Radio Moreenissa ylihuomenna keskiviikkona alkavat suorat Journalismin iltapäivä -ohjelmat pureutuvat esimerkiksi koronauutisoinnin arkeen Helsingin Sanomissa, tekoälyyn ja analytiikkaan toimitusten työssä sekä journalismin ja muun sisällön eroihin. Journalismin tekijöitä ja tutkijoita ohjelmassa jututtaa Tampereen yliopiston uusi journalismin työelämäprofessori Reetta Räty.

Keskiviikkona klo 13 alkavat ja kolmena seuraavana keskiviikkona jatkuvat Journalismin iltapäivät ovat osa opiskelijoille suunnattua Journalismin monet muodot -opintojaksoa. Vaikka ohjelmat on suunniteltu etäluennoiksi opiskelijoille, ne tarjoavat mielenkiintoista tietoa ja näkökulmia kaikille muillekin journalismista kiinnostuneille.

Ensimmäisessä ohjelmassa 26.8. ovat vieraina Helsingin Sanomien koronaryhmän vetäjä Päivi Paulavaara, Keskipohjanmaa-lehden päätoimittaja Tiina Ojutkangas ja journalistiikan apulaisprofessori Heikki Heikkilä Tampereen yliopistosta. Paulavaara kertoo HS:n toimituksen työskentelystä ja ratkaisuista koronapandemian uutisoinnissa. Ojutkangas ja Heikkilä avaavat paikallisjournalismin yleisösuhdetta ja kehityssuuntia.

Ennen ensimmäistä Journalismin iltapäivä -lähetystä työelämäprofessori Reetta Räty esittäytyy Radio Moreenin haastattelussa klo 12.40.

Keskiviikkona 2. 9. Journalismin iltapäivässä on journalistiikan työelämäprofessorien vahdinvaihto. Viime vuoden työelämäprofessori Olli Seuri ja tuore työelämäprofessori Reetta Räty keskustelevat siitä, miten journalismi erottuu kaikesta muusta sisällöstä, ja kenen ääni mediassa kuuluu.

Myöhemmin aiheina ovat muun muassa kansainvälinen ilmastojournalismi, datan ja analytiikan rooli toimitustyössä ja lifestyle-journalismi.

Journalismin iltapäivä kuullaan Radio Moreenin taajuudella 98,4 MHz keskiviikkoisin 26.8. – 16.9. klo 13–15. Ohjelmat uusitaan suoraa lähetystä  seuraavana maanantaiaamuna klo 9.30.

Taltioitavat lähetykset voi kuunnella myös jälkikäteen Radio Moreenin Soundcloudista, jossa myös aiemmat Journalismin iltapäivä -ohjelmat ovat.