Tutkiva harjoittelu, KASSL01 (5 op)
Harjoitteluopas 2020-2021
Tavoitteet
Opiskelija
– kykenee hankkimaan uutta tietoa tutkimusperustaisesti ja toimimaan siten, että teoreettinen ja käytännöllinen ymmärrys syvenee sekä kykenee kehittämään itseään, opetustaan ja koulua
– osaa tutkimuksellisella otteella suunnitella ja toteuttaa opetuskokeilun tai kehittämishankkeen, raportoida saadut tulokset sekä arvioida johtopäätösten pätevyyttä
– arvioi omaa ajatteluaan ja toimintaansa sekä ymmärtää oman subjektiivisuutensa ajattelijana ja toimijana
– kykenee suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan eheyttävän monialaisen oppimiskokonaisuuden
– osaa analysoida ja soveltaa arviointijärjestelmiä ja -menetelmiä
– kykenee tukemaan oppilaiden osallisuutta oppimisjaksolla tilanteiden ja oppilaiden erityistarpeiden vaatimalla tavalla
– hallitsee työssään tarvittavat vuorovaikutustaidot ja saa kuvan yhteistyötahojen moninaisuudesta
Sisällöt
Sisältöalueina ovat monialaiset oppimiskokonaisuudet, opetuksen eheyttäminen, laatu ja arviointi sekä koulutyön tutkimusperustainen ja reflektoiva kehittäminen.
Toteutustavat
Luento-opetus: 6 t
Seminaari: 2 t
Pienryhmäopetusta: 14 t
Harjoitukset: 38 t
Itsenäinen työskentely: 75 t
Yhteensä 135 t
Toteutustapojen lisätiedot
Opintojakso suoritetaan normaalikoulussa.
Luento-opetus: opintojakson teemojen luennot
Pienryhmäopetus: yksittäis- ja ryhmänohjausta
Seminaari: tiedeiltapäivä
Harjoitukset: harjoitustunteja yksin tai tiimissä 30 t, opetuksen seuranta 8 t
Itsenäinen työskentely: kirjallisuuteen ja muuhun teoria-ainekseen tutustumista 10 t, opetuksen suunnittelua ja valmistelua 48 t, opetuksen arviointi ja raportointi sekä opetuskokeilun tulosten esittely 13 t.
Oppimisen ja osaamisen kehittymisen arviointia toteutetaan harjoitustuntien, ohjauksen ja seminaarityöskentelyn yhteydessä, myös vertais- ja itsearvioinnin avulla.
Arviointi
Hyväksytty/hylätty.
Arviointiperusteet
Arvioinnissa painottuvat monialaisen opintokokonaisuuden suunnittelu, toteutus, arviointi ja raportointi. Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on läsnäolo vaaditussa määrässä seminaari- ja pienryhmäopetusta, harjoitusten täysimääräinen suorittaminen, raportin laadinta ohjeiden mukaan sekä opintojakson tavoitteiden täyttyminen. Suoritusta on täydennettävä, mikäli tavoitteita ei ole saavutettu tai opintojaksoon kuuluvat tehtävät on tehty puutteellisesti.
Ajoitus
I opetusperiodi
Edeltävät opinnot
Kasvatustieteiden perusopinnot (25 op), perusharjoittelu A (5 op), perusharjoittelu B (5 op) ja perusopetuksessa opetettavien aineiden ja aihekokonaisuuksien monialaiset opinnot (60 op) oltava suoritettuina.
Käytännön toimintaohjeita:
Vastuuopettaja: Paavo Jyrkiäinen
Harjoitteluun ilmoittautuminen:
Ohje Intra/Sisu: Ilmoittautuminen ensimmäisen periodin opintojaksoille on auki 5.8.–19.8. 2020, ja ilmoittautuakseen tulee olla läsnä oleva.
· ma 24.8.2020 klo 11.00–15.00 pakollinen aloitusluento ja tutkimusperustaisuus -luento ja aiheiden anto (Etänä: Linkki tulee tähän) Paavo Jyrkiäinen ja Laura Rantavuori
· ma 31.8.2020 klo 14.15–15.45 pakollinen arviointiluento (Etänä: Linkki tulee tähän), Hanna Lehikoinen ja Johanna Pitkänen
· ke 21.10.2020 klo 14.15–15.30 tiedeiltapäivä (Normaalikoulu/luokat)
· harjoittelun raportointi suoritetaan matkakirjatyöskentelynä (Peda.net). Palautus 21.10.2020 mennessä.
Harjoittelussa on kaksi opetusvuoroa, joihin opiskelijat otetaan ilmoittautumisjärjestyksessä.
I vuoro on 24.8.–18.9.2020 ja II vuoro 14.9.–9.10.2020. Vuoron ensimmäinen viikko on opetuksen seurantaviikko.
Opetus ja työmuodot
Opiskelija seuraa ja suunnittelee opetusta, opettaa, arvioi omaa ja oppilaiden oppimista sekä osallistuu ohjauksiin ja muihin harjoitteluun liittyviin tilaisuuksiin. Ohjauksesta vastaavat luokanlehtorit. Opetustuntien seuranta ja pitäminen tapahtuvat Normaalikoulussa. Harjoittelun raportointi suoritetaan alussa saatavien ohjeiden mukaan.
Yksin tai tiimissä pidettäviä harjoitustunteja on yhteensä 30.
Harjoittelujakson päätteeksi pidettävässä tiedeiltapäivässä opiskelijat esittelevät ryhmissä harjoittelujakson teoreettiset lähtökohdat ja toteutuksen sisällön sähköisenä posterina. Kuvien ja kaavioiden käyttö elävöittää esitystä. Posterissa ilmenee:
– jakson keskeiset tavoitteet
– teoriakytkennät
– sisältö ja toteutus
– johtopäätökset, kehittämisideat
– käytetyt lähteet
Opetuksen seuraaminen
Opetuksen seuraaminen painottuu ajallisesti siten, että oman opetuksen alkaessa opiskelija tuntee luokan oppilaat ja heidän erityistarpeensa. Samalla hän selvittää, mihin oppimisprosessiin hänen opetuksensa liittyy. Opiskelija reflektoi toimintaansa raportoinnin yhteydessä.
Opetuksen suunnittelu
Opetuskokonaisuuksista laaditaan jaksosuunnitelmat, joissa on
– kasvatus- ja oppimistavoitteet
– oppiaineksen jäsentely opetustilanteittain
– käytettävät opetus- ja oppimismenetelmät sekä opetusmateriaalit ja -välineet
– opetuksen eriyttäminen
– arviointi suhteutettuna tavoitteisiin.
Jaksosuunnitelma toimitetaan luokanlehtoreille. Päivittäisistä opetustilanteista laaditaan suunnitelma, josta ilmenevät oppimiskokonaisuuden tavoitteet, opiskeltavat asiat, käytettävät menetelmät ja välineet, ajankäyttö, eriyttäminen sekä oppimisen monipuolinen arviointi eri oppiaineissa. Suunnitelmat lähetetään normaalikoulun ohjaajille.
Ohjaus
Aloitusseminaarissa ja luokanlehtoreiden ensimmäisissä ohjauksissa sovitaan tarkemmin ohjauskäytännöistä ja sisällöistä. Ohjaukset sisältävät sekä yksilö- pari- että ryhmäkohtaisia tilaisuuksia harjoittelun eri vaiheissa. Opiskelijat saavat ohjausta harjoittelun tavoitteiden suunnassa.
Opettajien ZOOM-osoitteet/linkit etäohjaukseen: