Radiodokumentti kertoo 23-vuotiaasta Van Ann Välinorosta, joka toteutti unelmansa ja muutti Japaniin opiskelemaan ja työskentelemään. Van Annin eli Vantun tarina kuullaan Radio Moreenissa sunnuntaina 21. maaliskuuta klo 13.

Van Ann Välinoro tiesi jo kaksitoistavuotiaana asuvansa jonakin päivänä Japanissa. Hän on syntynyt Vietnamissa, mutta Suomen kansalainen hänestä tuli vuoden ikäisenä adoption kautta.

Van Annin valmistujaisjuhla pidettiin maaliskuussa 2020 Osakassa. Kuva Van Ann Välinoro.

Sen jälkeen Van Ann, ystävilleen Vanttu, on ehtinyt äitinsä työn myötä asua ja käydä koulua Sveitsissä, Intiassa, Belgiassa ja Suomessa. Japanin opinnot tulivat mukaan murrosiässä. Ensin kieltä opetti kotiopettaja, sitten hän hakeutui Japaniin kesäkursseille.

Aikuislukion ja ravintolakoulu Perhon jälkeen suuntana oli Osakan Tjujin japanilaisen keittotaidon ammattikoulu. Sinne päästäkseen Vantulla piti olla japanin kielen riittävä taito selvitäkseen japaninkielisestä opetuksesta. Lisäksi soveltuvuus testattiin tiukassa haastattelussa. Vanttu pääsi kouluun ainoana länsimaisena opiskelijana ja löysi myös työpaikan maasta.

Miten 23-vuotiaan Vantun ajatukset ovat muuttuneet Japanista? Onko hänet maahanmuuttajana hyväksytty suljettuna pidettyyn kulttuuriin ja mitä kotimaa Suomi hänelle merkitsee?

Teksti ja kuva: Anne Välinoro

Toinen jalka maailmalla -dokumentti kuullaan Radio Moreenissa sunnuntaina 21. maaliskuuta klo 13.00 ja uusintana seuraavana maanantaina klo 9.30. Dokumentin on toimittanut Anne Välinoro.