Ihmisen yksilöllisestä perimästä kertova genomitieto on jo mullistanut ja mullistaa terveydenhuoltoa edelleen. Esimerkiksi lääkehoito kehittyy yksilöllisemmäksi pitkälti juuri genomitiedon avulla. Tampereen ammattikorkeakoulu TAMK liitti genomitiedon kaikkeen terveydenhuoltoalan koulutukseensa.

Genomitietoa hyödynnetään terveydenhuollossa monin tavoin. ”Esimerkiksi sairastumisalttiutta voidaan selvittää ja ehkäistä sairauksia etukäteen. Genomitieto antaa paljon mahdollisuuksia myös syöpäsairauksien diagnostiikkaan ja hoitoon”, kertoo terveyden edistämisen yliopettaja, dosentti Arja Halkoaho TAMKin terveysyksiköstä.

Genomitiedon hyödyntäminen vaatii uutta osaamista myös terveydenhoidon ammattilaisilta. Heitä kouluttavassa TAMKissa onkin uudistettu opetussuunnitelmat niin, että aiheesta oman kurssin järjestämisen lisäksi genomitieto on integroitu muuhun sairaanhoitajien, kätilöiden ja terveydenhoitajien opetukseen. Tällainen uudistus on melkoinen urakka, ja Arja Halkoaho onkin ylpeä ja tyytyväinen niin tekijöistä kuin lopputuloksesta.

Genomitieto ja sen kerääminen sekä erilaisten firmojen tekemät geenitestit herättävät niin kiinnostusta kuin pelkojakin. Keskustelua käydään puolesta ja vastaan. Ennen kuin lähettää sylkinäytteensä geenitestifirmalle, kannattaa Arja Halkoahon mielestä nukkua yön yli.

”Jos esimerkiksi jokin sairaus huolettaa, kannattaa miettiä, miksi on tekemässä testiä sen sijaan, että kääntyisi terveydenhuollon puoleen. Entä onko jaksanut lukea ne pienet präntit niin, että tietää esimerkiksi sen, mihin suostuu näytteen lähettäessään, ja ketkä kaikki pääsevät testitiedon äärelle.”

Toimittaja: Pia Sivunen

Kuva: Pixabay.com

Arja Halkoahon haastattelu kuultiin Radio Moreenin Kuuntele tutkijaa -ohjelmassa 24.11.2020. Kuuntele koko haastattelu tästä: