Hyppää pääsisältöön
Selaat menneen lukuvuoden (2019–2020) opintotietoja.
Haluatko vaihtaa kuluvaan lukuvuoteen?
Opintojakso, lukuvuosi 2019–2020
STYA10

Addiktiot, yksilö ja yhteiskunta, 5 op

Tampereen yliopisto

Addiktiot, yksilö ja yhteiskunta (Lukupiiri), suomi

Tyyppi
Itsenäinen työskentely
Opetuskieli
suomi
Laajuus
5 op
Arvosteluasteikko
Yleinen asteikko, 0-5
Vastuuorganisaatio
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta 100 %

Ohjelmassa oleva opetus

Toteutus

Addiktiot, yksilö ja yhteiskunta, Lukupiiri

Kirjallinen työ (suomi)
1.9.2019 – 31.5.2020
Aktiivinen periodissa 1 (1.8.2019–20.10.2019)
Aktiivinen periodissa 2 (21.10.2019–31.12.2019)
Aktiivinen periodissa 3 (1.1.2020–1.3.2020)
Aktiivinen periodissa 4 (2.3.2020–31.5.2020)

Työskentelyohje:

  1. Lukupiirisuorituksesta ja sen käytännöistä sovitaan aina opintojakson suorituksen vastaanottavan opettajan kanssa.

  2. Opiskelijat organisoivat lukupiiritoiminnan omaehtoisesti ja sitoutuvat työskentelyyn. Osallistujamäärä voi olla 4–6 opiskelijaa.

  3. Kun opiskelijat ovat sopineet lukupiirityöskentelyn aloittamisesta, opettaja liittää heidät Moodleen. Lukupiiri työskentely tapahtuu Moodlessa, jonka avulla jaetaan papereita, sovitaan aikatauluja ja organisoidaan muu lukupiiriin liittyvä toiminta. Alusta toimii myös opiskelijoiden ja opettajan välisenä tiedotuskanavana.

  4. Ensimmäisessä kokoontumisessa lukupiiriryhmä jakaa työt ja laatii työskentelylleen aikataulun. Jokainen toimii lukupiiritapaamisessa puheenjohtajana vähintään kerran. Ryhmä kont rolloi poissaoloja kollektiivisesti ja merkitsee ne ylös. Poissaolot korvataan tuomalla oma panos esim. kirjallisesti lukupiirityöskentelyyn.

  5. Lukupiirissä luetaan opetussuunnitelmaan merkityt, kyseisen opintojakson teokset. Kaikki lukupiiriin osallistuvat lukevat kaikki kirjat.

  6. Lukupiirityöskentely koostuu alustuksista ja keskustelusta. Jokainen jäsen tekee vuorollaan ryhmälle alustuksen sovitusta aiheesta. Alustuksessa referoidaan kirjan tai sen luvun keskei- nen sisältö ymmärrettävällä tavalla (n. 500 sanaa). Alustus tallennetaan verkkoalustalle ja sen tulee olla riittävissä ajoin ennen tapaamista muiden jäsenten saatavilla niin, että he voi- vat siihen tutustua.

  7. Lukupiiritapaamisessa alustaja esittelee työnsä sisällön suullisesti. Havainnollistamisessa voi käyttää halutessaan esimerkiksi Power Pointia. Ryhmän muut jäsenet käyttävät tämän jälkeen jokainen vuorollaan kommenttipuheenvuoron. Puheenvuorot sisältävät havaintoja ja kysymyksiä luetusta tekstistä ja alustuksen havainnoista. Tämän jälkeen voidaan edetä yleiskeskusteluun.

  8. Lukupiirityöskentelyn lopuksi jokainen ryhmän jäsen kirjoittaa 5–10 sivun pituisen omaa op- pimista arvioivan kirjoitelman. On suositeltavaa, että opiskelija pitää kirjoitelmaa silmällä pitäen tapaamisista päiväkirjaa, johon kirjaa niiden keskeisiä teemoja, keskustelua ja oppimaansa uutta.

  9. Opiskelijan arvosana määräytyy alustusten ja omaa oppimista arvioivan kirjoitelman perusteella.

Työskentelytavat