Iiris Taubert johtaa Tampereen ylioppilaskuntaa ensi vuonna. Tämän vuotisessa hallituksessa Taubertin vastuualueella ovat olleet järjestöt ja tuutorointi. Taubertia lukuunottamatta muut TREYn hallitukseen valitut ovat uusia.

Tampereen ylioppilaskunta TREYn edustajisto kävi tiukan äänestyksen puheenjohtajasta. Iiris Taubert sai yhden äänen enemmän kuin Salla-Mari Palokari. Äänestystulos oli hänen hyväkseen 25-24.

”Uskon, että pienestä äänierosta huolimatta minulla on edustajiston luottamus, ja että nekin pitävät valintaani hyvänä, joiden mielestä Salla-Mari olisi ollut hommaan vielä sopivampi. Salla-Mari oli erittäin hyvä ehdokas, joten edustajisto joutui tekemään tiukan valinnan”, Iiris Taubert sanoo.

Ensi vuonna TREYn työlistalla ovat Taubertin mukaan ainakin vaikuttaminen kuntavaaleissa sekä opiskelijoiden terveydenhuollon uudistus, jossa ammattikorkeakoulun opiskelijat tulevat opiskelijaterveydenhuollon piiriin. Myös TREYn sisäistä kehittämistyötä on luvassa, ja koronakin aiheuttaa omat haasteensa.

TREYn hallitukseen kuuluvat ensi vuonna myös Artturi Lindeman, Emmi Juolahti, Hanna Vähävuori, Hilla Mäkinen, Lassi Halminen, Miska Puputti, Olga Teräväinen, Tuomas Karvonen ja Vili Sipilä.

Iiris Taubert on vaikuttunut hallituksen motivaatiosta ja osaamisesta ja uskoo TREYn olevan hyvissä käsissä vuonna 2021. Omaksi tehtäväkseen hän näkee ennen kaikkea hallituksen tukemisen niin, että sen jäsenet voivat kehittyä asiantuntijoina ja tehdä parhaansa.

Tampere on hyvä koulu opiskelijavaikuttajille

TREYn nykyinen puheenjohtaja Annika Nevanpää on valittu ensi vuodeksi johtamaan valtakunnallista Suomen ylioppilaskuntien liittoa (SYL). TREYllä on noin 18 000 jäsentä, kun ylioppilaskuntien liittoon kuuluu yhteensä noin 135 000 yliopistojen perustutkinto- ja jatko-opiskelijaa.

Nevanpään puheenjohtajuusvuonna SYL täyttää 100 vuotta, jona tuodaan näkyviin niin opiskelijan paikkaa yhteiskunnassa kuin sitä, millä tolalla opiskelijoiden asiat ovat. Nevanpää uskoo julkisen keskustelun leimaavan koko vuotta.

TREYn puheenjohtajuuden Annika Nevanpää sanoo antaneen loistavat lähtökohdat vaikuttamistehtäviin valtakunnan tasolla. Uuden yliopistoyhteisön ja opiskelijajärjestön rakentaminen Tampereella ovat antaneet vaikuttamisesta kokemusta, jollaista mistään muualta ei olisi voinut saada.

”Olemme päässeet pureutumaan yliopistodemokratian ytimeen, kun on mietitty, millainen on tamperelainen säätiöyliopisto”, Nevanpää sanoo. ”Tampereella on ollut kova koulu opiskelijavaikuttajille, ja siitä on varmaan noussut myös palo ylätason vaikuttamiseen.”

Tampereelta on valittu aiempinakin vuosina opiskelija-aktiiveja SYLlin hallitukseen. Ensi vuoden hallitukseen valittiin puheenjohtaja Nevanpään lisäksi TREYn nykyhallituksessa koulutuspoliittisena vastaavana toimiva Ville Jäppinen.

Toimittaja: Pia Sivunen