Festivaalin ensimmäisenä päivänä kisattiin kuunnelma-, podcast- ja juontajasarjoissa. Metropolia AMK:n ja Laajasalon opiston opiskelijat putsasivat palkintopöydän.

Pääkaupunkiseudun opiskelijat olivat vahvoilla, kun Radiofestivaalin ensimmäisen päivän palkintoja jaettiin. Sekä kuunnelma- että juontajasarjan voitto meni Helsinkiin, samoin kunniamaininnoille yltäneet työt olivat eteläsuomalaisten opiskelijoiden tekemiä.

Perjantai näyttää, riittääkö palkintoja myös muualle Suomeen. Toisena festivaalipäivänä on jaossa dokumenttikilpailun ykkössija ja kunniamaininnat. Lähetys Radiofestivaalin dokumenttipäivästä alkaa Radio Moreenissa klo 9.00.

Metropolian kolmikolle voitto kuunnelmasarjassa

Radiofestivaalilähetystä Tampereella juontavat Jasmine Järvinen ja Ville Leppä Voionmaan koulutuskeskuksesta. Torstain toisena sarjana oli kaikille avoin podcast-kilpailu. Kuva: Emmi Kaartti.

Torstain ensimmäisenä sarjana järjestetyn kuunnelmakisan voitto meni Vastaa! -nimiselle työlle, jonka olivat tehneet Milla Puolakanaho, Ismo Markkula ja Oscar Mäkelä Metropolia AMK:sta. Tuomareiden mukaan voittokuunnelma yllätti kuuntelijan ja kokeili välineen rajoja. Tuomarit kiittivät myös ääniteknisiä ansioita ja sitä, että työ saa kuuntelijan mielikuvituksen liikkeelle.

Lisäksi kuunnelmasarjassa jaettiin kolme kunniamainintaa: Jussi Mäkelän (Metropolia AMK) työlle Deadline, Hannele Ågrenin (Laajasalon opisto) kuunnelmalle Korpien kuiskintaa – kun maailmasta loppui ruoka ja Matias Kylliäisen (Metropolia AMK) Muuttoilmoitus-teokselle.

Kuunnelmasarjaa tuomaroivat dramaturgi, näytelmäkirjailija Iira Halttunen, teatteri-ilmaisun opettaja Jyri Siimes ja vuoden 2019 kuunnelmasarjan voittaja Timo Metsäjoki.

Torstain huipennuksena juontajakisa

Kuunnelmasarjassa tuomaroinut Timo Metsäjoki palkittiin parhaana podcast-sarjassa. Tuomarit arvostivat Vankileirien saaristo – vaiettu historia -podcastin aihevalintaa ja raikasta käsittelytapaa. Lisäksi äänisuunnittelu tuki tuomareiden mukaan kerrontaa ja vei sitä eteenpäin. Kunniamaininnan saivat Jaana Jääskeläisen Myyttinen maa ja Elli Tolosen Pottermania.

Podcasteja tuomaroivat äänisuunnittelija Suvi Tuuli Kataja, podcast-tuottaja Jyrki Pasanen ja edellisen festivaalin podcastvoittaja Pekka Ohtokangas. Tähän sarjaan pystyi osallistumaan kuka tahansa, toisin kuin festivaalin muihin sarjoihin, joihin pystyi osallistumaan vain opintojen yhteydessä tehdyllä työllä.

Juontajasarjan voittajana palkittiin Eetu Koho Laajasalon opistosta. Tuomaristo kiitti Kohoa selkeydestä ja viihdyttävyydestä sekä siitä, että spiikit ja musiikki kulkivat saumattomasti yhdessä. Kunniamaininnan juontajista pokkasi Laura Viljanen Metropolia AMK:sta.

Juontajakilpailu käytiin tänä vuonna poikkeuksellisesti etukäteen tehtyjen juontodemojen perusteella. Juontajien suorituksia arvioivat YleX:n tuottaja Jussi Latvala, Radio Cityn aamujuontaja Jere Jääskeläinen ja viimeksi juontajakisan voittanut Arttu Kuivanen.

Radiofestivaali järjestetään tänä vuonna Tampereella ilman yleisöä, ja myös osa tuomareista osallistuu tapahtumaan etänä.