssin opiskelijoista vain yksi oli opiskellut venäjän kieltä. Kielitaidon puute ei kuitenkaan estänyt Venäjä-aiheisten journalististen tuotosten syntyä. Jouluun mennessä juttuja oli kirjoitettu laidasta laitaan Venäjän ilmastopolitiikasta maasta karkotettuihin Jehovan todistajiin ja doping-kohuihin.

Maisteriopiskelijat Ruut Parikka ja Veera Nikkilä lähestyivät Venäjää toimittamalla lyhyen podcast-sarjan, joka julkaistaan tällä viikolla. Neljässä jaksossa käsitellään tekijöitä itseään kiinnostavia aiheita, kuten venäläisten suhdetta kirjallisuuteen, ulkomaisen agentin leimaa ja Venäjä-representaatiota länsimaissa.

Ajatuksia Venäjästä -sarjan kuhunkin jaksoon on haastateltu yhtä vierasta: fantasia- ja tieteiskirjailija Sergei Lukjanenkoa, ulkomaiseksi agentiksi leimattua toimittaja Jelena Solovjovaa, venäläisten mielenterveysongelmista kirjoja kirjoittanutta Daria Varlamovaa sekä kulttuurin ja taiteen avulla venäläisten kotoutumista edistävän Cultura-säätiön projektikoordinaattoria, Polina Kopylovaa.

Podcastin tekijöille projekti toimi kimmokkeena pyrkiä ymmärtämään Venäjää paremmin. Nyt kumpikin opiskelee venäjän kielen alkeita.

Teksti: Veera Nikkilä, Kuva: Ruut Parikka

Ajatuksia Venäjästä -podcastia voi kuunnella myös Radio Moreenista maanantai-iltapäivisin. Ensimmäinen osa lähetetään 14. helmikuuta klo 13. Koko sarja löytyy jo nyt Soundcloudista. Ensimmäisen osan, joka on nimeltään ”Venäläisten suhde kirjallisuuteen”, voit kuunnella myös tästä: