Informaatiotutkimuksen maisteriohjelma, 120 op
- Kuvaus
- Rakenne ja opinnot
Maisterin tutkinnon suoritettuaan opiskelija
- kykenee työskentelemään itsenäisesti ja osaa soveltaa työssään tieteellistä tietoa ja menetelmiä
- kykenee toimimaan työelämässä oman alansa asiantuntijana
- osaa työskennellä erilaisissa (työelämän) tiimeissä ja projekteissa
- kykenee ratkaisemaan työssään ja muussa toiminnassaan esiin tulevia uusia ja monitahoisia ongelmia
- kykenee tunnistamaan oman osaamisensa rajat ja osaa täydentää asiantuntemustaan itsenäisesti
- pystyy suunnittelemaan, toteuttamaan ja raportoimaan itsenäisen tieteellisen tutkimuksen ja osaa hyödyntää siinä aiempaa tutkimusta kriittisesti mutta kunnioittavasti
- hallitsee oman tieteenalansa tutkimusmenetelmiä laaja-alaisesti sekä pystyy kestävään tieteelliseen päättelyyn ja argumentaatioon.
Maisterin tutkinnon suoritettuaan opiskelijalla on valmiudet tieteellisiin jatko-opintoihin.
Lisäksi informaatiotutkimuksen maisteriohjelman suorittanut opiskelija hallitsee opintosuuntansa laaja-alaiset ja erikoistuneet käsitteet, menetelmät ja tiedot. Hän kykenee tieteelliseen ongelmanratkaisuun ja sen raportointiin sekä kykenee työskentelemään informaatiotutkimuksen ja interaktiivisen median sovellusalojen asiantuntija-, kehittämis- ja johtotehtävissä. Hän ymmärtää alan muuttuvan luonteen ja on valmis kehittämään omaa osaamistaan ja asiantuntijuuttaan sekä osaa viestiä ja kykenee aktiiviseen vuorovaikutukseen tieteellisillä ja muilla foorumeilla.
Informaatiotutkimuksen maisteriohjelma kouluttaa asiantuntijoita nopeasti muuttuvaan informaatioyhteiskuntaan. Kulttuurin ja informaation välitys digitalisoituu ja instituutiot muuttavat muotoaan. Syntyy digitaalisia kokoelmia ja niiden käyttöliittymiä ja informaatiovuorovaikutusta, jolloin tarvitaan tiedonvälityksen muotoja ymmärtäviä välityksen muotojen muuttajia.
Informaatiotutkimuksen maisteriopinnot antavat laaja-alaiset valmiudet sijoittua erilaisiin informaatioalan tehtäviin. Työskentely informaatioalan nopeasti muuttuvalla kentällä edellyttää vahvaa käsitteellistä ja teoreettista osaamista sekä valmiutta tiedon soveltamiseen ja alan kehityksen jatkuvaan seuraamiseen.
Informaatiotutkimuksen syventävistä opinnoista voi koostaa erilaisia kokonaisuuksia oman kiinnostuksensa ja tavoitteidensa mukaan. Vapaasti valittavilla opinnoilla kokonaisuutta voi edelleen suunnata ja täydentää. Seuraavat esimerkit kuvaavat mahdollisia syventävien opintojen 30 opintopisteen opintojaksoyhdistelmiä. Esimerkit eivät ole opintosuuntia eikä niistä saa merkintää tutkintotodistukseen; monet muutkin yhdistelmät ovat mahdollisia ja toimivia. Kaikki maisteriohjelman opiskelijat valmistuvat informaatiotutkimuksen maisteriohjelmasta.
Digitaaliset informaatioympäristöt
Digitaalisiin informaatioympäristöihin suuntautuminen antaa valmiuksia toimia organisaatioiden tietoresurssien, kuten tietokantojen ja intranettien hallinnan asiantuntijatehtävissä. Opinnot suoritettuaan opiskelija on perehtynyt tehtävissä tarpeellisiin välineisiin ja menetelmiin, kuten tiedon tallennus- ja hakuohjelmistoihin, dokumenttityyppien ja -rakenteiden käsittelyyn, luonnollisen kielen käsittelyohjelmistoihin sekä käsitteelliseen mallintamiseen.
IT.120 Tieteellinen kommunikaatio ja bibliometriikka
IT.210 Tiedonhaun menetelmät
IT.220 Tiedonhaun kieliteknologia
IT.230 Tehtäväperustainen ja vuorovaikutteinen tiedonhaku
IT.340 Tietokäytäntöjen kontekstit
DATA.DB.410 XML ja rakenteiset dokumentit
Opintopolkua täydentäviä suositeltavia vapaasti valittavia opintoja ovat esimerkiksi:
IT.240 Web-tutkimus
DATA.ML.360 Recommender systems
DATA.ML.380 Big data entity resolution
DATA.DB.400 Käsitteellinen mallintaminen
Tietojenkäsittelytieteet valinnaisina opintoina
Ihmisen ja teknologian vuorovaikutuksen maisteriopintoja
Lukeminen ja lukutaidot
Lukemiseen ja lukutaitoihin suuntautuminen antaa valmiuksia toimia erityisesti kirjastojen asiantuntija- sekä ohjaus- ja koulutustehtävissä (pedagoginen informaatikko). Opinnot suoritettuaan opiskelija on perehtynyt lukemiseen kulttuurisena ja yhteiskunnallisena ilmiönä sekä ymmärtää monilukutaitojen, informaatiolukutaitojen ja tietokäytäntöjen muodostaman kokonaisuuden merkityksen opinnoissa, työelämässä ja vapaa-ajan toiminnoissa.
IT.150 Lukeminen kulttuurisesta ja yhteiskunnallisesta näkökulmasta
IT.320 Lukemisen tutkimus
IT.110 Tietokäytäntöjen tutkimus
IT.140 Kokoelmatyö
KAS.A.030 Medialukutaito digiyhteiskunnassa
KAS.S.020 Kasvatusajattelu
Opintopolkua täydentäviä suositeltavia vapaasti valittavia opintoja ovat esimerkiksi:
IT.130 Verkkopalvelujen informaatioarkkitehtuuri
IT.220 Tiedonhaun kieliteknologia
IT.330 Tiedonhallinta
IT.340 Tietokäytäntöjen kontekstit
KAS.A.020 Kasvatusyhteisöt ja yhdenvertaisuus
KAS.A.050 Kasvatusfilosofia: asiantuntijuus, valta ja vastuu
KAS.A.070 Oppimisyhteisöt, toimijuus ja asiantuntijuus
Mediatutkimuksen aineopintojaksot, kuten:
VIM.MT.210 Kokemus, tulkinta ja analyysi
VIM.MT.240 Osallistuminen ja toimijuus
Tiedon- ja asiakirjahallinta
Tiedon- ja asiakirjahallinnan opinnot antavat valmiuksia toimia tiedonhallinnan ja asiakirjahallinnan erilaisissa asiantuntija- ja johtotehtävissä julkisissa ja yksityisissä organisaatioissa sekä arkistoinstituutioissa. Opinnot suoritettuaan opiskelija on perehtynyt tiedon- ja asiakirjahallinnan tehtäviin, tavoitteisiin ja vaatimuksiin organisaatiokontekstissa, asiakirjatiedon organisointi- ja kuvailumenetelmiin, asiakirjatiedon elinkaarisuunnitteluun, arkistotieteen ja asiakirjahallinnon teorioihin ja tutkimukseen, asiakirjatiedon arvonmääritykseen ja säilyttämiseen, asiakirjahallinnan merkitykseen yhteiskunnassa sekä digitaalisten palvelujen käyttäjälähtöisen suunnittelun ja arvioinnin perusteisiin.
IT.130 Verkkopalvelujen informaatioarkkitehtuuri
IT.160 Informaatio ja päätöksenteko
IT.170 Johdatus asiakirjahallintaan
IT.180 Asiakirjatiedon hallinta ja sen suunnittelu
IT.190 Asiakirjahallinnan teoria ja tutkimus tai IT.200 Asiakirjatiedon arvonmääritys
IT.310 Asiakirjahallinta
Opintopolkua täydentäviä suositeltavia vapaasti valittavia opintoja ovat esimerkiksi:
IT.330 Tiedonhallinta
TIJO.010 Tietojohtamisen perusteet
TIJO.210 Organisaation oppiminen ja uudistuminen
TIJO.216 Tietohallinto ja sen johtaminen
TIJO.310 New Knowledge - Creation and Tools
TIJO.312 Tietointensiivisen palvelutoiminnan johtaminen
HTI.300 Usability Evaluation Methods
HTI.310 Methods in Human-Centered Design
Tietopalvelut
Yliopistokirjastoihin, tutkimuslaitoksiin ja yrityksiin haetaan yhä enemmän tietoasiantuntijoita, joiden työkuvaan kuuluu tietynlaisten analyysien ja tutkimusten tuottaminen sekä projekteja tukevat tietopalvelut. Tietopalvelujen opintojaksot suoritettuaan opiskelija on perehtynyt e-aineistojen tuotantoon ja hallintaan sekä tuntee tieteellisen julkaisutoiminnan osa-alueet. Opiskelijalla on valmiuksia suunnitella ja toteuttaa bibliometrisiä analyysejä, tutkimuksen tiedonhallintaa sekä kehittää fyysisiä ja digitaalisia tietopalveluja.
IT.120 Tieteellinen kommunikaatio ja bibliometriikka
IT.130 Verkkopalvelujen informaatioarkkitehtuuri
IT.140 Kokoelmatyö
IT.210 Tiedonhaun menetelmät
IT.330 Tiedonhallinta
TIVI.010 Johdatus tiedeviestintään
Opintopolkua täydentäviä suositeltavia vapaasti valittavia opintoja ovat esimerkiksi:
IT.160 Informaatio ja päätöksenteko
IT.220 Tiedonhaun kieliteknologia
IT.340 Tietokäytäntöjen kontekstit
Tiedeviestinnän opinnot
Yhteiskuntatieteiden teemakokonaisuus Tiede ja teknologia
Opintojen ohjausta ja neuvontaa saa aina kysyttäessä – opiskelijoita kannustetaankin ottamaan rohkeasti yhteyttä maisteriohjelman henkilökuntaan erilaisissa opintojen suunnitteluun ja suorittamiseen liittyvissä kysymyksissä.
- Luonnontieteet