Suuri Kurpitsa -kustannusyhtiötä pyörittävä käsikirjoittaja Pauli Kallio on tehnyt lähes 40-vuotisen uran suomalaisen sarjakuva-alan vaikuttajana. Sarjakuvantekijää inspiroivat tavallinen arki, maailman tapahtumat ja oma mielikuvitus.

Tänä vuonna Tampere kuplii -tapahtuman jakaman Sarjakuva-Finlandian saa Pauli Kallio. Palkinto tuli Ammatti: Käsikirjoittaja -antologiasta, joka esittelee Kallion uraa sarjakuvakäsikirjoittajana vuodesta 1986 lähtien. Palkitussa albumissa tekijöinä on Kallion lisäksi 22 sarjakuvapiirtäjää.

Kallio on maamme ainoa päätoiminen sarjakuvakäsikirjoittaja ja -kustantaja. Kallion sarjakuvista suurelle yleisölle tutuimpia ovat Suomen Kuvalehdessä, Helsingin Sanomissa ja Aviisissa ilmestynyt Kramppeja ja Nyrjähdyksiä, sekä FC Palloseura. Tuore voittaja suhtautuu saamaansa tunnustukseen rauhallisesti.

“Kevyt ja mukava olo. Olen ollut muutaman kerran ehdokkaana ja nyt nasahti kohdalle.”

Ammatti: Käsikirjoittaja on syntynyt yhteistyössä 22 piirtäjän kanssa. Kyseessä ei ole tavanomainen sarjakuvakokoelma vaan myös tietokirja. Albumissa nostetaan esille tekijöiden yhteistyö sekä suomalaisen lehtisarjakuvan lähihistoria. Voittajan valinnut muusikko ja luovan alan monitaituri Mato Valtonen mainitsee palkintoperusteluissaan käsikirjoittajan ja piirtäjän synkkamisen muodostavan nautittavan kokonaisuuden.

Tampere on hyvä kaupunki sarjakuvantekijälle

Pauli Kallio päätyi synnyinpaikkakunnaltaan Nivalasta Tampereelle 1980-luvun alussa Oriveden opiston kautta. Kallio opiskeli kirjallisuustiedettä Tampereen yliopistossa ja toimitti omaa sarjakuvapienlehteä Suuri Kurpitsa. Ura muotoutui vuosien aikana yhteistyöprojektien kautta.

“Se kävi vähitellen, osittain sattuman kautta. Jotenkin mielenkiinto suuntautui sarjakuviin enemmän kuin muuhun kulttuuriin. Tunsin paljon ihmisiä, jotka tekivät sarjakuvia. Aloin sitten tekemään yhteistyötä heidän kanssaan.”

Tampere on ollut Kalliolle opiskeluajoista lähtien sopiva kaupunki.

”Täältä on löytynyt oma paikka ja olen tykästynyt kaupunkiin, ihmisiin ja ympäristöön. Kaikkeen oikeastaan, jos vähän liioitellaan.”

Yhteistyöprojektit sarjakuvapiirtäjien kanssa jatkuvat kevään aikana, valmistumassa on uusi FC Palloseura -kokoelma. Lisäksi työn alla on sarjakuvanovellikokoelman toimittaminen sekä ensi syksyksi jatko-osa lastensarjakuvaan Kalle, pallo ja sello.

Vuodesta 2007 jaettu Sarjakuva-Finlandia on Tampereen kaupungin ja Tampere kuplii ry:n perustama tunnustuspalkinto, joka myönnetään vuosittain kotimaiselle tekijälle ansiokkaasta sarjakuva-albumista.

Kallio vieraili Radio Moreenin Taidekohta-ohjelmassa vuonna 2017.
Ohjelma lähetetään uusintana Radio Moreenissa keskiviikkona 31.3.2021 klo 17.30.

Teksti: Hanne Vuorela
Kuva: Pauli Kallio / Suuri Kurpitsa